eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o Służbie Celnej

Rządowy projekt ustawy o Służbie Celnej

projekt dotyczy: uregulowania i ujednolicenia organizacji Służby Celnej powołanej do zapewnienia ochrony i bezpieczeństwa obszaru celnego Wspólnoty Europejskiej w tym zgodności z prawem przywozu i wywozu towarów z obszaru WE i obowiązków w zakresie podatku akcyzowego oraz podatku od gier. Ustawa określa zadania, organizację i kompetencje Służby Celnej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1492
  • Data wpłynięcia: 2008-12-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o Służbie Celnej
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 168, poz. 1323

1492

d) dostosować urządzenia, pomieszczenia i naczynia, o których mowa w lit. b, do
nakładania zamknięć urzędowych, a ponadto dostarczyć potrzebną ilość
materiałów do ich nałożenia,
e) zapewnić odczynniki i sprzęt techniczny oraz – w przypadkach przewidzianych
przez przepisy odrębne – legalizowane przyrządy pomiarowe, niezbędne do
kontroli ilości i jakości surowców, półproduktów i wyrobów gotowych,
f) informować właściwego naczelnika urzędu celnego o terminach czynności
podlegających kontroli,
g) przeprowadzać czynności podlegające kontroli w obecności funkcjonariusza,
h) prowadzić dokumentację związaną z działalnością podlegającą kontroli,
i) dokonać, na żądanie funkcjonariusza, zamknięcia prowadzonej w tym zakresie
dokumentacji w celu umożliwienia porównania rzeczywistego stanu ze stanem
ewidencyjnym,
j) zgłaszać niezwłocznie właściwemu naczelnikowi urzędu celnego przypadki
zniszczenia lub kradzieży wyrobów objętych kontrolą, a także zniszczenia znaków
akcyzy,
k) zgłaszać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego zamiar zniszczenia wyrobów
podlegających kontroli, nieprzydatnych do spożycia, dalszego przerobu lub
zużycia, na co najmniej 3 dni przed zamierzonym terminem ich zniszczenia,
l) zgłaszać niezwłocznie właściwemu naczelnikowi urzędu celnego przypadki
zdarzeń związanych z działaniem lub stanem urządzeń, pomieszczeń i naczyń,
o których mowa w lit. c, wskazujących na niebezpieczeństwo strat lub zniszczenia
wyrobów akcyzowych objętych kontrolą;
2) urządzające i prowadzące gry lub zakłady wzajemne, na podstawie ustawy, o której
mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. d, są obowiązane zapewnić warunki i środki do
sprawnego przeprowadzania kontroli, w tym:
a) przesłać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, przed rozpoczęciem
działalności w tym zakresie, zgłoszenie oraz dokumentację dotyczącą tej
działalności, a w przypadku wznowienia działalności po przerwie trwającej dłużej
niż 3 miesiące – zgłoszenie dotyczące wznowienia tej działalności,
b) przygotować i oznaczyć urządzenia służące do tej działalności,
c) dostosować urządzenia do nakładania zamknięć urzędowych, a ponadto dostarczyć
potrzebne materiały do nałożenia zamknięć urzędowych,

25
d) przeprowadzać czynności podlegające kontroli również w obecności
funkcjonariusza,
e) prowadzić dokumentację związaną z prowadzeniem działalności podlegającej
kontroli,
f) informować właściwego naczelnika urzędu celnego o czynnościach podlegających
kontroli,
g) zgłaszać, nie później niż w terminie 2 dni od dnia wystąpienia zdarzenia,
właściwemu naczelnikowi urzędu celnego przypadki zniszczenia lub kradzieży
urządzeń do gier,
h) zgłaszać niezwłocznie właściwemu naczelnikowi urzędu celnego przypadki
zdarzeń związanych z działaniem lub stanem urządzeń do gier objętych kontrolą
mogących mieć wpływ na urządzanie gier,
i) zapewnić możliwość przeprowadzenia czynności, o których mowa w art. 32 ust. 1
pkt 13.
2. Podmioty podlegające kontroli są odpowiedzialne za stan pomieszczeń, urządzeń
i naczyń służących do wykonywania działalności w zakresie określonym w ust. 1 oraz
w art. 33 ust. 1, oraz za stan nałożonych na nie zamknięć urzędowych.
Art. 35. Koszty związane z realizacją obowiązków określonych w art. 33 ust. 1,
z wyjątkiem obowiązków wskazanych w art. 33 ust. 1 pkt 4 i 9, oraz w art. 34 obciążają
podmioty podlegające kontroli.
Art. 36. 1. Kontrola w siedzibie, w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej
oraz miejscu zamieszkania podmiotu podlegającego kontroli jest wykonywana po doręczeniu
upoważnienia organu Służby Celnej do przeprowadzenia kontroli oraz okazaniu legitymacji
służbowej, z zastrzeżeniem ust. 2–5.
2. Kontrole:
1) na drogach publicznych lub drogach wewnętrznych, na morskich wodach
wewnętrznych, morzu terytorialnym lub wodach śródlądowych oraz w miejscach
innych niż określone w ust. 1, w przypadku kontroli, o której mowa w art. 30 ust. 2
i art. 30 ust. 3 pkt 2 i 7,
2) dokonywane poza punktem stałej lokalizacji (sprzedaż obwoźna i obnośna na
targowiskach – w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r.
o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844, z poźn. zm.),

26
3) w podmiotach, w których przeprowadzono urzędowe sprawdzenie, o którym mowa
w art. 64,
4) w podmiotach innych niż określone w pkt 3 podlegających kontroli, w przypadku gdy
czynności są przeprowadzane w oparciu o zgłoszenie dokonane na podstawie
przepisów wydanych na podstawie art. 50 i 51 oraz w przypadku gdy obowiązek ich
przeprowadzenia w określonym czasie wynika z przepisów prawa
- są wykonywane na podstawie okazywanych przez funkcjonariusza legitymacji służbowej
oraz imiennego upoważnienia do wykonywania kontroli. W przypadku gdy kontrole,
o których mowa w pkt 1 – 3, wykonuje umundurowany funkcjonariusz, legitymacja
służbowa i upoważnienie są okazywane na żądanie podmiotu podlegającego kontroli.
3. Czynności kontrolne w urzędzie celnym, miejscu wyznaczonym lub uznanym przez
organ celny są wykonywane przez umundurowanego funkcjonariusza wyposażonego w znak
identyfikacji osobistej.
4. W przypadku podejrzenia, że nie są przestrzegane przepisy określone w art. 30
ust. 2 i okoliczności faktyczne uzasadniają niezwłoczne przeprowadzenie kontroli, jest ona
wykonywana na podstawie legitymacji służbowej.
5. W przypadku kontroli w miejscach określonych w ust. 2 pkt 2 i kontroli, o których
mowa w ust. 4, gdy podmiot podlegający kontroli jest przedsiębiorcą, który wskazał adres do
doręczeń w kraju, upoważnienie, o którym mowa w ust. 1, doręcza się w terminie 7 dni od
dnia podjęcia kontroli. W przypadku braku adresu lub gdy wskazany adres okazał się
nieprawdziwy upoważnienie złożone do akt kontroli uznaje się za doręczone.
6. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze
rozporządzenia, wzory upoważnień do wykonywania kontroli, o której mowa w ust. 1 i 2,
uwzględniając miejsca wykonywania czynności kontrolnych i ich charakter oraz wymogi
dotyczące treści upoważnień wynikające z przepisów odrębnych.
Art. 37. 1. Jeżeli podmiotem podlegającym kontroli jest osoba prawna lub jednostka
organizacyjna niemająca osobowości prawnej, upoważnienie jest doręczane, a legitymacja
służbowa jest okazywana członkom zarządu, wspólnikowi lub innej osobie upoważnionej do
reprezentowania lub prowadzenia spraw podmiotu podlegającego kontroli, z zastrzeżeniem
ust. 3.
2. Doręczenie upoważnienia osobom, o których mowa w ust. 1, jest równoznaczne
z zawiadomieniem o rozpoczęciu kontroli.

27
3. W przypadku kontroli, o których mowa w art. 36 ust. 2, legitymację służbową
i upoważnienie okazuje się, gdy jest to wymagane, odpowiednio osobie:
1) która dysponuje towarem, wyrobami lub urządzeniami, lub dysponuje dokumentami
dotyczącymi towarów, wyrobów lub urządzeń podlegających kontroli;
2) która dysponuje środkiem transportu, którym są przemieszczane towary;
3) wykonującej bądź odpowiedzialnej za wykonywanie czynności podlegających
kontroli.
4. W przypadku nieobecności osób wymienionych w ust. 3, czynności kontrolne są
wykonywane w obecności przywołanego świadka, chyba że uniemożliwiałoby to lub
znacznie utrudniało wykonywanie czynności kontrolnych.
5. Z czynności kontrolnych wykonywanych podczas nieobecności osób
upoważnionych przez podmiot podlegający kontroli lub osób wymienionych w ust. 3 i 4
sporządza się protokół, który niezwłocznie doręcza się podmiotowi podlegającemu kontroli.
Art. 38. 1. Czynności kontrolne w miejscach, o których mowa w art. 36 ust. 1,
wykonuje się w obecności osoby fizycznej podlegającej kontroli lub osoby przez nią
upoważnionej, chyba że zrezygnuje ona z prawa uczestniczenia w czynnościach kontrolnych.
Jeżeli podmiotem podlegającym kontroli jest osoba prawna lub jednostka organizacyjna
niemająca osobowości prawnej, czynności kontrolne wykonuje się w obecności osób
upoważnionych przez podmiot podlegający kontroli.
2. Oświadczenie o rezygnacji z prawa uczestnictwa w czynnościach kontrolnych
składa się w formie pisemnej. W razie odmowy złożenia pisemnego oświadczenia
funkcjonariusz dokonuje odpowiedniej adnotacji w protokole z przeprowadzonej czynności.
3. W przypadku gdy podczas kontroli w miejscu prowadzenia działalności
gospodarczej nie ma osoby upoważnionej do reprezentowania podmiotu podlegającego
kontroli, przepisy art. 36 ust. 4 i art. 37 ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio.
Art. 39. 1. Funkcjonariusze mogą wykonywać czynności kontrolne w zakresie
określonym w art. 30 ust. 2 pkt 1 i ust. 3 pkt 2 i 7 oraz w zakresie przemieszczania i obrotu
niektórymi wyrobami akcyzowymi, określonymi w odrębnych przepisach, w każdym miejscu
znajdującym się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub – jeżeli umowy
międzynarodowe tak stanowią – poza nim.

28
2. W przypadku kontroli w zakresie innym niż określony w ust. 1, czynności kontrolne
mogą być prowadzone w siedzibie podmiotu podlegającego kontroli oraz w innych miejscach
związanych z prowadzoną przez niego działalnością w tym w lokalu mieszkalnym lub w
miejscach, w których mogą się znajdować urządzenia, towary lub dokumenty dotyczące
urządzeń, towarów lub czynności podlegających kontroli.
3. Niezależnie od przypadków określonych w ust. 2 czynności kontrolne mogą być
przeprowadzane w lokalu mieszkalnym w przypadku uzasadnionego podejrzenia, że znajduje
się w nim towar lub dokumenty dotyczące towaru, którego rodzaj lub ilość wskazują na
przeznaczenie do działalności gospodarczej i który został wprowadzony na obszar celny
Wspólnoty Europejskiej z naruszeniem przepisów prawa. Przepisy Kodeksu postępowania
karnego o przeszukaniu stosuje się odpowiednio.
4. Czynności kontrolne mogą być prowadzone również w przypadku gdy podmiot
podlegający kontroli dokonuje czynności podlegających kontroli bez zachowania warunków
oraz form określonych przepisami prawa.
Art. 40. 1. Z przeprowadzonych czynności kontrolnych funkcjonariusz sporządza
protokoły, w szczególności z:
1) kontroli dokumentów i ewidencji;
2) zabezpieczenia dowodów;
3) rewizji;
4) przesłuchania świadków;
5) pobierania próbek towarów i wyrobów oraz ich badania.
2. Funkcjonariusz jest obowiązany zapoznać osobę obecną przy czynnościach
kontrolnych z treścią protokołów.
3. Protokoły, o których mowa w ust. 1, podpisują funkcjonariusze i osoby obecne przy
czynnościach kontrolnych. Jeżeli osoba obecna przy czynnościach kontrolnych odmówi
podpisania protokołów, funkcjonariusz jest obowiązany zamieścić w protokole odpowiednią
adnotację.
4. Protokoły z czynności kontrolnych wykonywanych w miejscach, o których mowa
w art. 36 ust. 2 i 3, są sporządzane jedynie w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości oraz
na żądanie podmiotu podlegającego kontroli, chyba że czynności te zostały udokumentowane
w sposób określony w przepisach odrębnych.

29
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 20 ... 30 ... 50

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: