eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej

Rządowy projekt ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej

projekt przewiduje kontynuację udzielania przez Bank Gospodarstwa Krajowego kredytu technologicznego, który był do dnia 31 grudnia 2006 r. udzielany na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej oraz wprowadzenie zmian do systemu udzielania tego kredytu

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 140
  • Data wpłynięcia: 2007-11-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
  • data uchwalenia: 2008-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 116, poz. 730

140





na podatek dochodowy. Kwota odpisana, ale niewykorzystana, stosownie do art. 21
ust. 10 ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnj, musi zostać
zaliczona do przychodów z działalności, co spowoduje, że zostanie opodatkowana
podatkiem dochodowym.
Ze względu na fakt, że pomoc publiczna udzielana na podstawie niniejszego
rozporządzenia ma charakter odpisu podatkowego, wydatkowanie środków funduszu
innowacyjności w sposób określony w niniejszym rozporządzeniu jest objęte
przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r.
Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) i może być przedmiotem kontroli skarbowej.
Ze względu na fakt, że Wspólnotowe zasady ramowe dotyczące pomocy państwa
na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną wymagają wykazania przez
przedsiębiorcę, że otrzymywana przez niego pomoc stanowi zachętę do zwiększania
zakresu działalności badawczo-rozwojowej oraz że bez tej pomocy przedsiębiorca nie
prowadziłby badań i prac rozwojowych w ilości i rozmiarze, w którym będzie je
prowadził na skutek uzyskania pomocy, niniejsze rozporządzenie zawiera wymóg
corocznego wzrostu zatrudnienia, wydatków na badania lub prace rozwojowe oraz
przychodów ze sprzedaży usług badawczo-rozwojowych, choćby w minimalnych
ilościach. Wyżej opisane informacje przedsiębiorca obowiązany jest wykazywać
w sprawozdaniu finansowym, które przekazuje co rok Ministrowi Gospodarki, na
podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o niektórych formach wspierania działalności
innowacyjnej. Ze względu na zawarty w pkt 10.1.1 wyżej wymienionych zasad
ramowych wymóg przekazywania do Komisji Europejskiej informacji na temat
sposobu osiągania efektu zachęty, Minister Gospodarki będzie przekazywał informacje
uzyskane z otrzymanych od przedsiębiorcy sprawozdań finansowych, Prezesowi
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Projekt
rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia został notyfikowany do Komisji Europejskiej w dniu 1
grudnia 2006 r. pod numerem N 806/2006–Polska, jako program pomocowy o nazwie
„Fundusze innowacyjności utworzone przez centra badawczo-rozwojowe”, na
podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących
pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404). W dniu 8 maja 2007 r. Komisja
Europejska wyraziła zgodę na realizację programu N 806/2006 na podstawie projektu
rozporządzenia.

2

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty objęte rozporządzeniem
Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia dotyczyć będą przedsiębiorców, którzy
uzyskają status centrum badawczo-rozwojowego nadawany przez ministra właściwego do
spraw gospodarki na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy z dnia ........ o niektórych formach
wspierania działalności innowacyjnej.

2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia był konsultowany z następującymi instytucjami: Polska
Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Agencja Rozwoju Przemysłu, Business Centre Club,
Krajowa Izba Gospodarcza, Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych, Polska
Konfederacja Pracodawców Polskich, Bank Gospodarstwa Krajowego, Stowarzyszenie
Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce, Federacja Stowarzyszeń
Naukowo-Technicznych Naczelna Organizacja Techniczna, Fundacja Centrum Innowacji
F.I.R.E., Komisja Krajowa NSZZ Solidarność, Ogólnopolskie Porozumienie Związków
Zawodowych, Forum Związków Zawodowych, Związek Rzemiosła Polskiego, a także Rada
Główna Jednostek Badawczo-Rozwojowych i Rada Główna Szkolnictwa Wyższego.
Nie przyjęto uwag Federacji Związków Zawodowych Przemysłu Chemicznego,
Szklarskiego i Ceramicznego w Polsce, która to organizacja zakwestionowała finansowanie
z funduszu innowacyjności badań podstawowych w 100%, zaś pozostałych rodzajów badań
w mniejszym stopniu, argumentując, że na działalność innowacyjną składają się głównie
badania stosowane i przemysłowe. Uwaga ta nie może być uwzględniona ze względu na
wspólnotowe zasady udzielania pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową
i innowacyjną.
Federacja Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych zaproponowała, aby finansowanie
badań ze środków funduszu innowacyjności nie podlegało sumowaniu z pomocą publiczną
uzyskaną z innych źródeł. Uwaga ta nie może być przyjęta ze względu na wyżej wymienionej
zasady wspólnotowe.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Komisja Nauki JBR Branży
Przemysł Wytwórczy OPZZ zgłosiły uwagę, że dla centrów badawczo-rozwojowych może
być problematyczne przyporządkowanie aparatury, gruntu, budynków i personelu wyłącznie
do prowadzenia działalności badawczej, ponieważ centra mogą prowadzić jednocześnie inną
działalność nie związaną z badaniami. Należy jednak pamiętać o tym, że centra badawczo-
3

rozwojowe w głównej mierze będą zajmować się działalnością badawczą (co najmniej połowa
przychodów musi być uzyskiwana z tej działalności) i w tym celu będą tworzone. Dla
podmiotu, dla którego podstawową działalnością jest prowadzenie badań, wydzielenie gruntu,
budynków i aparatury tylko do prowadzenia badań nie będzie stanowić problemu, podobnie
jak zatrudnienie pracowników tylko przy tego rodzaju działalności bądź podział ich pracy
poprzez opisanie obowiązków pracownika w tym zakresie.
Związek Rzemiosła Polskiego pozytywnie ocenia próbę wsparcia prywatnych
przedsiębiorstw, które w swojej działalności koncentrują się na prowadzeniu badań. ZRP
uważa, że badania podstawowe powinny być finansowane przede wszystkim przez państwo,
ponieważ nie dają bezpośrednich uzyskiwanych w krótkim terminie zysków, natomiast
nakłady na badania stosowane, czyli prowadzące do konkretnych zastosowań w gospodarce,
w większej mierze powinny pochodzić ze środków pozabudżetowych i być prowadzone przez
zainteresowane wprowadzeniem danej technologii przedsiębiorstwa. Zdaniem ZRP, projekt
rozporządzenia, stanowi odpowiednie narzędzie prawne umożliwiające takie rozwiązanie.
Projekt rozporządzenia został udostępniony do wiadomości publicznej zgodnie
z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414). aden z podmiotów prowadzących działalność lobbingową
nie zgłosił uwag podczas prac nad projektem.

3. Wpływ rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane rozporządzenie nie powoduje bezpośrednich skutków finansowych dla
budżetu państwa. Projekt określa sposób wykorzystywania środków finansowych odpisanych
na funduszu innowacyjności. Możliwość pomniejszania podstawy opodatkowania
przedsiębiorcy podatkiem dochodowym o odpis na fundusz innowacyjności została zapisana
w art. 21 ust. 3 ustawy z dnia ....... o niektórych formach wspierania działalności
innowacyjnej.
Rozporządzenie dotyczy przedsiębiorców prywatnych, którzy uzyskają status centrum
badawczo-rozwojowego nadawany przez ministra właściwego do spraw gospodarki na
podstawie art. 17 ust. 4 ustawy z dnia ...... o niektórych formach wspierania działalności
innowacyjnej. Obecnie funkcjonują w Polsce państwowe jednostki badawczo-rozwojowe,
które korzystają z ulgi podatkowej analogicznej do tej, z której będą korzystać centra
badawczo-rozwojowe. Różnica polega na tym, że jednostki badawczo-rozwojowe nie płacą
podatku dochodowego, który przeznaczają na statutową działalność badawczo-rozwojową,
4

zaś centra badawczo-rozwojowe będą mogły pomniejszyć podstawę opodatkowania
podatkiem dochodowym o kwotę odpisaną na fundusz innowacyjności. Centra badawczo-
rozwojowe będą powstawać w miejsce komercjalizowanych i prywatyzowanych jednostek
badawczo-rozwojowych (od 10 do 15 rocznie). Od 3 do 5 restrukturyzowanych jednostek
badawczo-rozwojowych rocznie będzie w stanie spełnić warunki otrzymania statusu centrum
badawczo-rozwojowego. Biorąc pod uwagę warunki, którym musi sprostać centrum
badawczo-rozwojowe: wysoki pułap rocznego przychodu – 800 tys. euro oraz konieczność
uzyskiwania połowy tego przychodu tylko ze sprzedaży wyników badań lub prac
rozwojowych, należy stwierdzić, że obecnie tylko od kilku do kilkunastu przedsiębiorców
prywatnych w Polsce jest w stanie sprostać tym wymaganiom. Mając na uwadze powyższe,
szacuje się, że nie więcej niż kilku przedsiębiorców prywatnych rocznie wystąpi o nadanie
statusu centrum badawczo-rozwojowego i sprosta wyżej wymienionym wymaganiom.
Reasumując, wejście w życie niniejszego rozporządzenia nie spowoduje istotnego
zwiększenia się liczby beneficjentów korzystających z ulgi w podatku dochodowym z tytułu
prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej.

4. Wpływ rozporządzenia na rynek pracy
Rozporządzenie spowoduje utworzenie nowych miejsc pracy w sektorze badawczo-
rozwojowym, ponieważ ze środków funduszu innowacyjności mogą być finansowane koszty
zatrudnienia pracowników badawczych i personelu pomocniczego dla działalności badawczo-
rozwojowej. Biorą pod uwagę, że obecnie w Polsce prawie nie występują prywatne
laboratoria badawczo-rozwojowe sprzedające opracowane przez siebie patenty innym
przedsiębiorcom, nie można oszacować prawdopodobnej liczby miejsc pracy, które zostaną
utworzone przez centra badawczo-rozwojowe.

5. Wpływ rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie przyczyni się do powstawania prywatnych laboratoriów badawczo-
rozwojowych w Polsce oraz do zwiększania rozmiarów prowadzonej działalności badawczo-
rozwojowej przez istniejące prywatne laboratoria badawczo-rozwojowe, a jednocześnie
spowoduje wzrost innowacyjności działalności produkcyjnej przedsiębiorców kupujących
wyniki badań lub prac rozwojowych w postaci patentów, licencji, know-how, usług
badawczo-rozwojowych.

5

6. Wpływ rozporządzenia na rozwój regionalny
Projekt rozporządzenia przyczyni się do rozwoju regionów, w których powstaną centra
badawczo-rozwojowe poprzez utworzenie nowych miejsc pracy przez centra badawczo-
rozwojowe, wykorzystanie i unowocześnienie infrastruktury potrzebnej dla działalności
centrum badawczo-rozwojowego oraz rozwój sieci dostawców, kontrahentów i klientów
centrum badawczo-rozwojowego.


10-19-om
6
strony : 1 ... 11 . [ 12 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: