    From: Jacek Popławski <j...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: zakup (prawie) nowego mieszkania na rynku wtórnym
    Date: Tue, 02 May 2006 15:56:12 +0200

    (Nie byłem pewien którą grupę wybrać - jest jeszcze grupa o bankach,
    domu i budowaniu, ale chyba prawo będzie najodpowiedniejsze)

    Znalazłem ciekawe mieszkanie do kupienia, ale dowiedziałem się, że mogą
    istnieć problemy ze zdobyciem na niego kredytu, a sam zastanawiam się
    czy taka tranzakcja jest na pewno bezpieczna...

    Mieszkanie to jest prawie nowe, budynek został wybudowany 2 lata temu,
    jest jednak jeszcze wykańczane (mieszkanie oczywiście oglądałem) i -
    jesli dobrze zrozumiałem - właściciel dopiero teraz podpisuje akt
    notarialny (nie udało mi się na razie dowiedzieć co się działo z tym
    mieszkaniem przez 2 lata, spróbuję po długim weekendzie).

    Problem jest taki, że takie mieszkanie prawdopodobnie (na to zwrócił
    uwagę pośrednik) nie ma założonej księgi wieczystej, lub w księdze
    wieczystej jako właściciel może być developer, a nie osoba, która
    sprzedaje mieszkanie.

    1) Jak zazwyczaj to wygląda w sytuacji, gdy sprzedawane mieszkanie jest
    w miarę nowe, a ktoś kupił je (prawdopodobnie) tylko po to, by wykończyć
    i sprzedać z zyskiem? czy takie mieszkania mają zakładaną księgę wieczystą?

    2) jak się zabezpieczyć przed oszustwem, tzn. sytuacją w której część
    albo całość pieniędzy zostaje przelana na konto sprzedającego a potem
    okazuje się, że z jakiegoś powodu nie zostaje się właścicielem
    mieszkania lub mieszkanie to obciążone jest już hipoteką? wiem, że banki
    starają się dużo sprawdzić i teoretycznie powinien to też robić
    pośrednik, co jednak ja, jako kupujący mogę zrobić, by dowiedzieć się
    więcej na temat stanu prawnego mieszkania?

    3) Co dzieje się w sytuacji, gdy już dojdzie do oszustwa? Pośrednik
    wspominał coś o ubezpieczeniu. Widzę przynajmniej trzy niekorzystne
    scenariusze:
    - wpłacam coś pośrednikowi i opłacam jakieś opłaty, a sprzedawca się
    wycofuje (to niby nie oszustwo)
    - wpłacam zaliczkę sprzedającemu przed podpisaniem aktu notarialnego,
    a do podpisania aktu nie dochodzi - jak wtedy odzyskać zaliczkę?
    - wpłacam całość pieniędzy po uzyskaniu kredytu i wtedy okazuje się,
    że cos jest nie tak, np. sprzedający się ulatnia