-
Konsumenci a oszuści internetowi
10:35 02.02.2011
Internet stał się dla przestępców nowym miejscem, w którym istnieje możliwość łatwego wyłudzenia pieniędzy od nieświadomych konsumentów. Wyobraźnia oszustów nie zna granic, dlatego Europejskie Centrum Konsumenckie zebrało przykłady najbardziej popularnych trików, by przestrzec ...
-
Operatorzy telekomunikacyjni kamuflują kary umowne
11:14 25.01.2011
Ulgi i promocje proponowane przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych przeczą tradycyjnemu rozumieniu preferencji udzielanych w stosunkach handlowych. Paradoksalnie, im wyższa ulga, tym większe zagrożenie interesu klienta. Chodzi o to, że rozmiar przyznanej ulgi określa wysokość kary ...
-
Odstąpienie od umowy zawartej na odległość
12:35 11.01.2011
Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania powodu. Skorzystanie z tego uprawnienia nie może być obwarowane koniecznością zapłaty przez konsumenta jakiejkolwiek sumy. Skutkiem zaś jego realizacji jest uznanie umowy za niezawartą.
-
Zimowe wyprzedaże w Europie
12:16 03.01.2011
Kiedy rozpocząć polowanie na 70% obniżki w Paryżu, Londynie czy Berlinie? Co zrobić, gdy płaszcz kupiony na zagranicznej wyprzedaży okaże się markowym bublem lub po prostu przestanie nam się podobać? Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada jak, gdzie i kiedy korzystać z zimowego ...
-
Oferty first minute a prawa konsumenta
00:15 01.01.2011
Największy wybór i najniższa niezmienna cena - tak do zakupu ofert first minute zachęcają biura podróży. Poza sprawdzeniem zdjęć w katalogu, warto także przeczytać umowę. UOKiK przypomina na co zwrócić uwagę, kupując wycieczki z dużym wyprzedzeniem.
-
Prawa konsumenta a Sylwester 2010
10:56 29.12.2010
Wizyty w solarium, u fryzjera, uszycie kreacji, kupno egzotycznej wycieczki albo biletu na przyjęcie - sylwestrowe przygotowania mogą przyprawić o zawrót głowy. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi, jak odpowiedzialnie korzystać z solariów i przypomina o prawach wszystkim ...
-
Usługi pocztowe - poradnik konsumenta
13:20 27.12.2010
Świadczenie usług pocztowych odbywa się na podstawie umów o świadczenie usług pocztowych o charakterze cywilno-prawnym. Przez zawarcie umowy (przyjęcie przesyłki nadawcy) operator pocztowy zobowiązuje się do wykonania usługi z należytą starannością, na zasadach i warunkach w niej ...
-
KE przypomina prawa pasażera
13:45 17.12.2010
Wraz z nadchodzącymi świętami miliony europejczyków będą podróżować by spotkać się z bliskimi oraz odpocząć. Tłok na lotniskach i dworcach, przepełnione pociągi i duże opóźnienia to niestety norma w okresie przedświątecznej gorączki. Jednak nie wszystkie niedogodności muszą ...
-
Rejestr klauzul niedozwolonych UOKiK
11:42 13.12.2010
Pasażer komunikacji miejskiej odpowiada za wadliwe działanie kasowników? Wszystkie prace studenta podczas nauki są własnością uczelni? Korzystając z siłowni, ćwiczysz na własne ryzyko, ponieważ klub nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne urazy? Chociaż ich stosowanie jest wbrew ...
-
Naprawa samochodu: jakie mamy prawa?
11:17 10.12.2010
Rosnąca od wielu lat w Polsce sprzedaż aut przekłada się bezpośrednio na liczbę skarg konsumentów składanych na nierzetelne zakłady naprawy pojazdów. Naprawa samochodów należy do kategorii usług realizowanych w ramach tzw. umowy o dzieło.
-
Jak dobrze wybrać prezenty świąteczne
13:47 03.12.2010
Święta tuż tuż, zaczynamy rozglądać się za prezentami dla dzieci. Zanim wyruszymy na poszukiwania wymarzonego prezentu, UOKiK przypomina kilka rad, które pomogą wybrać rzeczy nie tylko atrakcyjne, ale także bezpieczne.
-
Zakupy przez Internet a niezgodność towaru z umową
11:51 26.11.2010
Zakupy przez Internet są pod wieloma względami korzystne, jednak nadal duża grupa osób ma opory przed kupowaniem produktów w Sieci. Brak bezpośredniego kontaktu z towarem sprawia, że obawiamy się otrzymania czegoś innego, niż zamawialiśmy. W takiej sytuacji, jako konsumenci, mamy ...
-
Ochrona konsumenta w UE
12:17 17.11.2010
Na czym polega współpraca sieciowa? Gdzie szukać pomocy w przypadku: reklamacji towaru kupionego w UE, problemów z ubezpieczeniem zdrowotnym za granicą, nieuczciwych praktyk zagranicznego banku, znalezienia pracy w krajach UE? Do kogo zgłosić skargę na urzędnika z innego kraju UE lub ...
-
Reklamacja towaru: którą metodę wybrać?
10:48 15.11.2010
Nadchodzi okres przedświątecznej gorączki zakupów. Może okazać się, że aparat cyfrowy, który kupimy w prezencie, zepsuje się po pierwszych kilku klatkach, a zamiast zamówionego we włoskim sklepie internetowym czerwonego szala, otrzymamy niebieski. Europejskie Centrum Konsumenckie ...
-
Jak czytać etykiety produktów spożywczych?
11:35 05.11.2010
Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych przeprowadza kontrole u 2000-2500 producentów rocznie. W trakcie działań kontrolnych inspektorzy IJHARS sprawdzają m.in. prawidłowość znakowania żywności. Zdarza się, że producenci umieszczają informacje na etykiecie, które ...
-
Niezamówiona przesyłka - jakie prawa konsumenta?
13:06 29.10.2010
"Otrzymałam pocztą książkę, której wcale nie zamawiałam. Tymczasem firma żąda zapłaty za przesyłkę. Co mam robić?" - coraz częściej konsultanci Infolinii Konsumenckiej SKP otrzymują podobne zgłoszenia od konsumentów z całej Polski.
-
Umowa telekomunikacyjna: na co uważać?
13:43 22.10.2010
Usługi telekomunikacyjne odgrywają coraz większą rolę w życiu Polaków - rośnie liczba konsumentów oglądających w domu telewizję cyfrową i surfujących w Internecie. Przypominamy zatem o kilku ważnych zasadach obowiązujących na tym rynku.
-
Wadliwy towar: jakie mamy prawa?
12:44 13.10.2010
Czesto psujące się telefony, przemakające buty czy wybrakowany sprzęt elektroniczny. Te problemy nie są konsumentom obce, dlatego warto przypomnieć jakie prawa przysługują osobom zmagającym się z wadliwymi towarami.
-
Czym jest umowa przedwstępna?
10:08 07.10.2010
Każdy z pewnością spotkał się z instytucją prawa cywilnego, jaką jest umowa przedwstępna. Co to jest umowa przedwstępna i na co zwrócić uwagę zawierając taką umowę? Na te i inne podstawowe pytania postaramy się odpowiedzieć w niniejszej publikacji.
-
Umowa z bankiem podlega negocjacjom
11:16 05.10.2010
W kontaktach z bankami większość z nas czuje się bardziej jak petenci niż klienci. Nie negocjujemy warunków współpracy, przyjmujemy je z dobrodziejstwem inwentarza. Bank przedstawia umowę, a my nie podejmujemy się wysiłku zmiany jej zapisów na korzystniejsze. Czy bank może ...
-
Umowa pożyczki: czy wypowiedzenie e-mailem jest skuteczne?
10:25 29.09.2010
W umowie pożyczki nie oznaczono terminu zwrotu pożyczonych pieniędzy. Adresy e-mailowe stron umowy pożyczki funkcjonują od kilku lat i strony za ich pośrednictwem prowadzą bieżącą korespondencję. Pożyczkodawca otrzymał od pożyczkobiorcy e-mailową odpowiedź w sprawie zwrotu ...
-
Prawo odstąpienia od umowy zawartej przez Internet
12:34 28.09.2010
Wielu z nas pochopnie dokonuje zakupów za pośrednictwem Internetu, licząc na możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni. W przypadku kupna butów czy telewizora plazmowego istnieje możliwość zwrócenia towaru (choć koszty wysyłki poniesie klient), ale już biletów lotniczych ...
-
Dla kogo pozwy grupowe?
11:11 23.09.2010
Wprowadzenie postępowania grupowego do polskiego postępowania cywilnego to prawdziwa rewolucja. Rozwiązanie to z powodzeniem sprawdza się w wielu krajach Europy Zachodniej oraz Stanach Zjednoczonych, ponieważ - dzięki ograniczeniu kosztów i skróceniu czasu postępowania - jest to niezwykle ...
-
Umowa bankowa a prawa konsumenta
11:16 21.09.2010
W trakcie zawierania umowy bankowej wydaje Ci się, że bank narzuca własne, nie zawsze korzystne dla Ciebie rozwiązania? Nie chcesz godzić się na jednostronnie przedstawione warunki? W wielu kwestiach możesz uniknąć takich sytuacji. Oto 5 podstawowych praw konsumenta - sprawdź i zacznij z ...
-
Usługi turystyczne - nowe przepisy
11:27 17.09.2010
Nowe zasady składania reklamacji, większa ochrona konsumentów na wypadek niewypłacalności organizatora, a także kary dla nieuczciwych pilotów wycieczek - to niektóre zmiany w ustawie o usługach turystycznych, które wchodzą w życie 17.09.br - informuje UOKiK.