    From: "Grzegorz L." <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: weksel własny "bez protestu"
    Date: Mon, 16 Sep 2002 14:38:27 +0200
    Sender: g...@p...onet.pl@w3cache.spss.pl

    Witam,
    zawierając umowę o abonament wystawiłem na rzecz operatora TV weksel na
    oznaczoną
    kwotę. Jest on "in blanco" bo nie ma daty zapłaty. Na wekslu jest klauzula
    "bez protestu".
    Mam prawo podejrzewać, że operator (posiadacz weksla) wykorzysta go w złej
    wierze. T.zn. mimo iż
    poprawnie wypowiedziałem im umowę o abonament (podnieśli cenę abonamentu i w
    zw. z tym mogłem wypowiedzieć umowę), nie chcą odebrać ode mnie sprzętu
    (wypożyczonego) i wysyłają nadal rachunki za abonament za kolejne miesiące
    (po
    dacie wygaśnięcia umowy).

    Deklaracja wekslowa, która określa w jakich warunkach i jak ma być weksel
    wyegzekwowany, określa, że weksel może być zrealizowany jeżeli - nie chcę im
    oddać sprzętu, zgubię go, utracę go, zepsuję sprzęt lub zalegam z
    abonamentem itp.

    Więc, jeżeli przyjdą do mnie z wekslem mimo iż sprzęt chcę im oddać i nie
    zalegam z abonamentem (bo moim zdaniem umowa wygasłą), muszę przyjąć weksel
    i zapłacić im kasę? Co oznacza klauzula
    "bez protestu" na wekslu? Czy weksel "na rzecz" operatora może on zbyć np.
    firmie windykatorskiej i czy tej firmie muszę najpierw zapłacić a potem
    dochodzić swoich spraw?
    Jest taki art (10), który mówi, że NIE MOŻNA zasłaniać się wobec posiadacza
    weksla wypełnieniem niezgodnym z umową, chyba, że posiadacz zrobił to w złej
    wierze -- Ale przykładowa firma windykatorska która nabyła weksel od
    poprzedniego posiadacza, jakie ma prawa? Kogo dotyczy deklaracja wekslowa?
    Jeżeli przyjdzie z wekslem windykator, to wobec kogo mam wnieść protest -
    wobec windykatora, czy operatora TV? Przecież deklarację wekslową podpisałem
    z operatorem, a nie z windykatorem!
    Jeszcze raz mam pytanie o to, co to znaczy "protest" w prawie wekslowym, bo
    prawo to jest swoistą mieszanką staropolskiego i łaciny i pewne określenia
    znaczą całkiem co innego niż by się wydawało.

    Aha, udowadniając, że mam rację - jeżeli mówgłbym nie przyjąć weksla -
    powinienem wykazać, że wypełniono weksel niezgodnie z deklaracją. Czy fakt,
    iż chciałem im oddać sprzęt (a oni go nie chcą przyjąć, bo dystrybutor C+
    odbierze odbierze ode mnie sprzęt mając formularz zwrotu wysłany od C+) mogę
    udowodnić oddając sprzęt w zastaw sądowy?

    Zaczynam łapać prawo wekslowe (życie mnie zmusiło - wyprzedzam zdarzenia i
    chę się przygotować), ale nie wiem nic o zastawach sądowych - również i w
    tym temacie proszę o poradę.

    Grzegorsz