eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej

Rządowy projekt ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej

projekt przewiduje kontynuację udzielania przez Bank Gospodarstwa Krajowego kredytu technologicznego, który był do dnia 31 grudnia 2006 r. udzielany na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej oraz wprowadzenie zmian do systemu udzielania tego kredytu

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 140
  • Data wpłynięcia: 2007-11-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
  • data uchwalenia: 2008-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 116, poz. 730

140


12
przeprowadzonych konsultacji uwagi zgłosił Bank Gospodarstwa Krajowego
oraz Związek Banków Polskich. Uwagi zgłoszone przez wyżej wymienione
podmioty zostały uwzględnione w projekcie ustawy.
Projekt ustawy został udostępniony do wiadomo ci publicznej zgodnie
z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414). aden podmiot
nie zgłosił, w trybie ustawy o działalno ci lobbingowej w procesie sta-
nowienia prawa, zainteresowania pracami nad projektem.
Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędno ciowo-Kredytowa (KSKOK) wy-
stąpiła pismem z dnia 24 maja 2007 r. do Prezesa Rady Ministrów
o dokonanie w projekcie ustawy autopoprawki, która umożliwiłaby
udzielanie kredytu technologicznego przez spółdzielcze kasy oszczęd-
no ciowo-kredytowe. Wniosek KSKOK nie został uwzględniony, ponieważ
analiza dotychczasowej działalno ci SKOK-ów w realizacji programów
rządowych wykazała, że członkowie SKOK-ów, w przeważającej
większo ci, nie stali się beneficjentami wsparcia udzielanego przed-
siębiorcom. W Działaniu 2.3 SPO-WKP w okresie finansowania 2004-2006,
bankom, towarzystwom leasingowym, funduszom inwestycyjnym

i SKOK-om umożliwiono oferowanie kredytu przedsiębiorcom ubiegającym
się o wsparcie w ramach Działania 2.3 SPO-WKP. Umowa z Polską
Agencją Rozwoju Przedsiębiorczo ci (PARP) zobowiązywała SKOK-i do
prowadzenia akcji informacyjnych i promocyjnych dotyczących możliwo ci
pozyskania wsparcia oraz roli Unii Europejskiej i PARP w zakresie
Działania 2.3. Raport ewaluacyjny ABM „OPINIA” pn. „Udział i rola instytucji
finansowych w realizacji Działania 2.3. SPO-WKP, LATA 2004-2006”
stwierdza, że spo ród instytucji finansowych, których udział został
przewidziany w Działaniu 2.3, aktywną rolę odegrały banki oraz

– w mniejszym stopniu – przedsiębiorstwa leasingowe oraz że, w po-
równaniu z zaangażowaniem tych instytucji, udział SKOK-ów oraz funduszy
inwestycyjnych okazał się mało znaczący. W ród wniosków rekomen-
dowanych nie znalazł się żaden z promesą wystawioną przez SKOK.
SKOK-i włączone do Działania 2.3 wystawiły wnioskodawcom zaledwie
7 promes kredytowych. Wyżej wymieniony raport wskazuje, że główną


13
przyczyną niewielkiego udziału SKOK-ów była rozbieżno ć między typem
beneficjentów uprawnionych do ubiegania się o dotacje w ramach Działania
2.3 SPO-WKP (przede wszystkim MSP) a grupą obsługiwaną przez SKOK-i
(osoby fizyczne, w tym – według założeń SKOK – mniej zamożne niż klienci
banków, przeważnie nieprowadzące działalno ci gospodarczej). Kredyt
technologiczny umożliwia przedsiębiorcom uzyskanie wsparcia w wy-
soko ci do 4 mln zł, które może stanowić maksymalnie 70% warto ci
kredytu. Docelowa warto ć inwestycji, na które będzie udzielany kredyt
technologiczny, to co najmniej 5 mln zł. rednia warto ć kredytów na
działalno ć gospodarczą udzielanych przez SKOK-i to 80 tys. zł. Kredyty
udzielane przez SKOK-i na działalno ć gospodarczą stanowią zaledwie 2%
wszystkich kredytów udzielanych przez SKOK-i. Mając na uwadze po-
wyższe, należy stwierdzić, że członkowie SKOK-ów nie będą benefi-
cjentami kredytu technologicznego.

3. Wpływ ustawy na:
a) sektor finansów publicznych
Projekt ustawy stanowi działanie w ramach osi priorytetowej 4 – Inwe-
stycje w innowacyjne przedsięwzięcia Programu Operacyjnego Inno-
wacyjna Gospodarka w ramach Narodowych Strategicznych Ram Od-
niesienia na lata 2007-2013. Od 2007 r. Fundusz Kredytu Technolo-
gicznego będzie zasilany ze rodków funduszy strukturalnych. Kwota,
która została zaalokowana na wypłatę premii technologicznych w okre-
sie 2007-2013 to 409,5 mln euro, z czego 348 mln euro to rodki
pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,

a 61,5 mln euro to dofinansowanie z budżetu państwa. Dofinansowanie
z budżetu państwa na rok 2007 zostało zabezpieczone w ramach
działań finansowanych ze rodków funduszy strukturalnych w ustawie
budżetowej na rok 2007, czę ć 83 poz. 8.
b) rynek
pracy
Projekt ustawy przyczyni się do tworzenia miejsc pracy w sektorze
małych i rednich przedsiębiorstw, ponieważ przewiduje tworzenie


14
nowych linii produkcyjnych w tych przedsiębiorstwach. Wspartych
zostanie około 400 przedsiębiorców. Każdy z nich będzie mógł
otrzymać dofinansowanie na wdrożenie nowych technologii w kwocie
4 mln zł. rednia warto ć inwestycji technologicznej, obliczona na
podstawie kredytów technologicznych udzielonych przez Bank Gos-
podarstwa Krajowego, do końca 2006 r., wynosi 8 mln zł. rednia
warto ć rodków finansowych przeznaczonych na tworzenie miejsc
pracy w ramach inwestycji technologicznej wynosi 10% warto ci
inwestycji. Przyjmując, że utworzenie jednego miejsca pracy kosztuje
około 80 tys. zł (szacunek ten został sporządzony na podstawie
wielko ci majątku netto przypadającego na jednego zatrudnionego
w sektorze małych i rednich przedsiębiorstw, którą można uznać za
przybliżenie redniego kosztu utworzenia nowego miejsca pracy),
można stwierdzić, że jeden przedsiębiorca korzystający z kredytu
technologicznego tworzy około 10 nowych miejsc pracy, a zatem liczba
nowo utworzonych miejsc pracy w wyniku udzielenia 400 kredytów
technologicznych wyniesie co najmniej 4 tys.
c) konkurencyjno ć wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki
Projekt ustawy wpłynie pozytywnie na zwiększenie konkurencyjno ci
małych i rednich przedsiębiorstw, ponieważ przewiduje rozpoczęcie
przez te przedsiębiorstwa produkcji innowacyjnych towarów lub usług
oraz uzależnia wielko ć uzyskiwanego przez te przedsiębiorstwa
wsparcia w postaci premii technologicznej przyznawanej przez Bank
Gospodarstwa Krajowego od wielko ci sprzedaży towarów lub usług
powstałych w wyniku inwestycji technologicznej.
Koszty uzyskania kredytu technologicznego udzielanego przez banki
nie będą większe od kosztów uzyskania kredytu technologicznego
udzielanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego, ponieważ, zgodnie
z projektem ustawy, oprocentowanie kredytu nie może być wyższe niż
rednie oprocentowanie pozostałych kredytów inwestycyjnych udzie-
lanych przez bank kredytujący. Sformułowanie to gwarantuje udzielanie
kredytu przez banki na warunkach rynkowych, na których, zgodnie


15
z art. 4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania
działalno ci innowacyjnej, udzielał kredytu Bank Gospodarstwa Kra-
jowego do dnia 31 grudnia 2006 r.
Wysoko ć marży bankowej oraz wszelkich innych opłat przy udzieleniu
kredytu technologicznego została ograniczona w projekcie ustawy
przez zapis, że nie mogą one odbiegać od warunków proponowanych
przy udzielaniu innych kredytów inwestycyjnych udzielanych przez bank
kredytujący. Ponadto, ze względu na konkurencję między bankami
udzielającymi kredytu technologicznego, wysoko ć marży za udzielenie
tego kredytu będzie regulowana przez rynek usług bankowych.
d) sytuację i rozwój regionalny
Projekt ustawy przyczyni się w szczególno ci do rozwoju regionów
słabiej rozwiniętych, ponieważ wysoko ć premii technologicznej przy-
znawanej przez Bank Gospodarstwa Krajowego jest uzależniona od
maksymalnej intensywno ci pomocy publicznej dla danego regionu
okre lonej w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 października
2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej (Dz. U. Nr 190,
poz. 1402).
10-21-om

Projekt


ROZPORZ DZENIE
MINISTRA GOSPODARKI)
z dnia
w sprawie kosztów pokrywanych ze środków funduszu innowacyjności, sposobu
i warunków wykorzystywania środków funduszu innowacyjności, oraz
obowiązków informacyjnych przedsiębiorcy i organów państwowych)

Na podstawie art. 21 ust. 8 ustawy z dnia ............ o niektórych formach wspierania
działalności innowacyjnej (Dz. U. .............) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa rodzaje kosztów prowadzenia badań i prac rozwojowych
oraz kosztów związanych z uzyskaniem patentu na wynalazek, sposób i warunki
wykorzystywania środków funduszu innowacyjności oraz obowiązki informacyjne
przedsiębiorcy i organów państwowych dotyczące funduszu innowacyjności.

§ 2. Kosztami kwalifikującymi się do finansowania ze środków funduszu
innowacyjności są koszty:
1) wynagrodzeń i obowiązkowego ubezpieczenia społecznego osób zatrudnionych
przy prowadzeniu badań i prac rozwojowych, w części, w jakiej wynagrodzenia te są
bezpośrednio związane z prowadzeniem badań lub prac rozwojowych;
2) amortyzacji lub koszty wynikające z odpłatnego korzystania z aparatury badawczej
i innych urządzeń wykorzystywanych, w zakresie niezbędnym do prowadzenia badań
lub prac rozwojowych, w czasie ich prowadzenia;
3) gruntów i nieruchomości zabudowanych, w zakresie, w jakim są używane do
prowadzenia badań lub prac rozwojowych; w przypadku budynków są to wyłącznie
koszty amortyzacji odpowiadające czasowi trwania badań lub prac rozwojowych, a w
przypadku gruntów są to koszty przeniesienia własności lub koszty wynikające z
odpłatnego korzystania z gruntu lub rzeczywiste poniesione koszty kapitałowe;
4) ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych, badań wykonywanych
na podstawie umowy, wiedzy technicznej i patentów zakupionych lub użytkowanych
na podstawie licencji, uzyskanych od osób trzecich na warunkach rynkowych i
wykorzystywanych wyłącznie do prowadzenia badań lub prac rozwojowych;
5) ogólne i operacyjne ponoszone bezpośrednio przy prowadzeniu badań lub prac
rozwojowych, w tym koszty zużycia materiałów i energii związane bezpośrednio
z prowadzeniem badań lub prac rozwojowych.

§ 3. 1. Warunkiem wykorzystywania środków funduszu innowacyjności jest określenie
części środków stanowiących pomoc publiczną jako iloczynu wartości środków
funduszu innowacyjności wykorzystanych przez centrum badawczo-rozwojowe na
finansowanie kosztów wymienionych w § 2 oraz wysokości stawki podatku
dochodowego obowiązującej w roku podatkowym, za który składane jest zeznanie
podatkowe.

1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej – gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 131, poz. 909 oraz z 2007 r. Nr 135, poz. 954).
2) Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane do Komisji Europejskiej w dniu 1 grudnia 2006 r. pod
numerem N 806/2006 - Polska, zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu
w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404).
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 . 12

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: