-
Opóźnienie w dostawie a odpowiedzialność przewoźnika
10:08 16.12.2009
Co zrobić, kiedy przewoźnik spóźni się z dostarczeniem przesyłki i spowoduje w ten sposób szkodę u nadawcy? Możliwości dochodzenia odszkodowania w takim przypadku są teoretycznie ograniczone do kwoty równej podwójnej wysokości przewoźnego. To z reguły dużo mniej, niż szkoda ...
-
Jak rozstrzygać spory konsumenckie?
13:14 10.12.2009
Każdego dnia klienci sklepów, banków, firm ubezpieczeniowych, operatorów telekomunikacyjnych, mają różnego rodzaju problemy związane z zakupionymi towarami lub usługami. W takich wypadkach, na ogół wydaje nam się, że jedyną drogą postępowania jest szukanie sprawiedliwości w sądzie ...
-
Produkty żywnościowe: uważaj co kupujesz!
01:35 05.12.2009
W związku z kontrolą jakości artykułów żywnościowych, jaką przeprowadziła Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK w 2009 r., Urząd postanowił przypomnieć konsumentom, na co powinni zwracać uwagę przy zakupie produktów spożywczych.
-
UE: "kolejowe" prawa konsumentów większe
11:54 04.12.2009
Od 2005 roku podróżujący po Europie konsumenci w razie problemów mogą liczyć na pomoc Europejskiego Centrum Konsumenckiego. W przypadku opóźnień środka lokomocji, uszkodzenia lub zagubienia bagażu w podróży transgranicznej, eksperci ECK pomagają dochodzić roszczeń poszkodowanym ...
-
Bezpieczne zakupy w sieci
09:51 02.12.2009
Kupując przez Internet towar lub usługę od przedsiębiorcy konsument zawiera umowę na odległość. Jest to umowa zawarta bez jednoczesnej obecności stron, przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość. W takich umowach konsument ma zapewnioną specjalną ochronę. Przede ...
-
Senior w banku
07:45 27.11.2009
W dzisiejszych czasach trudno jest uniknąć kontaktu z bankiem czy inną instytucją finansową. Zakładamy rachunki bankowe, żeby pracodawca bądź ZUS przesyłał na nie pensję lub emeryturę. Jeśli mamy oszczędności - myślimy o lokacie. Coraz częściej posługujemy się kartą ...
-
Zawarcie umowy ubezpieczenia
10:38 18.11.2009
Za każdym razem, gdy stajemy przed koniecznością zawarcia bądź przedłużenia umowy ubezpieczenia, towarzyszą temu liczne wątpliwości. Zadajemy sobie często pytanie, czy aby na pewno wzięliśmy pod uwagę wszystkie "za" i "przeciw" decydując się na najkorzystniejszy z dostępnych na ...
-
Umowa poza lokalem firmy: jak odstąpić?
11:06 10.11.2009
Robot kuchenny, komplet garnków, wełniana pościel, poduszka rehabilitacyjna, odkurzacz wodny - oto przedmioty pożądania wielu, zwłaszcza starszych konsumentów. Tak przynajmniej wynika ze zgłoszeń napływających na Infolinię Konsumencką Stowarzyszenia Konsumentów Polskich.
-
Co zawierają opłaty lotniczne?
10:42 04.11.2009
Opłata za obsługę pasażera, tłumienie hałasu, lotniskowa, podatek pokładowy, od pasażera - to tylko niektóre z kosztów, które ponosi konsument podróżujący samolotem. W ramach międzynarodowego projektu UOKiK sprawdzał jakie opłaty stosują linie lotnicze i jak je obliczają.
-
Zakazane porozumienia a leniency
12:58 26.10.2009
Jednym z istotnych zadań, jakie stają przed organami ochrony konkurencji na całym świecie, jest ściganie porozumień ograniczających konkurencję. Chodzi zwłaszcza o uzgadnianie cen (tzw. zmowy lub kartele cenowe), które uznaje się za najpoważniejsze naruszenia prawa antymonopolowego.
-
Mediacje sposobem na rozwiązywanie sporów
12:03 16.10.2009
Po co drzeć koty? - jeśli można rozwiązać konflikt polubownie. Z okazji przypadającego na trzeci czwartek października Dnia Mediacji, UOKiK wraz z Wojewódzkimi Inspektoratami Inspekcji Handlowej przypomina o bezpłatnych możliwościach rozwiązania sporu konsument-przedsiębiorca.
-
Zakupy online a odstąpienie od umowy
09:17 06.10.2009
Handel elektroniczny w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Duży wybór towarów, szybkie i wygodne procedury składania zamówień oraz atrakcyjne ceny powodują, że polscy konsumenci coraz częściej dokonują zakupów za pośrednictwem Internetu. Coraz częściej też dzwonią na Infolinię ...
-
Na czym polega upadłość konsumencka?
12:28 30.09.2009
Z dniem 31 marca 2009 roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych, wprowadzające odrębne postępowanie upadłościowe wobec osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej, a więc ...
-
Nierzetelni fachowcy karani przez UOKiK
10:35 28.09.2009
Nieinformowanie o prawie do reklamacji albo o całkowitej cenie usługi - to praktyki, które mogą drogo kosztować. Przekonały się o tym dwie spółki ukarane przez Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
-
ECK: prawa konsumenta po nieudanych wakacjach
11:48 07.09.2009
Reklamacja zagubionego bagażu nie przyniosła skutku? Grecka firma wynajmująca samochody nie wywiązała się z umowy? Hotel w Madrycie miał niższy standard niż w ofercie, ale hiszpańskie biuro podróży nie odpowiedziało na reklamację? Konsumenci, którzy z wakacji wrócili z kłopotem ...
-
Wyprawka szkolna: uważaj przy zakupie
09:20 31.08.2009
Podręczniki, zeszyty, przybory do pisania - to tylko niektóre rzeczy, które powinny się znaleźć w plecaku każdego ucznia. Przed pierwszym szkolnym dzwonkiem Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, na co zwrócić uwagę kompletując szkolną wyprawkę.
-
Zakupy online: będzie dyrektywa konsumencka
11:31 26.08.2009
30 mln Europejczyków w 2008 roku zrobiło zakupy przez Internet w innym kraju. Zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jeżeli wejdą w życie przepisy, nad którymi obecnie pracuje Komisja Europejska, zainteresowanie tą formą sprzedaży wzrośnie.
-
Przewozy lotnicze: jurysdykcja sądowa
12:37 04.08.2009
W dniu 9 lipca 2009 roku Europejski Trybunał Sprawiedliwości (dalej zwany "ETS") wydał w sprawie do sygnatury C-204/08 wyrok, w którym wskazał zasady dotyczące jurysdykcji sądowej w dziedzinie przewozów lotniczych.
-
Letnie przeceny: na co uważać?
14:02 03.07.2009
W sklepach właśnie zaczęły się letnie wyprzedaże. O 30, 50 a nawet 70 proc. taniej można kupić ubrania, buty czy sprzęt RTV. Dla wielu z nas taki upust jest propozycją nie do odrzucenia. UOKiK radzi, na co uważać w zakupowej gorączce i jak egzekwować swoje prawa.
-
Produkty dla dzieci: nowe normy unijne
14:04 02.07.2009
Podczas posiedzenia Komitetu ds. Ogólnego Bezpieczeństwa Produktów, które odbyło się 15 czerwca 2009 r., państwa członkowskie UE przegłosowały wprowadzenie dwóch nowych norm związanych z bezpieczeństwem dzieci. Nowe normy dotyczą urządzeń blokujących okna i drzwi balkonowe oraz ...
-
Zmiana ustawy Kodeks cywilny - umowy
11:46 01.07.2009
W dniu 28 czerwca 2009 roku weszła w życie ustawa z dnia 2 kwietnia 2009 roku o zmianie ustawy Kodeks cywilny (Dz. U. 2009, Nr 79, poz. 662), która wprowadza zmiany m. in. Do Księgi III "Zobowiązania" Kodeksu cywilnego (dalej zwanego "KC").
-
Wakacyjne porady dla konsumentów
13:42 26.06.2009
Z początkiem lipca sezon urlopowy rozpocznie się na dobre. Niezależnie od sytuacji ekonomicznej panującej na światowych rynkach, wielu Polaków zdecyduje się wypocząć za granicą. Przed zakupieniem wymarzonej letniej wycieczki warto dokładnie przyjrzeć się ofercie biura podróży, klubu ...
-
Rozwiązanie umowy z operatorem telefonii komórkowej
14:00 21.05.2009
Wielokrotnie spotykamy się w życiu codziennym z sytuacją, w której operatorzy telefonii komórkowych nie wywiązują się ze swoich zobowiązań poprzez np. niezapewnienie zasięgu, przerwy w dostarczaniu usług itp., żądają natomiast, by druga strona (abonent) wypełniała swe zobowiązania ...
-
Usługi turystyczne: uwaga na umowy
12:10 09.04.2009
Wahania kursów walut mogą być zmartwieniem nie tylko dla osób spłacających kredyty hipoteczne. Również wakacyjny wyjazd za granicę może okazać się droższy niż planowaliśmy. UOKiK przypomina o prawach konsumentów korzystających z usług biur podróży.
-
Upadłość konsumenta: co należy wiedzieć?
00:30 02.04.2009
Długotrwała choroba, nieszczęśliwy wypadek czy niezawiniona utrata pracy - to przyczyny, które mogą stać się podstawą ogłoszenia upadłości przez konsumenta. W życie weszły właśnie nowe przepisy - podał UOKiK.