  • 61. Data: 2020-08-09 09:23:24
    Temat: Re: zmieścisz się, śmiało
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 09/08/2020 08:52, J.F. wrote:

    > Ale wie, bo dostal zgloszenie, ze ktos tam zamierza leciec bez radia ...
    > wiec nie pozwala na start z lotniska ?

    Pozwalać lub nie może kontrola. Kontroli nie ma na lotnisku od 22-giej.
    FIS nie wie co się dzieje na lotnisku - to nie ich działka. Nawet gdyby
    skądś (nie wiem skąd ale załóżmy) wiedział co tam się dzieje i chciał
    ostrzec (tylko tyle mu wolno) to nie za bardzo ma możliwość nawiązania
    łączności radiowej z samolotem na ziemi w Babimoście. Nie wiem na 100%
    jak jest na tym lotnisku ale najzupełniej normalnym jest, że na ziemi
    ani samolot FISu ani FIS samolotu nie usłyszy (nawet gdygy samolot
    ustawił radio na częstotliwość FISu - tylko po co miałby to robić?).
    Normalnie FIS przekazałby tę informację do kontroli a ta poprzez TOWER
    danego lotniska może nie zezwolić na start. Problem, że od 22-giej
    kontroli nie ma. Kółko się zamyka.

  • 62. Data: 2020-08-09 10:26:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Silver Dream !" napisał w wiadomości grup
    On 09/08/2020 08:52, J.F. wrote:

> [...]
    >samolotu nie usłyszy (nawet gdygy samolot ustawił radio na
    >częstotliwość FISu - tylko po co miałby to robić?).

    No czytasz - kontrola lotniskowa powiedziala, ze juz nie pracuje i
    kazala laczyc sie "z Poznaniem".
    Czy moze sami dzwonili do Poznania, zeby tej jednej zgody udzielic ...
    a raczej sprawe przekazac, bo lokalny kontroler "zakonczyl czynnosci"
    i nic juz nie moze zrobic.

    Naprawde z ziemi sie z FIS nie polaczy przez radio ?

    >Normalnie FIS przekazałby tę informację do kontroli a ta poprzez
    >TOWER danego lotniska może nie zezwolić na start. Problem, że od
    >22-giej kontroli nie ma. Kółko się zamyka.

    Wiec lokalna organizacje lotniska chyba jakos lotnisko ogarnelo, ale
    widac, ze system zadzialal, i uzgadniali cos wyzej ...

    J.

  • 63. Data: 2020-08-09 10:29:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 09.08.2020 o 08:52, J.F. pisze:

    >No ale przecież sobie wystartowali bez zgody...

    Chyba nie. Czekali, czekali, az sie zgoda pojawila ... tylko "trzecia
    najwazniejsza osoba" troche ponarzekala na czekanie ..

    Aczkolwiek ... to skad by byl ten "powazny incydent" ... ale jakos
    sobie nie wyobrazam, zeby pilot liniowy powiedzial "a pieprze was - ja
    startuje".

    J.

  • 64. Data: 2020-08-09 11:02:22
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 09.08.2020 o 10:29, J.F. pisze:

    > Chyba nie. Czekali, czekali, az sie zgoda pojawila ... tylko "trzecia
    > najwazniejsza osoba" troche ponarzekala na czekanie ..

    No ale na czyją zgodę czekali, skoro lotnisko było niekontrolowane?

    > Aczkolwiek ... to skad by byl ten "powazny incydent" ... ale jakos sobie
    > nie wyobrazam, zeby pilot liniowy powiedzial "a pieprze was - ja startuje".

    Jak rozumiem, oni wcale tej zgody nie potrzebowali, a cała sprawa tyczy
    się latania w przestrzeni niekontrolowanej - niezgodnie z head i
    wewnętrznymi regulaminami lotu.

    --
    Shrek

  • 65. Data: 2020-08-09 12:26:48
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.08.2020 o 08:52, J.F. pisze:

    > Ale wie, bo dostal zgloszenie, ze ktos tam zamierza leciec bez radia ...
    > wiec nie pozwala na start z lotniska ?

    Zdaje się, że o zgodę na start nikt nikogo nie pytał. Założyli "że się
    zmieszczą".

    --
    Robert Tomasik

  • 66. Data: 2020-08-09 12:58:37
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.08.2020 o 10:29, J.F. pisze:
    > jakos sobie nie wyobrazam, zeby pilot liniowy powiedzial "a pieprze was
    > - ja startuje".

    Popracuj nad wyobraźnią, bo dokładnie tak się to odbyło, jak wynika z
    komunikatów prasowych. Nie było komu wyrazić zgody. W przestrzeni
    niekontrolowanej nie ma nikogo, kto by taką zgodę mógł wydać. To tak,
    jakbyś chciał uzyskać na przejechanie bez świateł przez park na rowerze
    i miał pretensje, że walnąłeś w drzewo.

    --
    Robert Tomasik

  • 67. Data: 2020-08-09 13:29:33
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.08.2020 o 09:23, Silver Dream ! pisze:

> [...]
    > Normalnie FIS przekazałby tę informację do kontroli a ta poprzez TOWER
    > danego lotniska może nie zezwolić na start. Problem, że od 22-giej

    Biorąc pod uwagę rodzaj lotu, brał bym jeszcze pod uwagę radary
    wojskowe, które mogły omieść okolicę i udzielić informację, ze nic tam
    nie lata. Nawet większe drony. To działa tak od 30~40 metrów w górę. Na
    niższym pułapie można w nocy założyć teoretycznie, że nic dużego nie
    powinno lecieć - małe rozwalimy. Ale to nadal nie jest latanie, tylko
    jakaś partyzantka. Tak, to można przerzucać grupę komandosów w trakcie
    wojny, a nie Prezydenta RP w czasie pokoju.

    --
    Robert Tomasik

  • 68. Data: 2020-08-09 13:36:14
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.08.2020 o 10:26, J.F. pisze:

> [...]
    > Czy moze sami dzwonili do Poznania, zeby tej jednej zgody udzielic ... a
    > raczej sprawe przekazac, bo lokalny kontroler "zakonczyl czynnosci" i

    Myślę, że mogli dzwonić. Skoro telefonem da się uzgodnić lot DRONa, to
    pewnie i samolotu. Co wcale nie oznacza, że jest to profesjonalne
    podejście. Teoretycznie powiedzmy wojsko sobie mogło ćwiczenia nocne w
    niekontrolowanej przestrzeni zrobić. Śmigłowiec LPR mógł lecieć. No i
    jakiś miłośnik lotniczej fotografii - powiedzmy z powietrza oglądający
    Prezydenta RP. W każdy z tych statków mogli się władować.

    > Naprawde z ziemi sie z FIS nie polaczy przez radio ?

    To moim zdaniem kwestia poboczna. Mogli nawet telefaksem. W każdym razie
    da się to w XIX wieku zrobić.

    > Wiec lokalna organizacje lotniska chyba jakos lotnisko ogarnelo, ale
    > widac, ze system zadzialal, i uzgadniali cos wyzej ...

    Weźcie pod uwagę, że to tylko 8 minut. Kontroler siedział na pewno do
    22:00. Jakby inteligentnie poprosili go o zgodę o 21:59, to by dostali i
    z pustego lotniska pewnie mogli pomarudzić te kilka minut ze startem.
    Ale pewnie nikomu do głowy nie przyszło, że oni naprawdę do 22:00 pracują.

    --
    Robert Tomasik

  • 69. Data: 2020-08-09 13:54:12
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.08.2020 o 08:55, Silver Dream ! pisze:

    > Wiem, że był smajlik ale myślę, że nazywanie jej kursantką nie jest w
    > żadnym stopniu adekwatnym. Z całego tego zdarzenia aspekt wykorzystania
    > akurat tego lotu do zaliczenia wymaganego przepisami lotu z instruktorem
    > najmniej mnie martwi i w sumie nie budzi obiekcji. Bardziej mnie martwi,
    > sensacjonalizm środków przekazu, robiący z tego coś czym to nie jest i
    > to, że - jak pisał tutaj kolega - zbyt dożo pomyj skupi się na niej,
    > podczas gdy faktycznie winni zaistniałej sytuacji pozostaną w cieniu i
    > dobrym samopoczuciu.

    Myślę, że to jest sytuacja, w której instruktor jedzie z kierowcą
    samochodem - powiedzmy do sklepu. nazwane tego jazdą szkoleniową nie
    jest najszczęśliwszym pomysłem.

    --
    Robert Tomasik

  • 70. Data: 2020-08-09 17:58:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Popracuj nad wyobraźnią, bo dokładnie tak się to odbyło, jak wynika z
    >komunikatów prasowych.

    Jak sie czyta tresc a nie tytuly, to nic takiego nie wynika,
    przynajmniej dla laika jak ja
    https://tvn24.pl/wybory-prezydenckie-2020/wybory-202
    0-andrzej-duda-w-samolocie-ktory-startowal-po-zakonc
    zeniu-pracy-kontrolera-lotow-4633876

> [...]
    >niekontrolowanej nie ma nikogo, kto by taką zgodę mógł wydać. To tak,
    >jakbyś chciał uzyskać na przejechanie bez świateł przez park na

    No coz, poczekajmy na jakis zapis z PKBWL ... swoja droga to wpis
    chyba juz dawno powinien byc, ale strona im kiepsko dziala, albo
    biurokracja sie wirusuje.

    J.