eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o podatku akcyzowym

Rządowy projekt ustawy o podatku akcyzowym

- wprowadzenie nowej ustawy o podatku akcyzowym określającej opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy;- wejście w życie niniejszej ustawy spowoduje utratę mocy poprzedniej ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r.;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1083
  • Data wpłynięcia: 2008-10-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o podatku akcyzowym
  • data uchwalenia: 2008-12-06
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 3, poz. 11

1083

40
podatkowego podlegającego zabezpieczeniu akcyzowemu oraz termin ważności
zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego.
4. W każdym zezwoleniu naczelnik urzędu celnego, który je wydał, wskazuje numer
akcyzowy podmiotu prowadzącego skład podatkowy, nadany na podstawie ust. 1.

Art. 49. 1. Podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany umieszczać numer
akcyzowy składu podatkowego, z którego są wyprowadzane wyroby akcyzowe, w
administracyjnym dokumencie towarzyszącym.
2. Podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany wykazywać w deklaracji
podatkowej wszystkie numery akcyzowe składów podatkowych, których deklaracja ta
dotyczy.

Art. 50.
1. Właściwy naczelnik urzędu celnego odmawia wydania zezwolenia na
prowadzenie składu podatkowego, w przypadku gdy:
1) podmiot występujący z wnioskiem o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego nie
spełnia warunków, o których mowa w art. 46 ust. 1, 3 lub 4, przy czym przy ocenie
spełnienia warunku, o którym mowa w art. 46 ust. 1 pkt 6, bierze się pod uwagę okres
ostatnich 3 lat, licząc od dnia złożenia wniosku o wydanie zezwolenia;
2) wydanie zezwolenia może powodować zagrożenie ważnego interesu publicznego;
3) proponowana lokalizacja składu podatkowego, stan lub wielkość pomieszczeń, w których
ma być prowadzony skład podatkowy, lub stan ich wyposażenia uniemożliwiają
sprawowanie właściwej kontroli.
2. Właściwy naczelnik urzędu celnego cofa z urzędu zezwolenie na prowadzenie składu
podatkowego, jeżeli:
1) po uzyskaniu zezwolenia w terminie 3 miesięcy nie podjęto działalności lub ją przerwano
na czas dłuższy niż 3 miesiące, bez powiadomienia właściwego naczelnika urzędu
celnego;
2) podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi działalność niezgodnie z przepisami
prawa podatkowego lub uzyskanym zezwoleniem;

3) zabezpieczenie akcyzowe podmiotu prowadzącego skład podatkowy utraciło ważność
albo nie zapewnia już pokrycia w terminie lub w należnej wysokości kwoty jego
zobowiązania podatkowego, a w przypadku gdy podmiot prowadzący skład podatkowy
został zwolniony z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego – jeżeli to zwolnienie
utraciło ważność, a podmiot, we właściwym terminie, nie uzyskał nowego zwolnienia lub
nie złożył zabezpieczenia akcyzowego w należnej wysokości;
4) został naruszony którykolwiek z warunków określonych w art. 46, z zastrzeżeniem ust. 3;
5) w okresie trzech pierwszych miesięcy po uzyskaniu zezwolenia podmiot, o którym mowa
w art. 46 ust. 4, nie osiągnął, proporcjonalnie do tego okresu, zadeklarowanych
minimalnych wysokości obrotu.
3. Właściwy naczelnik urzędu celnego nie cofa zezwolenia na prowadzenie składu
podatkowego, jeżeli podmiot dokona zapłaty zaległości z tytułu cła, podatków stanowiących
dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, w terminie 7 dni,
licząc od dnia ujawnienia zaległości, z tym że w przypadku gdy wysokość zobowiązania
podatkowego została określona przez organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej – w
terminie 7 dni, licząc od dnia doręczenia decyzji określającej wysokość zobowiązania
podatkowego.

41
4. Właściwy naczelnik urzędu celnego cofa zezwolenie na prowadzenie składu
podatkowego również na wniosek podmiotu prowadzącego skład podatkowy.
5. W przypadku cofnięcia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego lub upływu
okresu, na który zostało ono wydane i niewydania przed upływem tego okresu nowego
zezwolenia, właściwy naczelnik urzędu celnego przesyła informację o cofnięciu lub
wygaśnięciu tego zezwolenia, odpowiednio, właściwemu organowi prowadzącemu rejestr
działalności regulowanej, organowi rejestrowemu, o którym mowa w art. 13 ust. 2 ustawy z
dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, organowi koncesyjnemu
lub organowi zezwalającemu na prowadzenie działalności gospodarczej.

Art. 51. 1. Przed dniem dokonania wysyłki podmiot prowadzący skład podatkowy jest
obowiązany powiadomić naczelnika urzędu celnego o zamiarze wyprowadzenia ze składu
podatkowego wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy;
powiadomienie powinno określać odbiorcę, rodzaj i ilość wyrobów akcyzowych
wyprowadzanych ze składu podatkowego.
2. W przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego z
zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, podmiot prowadzący skład podatkowy
jest obowiązany wystawić administracyjny dokument towarzyszący.
3. W przypadku importu wyrobów akcyzowych, które po dopuszczeniu ich do obrotu są
bezpośrednio przemieszczane do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru
akcyzy, podmiot prowadzący ten skład podatkowy jest obowiązany wystawić administracyjny
dokument towarzyszący i przedstawić go właściwemu naczelnikowi urzędu celnego wraz ze
zgłoszeniem do procedury dopuszczenia do obrotu tych wyrobów akcyzowych.
4. Podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany prowadzić ewidencję
ilościową lub ilościowo-wartościową wyrobów akcyzowych umożliwiającą w szczególności:
1) ustalenie ilości wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy
oraz wyłączonych z tej procedury;
2) wyodrębnienie kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty oraz kwoty akcyzy, której pobór
podlega zawieszeniu w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;
3) określenie ilości wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym
innym niż skład podatkowy, o którym mowa w art. 46 ust. 3 i 4.
5. Ewidencja, o której mowa w ust. 4, może być prowadzona w formie papierowej lub
elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu
celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna być przechowywana do celów kontroli
przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.
6. Podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany potwierdzić odbiór wyrobów
akcyzowych na administracyjnym dokumencie towarzyszącym i przedstawić go właściwemu
naczelnikowi urzędu celnego w celu opieczętowania urzędowymi pieczęciami.

Art. 52. 1. Zezwolenie na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu
podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy przez podatnika, o którym mowa w
art. 9 ust. 4, zwane dalej „zezwoleniem wyprowadzenia”, dotyczy konkretnego składu
podatkowego i jest wydawane na czas oznaczony, nie dłuższy niż trzy lata, albo na czas
nieoznaczony, na wniosek podmiotu, który spełnia łącznie warunki określone w art. 46 ust. 1
pkt 2–4 i 6.
2. Wniosek o wydanie zezwolenia wyprowadzenia zawiera dane dotyczące podmiotu oraz
prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub

42
nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania, numer w Krajowym Rejestrze
Sądowym lub ewidencji działalności gospodarczej, numer identyfikacyjny REGON, numer
identyfikacji podatkowej (NIP), adres poczty elektronicznej oraz określenie rodzaju wyrobów
akcyzowych, a także adres, pod którym jest zlokalizowany skład podatkowy, z którego będzie
następowało wyprowadzanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru
akcyzy, oraz numer akcyzowy tego składu podatkowego. Do wniosku załącza się pisemną
zgodę podmiotu prowadzącego skład podatkowy na magazynowanie w tym składzie
wyrobów akcyzowych podmiotu występującego z wnioskiem oraz dokumenty potwierdzające
spełnienie warunków, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2–4 i 6.
3. Zezwolenie wyprowadzenia określa w szczególności:
1) adres siedziby lub zamieszkania podatnika, o którym mowa w art. 9 ust. 4;
2) adres, pod którym zlokalizowany jest skład podatkowy, z którego będzie następowało
wyprowadzanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz
numer akcyzowy tego składu podatkowego;
3) rodzaj wyrobów akcyzowych wyprowadzanych ze składu podatkowego poza procedurą
zawieszenia poboru akcyzy.
4. Podatnik, o którym mowa w art. 9 ust. 4, jest obowiązany do powiadamiania
właściwego naczelnika urzędu celnego o zmianach danych zawartych we wniosku, o którym
mowa w ust. 1, w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, z zastrzeżeniem
ust. 5, 7 i 8.
5. Powiadomienia o planowanej zmianie danych objętych treścią zezwolenia
wyprowadzenia należy dokonywać przed dokonaniem tej zmiany, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.
6. Powiadomienie, o którym mowa w ust. 5, stanowi jednocześnie wniosek o zmianę
zezwolenia wyprowadzenia w zakresie dotyczącym zgłoszonej zmiany.
7. Zmiana podmiotu prowadzącego skład podatkowy lub miejsca prowadzenia składu
podatkowego, którego dotyczy zezwolenie wyprowadzenia, lub podatnika, o którym mowa w
art. 9 ust. 4, wymaga w każdym przypadku uzyskania nowego zezwolenia wyprowadzenia.
8. Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 9 ust. 4, zamierza wyprowadzać ze składu
podatkowego wyroby akcyzowe należące do innej niż będąca przedmiotem dotychczasowej
działalności grupy wyrobów akcyzowych wymienionej w art. 2 pkt 1, jest obowiązany
uzyskać nowe zezwolenie wyprowadzenia.
9. Właściwy naczelnik urzędu celnego odmawia wydania zezwolenia wyprowadzenia, w
przypadku gdy:
1) podmiot występujący z wnioskiem o zezwolenie wyprowadzenia nie spełnia
warunków, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2–4 i 6, przy czym przy ocenie spełnienia
warunku, o którym mowa w art. 46 ust. 1 pkt 6, bierze się pod uwagę okres ostatnich 3 lat,
licząc od dnia złożenia wniosku o wydanie zezwolenia;
2) wydanie zezwolenia wyprowadzenia może powodować zagrożenie ważnego interesu
publicznego.
10. Właściwy naczelnik urzędu celnego cofa z urzędu zezwolenie wyprowadzenia, jeżeli:
1) po uzyskaniu zezwolenia, w terminie 3 miesięcy nie podjęto działalności lub ją
przerwano na czas dłuższy niż 3 miesiące, bez powiadomienia właściwego naczelnika urzędu
celnego;
2) podatnik prowadzi działalność niezgodnie z przepisami prawa podatkowego lub
uzyskanym zezwoleniem;

43
3) został naruszony którykolwiek z warunków określonych w art. 46 ust. 1 pkt 2–4 i 6, z
zastrzeżeniem ust. 11.
11. Właściwy naczelnik urzędu celnego nie cofa zezwolenia wyprowadzenia, jeżeli
podatnik dokona zapłaty zaległości z tytułu cła, podatków stanowiących dochód budżetu
państwa, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne w terminie 7 dni, licząc od dnia
ujawnienia zaległości, z tym że w przypadku gdy zobowiązanie podatkowe zostało określone
przez organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej – w terminie 7 dni, licząc od dnia
doręczenia decyzji określającej kwotę zobowiązania.
12. Właściwy naczelnik urzędu celnego cofa zezwolenie wyprowadzenia również na
wniosek podatnika, o którym mowa w art. 9 ust. 4.
13. Podatnik, o którym mowa w art. 9 ust. 4, jest obowiązany przekazać kopię zezwolenia
wyprowadzenia podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy przed pierwszym
wyprowadzeniem wyrobów akcyzowych z tego składu poza procedurą zawieszenia poboru
akcyzy.
14. Ostatniego dnia każdego miesiąca podmiot prowadzący skład podatkowy jest
obowiązany przekazać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego pisemną informację
zawierającą dane o wyrobach akcyzowych i podmiotach, które wyprowadziły te wyroby ze
składu podatkowego w ramach posiadanych zezwoleń wyprowadzenia.

Art. 53. 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe warunki prowadzenia składów podatkowych, w tym dotyczące
regulaminu funkcjonowania składu podatkowego oraz miejsca, w którym wyroby akcyzowe
będą magazynowane, uwzględniając: specyfikę produkcji poszczególnych wyrobów
akcyzowych i obrotu tymi wyrobami, konieczność właściwego zabezpieczenia wyrobów
akcyzowych przed ich wyprowadzeniem ze składu podatkowego w sposób sprzeczny z
obowiązującymi przepisami, konieczność zapewnienia właściwej kontroli wyrobów
akcyzowych oraz specyfikę środków transportu stosowanych do przewozu wyrobów
akcyzowych.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w ewidencji, o której mowa w art.
51 ust. 4 oraz sposób jej prowadzenia, uwzględniając konieczność prawidłowego
dokumentowania ilości wyrobów akcyzowych oraz określenia kwot akcyzy.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe warunki dokonywania przeładunku wyrobów akcyzowych w
procedurze zawieszenia poboru akcyzy poza składem podatkowym, uwzględniając specyfikę
poszczególnych wyrobów akcyzowych oraz środków transportu używanych do
przemieszczania tych wyrobów, konieczność skutecznego funkcjonowania procedury
zawieszenia poboru akcyzy oraz przepisy prawa Wspólnoty Europejskiej w zakresie akcyzy.
4.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze
rozporządzenia, w przypadku podmiotów prowadzących w składzie podatkowym działalność
polegającą wyłącznie na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych
wyprodukowanych w innym składzie podatkowym, sytuacje inne niż określona w art. 46 ust.
5, w których nie muszą być spełnione warunki, o których mowa w art. 46 ust. 3 pkt 1–5,
uwzględniając specyfikę obrotu poszczególnymi wyrobami akcyzowymi, możliwości
techniczne w zakresie wykonywania działalności w zakresie wyrobów akcyzowych,
konieczność zapewnienia właściwej kontroli wyrobów akcyzowych, zasady bezpieczeństwa
zaopatrzenia na terytorium kraju w paliwa ciekłe wynikające z odrębnych przepisów.

44

Rozdział 3
Zarejestrowani handlowcy

Art. 54. 1. Właściwy naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podmiotu
spełniającego warunki wymienione w ust. 2 i art. 46 ust. 1 pkt 2–6 wydaje zezwolenie na
nabywanie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem
procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej,
zwane dalej „zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany
handlowiec”. Dany podmiot może uzyskać więcej niż jedno zezwolenie na nabywanie
wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec.
2. Zarejestrowany handlowiec jest obowiązany posiadać tytuł prawny do korzystania z
wyodrębnionego miejsca przeznaczonego do odbierania wyrobów akcyzowych, zwanego
dalej „miejscem odbioru wyrobów akcyzowych”. Zezwolenie na nabywanie wyrobów
akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec może dotyczyć tylko jednego miejsca odbioru
wyrobów akcyzowych.
3. Wniosek zawiera dane dotyczące podmiotu oraz prowadzonej przez niego działalności
gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub
zamieszkania, numer w Krajowym Rejestrze Sądowym lub ewidencji działalności
gospodarczej, numer identyfikacyjny REGON oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP),
adres poczty elektronicznej, a także planowaną lokalizację miejsca odbioru wyrobów
akcyzowych, rodzaj wyrobów akcyzowych, które będą nabywane wewnątrzwspólnotowo,
proponowane zabezpieczenie akcyzowe oraz informację o liczbie wydanych temu
podmiotowi zezwoleń na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec.
4. Do wniosku załącza się plan miejsca odbioru wyrobów akcyzowych oraz dokumenty
potwierdzające spełnienie warunków określonych w ust. 2 i art. 46 ust. 1 pkt 2–6.
5. Zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec
może być wydane na czas oznaczony, nie dłuższy niż trzy lata, albo na czas nieoznaczony.
6. Zarejestrowany handlowiec jest obowiązany do powiadamiania właściwego naczelnika
urzędu celnego o zmianach danych zawartych we wniosku, o którym mowa w ust. 1, w
terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, z zastrzeżeniem ust. 7, 9 i 10.
7. Powiadomienia o planowanej zmianie danych objętych treścią zezwolenia na
nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec, należy dokonywać przed
dokonaniem tej zmiany, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10.
8. Powiadomienie, o którym mowa w ust. 7, stanowi jednocześnie wniosek o zmianę
zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec w zakresie
dotyczącym zgłoszonej zmiany.
9. Zmiana miejsca odbioru wyrobów akcyzowych lub zarejestrowanego handlowca
wymaga w każdym przypadku uzyskania nowego zezwolenia na nabywanie wyrobów
akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec.
10. Jeżeli zarejestrowany handlowiec zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo wyroby
akcyzowe należące do innej niż będąca przedmiotem dotychczasowej działalności grupy
wyrobów akcyzowych wymienionej w art. 2 pkt 1, jest obowiązany uzyskać nowe zezwolenie
na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec.
11. Do odmowy wydania, cofnięcia lub wygaśnięcia zezwolenia na nabywanie wyrobów
akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec stosuje się odpowiednio art. 50.

strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 20 ... 30 ... 45

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: