eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej

Rządowy projekt ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej

projekt przewiduje kontynuację udzielania przez Bank Gospodarstwa Krajowego kredytu technologicznego, który był do dnia 31 grudnia 2006 r. udzielany na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej oraz wprowadzenie zmian do systemu udzielania tego kredytu

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 140
  • Data wpłynięcia: 2007-11-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
  • data uchwalenia: 2008-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 116, poz. 730

140


7
czesnej maszyny, urządzenia, w którym nowa technologia została już
wdrożona, lecz na wcze niejszy etap produkcji polegający na wdrożeniu
nowej technologii w postaci wiedzy technologicznej do rodka trwałego.
W związku z powyższym jest konieczne wyłączenie możliwo ci udzielania
kredytu na zakup nowej technologii już wdrożonej do rodków trwałych.
W systemie udzielania kredytu technologicznego przez banki pożądane jest
okre lenie wyraźnego zakresu kontroli przedsiębiorców przez Bank
Gospodarstwa Krajowego jako beneficjenta dużego projektu w rozumieniu
przepisów wspólnotowych o wydatkowaniu rodków z funduszy struk-
turalnych, aby kredytobiorca miał jasno ć co do uprawnień Banku
Gospodarstwa Krajowego wobec niego.
W celu uwzględnienia postanowień rozporządzenia Komisji Europejskiej
(WE) nr 1628/2006 z dnia 24 października 2006 r. w sprawie stosowania
art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do regionalnej pomocy inwestycyjnej
(Dz.Urz. UE L 302 z 1.11.2006), projekt ustawy wprowadza następujące
przepisy, które zmieniają zasady udzielania kredytu w stosunku do ustawy
o niektórych formach wspierania działalno ci innowacyjnej:
1) wyłączenia sektorów i rodzajów działalno ci i inwestycji, którym nie
może być udzielany kredyt technologiczny,
2) ograniczenia maksymalnej spłaty kredytu w formie premii techno-
logicznej wynikające z mapy pomocy regionalnej ogłoszonej przez
Komisję Europejską we wrze niu 2006 r. w celu udzielania pomocy
publicznej w latach 2007-2013,
3) finansowanie za pomocą premii technologicznej wynajmu i dzierżawy
rodków trwałych oraz leasingu rodków trwałych i warto ci nie-
materialnych i prawnych,
4) finansowanie za pomocą premii technologicznej usług doradczych do
50% ich ceny,
5) skrócenie obowiązkowego okresu używania zakupionych ze rodków
publicznych warto ci niematerialnych i prawnych oraz obowiązkowego


8
okresu prowadzenia działalno ci gospodarczej przez mikro-, małych
i rednich przedsiębiorców z 5 do 3 lat.
Ze względu na przeprowadzaną obecnie przez resort finansów reformę
finansów publicznych, projekt ustawy przewiduje utworzenie Funduszu
Kredytu Technologicznego jako państwowego funduszu celowego w formie
rachunku bankowego, którego dysponentem jest minister wła ciwy do
spraw gospodarki.
Jednocze nie projekt ustawy wprowadza zmiany związane z nadawaniem
statusu centrum badawczo-rozwojowego przez Ministra Gospodarki. Jedna
ze zmian w tym zakresie wprowadza możliwo ć przeznaczania rodków
funduszu innowacyjno ci na pokrywanie kosztów uzyskania patentu na
wynalazek. Zmiana ta jest zgodna z warunkami dopuszczalno ci pomocy
publicznej na badania, rozwój i innowacje i została notyfikowana Komisji
Europejskiej w ramach projektu rozporządzenia Ministra Gospodarki

w sprawie szczegółowych warunków wykorzystywania rodków funduszu
innowacyjno ci.
Ponadto, na skutek uzgodnień z resortem nauki i szkolnictwa wyższego,
zmniejszono minimalny odsetek przychodu netto ze sprzedaży wy-
tworzonych przez przedsiębiorcę usług badawczo-rozwojowych z 50% do
40% całkowitego przychodu ze sprzedaży. Odsetek, o którym mowa
powyżej, warunkuje uzyskanie przez przedsiębiorcę statusu centrum
badawczo-rozwojowego. Resort nauki i szkolnictwa wyższego postulował
obniżenie progu przychodu ze sprzedaży usług badawczo-rozwojowych ze
względu na małą zdolno ć przedsiębiorstw, w tym przedsiębiorstw
powstałych w wyniku komercjalizacji lub prywatyzacji jednostek badawczo-
-rozwojowych, do uzyskiwania połowy przychodu ze sprzedaży usług
badawczo-rozwojowych. Nie przewiduje się dodatkowych skutków dla
budżetu z tytułu obniżenia progu, o którym mowa powyżej, ponieważ
podmioty ubiegające się o status centrum badawczo-rozwojowego będą te
same. Dotychczas żaden z ubiegających się nie uzyskał statusu centrum
badawczo-rozwojowego ze względu na niespełnianie warunku dotyczącego


9
udziału przychodu ze sprzedaży usług badawczo-rozwojowych

w przychodzie ogółem, co przemawia za obniżeniem progu udziału.
W projekcie ustawy, na skutek uzgodnień z resortem finansów, do-
precyzowano, że w przypadku wykorzystywania rodków funduszu
innowacyjno ci niezgodnie z warunkami okre lonymi w rozporządzeniu
wykonawczym centrum badawczo-rozwojowe ma obowiązek zaliczyć
wydatkowane niezgodnie z warunkami rodki do przychodów z działalno ci
wraz z odsetkami (za miesiąc, w którym rodki zostały wydatkowane).
Wyżej wymieniony przepis daje podstawę do wyegzekwowania od
przedsiębiorcy przez urząd skarbowy bezprawnie wykorzystanej kwoty ulgi
podatkowej wraz z odsetkami.
Pozostałe zmiany nie mają charakteru merytorycznego, w porównaniu do
obecnie obowiązującej ustawy, lecz charakter precyzujący i są wskazane
do wprowadzenia z poniżej opisanych przyczyn.
Zmiana polegająca na zastąpieniu sformułowania „wyniki badań i prac
badawczo-rozwojowych” pojęciem „usługi badawczo-rozwojowe”, które jest
już używane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, ma na celu uniknięcie
dwuznaczno ci interpretacyjnych. Status centrum badawczo-rozwojowego
przyznawany jest przez Ministra Gospodarki przedsiębiorcom prowadzącym
badania lub prace rozwojowe i sprzedającym własną my l naukową.
Sformułowanie „sprzedaż wyników badań i prac rozwojowych” mogło być
interpretowane jako sprzedaż gotowych wyrobów, a nie my li naukowej.
Uszczegółowiono zakres informacji przekazywanych corocznie do Ministra
Gospodarki przez centrum badawczo-rozwojowe w sprawozdaniu fi-
nansowym oraz dodano przepis obligujący Ministra Gospodarki do
przekazywania tych informacji do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji
i Konsumentów, celem umożliwienia sprawdzenia spełnienia przez centrum
badawczo-rozwojowe warunków dotyczących efektu zachęty, okre lonych
w rozporządzeniu wykonawczym w sprawie szczegółowych warunków
wykorzystywania rodków funduszu innowacyjno ci.
Została zmieniona delegacja ustawowa do wydania rozporządzenia
w sprawie szczegółowych warunków wykorzystywania rodków funduszu


10
innowacyjno ci, ponieważ przywołane w delegacji Zasady Ramowe
stosowane przez Wspólnotę wobec pomocy publicznej na rzecz badań
i rozwoju straciły moc obowiązującą z dniem 31 stycznia 2006 r. i zostały
zastąpione nowymi Wspólnotowymi Zasadami Ramowymi dotyczącymi
pomocy państwa na działalno ć badawczą, rozwojową i innowacyjną.
Wyraźnie wskazano, że wykorzystywanie rodków funduszu innowacyjno ci
stanowi uzyskiwanie przez przedsiębiorcę pomocy publicznej. Przepis
umożliwi ujęcie w rozporządzeniu wykonawczym niezbędnych z punktu
widzenia pomocy publicznej warunków wykorzystywania rodków funduszu
innowacyjno ci.
Ze względu na przepisy projektu ustawy dotyczące Funduszu Kredytu
Technologicznego, termin wej cia w życie ustawy został skorelowany
z projektowanym terminem wej cia w życie ustaw reformujących system
finansów publicznych.
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Projektowana ustawa nie wymaga notyfikacji Komisji Europejskiej ponieważ
spełnia przesłanki okre lone w rozporządzeniu Komisji Europejskiej

(WE) nr 1628/2006 z dnia 24 października 2006 r. w sprawie stosowania
art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do regionalnej pomocy inwestycyjnej
(Dz.Urz. UE L 302 z 1.11.2006).


11
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty
objęte ustawą
Projekt ustawy będzie oddziaływać na przedsiębiorców, którym został
udzielony kredyt technologiczny na podstawie ustawy z dnia 29 lipca
2005 r. o niektórych formach wspierania działalno ci innowacyjnej, oraz na
mikro-, małych i rednich przedsiębiorców, którym zostanie udzielony kredyt
technologiczny na podstawie projektu ustawy.
Projekt ustawy będzie oddziaływać na Bank Gospodarstwa Krajowego,
który będzie udzielał przedsiębiorcom premii technologicznych w wysoko ci
nie większej niż 4 mln zł.
Projekt ustawy będzie oddziaływać na banki komercyjne, które będą
udzielać kredytu technologicznego mikroprzedsiębiorcom, małym i rednim
przedsiębiorcom.
Projekt ustawy będzie oddziaływać na przedsiębiorców, którym zostanie
nadany przez Ministra Gospodarki status centrum badawczo-rozwojowego,
obecnie nadawany na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o niektórych
formach wspierania działalno ci innowacyjnej.

2. Konsultacje
społeczne
Projekt ustawy został opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki.
Projekt nowelizacji ustawy o niektórych formach wspierania działalno ci
innowacyjnej, który był tożsamy z zakresem niniejszego projektu ustawy,
został skonsultowany z następującymi instytucjami: Bankiem Gospodarstwa
Krajowego, Związkiem Banków Polskich, Business Centre Club, Krajową
Izbą Gospodarczą, Polską Konfederacją Pracodawców Polskich, Polską
Konfederacją Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Komisją Krajową NSZZ
Solidarno ć, Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych,
Forum Związków Zawodowych, Związkiem Rzemiosła Polskiego. W wyniku

strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 12

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: