eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej

Rządowy projekt ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej

projekt przewiduje kontynuację udzielania przez Bank Gospodarstwa Krajowego kredytu technologicznego, który był do dnia 31 grudnia 2006 r. udzielany na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej oraz wprowadzenie zmian do systemu udzielania tego kredytu

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 140
  • Data wpłynięcia: 2007-11-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
  • data uchwalenia: 2008-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 116, poz. 730

140


2
nr 1628/2006 z dnia 24 października 2006 r. w sprawie stosowania art. 87
i 88 Traktatu w odniesieniu do regionalnej pomocy inwestycyjnej (Dz.Urz.
UE L 302 z 1.11.2006) oraz, w odniesieniu do finansowania usług
doradczych za pomocą premii technologicznej, rozporządzenia Komisji
(WE) nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87
i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i rednich
przedsiębiorstw (Dz.Urz. WE L 10 z 13.01.2001).
Ponadto projekt ustawy wprowadza zmiany w systemie udzielania kredytu
technologicznego polegające na tym, że kredyt będzie udzielany przez
banki komercyjne, a Bank Gospodarstwa Krajowego nie będzie już udzielał
kredytu, ale spłacał połowę kapitału kredytu, lecz nie więcej niż
4 mln zł. W trakcie powstawania projektu ustawy o niektórych formach
wspierania działalno ci innowacyjnej oraz pierwszego roku jej funkcjo-
nowania, banki komercyjne reprezentowane przez Związek Banków
Polskich wyrażały chęć włączenia się w system udzielania kredytu
technologicznego. Ograniczona ilo ć rodków budżetowych i nowatorski
charakter instrumentu pomocowego w postaci kredytu technologicznego
zdecydowały o wykluczeniu, w okresie pilotażowym, banków komercyjnych
z systemu udzielaniu kredytu technologicznego. Ponad roczne do -
wiadczenie Banku Gospodarstwa Krajowego wskazuje, że zainteresowanie
kredytem technologicznym w ród przedsiębiorców jest większe niż ilo ć
przeznaczonych na Fundusz Kredytu Technologicznego rodków bud-
żetowych. W 2006 r. Oddziały BGK przyjęły 225 wniosków o kredyt
technologiczny na łączną kwotę 630 mln 920 tys. zł. Po wstępnej
weryfikacji, jako kompletne, zostało zarejestrowanych 197 wniosków na
łączną kwotę 547 mln 210 tys. zł. W wyniku oceny wniosków pod względem
zgodno ci inwestycji technologicznej z wymogami ustawy, do dalszego
postępowania kredytowego zostały zakwalifikowane 83 wnioski na łączną
kwotę 287 mln 140 tys. zł. Do końca 2006 r. udzielono 48 kredytów na
kwotę 126 mln 328 tys. zł. Kwota rodków budżetowych przeznaczonych na
udzielanie kredytów technologicznych w latach 2005-2006 wynosiła
144 mln zł.


3
W związku z do wiadczeniami Banku Gospodarstwa Krajowego oraz za-
istnieniem możliwo ci zasilenia Funduszu Kredytu Technologicznego ze
rodków funduszy strukturalnych, w wyniku uzgodnień z bankami, Minister
Gospodarki proponuje, aby kredyt technologiczny był udzielany przez banki
z ich rodków własnych, a spłata połowy kapitału kredytu, lecz nie więcej
niż 4 mln zł, była dokonywana przez Bank Gospodarstwa Krajowego ze
rodków publicznych (w ramach tzw. premii technologicznej). Włączenie
banków do systemu udzielania kredytów technologicznych spowoduje, że
maksymalnie duża liczba kredytów będzie mogła być udzielona

w maksymalnie krótkim okresie. Nie będzie potrzeby oczekiwania na spłatę
kredytów do Banku Gospodarstwa Krajowego, aby przyznać kredyt
kolejnym przedsiębiorcom. Bank Gospodarstwa Krajowego z przeznaczonej
na okres 2007-2013 kwoty na udzielanie kredytu technologicznego

w wysoko ci 409 mln euro mógłby udzielić około 205 kredytów (2 mln euro
maksymalna kwota kredytu) w pierwszym roku funkcjonowania programu
i musiałby czekać 6 lat na spłatę kredytów, aby udzielić kolejnych
175 kredytów na kwotę 350 mln euro (202 mln euro to spłata połowy
kapitału przez przedsiębiorców i 144 mln euro to odsetki w wysoko ci 6%
rocznie przez 6 lat od kwoty 409 mln euro oraz 4 mln euro to prowizja w
wysoko ci 1% od udzielonych kredytów w kwocie 409 mln euro).
Tymczasem banki będą mogły udzielić ponad 400 kredytów
technologicznych już w pierwszym roku funkcjonowania programu. Z punktu
widzenia efektywno ci wykorzystania rodków z funduszy strukturalnych
oraz przyspieszenia tempa zwiększania innowacyjno ci gospodarki
wskazane jest, aby kredyty technologiczne zostały udzielone jak
najszybciej. Ponadto należy podkre lić, że w związku z faktem, że
zaprogramowana kwota 409 mln euro pochodzi ze rodków funduszy
strukturalnych, kredyty technologiczne muszą zostać udzielone do 2013 r.,
a wypłata premii technologicznych przez Bank Gospodarstwa Krajowego
musi nastąpić do końca 2015 r. Biorąc pod uwagę, że redni okres wypłaty
rat w ramach premii technologicznej wynosi 3 lata, można stwierdzić, że
kredyty udzielone po 2012 r. nie będą atrakcyjne dla przedsiębiorców.
Wobec powyższego Bank Gospodarstwa Krajowego nie rozdysponowałby


4
kwoty około 70 mln euro (spłata rat kapitałowych przez przedsiębiorców za
ostatnie 2 lata kredytowania – 205/6x2), która musiałaby zostać zwrócona
do budżetu Unii Europejskiej.
Wniosek o przyznanie spłaty czę ci kredytu technologicznego, w formie
premii technologicznej, przedsiębiorcy będą składać za po rednictwem
banków, które będą sprawdzać kompletno ć i poprawno ć wniosków.
Zostanie wyeliminowana konieczno ć rozpatrywania przez Bank Gos-
podarstwa Krajowego dużej liczby niepoprawnie przygotowanych
wniosków. Ponadto Bank Gospodarstwa Krajowego zostanie odciążony od
konieczno ci przeprowadzania analizy zdolno ci kredytowej przedsię-
biorców.
Projekt ustawy zakłada, że banki komercyjne będą udzielać kredytu tech-
nologicznego ze rodków własnych, a Bank Gospodarstwa Krajowego
będzie spłacał czę ć kredytu, która w obecnym brzmieniu przepisów ustawy
może zostać umorzona. Kredytobiorca będzie składał wniosek

o udzielenie kredytu technologicznego do banku komercyjnego. Bank
komercyjny, po zbadaniu zdolno ci kredytowej wnioskodawcy, wystawi
promesę kredytu i przekaże Bankowi Gospodarstwa Krajowego wniosek
przedsiębiorcy o przyznanie premii technologicznej, czyli kwoty na spłatę
czę ci kredytu technologicznego na zasadach okre lonych w ustawie. Bank
Gospodarstwa Krajowego zbada spełnianie warunków ustawowych do-
tyczących nowo ci technologii i sposobu jej wdrożenia do produkcji przez
przedsiębiorcę, na podstawie opinii jednostki naukowej. Jeżeli BGK
stwierdzi zgodno ć wniosku kredytowego z warunkami ustawowymi

i dostępno ć rodków w Funduszu Kredytu Technologicznego, przekaże do
banku komercyjnego decyzję o przyznaniu premii technologicznej na za-
sadach okre lonych w ustawie.
Kredytu technologicznego będzie mógł udzielać każdy bank, który zawrze
z Bankiem Gospodarstwa Krajowego umowę okre lającą zasady współ-
pracy. W umowie o współpracy mogą znaleźć się na przykład terminy
przekazywania rat premii technologicznej do banku udzielającego kredytu
oraz okre lenie szczegółowych informacji lub dokumentów potrzebnych do


5
sprawozdawczo ci z wydatkowania rodków funduszy strukturalnych. We
współpracy z bankami Bank Gospodarstwa Krajowego opracuje wzór wyżej
wymienionej umowy. Ze względu jednak na indywidualne preferencje
banków umowy z poszczególnymi bankami będą mogły się różnić. Minister
Gospodarki ma obowiązek kontrolowania zgodno ci z ustawą wyżej
wymienionych umów.
Maksymalna kwota umorzenia – spłaty kredytu przez BGK nadal wynosi
4 mln zł, natomiast maksymalna kwota kredytu technologicznego nie będzie
już ograniczona do 2 mln euro, lecz będzie ustalana przez bank
komercyjny. Ponadto wysoko ć spłaty kredytu została ograniczona zgodnie
z mapą pomocy regionalnej dla Polski i wynosi 60% kosztów kwa-
lifikowanych dla rednich przedsiębiorstw i 70% kosztów kwalifikowanych
dla mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorstw.
System udzielania kredytu technologicznego został włączony do działań
Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (POIG) w ramach
Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 jako działanie
4.3 Kredyt technologiczny, co umożliwi finansowanie premii technolo-
gicznych przez Bank Gospodarstwa Krajowego ze rodków funduszy
strukturalnych. Bank Gospodarstwa Krajowego będzie beneficjentem
projektu w rozumieniu przepisów o wykorzystywaniu rodków funduszy
strukturalnych.
W projekcie ustawy, w kryterium oceny nowo ci technologii, okres sto-
sowania technologii na wiecie wynosi 3 lata, nie 5, jak obecnie, ponieważ
kryterium to jest zapisane w POIG dla wszystkich działań tego programu.
W projekcie ustawy rozszerzono, w stosunku do obecnie obowiązującego,
pojęcie nowej technologii przez wprowadzenie dodatkowego kryterium
oceny nowo ci technologii polegającego na wyznaczeniu zakresu roz-
przestrzenienia nowej technologii na wiecie obliczanego jako procentowy
udział produkcji opartej na nowej technologii w produkcji w danej branży
ogółem. Udział poniżej 15% wiadczy o niewystarczającym roz-
przestrzenieniu, a tym samym o nowo ci technologii. Przedsiębiorca
ubiegający się o kredyt technologiczny będzie mógł wybrać, które kryterium


6
oceny nowo ci technologii (3 lata stosowania lub rozprzestrzenienie poniżej
15%) spełni. Kryterium dotyczące rozprzestrzenienia jest potrzebne
przedsiębiorcom wdrażającym technologie stosowane na wiecie dłużej niż
3 lata, ale w niewielkim stopniu, na przykład ze względu na koszty
technologii lub jej wdrożenia. Wyżej wymienione nowe kryterium zostało
zaakceptowane przez Komisję Europejską jako alternatywne rozwiązanie
dla okresu 3 lat stosowania na wiecie dla działania 4.3 POIG.
Dostępno ć kredytu technologicznego została ograniczona do mikro-,
małych i rednich przedsiębiorców z uwagi na małą zdolno ć tego sektora
do pozyskiwania rodków finansowych z zewnętrznych źródeł na wdrażanie
nowych technologii. Spłata kredytu ze rodków publicznych, która nie może
przekroczyć 4 mln zł, jest efektywnym rodkiem pomocowym tylko

w przypadku inwestycji o warto ci nie większej niż kilkukrotnie prze-
kraczająca kwotę pomocy ze rodków publicznych.
Maksymalne oprocentowanie kredytu technologicznego zostało ograni-
czone do redniego oprocentowania innych kredytów inwestycyjnych
udzielanych przez bank kredytujący, aby banki nie wykorzystywały korzy ci
odnoszonej przez kredytobiorców kredytu technologicznego w postaci
spłaty do połowy kapitału kredytu przez BGK i nie oprocentowywały kredytu
technologicznego maksymalnym możliwym do zaakceptowania przez
przedsiębiorców oprocentowaniem.
W projekcie ustawy doprecyzowano, że kredyt technologiczny nie może być
udzielany na zakup, leasing lub wynajem rodka trwałego, w którym została
wdrożona nowa technologia będąca przedmiotem inwestycji technolo-
gicznej. Potrzeba doprecyzowania wiąże się z wątpliwo ciami interpre-
tacyjnymi, które pojawiły się w ród przedsiębiorców składających wnioski
o kredyt technologiczny. Wielu przedsiębiorców ubiegało się o udzielenie im
kredytu technologicznego tylko na zakup nowoczesnych pod względem
technologicznym maszyn i urządzeń, podczas gdy przeznaczeniem kredytu
technologicznego jest wspieranie zastosowania w produkcji nowej wiedzy
technologicznej przy użyciu maszyn i urządzeń. Kredyt technologiczny nie
jest udzielany na finansowanie zakupu nowej technologii w postaci nowo-

strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 12

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: