eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o sieci szpitali

Poselski projekt ustawy o sieci szpitali

- projekt przewiduje powołanie sieci szpitali służących zabezpieczeniu potrzeb zdrowotnych osób uprawnionych do swiadczeń opieki zdrowotnej oraz służących optymalizacji zasobów opieki zdrowotnej. Projekt określa m.in. zasady tworzenia sieci szpitali, funkcjonowania regionalnych planów opieki szpitalnej oraz działania krajowej Rady do Spraw WSzpitali i Wojewódzkich Komisji do Spraw Szpitali, szczegółowe warunki funkcjonowania i zasady finansowania szpitali włączonych do sieci szpitali, zasady monitorowania i oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej tych szpitali, zasady monitorowania i oceny jakości świadczeń opieki zdrowotnej przez nie udzielanych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1520
  • Data wpłynięcia: 2008-05-14
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 51 dn. 09-10-2009

1520

do zapewnienia optymalnej liczby łóżek szpitalnych. W przypadku szpitali, dla których
podmiotem tworzącym jest Minister Obrony Narodowej albo Minister Spraw We-
wnętrznych i Administracji, Minister Zdrowia może odmówić włączenia takiego szpita-
la do sieci szpitali jedynie w porozumieniu z odpowiednim ministrem.
Projekt ustawy reguluje także zasady wyłączenia szpitala z sieci szpitali. Wyłączenia
dokonuje Minister Zdrowia w formie decyzji z własnej inicjatywy, na wniosek mar-
szałka województwa, Krajowej Rady do Spraw Szpitali lub w porozumieniu odpo-
wiednio z Ministrem Obrony Narodowej albo Ministrem Spraw Wewnętrznych i
Administracji – w przypadku szpitali utworzonych przez tych ministrów. Minister Zdro-
wia podejmuje decyzję o wyłączeniu szpitala z sieci, jeżeli stwierdzi, że działalność
szpitala nie ma istotnego znaczenia dla zapewnienia optymalnej liczby łóżek, a także
gdy:
– w wyniku oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej, szpital włączony do sieci uzy-
ska mniej niż 15 punktów,
– w wyniku oceny jakościowej szpital włączony do sieci uzyska mniej niż 100 punk-
tów,
– szpital
włączony do sieci, podlegający kontroli, niewykona lub nienależycie wyko-
na zalecenia pokontrolne a marszałek województwa albo Minister Obrony Naro-
dowej albo Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyda negatywną opinię
co do zasadności dalszego funkcjonowania szpitala w sieci.
Wyłączenie szpitala z sieci, niezależnie od podstawy wydania decyzji o wyłączeniu
przez Ministra Zdrowia, nie wyklucza możliwości jego dalszego działania. Szpital ten
może zostać przekształcony w zakład opieki długoterminowej i uzyskać środki z bu-
dżetu państwa na pokrycie kosztów szkoleń i przekwalifikowania kadry medycznej.
Może też zmieniając odpowiednio strukturę organizacyjną połączyć się z innym szpi-
talem. Inną możliwość stanowi funkcjonowanie poza siecią przy niższym poziomie
kontraktowania z NFZ. Za ostateczne rozwiązanie należy traktować likwidację takie-
go zakładu.
Na potrzeby utworzenia sieci szpitali Minister Zdrowia określi optymalną liczbę łóżek
dla poszczególnych województw w szczególności w następujących specjalnościach
lekarskich: anestezjologii i intensywnej terapii, chorób wewnętrznych, gastrologii,
hematologii, kardiologii, nefrologii, dermatologii, neurologii, onkologii, gruźlicy i cho-
16
rób płuc, reumatologii, rehabilitacji, chorób zakaźnych, pediatrii, ginekologii-
położnictwa, chirurgii ogólnej, chirurgii dla dzieci, kardiochirurgii, neurochirurgii, ura-
zowo-ortopedycznej, okulistyki, otolaryngologii, urologii i psychiatrii. Zastosowane
nazewnictwo jest konsekwencją nazewnictwa użytego w rozporządzeniu Ministra
Zdrowia z dnia 16 lipca 2004 r. w sprawie systemu resortowych kodów identyfikacyj-
nych dla zakładów opieki zdrowotnej oraz szczegółowych zasad ich nadawania (Dz.
U. Nr 170, poz. 1797, z późn. zm.).
Odrębnie uregulowana zostanie opieka psychiatryczna. Wyodrębnienie to wynika ze
specyfiki tej dziedziny medycyny i konieczności zapewnienia systemowego podejścia
do rozwoju opieki psychiatrycznej w Polsce. Właściwy rozwój opieki szpitalnej powi-
nien polegać na tworzeniu sieci oddziałów psychiatrycznych w szpitalach ogólnych
przy jednoczesnym zmniejszeniu liczby dużych szpitali psychiatrycznych przez prze-
kształcenie ich łóżek w placówki wyspecjalizowane (m.in. rehabilitacyjne i opiekuń-
cze). Mimo trwającego procesu zmniejszania dużych szpitali psychiatrycznych oraz
tworzenia wielu nowych oddziałów psychiatrycznych koncentracja łóżek w szpitalach
psychiatrycznych nadal jest nadmierna i wynosi ponad 60%.
Zasady tworzenia regionalnych planów opieki szpitalnej
W celu określenia kierunków rozwoju opieki szpitalnej, wynikających ze zmian demo-
graficznych i epidemiologicznych, mając na celu zabezpieczenie potrzeb zdrowot-
nych osób uprawnionych do świadczeń opieki szpitalnej oraz zapewnienie należytej
dostępności do świadczeń o odpowiedniej jakości tworzy się regionalne plany opieki
szpitalnej. Plany opieki szpitalnej obejmują wszystkie szpitale włączone do sieci i za-
wierają:
– charakterystykę województwa,
– charakterystykę szpitali w województwie,
– charakterystykę szpitali objętych planem,
– planowaną liczbę łóżek w szpitalach objętych planem,
– harmonogram
działań dostosowawczych szpitali oraz wytyczne w zakresie prze-
kształceń organizacyjnych szpitali objętych harmonogramem,
– szacunkowe koszty działań dostosowawczych.
17
Projekt planu jest sporządzany przez marszałka województwa na okres 5-letni. Pro-
jekt planu na kolejne lata sporządza się w terminie do 31 grudnia roku poprzedzają-
cego rok w którym kończy się poprzedni plan.
W zakresie tworzenia projektu planu marszałek województwa współpracuje z Woje-
wódzką Komisją do Spraw Szpitali, jednostkami samorządu terytorialnego, organami
administracji rządowej, szpitalami oraz właściwymi oddziałami wojewódzkiego Naro-
dowego Funduszu Zdrowia, które są obowiązane do bezpłatnego sporządzania i do-
starczania na pisemne żądanie marszałka województwa znajdujących się w ich
posiadaniu informacji mających znaczenie lub niezbędnych dla przygotowania
projektu planu lub jego zmiany. Projekt planu podlega opiniowaniu przez podmioty
tworzące szpitale objęte projektem planu oraz Wojewódzką Komisję Dialogu
Społecznego w zakresie zmian w strukturze zatrudnienia. Projekt planu uwzględnia
włączone do sieci szpitali szpitale, dla których podmiotem tworzącym jest Minister
Obrony Narodowej albo Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Projekt planu wymaga opinii Krajowej Rady do Spraw Szpitali. W przypadku nega-
tywnej opinii, Krajowa Rada do Spraw Szpitali zwraca projekt planu do marszałka
województwa wraz ze swoimi zaleceniami. Zalecenia te nie mogą powodować zwięk-
szenia środków finansowych przewidzianych w danym okresie na realizację planu,
chyba że będą realizowane ze środków budżetu państwa będących w dyspozycji Mi-
nistra Zdrowia. Zalecenia Krajowej Rady do Spraw Szpitali są wiążące i marszałek
województwa jest obowiązana niezwłocznie dostosować plan albo jego zmianę do
przekazanych zaleceń oraz przekazać go do Krajowej Rady do Spraw Szpitali w celu
ponownego zaopiniowania. Krajowa Rada do Spraw Szpitali przekazuje projekt planu
do Ministra Zdrowia. Po ewentualnej zmianie planu przez Ministra Zdrowia oraz za-
twierdzeniu, projekt planu staje się planem a jego realizacja rozpoczyna się
z początkiem roku następującego po roku, w którym kończy się poprzedni plan.
Zmiany w planie mogą być dokonywane z inicjatywy Ministra Zdrowia, na wniosek
marszałka województwa, Krajowej Rady do Spraw Szpitali, Prezesa Narodowego
Funduszu Zdrowia oraz na wniosek Ministra Obrony Narodowej lub Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji w zakresie szpitali, dla których są podmiotami tworzą-
cymi.
18
Pierwsze regionalne plany opieki szpitalnej powstają nie później niż w terminie
do dnia 31 marca 20010 r. Plany te są sporządzane na okres od dnia 1 stycznia
2011 r. do dnia 31 grudnia 2015 r.

Krajowa Rada do Spraw Szpitali, Wojewódzka Komisja do Spraw Szpitali oraz mar-
szałek województwa
Projekt ustawy reguluje zasady funkcjonowania Krajowej Rady do Spraw Szpitali
i Wojewódzkiej Komisji do Spraw Szpitali. Członków Krajowej Rady do Spraw Szpitali
powołuje i odwołuje Minister Zdrowia. W jej skład wchodzą przedstawiciele Ministra
Zdrowia, Ministra Obrony Narodowej, Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji,
przedstawiciele organizacji zrzeszających podmioty tworzące zakłady opieki zdro-
wotnej, a także przedstawiciele Narodowego Funduszu Zdrowia. Jednocześnie pro-
jekt określa wymagania, które muszą spełniać członkowie Krajowej Rady do Spraw
Szpitali.
Przewodniczącym Krajowej Rady do Spraw Szpitali jest przedstawiciel Ministra
Zdrowia. Kadencja Krajowej Rady do Spraw Szpitali trwa 5 lat.
Członkowi Krajowej Rady do Spraw Szpitali, w miesiącach, w których odbyły się po-
siedzenia, za udział w posiedzeniach przysługuje wynagrodzenie w wysokości prze-
ciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat
nagród z zysku w poprzednim roku ogłaszanego w drodze obwieszczenia przez Pre-
zesa Głównego Urzędu Statystycznego. Obsługę administracyjno-techniczną Rady
do Spraw Szpitali zapewnia urząd obsługujący Ministra Zdrowia ze środków finanso-
wych będących w dyspozycji Ministra.
Do zadań Krajowej Rady do Spraw Szpitali należy wyrażanie opinii w zakresie włą-
czenia szpitala do sieci albo wyłączenia szpitala z sieci, wyrażanie opinii w zakresie
kwalifikacji oddziałów szpitala do poziomów referencyjnych, wnioskowanie o wyłą-
czenie szpitala z sieci szpitali, opiniowanie projektów regionalnych planów opieki
szpitalnej i ich zmian oraz wnioskowanie o zmianę planu. Z zakresu opiniowania Ra-
dy wyłączone są kwestie związane z włączeniem albo wyłączeniem z sieci szpitali,
dla których podmiotem tworzącym jest Minister Obrony Narodowej lub Minister
Spraw Wewnętrznych i Administracji, oraz wnioski o zmianę poziomu referencyjnego
oddziałów tych szpitali.
19
Wojewódzka Komisja do Spraw Szpitali działa przy marszałku województa, jako or-
gan konsultacyjny w zakresie działania sieci szpitali. Członków Komisji powołuje i
odwołuje marszałek województwa. W jej skład wchodzą przedstawiciele Ministra
Zdrowia, Ministra Obrony Narodowej, Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji,
wojewody, przedstawiciele organizacji zrzeszających podmioty tworzące zakłady
opieki zdrowotnej, a także przedstawiciel dyrektora właściwego oddziału wojewódz-
kiego Narodowego Funduszu Zdrowia. Projekt określa wymagania, które muszą
spełniać członkowie Wojewódzkiej Komisji do Sraw Szpitali
Kadencja Wojewódzkiej Komisji do Spraw Szpitali trwa 5 lat. Wojewódzkiej Komisji
do Spraw Szpitali obraduje pod przewodnictwem marszałka województwa. Członkowi
Komisji za udział w posiedzeniach otrzymują diety oraz zwrot kosztów podróży i noc-
legów. Obsługę administracyjno-techniczną Wojewódzkiej Komisji do Spraw Szpitali
zapewnia urząd marszałkowski. Diety oraz zwrot kosztów podróży i noclegów dla
członków Wojewódzkiej Komisji do Spraw Szpitali oraz obsługa administracyjno-
techniczna są finansowane z budżetu województwa będącego w dyspozycji zarządu
województwa.
Wojewódzka Komisja do Spraw Szpitali jest organem konsultacyjnym marszałka wo-
jewództwa w zakresie funkcjonowanie sieci szpitali. Komisja stanowić będzie forum
wymiany zdań oraz stworzy możliwość zaprezentowania swojego stanowiska i także
swoich interesów przez przedstawicieli samorządów, władzę wykonawczą oraz
przedstawiciela NFZ. Komisja tym samym dostarczy marszałkowi województwa rze-
telnej wiedzy i możliwość uwzględnienia różnych stanowisk w swoich działaniach w
sprawach funkcjonowania sieci szpitala.
Do zadań marszałka województwa w szczególności należy: wyrażanie opinii
w zakresie włączenia szpitala do sieci szpitali albo wyłączenia szpitala z sieci szpitali,
przedłożenie propozycji w zakresie zakwalifikowania oddziałów szpitala do poziomów
referencyjnych, sporządzanie projektu regionalnego planu opieki szpitalnej i projek-
tów zmian planu, wnioskowanie o wyłączenie szpitala z sieci szpitali, prowadzenie w
sposób ciągły oceny szpitali w zakresie realizacji planu, wykonywanie innych zadań
dotyczących tworzenia i funkcjonowania sieci szpitali na wniosek wojewody. Z zakre-
su opiniowania marszałka województwa wyłączone są kwestie związane z włącze-
niem albo wyłączeniem z sieci szpitali, dla których podmiotem tworzącym jest
20
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 20 ... 30 ... 32

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: