  • Data: 2006-01-27 18:09:13
    Temat: wpisy w księdze wieczystej i notariusz
    Od: "Piotr" <p...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Proszę o pomoc

    Sprawa wygląda następująco.

    1. w maju 2004 r. zawarłem akt notarialny kupna lokalu mieszkalnego. Było to
    wyodrębnienie z lokalu mieszkalnego kolejnego mieszkania.

    W trakcie zawierania aktu notarialnego w KW w dziale III zawierał wpis
    ostrzeżenia o wszczęciu postępowania egzekucyjnego. Jednocześnie wierzyciel
    w piśmie zwracał się do komornika o cofnięcie wniosku. Dział IV nie zawierał
    wpisów hipotek, ale wzmiankę o wniosku dotyczącym ustanowienia hipoteki
    przymusowej oraz wzmiankę o wniosku o wykreślenie tego wniosku.

    Notariusz przesłał do Sądu wniosek o wyodrębnienie z KW lokalu mieszkalnego
    oraz o założenie dla niego nowej księgi wieczystej i wpis prawa własności

    2. w listopadzie 2004 r. przyszło postanowienie o oddaleniu wniosku.
    Uzasadnienie brzmiało "błędnie sformułowane wnioski wieczystoksięgowe",
    ponieważ księga pierwotnego lokalu powinna być zamknięta oraz ustanowione
    winny być dwie nowe księgi.

    3. w maju 2005 r. podpisałem nowy wniosek ustanowienia odrębnej własności
    lokalu. Tak długi okres pomiędzy otrzymaniem decyzji o oddaleniu pierwszego
    wniosku a podpisaniem drugiego, był spowodowany tym, iż nie mogłem uzgodnić
    wspólnego terminu spotkania z sprzedającym u notariusza. Przy samym
    podpisywaniu notariusz zmieniła zdanie i oznajmiła, iż sprzedający nie byli
    potrzebni, ale że już byli to także podpisali pismo. Niestety nie jestem w
    posiadaniu kopii tego pisma, a kancelaria tylko obiecała, iż postara się je
    odszukać i mi przedstawić.

    4. w grudniu 2005 pofatygowałem się do sądu sprawdzić co dzieje się z drugim
    wnioskiem. Okazało się, że nie wpłynął. Notariusz zapewniała mnie, iż ten
    wniosek złożyła i zadeklarowała, iż zostanie to załatwione w ciągu dwóch
    tygodni, ponieważ ma znajomego referendarza.

    5. w styczniu 2006 r. zajrzałem do księgi wieczystej. Okazało się, że żadne
    wnioski nie wpłynęły a co najgorsze jest kilka wpisów w III dziale księgi o
    postępowaniu komornika. Pierwsze z sierpnia 2004 r. W IV dziale jest wpis
    hipoteki przymusowej na rzecz ZUS ze stycznia tego roku. Są to oczywiście
    adnotacje, które nie miały miejsca przy zawieraniu aktu notarialnego.
    Dowiedziałem się już, że przy wyodrębnieniu część obciążeń dotknie także
    mojego lokalu.

    Pytanie,

    1.. co mam zrobić w tej sytuacji?
    2.. jaka jest odpowiedzialność notariusza za błędnie sporządzony wniosek,
    oraz nie złożenie kolejnego wniosku