eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo geologiczne i górnicze

Rządowy projekt ustawy - Prawo geologiczne i górnicze

projekt dotyczy: usunięcia barier utrudniających podejmowanie i wykonywanie działalności w zakresie geologii i górnictwa, pobudzenia przedsiębiorczości oraz zwiększenia pewności inwestowania, co powinno zapewnić racjonalną gospodarkę złożami kopalin w ramach zrównoważonego rozwoju

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1696
  • Data wpłynięcia: 2008-12-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Prawo geologiczne i górnicze
  • data uchwalenia: 2011-06-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 163, poz. 981

1696-wykonawcze-tom-II

w wyrobiskach o nachyleniu powyżej 450 urządzeń transportu o konstrukcji specjalnej
innych niż górnicze wyciągi szybowe;
20) pkt 4 - zmiany dotyczące zabezpieczeń przed elektrycznością statyczną sprzętu strza-
łowego - unikanie zagrożeń związanych z elektrycznością statyczną dla sprzętu strza-
łowego, ma na celu wyeliminowanie stosowania wyrobów niemetalowych wykona-
nych z materiałów o właściwościach nieprzewodzących (o rezystancji powierzchnio-
wej większej niż 1 x 109 Ω), które w warunkach użytkowania mogą gromadzić na
swej powierzchni niebezpieczne nadmiarowe ładunki elektrostatyczne.

W celu wyeliminowania zagrożeń spowodowanych gromadzeniem na wyrobach nie-
metalowych niebezpiecznych nadmiarowych ładunków elektrostatycznych wchodzą-
cych w skład wyposażenia sprzętu strzałowego, wyroby te powinny być wykonane
z materiałów o potwierdzonych właściwościach elektrostatycznych.

Mając na względzie ogólne zasady prawa dotyczące ochrony praw nabytych oraz trwałości
aktów administracyjnych, należy podkreślić, że dopuszczenia wydane na podstawie dotych-
czasowych przepisów zachowają moc do dnia określonego w dopuszczeniu (w ustawie art.
111 ust. 6 Pgg zamieszczono regulację przewidującą, że dopuszczenia są wydawane na czas
określony nie dłuższy niż 5 lat; przepis o podobnej treści zamieszczono nowym Pgg).
Projekt podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597).
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 lipca 2009 r.,
tj. równocześnie z ustawą z dnia ... ..... – Prawo geologiczne i górnicze, w celu zapewnienia
spójności z przyszłym stanem prawnym, jak i ze względu w szczególności na modyfikacje
dotyczące wykazu wyrobów, których stosowanie w zakładach górniczych będzie wymagało
wydania dopuszczenia przez Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego, powinno wejść w ży-
cie (§ 9 projektu).
Projekt zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej
Ministerstwa rodowiska (www....), stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), w
celu umożliwienia zgłoszenia, w trybie art. 7 tej ustawy, zainteresowania pracami nad pro-
jektem rozporządzenia.

71
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

Podmioty, na które oddziałuje projektowany akt normatywny.

Przepisy zawarte w projekcie rozporządzenia będą oddziaływać w szczególności na:
1) podmioty uprawnione do składania wniosku o wydanie decyzji o dopuszczeniu wyrobu
do stosowania w zakładach górniczych wymienionych w załączniku nr 1 do projekto-
wanego rozporządzenia (producentów, upoważnionych przedstawicieli w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2004
r. Nr 204, poz. 2087, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 267, poz. 2258, z 2006 r. Nr 170,
poz. 1217, Nr 235, poz. 1700, Nr 249, poz. 1832, Nr 249, poz. 1834 oraz z 2007 r. Nr
21, poz. 124, Nr 192, poz. 1381) , dystrybutorów oraz importerów wyrobu);
2) przedsiębiorców w rozumieniu art. 5 pkt 5 Pgg, którzy będą stosowali wyroby wymie-
nione w załączniku nr 1 do projektowanego rozporządzenia;
3) jednostki upoważnione do przeprowadzania badań i oceny wyrobów, określone
w załączniku nr 3 do projektowanego rozporządzenia;
4) Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego, wydającego decyzje o dopuszczeniu wyrobu do
stosowania w zakładach górniczych.

Konsultacje społeczne.

Projekt zostanie rozesłany do:
1) reprezentatywnych organizacji związkowych oraz reprezentatywnych organizacji praco-
dawców w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw
Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz. U. Nr
100, poz. 1080, z późn. zm.), tj. do:
a) Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”,
b) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
c) Forum
Związków Zawodowych,
d) Konfederacji Pracodawców Polskich,
e) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
f) Business Centre Club - Związku Pracodawców,
g) Związku Rzemiosła Polskiego;
2) jednostek wymienionych w obowiązującym brzmieniu załącznika nr 3 do nowelizowa-
nego rozporządzenia i jednostek proponowanych do umieszczenia w tym załączniku, tj.
do:
a) Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie,
b) Biura Badawczego do spraw Jakości Stowarzyszenia Elektryków Polskich,
c) Centralnej Stacji Ratownictwa Górniczego S.A.,

72
d) Centralnego Instytutu Ochrony Pracy — Państwowego Instytutu Badawczego,
e) Centrum
Badań i Dozoru Górnictwa Podziemnego sp. z o.o.,
f) Centrum Elektryfikacji i Automatyzacji Górnictwa „Emag”,
g) Centrum Mechanizacji Górnictwa „KOMAG”,
h) Głównego Instytutu Górnictwa,
i) INOVA Centrum Innowacji Technicznych sp. z o.o.,
j) Instytutu Nafty i Gazu,
k) Jednostka opiniująca, Atestująca i Certyfikująca Wyroby TEST sp. z o.o.,
l) KGHM CUPRUM sp. z o.o. Centrum Badawczo-Rozwojowego,
m) Ośrodka Badań, Atestacji i Certyfikacji „OBAC” sp. z o.o.,
n) Politechniki ląskiej — Wydziału Górnictwa i Geologii,
o) Politechniki Wrocławskiej,
p) Polskiej Akademii Nauk — Instytutu Mechaniki Górotworu;
3) Górniczej Izby Przemysłowo-Handlowej;
4) Zarządu Głównego Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Górnictwa.

Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu i sektora publicznego.

Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje zwiększenia wydatków
budżetu państwa. Należy ponadto wskazać, że finansowanie omawianych zadań
i obowiązków Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego jest zagwarantowane w ustawie bu-
dżetowej (w części dotyczącej Wyższego Urzędu Górniczego), w ramach środków związa-
nych z realizacją przepisów Pgg.
Z wydaniem decyzji o dopuszczeniu wiąże się konieczność uiszczenia przez wnioskodawcę
opłaty skarbowej. Sprawy te reguluje obecnie ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie
skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm.). Zmiana katalogu wyrobów objętych obowiąz-
kiem uzyskania decyzji dopuszczającej do stosowania w zakładach górniczych, w stosunku
do dotychczasowego stanu prawnego, pociągnie za sobą konieczność wprowadzenia sto-
sownych zmian w ww. ustawie.

Wpływ regulacji na rynek pracy.

Projektowane rozporządzenie nie wywoła bezpośrednio wpływu na rynek pracy.

Wpływ regulacji na bezpieczeństwo użytkowania wyrobów w warunkach zagrożeń
występujących w ruchu zakładów górniczych.



73
Projekt utrzymuje aktualny wysoki poziom bezpieczeństwa w omawianym zakresie.
Wyroby wskazane w wykazie zawartym w załączniku nr 1 do projektowanego rozporządze-
nia, cechują się znaczącym poziomem niebezpieczeństwa użytkowania
w warunkach zagrożeń występujących w ruchu zakładów górniczych. Użytkowanie to nie
może być zatem uzależnione jedynie od rozstrzygnięcia przedsiębiorcy „górniczego”, na-
bywającego jeden z wyrobów wymienionych w tym wykazie. Poprzez zapewnienie spełnia-
nia przez wyrób wymagań technicznych, szczegółowo określonych w załączniku nr 2 do
projektowanego rozporządzeniu i odpowiadających aktualnie stosowanym rozwiązaniom
technicznym, zlikwidowane zostanie ryzyko wprowadzenia do użytkowania w zakładzie
górniczym wyrobu niebezpiecznego.

Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funk-
cjonowanie przedsiębiorstw.


Ocenia się, że projektowane zmiany nie wpłyną na wysokość kosztów prowadzenia działal-
ności gospodarczej.

Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.

Nie przewiduje się oddziaływania projektowanego rozporządzenia w powyższym zakresie.

Skutki finansowe związane z wejściem w życie projektowanego aktu.

Projektowana regulacja nie wymaga pozyskiwania dodatkowych źródeł finansowania.
Ocenia się, że koszty funkcjonowania systemu dopuszczeniowego w Wyższym Urzędzie
Górniczym ulegną, w związku zawężeniem katalogu wyrobów objętych tym systemem -
rezygnacją z obowiązku dopuszczania taśm, jedynie niewielkiemu zmniejszeniu.


74

Wstępna opinia o zgodności projektu z prawem unii europejskiej
Na podstawie § 10 ust. 7 uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. — Re-
gulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221 i Nr 30, poz. 482, z 2004 r. Nr 42,
poz. 734, z 2005 r. Nr 55, poz. 757 oraz z 2006 r. Nr 40, poz. 439) przedstawia się następu-
jącą opinię:

Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. 113 ust. 15
ustawy z dnia ........ – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr ..., poz. ...) nakładającej na
Radę Ministrów obowiązek wydania rozporządzenia określającego:
1) wykaz wyrobów, których stosowanie w zakładach górniczych wymaga wydania dopusz-
czenia;
2) wymagania techniczne dla wyrobów;
3) znaki dopuszczenia oraz sposób oznaczania wyrobów tymi znakami.
Projektowany akt poprzedzony był rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 kwietnia
2004 r. w sprawie dopuszczania wyrobów do stosowania w zakładach górniczych (Dz. U.
Nr 99, poz. 1003, z 2005 r. Nr 80, poz. 695 i z 2007 r. Nr 249, poz. 1853).
Delegacja do wydania niniejszego aktu różni się od dotychczasowej, zawartej w art. 111 ust.
8 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228 poz.
1947,Nr 167, poz. 1398, Nr 175, poz. 1462, z 2006 r. Nr 133, poz. 934 , Nr 170, poz. 1217,
Nr 190, poz. 1399, Nr 249, poz. 1834 i z 2007 r. Nr 21, poz. 125, Nr 82, poz. 556), wobec
częściowego ustawowego uregulowania zagadnień będących regulowanych w dotychczas
obowiązującym rozporządzeniu. W trakcie prac nad projektem rozporządzenia, przyjęto za
optymalne dotychczasowe regulacje dotyczące dopuszczania wyrobów do stosowania w
zakładach górniczych przez Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego. Stąd, przejęto regulacje
zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie dopusz-
czania wyrobów do stosowania w zakładach górniczych (Dz. U. Nr 99, poz. 1003, z 2005 r.
Nr 80, poz. 695 i z 2007 r. Nr 249, poz. 1853) wprowadzając jedynie zmiany, o charakterze
porządkującym.
Wyroby objęte wskazane w załączniku nr 1 do projektowanego rozporządzenia, tj. podlega-
jące dopuszczeniom do stosowania w zakładach górniczych w drodze decyzji Prezesa Wyż-
szego Urzędu Górniczego, nie są objęte przepisami określającymi zasadnicze wymagania,
wydawanymi w szczególności na podstawie art. 9 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o sys-
temie oceny zgodności (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087, z późn. zm.), określającymi
zasadnicze wymagania dla wyrobów podlegających ocenie zgodności oraz procedury oceny
zgodności.

W konkluzji należy stwierdzić, że projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniają-
cego rozporządzenie w sprawie dopuszczania wyrobów do stosowania w zakładach
górniczych jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.


75
strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ] . 19 ... 30 ... 70 ... 92

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: