Rządowy projekt ustawy o podatku akcyzowym
- wprowadzenie nowej ustawy o podatku akcyzowym określającej opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy;- wejście w życie niniejszej ustawy spowoduje utratę mocy poprzedniej ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r.;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1083
- Data wpłynięcia: 2008-10-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o podatku akcyzowym
- data uchwalenia: 2008-12-06
- adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 3, poz. 11
1083
etylowego na podstawie przepisów odrębnych wydanych na podstawie ustawy z dnia
2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych
(Dz. U. Nr 31, poz. 353, z 2002 r. Nr 166, poz. 1362 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257 i Nr
173, poz. 1808) i wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do
spożycia przez ludzi – wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 lub 8,
jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 4–12;
3) napoje alkoholowe używane:
a) do produkcji octu objętego pozycją CN 2209 00,
b) do produkcji produktów leczniczych, o których mowa w art. 25 ust. 12 pkt 4,
c) do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych, o których
mowa w art. 25 ust. 12 pkt 5,
d) bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych – rozlewanych lub innych, lub
jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych –
rozlewanych lub innych, pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu
etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra czystego alkoholu
etylowego na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów czystego
alkoholu etylowego na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów
– wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są
warunki, o których mowa w ust. 4–12; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie
od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których
mowa w art. 81 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 1 lit. b.
4. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich
przeznaczenie jest również prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych
zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego handlowca,
podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z
użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich
przeznaczenie.
5. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich
przeznaczenie jest również:
1) objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem
akcyzowym lub w przypadku importu – zabezpieczeniem należności celnych na
podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący
skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego handlowca, w wysokości
zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku naruszenia warunków
zwolnienia – do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio:
podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o
której mowa w ust. 2 pkt 4 lub 8;
2) dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów
objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej „dokumentem dostawy”.
6. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich
przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto
przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia
działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność
gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu
na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego
potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 12 ust. 2.
21
7. Ewidencja, o której mowa w ust. 4, może być prowadzona w formie papierowej lub
elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu
celnego o formie jej prowadzenia.
8. Ewidencja, o której mowa w ust. 4, powinna zawierać informacje umożliwiające
ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze
względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca
odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy.
Ewidencja powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca
roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.
9. Dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy
dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje
swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Wspólnoty
Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio
przepisy o dokumencie dostawy.
10. Nabywca wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich
przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie
dostawy.
11. Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej
nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest
obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu
stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości.
12. Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich
przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 11, jest obowiązany
odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania
dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane
podane przez podmiot zużywający do dokumentu dostawy nie zgadzają się z danymi
wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.
Art. 28. 1. Zezwolenie na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący jest
wydawane na czas oznaczony, nie dłuższy niż trzy lata, albo na czas nieoznaczony, na
wniosek podmiotu, który spełnia łącznie następujące warunki:
1) jest podatnikiem podatku od towarów i usług;
2) jest podmiotem, którego działalnością kierują osoby nieskazane prawomocnym wyrokiem
sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu,
przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami
wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;
3) nie posiada zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa,
składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie jest wobec niego prowadzone
postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe, z wyjątkiem postępowania
upadłościowego z możliwością zawarcia układu;
4) złożył zabezpieczenie akcyzowe;
5) nie zostało cofnięte, ze względu na naruszenie przepisów prawa, żadne z udzielonych mu
zezwoleń, o których mowa w art. 80 ust. 1, jak również koncesja lub zezwolenie na
prowadzenie działalności gospodarczej ani nie została wydana decyzja o zakazie
wykonywania przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z
dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz.
1095, z późn. zm.6)), w zakresie wyrobów akcyzowych.
22
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera dane dotyczące podmiotu oraz
prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub
nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania, numer w Krajowym Rejestrze
Sądowym lub ewidencji działalności gospodarczej, numer identyfikacyjny REGON, numer
identyfikacji podatkowej (NIP), adres poczty elektronicznej oraz określenie zakresu
działalności, która będzie prowadzona przez podmiot, a także proponowane zabezpieczenie
akcyzowe.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, załącza się dokumenty potwierdzające
spełnienie warunków określonych w ust. 1.
4. Zezwolenie na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący określa w
szczególności:
1) numer podmiotu pośredniczącego;
2) adres siedziby lub zamieszkania podmiotu pośredniczącego;
3) formę i termin obowiązywania zabezpieczenia akcyzowego;
4) zakres prowadzonej działalności;
5) rodzaj wyrobów akcyzowych.
5. Podmiot pośredniczący jest obowiązany umieszczać swój numer w dokumencie
dostawy.
6. Podmiot pośredniczący jest obowiązany do powiadamiania właściwego naczelnika
urzędu celnego o zmianach danych zawartych we wniosku, o którym mowa w ust. 1, w
terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, z zastrzeżeniem ust. 7, 9 i 10.
7. Powiadomienia o planowanej zmianie danych objętych treścią zezwolenia należy
dokonywać przed dokonaniem tej zmiany, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10.
8. Powiadomienie, o którym mowa w ust. 7, stanowi jednocześnie wniosek o zmianę
zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący w zakresie dotyczącym
zgłoszonej zmiany.
9. Zmiana podmiotu prowadzącego działalność jako podmiot pośredniczący wymaga w
każdym przypadku uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot
pośredniczący.
10. Jeżeli podmiot pośredniczący zamierza dostarczać wyroby akcyzowe należące do
innej niż będąca przedmiotem dotychczasowej działalności grupy wyrobów akcyzowych
wymienionej w art. 2 pkt 1, obowiązany jest uzyskać nowe zezwolenie na prowadzenie
działalności jako podmiot pośredniczący.
11. Właściwy naczelnik urzędu celnego odmawia wydania zezwolenia na prowadzenie
działalności jako podmiot pośredniczący w przypadku, gdy:
1) podmiot występujący z wnioskiem o zezwolenie na prowadzenie działalności jako
podmiot pośredniczący nie spełnia warunków, o których mowa w ust. 1, przy czym przy
ocenie spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, bierze się pod uwagę okres
ostatnich 3 lat, licząc od dnia złożenia wniosku o wydanie zezwolenia;
2) wydanie zezwolenia może powodować zagrożenie ważnego interesu publicznego.
12. Właściwy naczelnik urzędu celnego cofa z urzędu zezwolenie na prowadzenie
działalności jako podmiot pośredniczący, jeżeli:
1) po uzyskaniu zezwolenia w terminie 3 miesięcy nie podjęto działalności lub ją przerwano
na czas dłuższy niż 3 miesiące, bez powiadomienia właściwego naczelnika urzędu
celnego;
23
2) podmiot pośredniczący prowadzi działalność niezgodnie z przepisami prawa
podatkowego lub uzyskanym zezwoleniem;
3) zabezpieczenie akcyzowe podmiotu pośredniczącego utraciło ważność albo nie zapewnia
już pokrycia w terminie lub w należnej wysokości kwoty jego zobowiązania
podatkowego;
4) został naruszony którykolwiek z warunków określonych w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 14.
13. Właściwy naczelnik urzędu celnego cofa zezwolenie na prowadzenie działalności jako
podmiot pośredniczący również na wniosek podmiotu pośredniczącego.
14. Właściwy naczelnik urzędu celnego nie cofa zezwolenia na prowadzenie działalności
jako podmiot pośredniczący, jeżeli podmiot pośredniczący dokona zapłaty zaległości z tytułu
cła, podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne i
zdrowotne w terminie 7 dni, licząc od dnia ujawnienia zaległości, z tym że w przypadku gdy
zobowiązanie podatkowe zostało określone przez organ podatkowy lub organ kontroli
skarbowej – w terminie 7 dni, licząc od dnia doręczenia decyzji określającej kwotę
zobowiązania.
Art. 29. 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze
rozporządzenia:
1) wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy oraz podmioty, które wystawiają dokument
dostawy,
2) szczegółowy zakres danych, jakie powinna zawierać ewidencja wyrobów akcyzowych
objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie i sposób jej
prowadzenia,
3) środki skażające, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2, ich ilość oraz warunki stosowania
–
uwzględniając konieczność skutecznego funkcjonowania zwolnień od akcyzy,
konieczność zapewnienia właściwej kontroli oraz konieczność zapewnienia przepływu
informacji dotyczących wyrobów zwolnionych od akcyzy.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze
rozporządzenia:
1) dodatkowe warunki i tryb stosowania zwolnień, o których mowa w art. 25 i 27, w
szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania uprawnienia do
stosowania zwolnień,
2) sytuacje, w których dla zastosowania zwolnienia od akcyzy nie muszą być spełnione
niektóre bądź wszystkie warunki, o których mowa w art. 27 ust. 4–12,
3) przypadki, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 1–3 i 5–7, w których nie stosuje się
dokumentu dostawy
– uwzględniając specyfikę obrotu wyrobami akcyzowymi objętymi zwolnieniem oraz
konieczność zapewnienia właściwej kontroli stosowania zwolnień od akcyzy.
Art. 30. 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze
rozporządzenia, wprowadzić zwolnienia od akcyzy w przypadku, gdy:
1) uzasadnia to ważny interes związany z bezpieczeństwem publicznym, obronnością
państwa, bezpieczeństwem paliwowym państwa lub ochroną środowiska,
2) wynika to z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej,
3) wynika to z umów międzynarodowych,
4) wynika to z konieczności uniknięcia wielokrotnego opodatkowania wyrobów
akcyzowych,
24
5) na podstawie przepisów prawa celnego wyroby akcyzowe są zwolnione od należności
celnych przywozowych
– określając szczegółowy zakres oraz warunki i tryb ich stosowania, uwzględniając specyfikę
obrotu zwolnionymi wyrobami akcyzowymi oraz konieczność zapewnienia właściwej
kontroli.
2. Zwolnienia od akcyzy mogą być:
1) całkowite albo częściowe;
2) realizowane przez zwrot zapłaconej kwoty akcyzy;
3) wprowadzane ze względu na przeznaczenie, ilość lub sposób produkcji.
3. W przypadku zwolnienia od akcyzy realizowanego przez zwrot zapłaconej kwoty
akcyzy, właściwy naczelnik urzędu celnego określa w drodze decyzji wysokość kwoty zwrotu
akcyzy.
Art. 31. Ulgi i zwolnienia podatkowe udzielone na podstawie odrębnych przepisów nie
mają zastosowania do akcyzy.
Art. 32. 1. Zwalnia się od akcyzy nabycie wewnątrzwspólnotowe paliw silnikowych
przeznaczonych do użycia podczas transportu i przywożonych w standardowych zbiornikach:
1) użytkowych pojazdów silnikowych;
2) zamontowanych w pojemnikach specjalnego przeznaczenia;
3) statków powietrznych lub jednostek pływających.
2. Za użytkowy pojazd silnikowy uważa się każdy silnikowy pojazd drogowy (włączając
ciągniki z przyczepą lub bez), który ze względu na konstrukcję lub wyposażenie jest
przeznaczony i nadaje się do transportu, odpłatnego i nieodpłatnego, towarów lub więcej niż
dziewięciu osób, włączając kierowcę, oraz każdy pojazd drogowy specjalnego przeznaczenia
innego niż transport.
3. Za standardowy zbiornik uważa się:
1) zbiorniki paliwa na stałe zamontowane przez producenta we wszystkich środkach
transportu tego samego rodzaju oraz których zamontowanie na stałe umożliwia
bezpośrednie wykorzystanie paliwa zarówno do napędu, jak i, w odpowiednim
przypadku, do funkcjonowania w trakcie transportu systemu chłodzącego i innych
systemów;
2) zbiorniki na stałe zamontowane przez producenta we wszystkich pojemnikach takiego
samego typu i których zamontowanie na stałe pozwala na bezpośrednie wykorzystanie
paliwa do funkcjonowania w trakcie transportu systemu chłodzenia i innych systemów, w
które może być wyposażony pojemnik specjalnego przeznaczenia.
4. Za pojemnik specjalnego przeznaczenia uważa się każdy pojemnik wyposażony w
układy chłodzenia, systemy tlenowe, izolacji termicznej oraz inne systemy.
5. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie pod warunkiem, że:
1) paliwa silnikowe są wykorzystywane wyłącznie przez środek transportu, w którym
zostały przywiezione;
2) paliwa silnikowe nie zostaną usunięte z tego środka transportu ani nie będą
magazynowane, chyba że jest to konieczne w przypadku jego naprawy;
3) paliwa silnikowe nie zostaną odpłatnie lub nieodpłatnie odstąpione przez osobę
korzystającą ze zwolnienia.