eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o dyscyplinie wojskowej

Rządowy projekt ustawy o dyscyplinie wojskowej

projekt dotyczy: unormowania zasad i trybu wyróżniania żołnierzy i byłych żołnierzy, pododdziałów, oddziałów i instytucji wojskowych, a także zasad reagowania na naruszenia dyscypliny wojskowej oraz ponoszenia przez żołnierzy odpowiedzialności dyscyplinarnej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1666
  • Data wpłynięcia: 2009-02-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o dyscyplinie wojskowej
  • data uchwalenia: 2009-10-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 190, poz. 1474

1666


11
uprawnieniach. Jeżeli z przyczyn niezależnych od rzecznika dyscyplinarnego nie można wykonać
tych czynności sporządza on notatkę służbową ze wskazaniem przyczyn, które to spowodowały.
2. Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio do zawieszenia lub jego przejęcia przez inny organ
orzekający.
§ 41. 1. Jeżeli nie zamierza się prowadzić czynności wyjaśniających w postanowieniu
o wszczęciu postępowania dyscyplinarnego można wskazać planowany termin i miejsce
przeprowadzenia raportu.
2. Jeżeli o terminie i miejscu przeprowadzenia raportu dyscyplinarnego nie zawiadomiono
w trybie określonym w ust. 1, zawiadomienie może być pisemne lub ustne.
3. Odpis postanowienia o wszczęciu postępowania dyscyplinarnego otrzymuje:
1) obwiniony;
2) rzecznik dyscyplinarny.
§ 42. Jeżeli czynności wyjaśniających nie prowadzi się, organ orzekający zapoznaje
rzecznika dyscyplinarnego z okolicznościami popełnienia przewinienia dyscyplinarnego

i dowodami winy żołnierza lub zapoznaje go z wnioskiem organu, na którego podstawie wszczął
postępowanie dyscyplinarne.
§ 43.
1.
W przypadku zaistnienia ważnej przeszkody uniemożliwiającej zakończenie
czynności wyjaśniających w terminie oznaczonym przez organ orzekający rzecznik
dyscyplinarny występuje do tego organu orzekającego z wnioskiem o przedłużenie tego terminu.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, może być pisemny lub ustny i składa się go nie później
niż 3 dni przed upływem oznaczonego terminu, podając przyczynę przedłużenia tego terminu.
3. Organ orzekający może wydać zgodę na przedłużenie terminu, o którym mowa w ust. 1,
uwzględniającego możliwość wydania prawomocnego orzeczenia w tym postępowaniu i jego
wykonanie, określając nowy termin zakończenia czynności wyjaśniających.
4. Zgodę wyraża się dokonując stosownej adnotacji na postanowieniu o wszczęciu
postępowania lub przejęciu postępowania dyscyplinarnego.
5. Brak zgody na wniosek rzecznika dyscyplinarnego organ, o którym mowa w ust. 3,
wyraża pisemnie lub ustnie.
§ 44. W czasie zawieszenia postępowania dyscyplinarnego rzecznik dyscyplinarny powinien
dokonać odpowiednich czynności wyjaśniających w celu zabezpieczenia dowodów przed ich
utratą lub zniekształceniem.
§ 45.
1.
Wniosek rzecznika dyscyplinarnego sporządzany po zakończeniu czynności
wyjaśniających, powinien w szczególności zawierać propozycję orzeczenia wraz

z uzasadnieniem uwzględniającym określenie i opis zarzucanego obwinionemu przewinienia
dyscyplinarnego, a także dane dotyczące przebiegu służby obwinionego, jego wyróżnień i ukarań
oraz inne okoliczności istotne dla rozstrzygnięcia sprawy.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, wraz z całością materiałów sprawy rzecznik
dyscyplinarny niezwłocznie przedstawia organowi orzekającemu.
3. W przypadku nieprowadzenia czynności wyjaśniających, we wniosku, o którym mowa
w ust. 1, pomija się opis ustaleń co do faktów zarzucanego obwinionemu czynu, zawarty we
wniosku o ukaranie dyscyplinarne właściwego organu.
4. W przypadku stwierdzenia, że nie zostały wyjaśnione wszystkie okoliczności sprawy lub
materiały sprawy wymagają uzupełnienia, przełożony dyscyplinarny zlecający wykonanie tych
czynności zwraca akta postępowania dyscyplinarnego rzecznikowi dyscyplinarnemu do
uzupełnienia.

12
§ 46. 1. Złożenie przez obwinionego wniosku o dobrowolne poddanie się ukaraniu może
nastąpić najpóźniej w chwili zapoznania się z całością materiałów sprawy.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, wnosi się na piśmie do rzecznika dyscyplinarnego.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać dokładne określenie okoliczności
popełnienia przewinienia dyscyplinarnego oraz oświadczenie o dobrowolnym poddaniu się
odpowiedzialności dyscyplinarnej wraz z propozycją wymierzenia, określonego ustawą, rodzaju
i wymiaru kary dyscyplinarnej lub środka dyscyplinarnego.
4. Rzecznik dyscyplinarny może uwzględnić wniosek żołnierza w całości, gdy okoliczności
popełnienia przewinienia dyscyplinarnego nie budzą wątpliwości, a proponowana przez żołnierza
kara dyscyplinarna lub środek dyscyplinarny oraz ich wymiar mieści się w granicach
przewidzianych ustawą, oraz spełnia cele, którym ukaranie ma służyć.
5. W przypadku przyjęcia wniosku, o którym mowa w ust. 1, dalszych czynności
wyjaśniających można nie przeprowadzać; przeprowadza się jednak te czynności, co do których
zachodzi niebezpieczeństwo, że nie będzie można ich przeprowadzić w toku dalszego
postępowania dyscyplinarnego.
6. W przypadku wyrażenia przez rzecznika dyscyplinarnego zgody na dobrowolne poddanie
się ukaraniu przez obwinionego, we wniosku, o którym mowa w § 43 ust. 1, zamieszcza się
uzgodnioną propozycję ukarania.
§ 47. 1. Jeżeli w trakcie czynności wyjaśniających okaże się, że obwinionemu należy
zarzucić czyn nieobjęty postanowieniem o wszczęciu postępowania dyscyplinarnego albo czyn
w zmienionej w istotny sposób postaci, rzecznik dyscyplinarny wskazuje ten fakt we wniosku,
o którym mowa w § 43.
2. Jeżeli na podstawie okoliczności, które zostały ujawnione dopiero w czasie raportu,
stwierdzono popełnienie innego przewinienia dyscyplinarnego, niż objęte postępowaniem
dyscyplinarnym, organ orzekający:
1) odracza raport;
2) za zgodą obwinionego rozpoznaje sprawę podczas tego samego raportu w zakresie
rozszerzonym o nowe zarzuty;
3) wyłącza sprawę do odrębnego postępowania albo przekazuje innemu właściwemu organowi
orzekającemu.
§ 48. 1. Organ orzekający kieruje raportem dyscyplinarnym i czuwa nad jego prawidłowym
przebiegiem, w szczególności udziela głosu uczestnikom postępowania dyscyplinarnego oraz
wydaje orzeczenie.
2. Raport dyscyplinarny rozpoczyna się od sprawdzenia obecności wezwanych osób oraz
stwierdzenia czy nie ma przeszkód do rozpoznania sprawy.
3. Organ orzekający poucza ustnie uczestników raportu o obowiązku zachowania

w tajemnicy okoliczności ujawnionych podczas postępowania dyscyplinarnego.
4. Organ orzekający powinien dążyć do tego, aby sprawa została rozstrzygnięta
w trakcie jednego raportu dyscyplinarnego.
§ 49. 1. W przypadku wystąpienia długotrwałej przeszkody uniemożliwiającej prowadzenie
raportu dyscyplinarnego, organ orzekający może odroczyć raport, ustalając jego nowy termin
i miejsce przeprowadzenia oraz może zawiesić postępowanie dyscyplinarne na czas trwania tej
przeszkody.
2. Organ orzekający może odroczyć raport dyscyplinarny na czas nie dłuższy niż 7 dni,
w szczególności w przypadku:
1) usprawiedliwionego niestawiennictwa obwinionego;
2) niestawiennictwa obwinionego, którego obecność na raporcie uznał za niezbędną;

13
3) niestawiennictwa obwinionego, któremu wezwanie nie zostało prawidłowo doręczone.
3. Odroczenie raportu dyscyplinarnego i zawieszenie postępowania dyscyplinarnego
stwierdza się w postanowieniu.
4. Odpis postanowienia, o którym w ust. 3, doręcza się:
1) obwinionemu;
2) obrońcy obwinionego;
3) rzecznikowi dyscyplinarnemu.
5. Przełożony dyscyplinarny może zarządzić utrwalenie przebiegu raportu dyscyplinarnego
za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk lub obraz o czym uprzedza osoby uczestniczące
w raporcie.
§ 51. 1. Bezpośrednio po sporządzeniu orzeczenia przełożony dyscyplinarny ogłasza je
i podaje ustne motywy rozstrzygnięcia, a także poucza osoby uprawnione do złożenia odwołania
o trybie i terminie wniesienia odwołania wskazując jednocześnie organ odwoławczy.
2. Uzasadnienie orzeczenia powinno zawierać:
1) zwięzły opis stanu faktycznego;
2) wskazanie, jakie fakty uznano za udowodnione lub nieudowodnione, na jakich w tej mierze
oparto się dowodach i dlaczego nie uznano dowodów przeciwnych;
3) okoliczności, które organ orzekający miał na względzie przy wydawaniu orzeczenia;
4) wyjaśnienie podstawy prawnej orzeczenia.
Rozdział 8
Postępowanie odwoławcze
§ 52. 1. Organ orzekający w pierwszej instancji, przekazuje organowi odwoławczemu,
w terminie pięciu dni od dnia wpływu odwołania:
1) odwołanie dołączane do akt postępowania dyscyplinarnego;
2) teczkę akt personalnych lub kartę ewidencyjną żołnierza zawodowego, kandydata na żołnierza
zawodowego i żołnierza pełniącego służbę przygotowawczą albo wtórnik karty ewidencyjnej
pozostałych żołnierzy.
2. Do materiałów, o których mowa w ust. 1, nie dołącza się innych dokumentów.
§ 53. 1. Osoba, która orzekała w postępowaniu dyscyplinarnym w pierwszej instancji albo
prowadziła czynności wyjaśniające nie może orzekać w postępowaniu odwoławczym ani
prowadzić czynności uzupełniających.
2. Do wyłączenia wyższego przełożonego dyscyplinarnego z powodu, o którym mowa w ust.
1, stosuje się odpowiednio przepisy o wyłączeniu przełożonego dyscyplinarnego lub rzecznika
dyscyplinarnego określone w ustawie i rozporządzeniu.
§ 54. 1. Po przedstawieniu wniosku rzecznika dyscyplinarnego zawierającego propozycję
orzeczenia organ odwoławczy rozpatruje odwołanie i wydaje orzeczenie w terminie do siedmiu
dni od dnia otrzymania tego wniosku.
2. O terminie i miejscu rozpatrzenia odwołania i wydania orzeczenia organ odwoławczy
zawiadamia:
1) obwinionego, który w odwołaniu wniósł o wysłuchanie;
2) obrońcę obwinionego;
3) rzecznika dyscyplinarnego.

14
§ 55. Po rozpatrzeniu odwołania i wydaniu orzeczenia, wyższy przełożony dyscyplinarny
zwraca niezwłocznie organowi orzekającemu w pierwszej instancji:
1) akta postępowania dyscyplinarnego;
2) teczkę akt personalnych lub kartę ewidencyjną żołnierza zawodowego, kandydata na żołnierza
zawodowego i żołnierza pełniącego służbę przygotowawczą albo wtórnik karty ewidencyjnej
pozostałych żołnierzy.
§ 56.
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale przepisy rozdziałów
poprzednich stosuje się odpowiednio.
Rozdział 9
Postępowanie w sprawie wzruszenia prawomocnego orzeczenia
§ 57. Wyższy przełożony dyscyplinarny sprawuje nadzór nad prawomocnymi orzeczeniami,
wydanymi w stosunku do żołnierzy objętych jego właściwością, w celu ujawnienia przesłanek
stanowiących podstawę do wzruszenia prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego.
§ 58. 1. Osoba, która orzekała w postępowaniu dyscyplinarnym w pierwszej instancji lub
w postępowaniu odwoławczym, nie może prowadzić postępowania w sprawie wzruszenia
prawomocnego orzeczenia wydanego w tym postępowaniu.
2. Do wyłączenia wyższego przełożonego dyscyplinarnego z powodu, o którym mowa w ust.
1, stosuje się odpowiednio przepisy o wyłączeniu przełożonego dyscyplinarnego lub rzecznika
dyscyplinarnego określone w ustawie i rozporządzeniu.
§ 59. Wyższy przełożony dyscyplinarny w razie powzięcia wiadomości o przesłankach
stanowiących podstawę do wzruszenia prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego może wydać
polecenie ich niezwłocznego rozpatrzenia podporządkowanemu właściwemu wyższemu
przełożonemu dyscyplinarnemu.
§ 60. 1. Wyższy przełożony dyscyplinarny, po powzięciu wiadomości o przesłankach,
stanowiących podstawę do wzruszenia prawomocnego orzeczenia w inny sposób niż w drodze
nadzoru, bada z urzędu swą właściwość, a w razie jej braku zawiadamia o przesłankach,
w terminie pięciu dni od dnia powzięcia o nich wiadomości:
1) właściwego wyższego przełożonego dyscyplinarnego albo
2) właściwy wojskowy sąd garnizonowy.
2.
Na polecenie lub wniosek wyższego przełożonego dyscyplinarnego, przełożony
dyscyplinarny, który orzekał w postępowaniu dyscyplinarnym w pierwszej instancji, przesyła mu
odpowiednio:
1) akta postępowania dyscyplinarnego;
2) odpis karty wyróżnień żołnierza;
3) odpis karty ukarania żołnierza;
4) teczkę akt personalnych lub kartę ewidencyjną żołnierza zawodowego, kandydata na żołnierza
zawodowego i żołnierza pełniącego służbę przygotowawczą albo wtórnik karty ewidencyjnej
pozostałych żołnierzy.
§ 61. 1. Po sprawdzaniu przesłanek stanowiących podstawę do wzruszenia prawomocnego
orzeczenia dyscyplinarnego rzecznik dyscyplinarny sporządza wniosek zawierający propozycję:
1) odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wzruszenia prawomocnego orzeczenia
dyscyplinarnego;
2) wszczęcia postępowania w sprawie wzruszenia prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego.

15
2. We wniosku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 rzecznik dyscyplinarny zawiera również
propozycję orzeczenia w danej sprawie.
§ 62. W przypadku gdy wyższy przełożony dyscyplinarny uznaje zasadność wniosku, o
którym mowa w § 61:
1) pkt 1 – wydaje postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie wzruszenia
prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego;
2)
pkt 2 – wydaje postanowienie o wszczęciu postępowania w sprawie wzruszenia
prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego.
§ 63. 1. Do czasu wydania orzeczenia o uchyleniu lub zmianie prawomocnego orzeczenia,
wyższy przełożony dyscyplinarny może orzec o:
1) odroczeniu wykonania ukarania;
2) przerwaniu wykonania ukarania.
2. Wyższy przełożony dyscyplinarny przesyła niezwłocznie odpis postanowienia, organowi
orzekającemu w pierwszej instancji lub w trybie uproszczonym, w celu jego wykonania.
§ 64. 1. Wyższy przełożony dyscyplinarny, w terminie pięciu dni od dnia wydania
postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie wzruszenia prawomocnego
orzeczenia albo o wszczęciu tego postępowania doręcza jego odpis:
1) osobie lub organowi, na których polecenie, wystąpienie lub wniosek sprawdzano przesłanki
do wszczęcia postępowania w sprawie wzruszenia prawomocnego postępowania
dyscyplinarnego;
2) żołnierzowi, wobec którego zostało wydane prawomocne orzeczenie;
3) organowi orzekającemu w pierwszej instancji lub w trybie uproszczonym.
2. W przypadku odmowy wszczęcia postępowania wyższy przełożony dyscyplinarny poleca
organowi orzekającemu w pierwszej instancji, wykonanie odroczonego lub przerwanego
ukarania. Przepis ten stosuje się odpowiednio do kary pieniężnej rozłożonej na raty.
§ 65. W orzeczeniu o uchyleniu lub zmianie prawomocnego orzeczenia poucza się żołnierza,
wobec którego zostało wydane prawomocne orzeczenie, o prawie, terminie i trybie wniesienia
odwołania od orzeczonego sposobu likwidacji skutków uchylonego lub zmienionego
prawomocnego orzeczenia.
§ 66. Po rozpatrzeniu sprawy wzruszenia prawomocnego orzeczenia i wydaniu orzeczenia,
wyższy przełożony dyscyplinarny zwraca niezwłocznie właściwemu przełożonemu
dyscyplinarnemu odpowiednio:
1) dokumentację postępowania dyscyplinarnego;
2) teczkę akt personalnych lub kartę ewidencyjną żołnierza zawodowego, kandydata na żołnierza
zawodowego i żołnierza pełniącego służbę przygotowawczą albo wtórnik karty ewidencyjnej
pozostałych żołnierzy.
§ 67. 1. W terminie pięciu dni od dnia wydania orzeczenia odpis orzeczenia wyższego
przełożonego dyscyplinarnego o uchyleniu lub zmianie prawomocnego orzeczenia wraz
z uzasadnieniem doręcza się:
1) osobie lub organowi, na których polecenie lub wniosek sprawdzano przesłanki do wszczęcia
postępowania w sprawie wzruszenia prawomocnego postępowania dyscyplinarnego;
2) żołnierzowi, wobec którego zostało wydane prawomocne orzeczenie;
3) organowi orzekającemu w pierwszej instancji lub w trybie uproszczonym.
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 28 . [ 29 ] . 30 ... 40 ... 46

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: