  • 1. Data: 2005-02-03 19:49:49
    Temat: współwłasność domu jednorodzinnego
    Od: "edgor" <f...@w...pl>

    Jestem wraz z siostrą mojego Taty współwłaścicielem domu jednorodzinnego.
    Dom jest podzielony niestety nie pionowo lecz w poziomie tzn. parter jest
    mój a piętro Ciotki. Problem polega na tym że trzeba wyremontować dach a
    ciotka nie chce się dołożyć. Ciotka jest właścicielką piętra ale tam nie
    mieszka, mieszka tam jej Matka która jej to opisała notarialnie. Czy jest
    jakaś podstawa prawna aby ją do tego zmósić?

  • 2. Data: 2005-02-03 21:00:28
    Temat: Re: współwłasność domu jednorodzinnego
    Od: "Jan Kowalski" <p...@g...pl>

    Użytkownik "edgor" <f...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > mieszka, mieszka tam jej Matka która jej to opisała notarialnie. Czy jest
    > jakaś podstawa prawna aby ją do tego zmósić?

    Powinieneś mieć zgodę ciotki, jeśli naprawa jest koneiczna, a ona się nie
    zgadza, to możesz wystąpić do sądu o upowaznienie do dokonania czynności
    przekraczającej zwykły zarząd, ale jest to dość uciążliwe a i później
    niekoniecznie może Ci się udac ściągnąć z ciotki należność w proporcji do
    jej udziału.

    "Art. 199 kodesku cywilnego: Do rozporządzania rzeczą wspólną oraz do innych
    czynności, które przekraczają zakres zwykłego zarządu, potrzebna jest zgoda
    wszystkich współwłaścicieli. W braku takiej zgody współwłaściciele, których
    udziały wynoszą co najmniej połowę, mogą żądać rozstrzygnięcia przez sąd,
    który orzeknie mając na względzie cel zamierzonej czynności oraz interesy
    wszystkich współwłaścicieli"

    M.