  • 11. Data: 2002-09-17 09:17:46
    Temat: Re: umowa notarialna na zakup nieruchomosci
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    Karol <a...@a...poczta.onet.pl> napisał(a):

    > Użytkownik "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > po
    >
    > No popatrz.
    > A ja do tej pory zylem w przeswiadczeniu, ze w przypadku nieruchomosci
    > przeniesienie wlasnosci nastepuje w momencie podpisania aktu notarialnego i
    > nie moze byc zadnych warunkow ograniczajacych.
    > Czy mam zmienic prawnikow?

    Mam pytanie: czy Ty sądzisz, że w prawie polskim istnieje jeden wzór ogólnie
    obowiązującego aktu notarialnego?? To jakie wywołuje skutki akt notarialny
    zależy w dużej mierze od jego treści i od przepisów ustawy.

    Podejrzewam, że Twoi prawnicy nie wyjaśnili Ci czym się różni umowa
    przenosząca własność od umowy zobowiązującej do przeniesienia własności.
    Umowa sprzedaży co do zasady przenosi własność RZECZY OZNACZONEJ CO DO
    TOŻSAMOŚCI, czyli np. nieruchomości (jest to umowa o podwójnym skutku:
    zobowiązująco-rozporządzającym), chyba że
    a) przepis ustawy - np. ustawowe prawo pierwokupu przysługujące gminie lub
    Skarbowi Państwa na mocy ustawy o gospodarce nieruchomościami
    b) wola stron - np. zawarcie umowy wwarunkowej lub terminowej
    stanowi inaczej (tylko skutek zobowiązujący).

    W obu wypadkach zawarcie umowy sprzedaży (także: darowizny, zamiany itp.) ma
    tylko skutek zobowiązujący. Konieczne jest aby po ziszczeniu się warunku lub
    nadejściu terminu przenieść własność bezwarunkowo (skutek rozporządzający).

    Konstrukcja rozbicia umowy sprzedaży na dwie zabezpiecza interesy stron, gdyż
    a) sprzedający ma własność nieruchomości do czasu np. zapłaty ceny
    b) kupujący, jeżeli jest wzmianka o jego prawie w księdze wieczystej będzie
    miał roszczenie windykacyjne nawet gdyby sprzedający sprzedał nieruchomość
    innemu.; jeśli wzmianki nie ma, to i tak musiałby liczyć na wyjątkową
    nierzetelność sprzedającego, który w ciągu tego czasu by komuś innemu
    sprzedał nieruchomość - jeśli nieruchomość jest nadal w majątku
    sprzedającego , a sprzedający nie chce przenieść własnośći, to kupujący idzie
    do sądu, aby sąd wydał wyrok zastępujący oświadczenie woli sprzedającego.

    Podobne skutki ma umowa przedwstępna spozrądzona w formie aktu notarialnego.

    Dopytaj się swoich prawników albo ich zmień.

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys
    h...@l...msk.pl

  • 12. Data: 2002-09-17 09:22:14
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    kam <k...@p...onet.pl> napisał(a):

    > "Paweł Hajdys" napisa_(a):
    >
    > też nie zabezpiecza do końca...

    A czy w ogóle jakakolwiek instytucja prawna zabezpiecza czyjeś interesy do
    końca??

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys
    h...@l...msk.pl

  • 13. Data: 2002-09-17 10:53:10
    Od: kam <k...@p...onet.pl>

    "Paweł Hajdys" napisa_(a):

    > A czy w ogóle jakakolwiek instytucja prawna zabezpiecza czyjeś interesy do
    > końca??

    Nie, ale Twoje propozycje niewątpliwie są doskonałym zabezpieczeniem
    sprzedającego, a kupujący ponosi ryzyko zapłaty.
    Wydaje mi się, ze najlepszym rozwiązaniem w takich transakcjach jest
    czek potwierdzony... ale chyba nie tak prosto go uzyskać.

    KG

  • 14. Data: 2002-09-17 12:09:38
    Temat: jak ktos ma pecha..
    Od: t...@p...fm (tango)

    witam!
    Postaram sie to opisac jak najkrocej.Otoz moja ciotka w roku 96 otrzymala w
    spadku (zapis w testamencie)
    kompletnie rozbity samochod ktorym to darczynca (Niemiec) mial wypadek w
    Polsce i wskutek tego wypadku zmarl.Ciotka poniosla koszty zholowania tego
    auta (2000pln) do domu w ktorym mieszkala do roku 99.Po jakims miesiacu
    odezwal sie Urzad Celny i kazal ten wrak przywiezc do nich zeby go oclic!Z
    ich przepisow wynikalo ze jezeli by Niemiec np. zmarl nie wprowadzajac tego
    auta na teren RP to dostala by go bez cla - jezeli samochod znajdowal sie
    juz na terenie RP i ona chcac/niechcac nabyla prawo do niego jak wynikalo z
    testamentu to musi zaplacic clo.Po korespondencji z UC a takze odwolanie od
    jego decyzji do GUC niestety wyniklo jedno ze kazdy rozumie jej dramat ze
    nie dosc ze dostala wrak to jeszcze musi poniesc jakies ogromne koszta zeby
    moc go oddac np. na zlom niemniej jednak GUC decyzje UC utrzymal w mocy.
    Ciotka sie zdenerwowala i powiedzial ze niech sobie zabiora ten samochod i
    tyle!Dalej sie sprawa nie interesowala.W roku 99 dostala obywatelstwo
    niemieckie i od tego czasu jest Niemka.Posiada w Polsce nieruchomosc czyli
    dzialke z domem - jest to wspolwlasnosc bo dzialke dostala bedac mezatka i
    wspolnie z mezem wybudowali na niej dom.Uff..
    Do czego zmierzam :
    dowiedzialem sie ze sprawa trafila do komornika i komornik zlecil
    rzeczoznawcy wycene szacunkowa tych nieruchomosci .
    Czy moze jej to zabrac skoro jest obywatelem innego kraju?
    Co mozna madrego w tej sytuacji zrobic bo jak sobie pomysle ze UC policzylo
    clo i przez te pare lat
    doliczy do tego odsetki a takze parking strzezony gdzie ten wrak stoi to
    moze wyjsc astronomiczna kwota.
    Jezeli ktos ma jakis pomysl - uprzejmie prosze..
    zdrowka
    Grzegorz.K.

    Wykorzystaj mnie... >>> http://link.interia.pl/f1654

  • 15. Data: 2002-09-17 12:35:57
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    > Podejrzewam, że Twoi prawnicy nie wyjaśnili Ci czym się różni umowa
    > przenosząca własność od umowy zobowiązującej do przeniesienia własności.

    Moze ja czegos nie zrozumialem jak oni mi tlumaczyli :-(

> [...]
    > do sądu, aby sąd wydał wyrok zastępujący oświadczenie woli sprzedającego.
    >
    > Podobne skutki ma umowa przedwstępna spozrądzona w formie aktu

    Czy to co powyzej napisales oznacza ze beda zawarte dwie umowy?
    Pierwsza - zobowiazujaca do przeniesienia wlasnosci nieruchomosci.
    Druga - przenoszaca wlasnosc nieruchomosci.
    I do tego obie w formie aktu notarialnego?

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 16. Data: 2002-09-17 20:18:18
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    kam <k...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > Wydaje mi się, ze najlepszym rozwiązaniem w takich transakcjach jest
    > czek potwierdzony... ale chyba nie tak prosto go uzyskać.

    No cóż, jeżeli sprzedawca będzie wyjątkowo perfidny to oczywiście istnieje
    taka możliwość. No ale bez przesady, to jest kwestia kilku dni. A wśród
    sprzedających to najczęściej deweloperzy są nieuczciwi a nie normalni
    ludzie :)

    Pozdrawiam
    Paweł hajdys
    h...@l...msk.pl

  • 17. Data: 2002-09-17 20:20:42
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > A wśród
    > sprzedających to najczęściej deweloperzy są nieuczciwi a nie normalni
    > ludzie :)

    Ale jak juz podchodza do aktu, to mieskzanie przewaznie stoi :-)

    Pozdrawiam

    Karol

  • 18. Data: 2002-09-17 22:44:53
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Sep 2002, kam wrote:
    [...]
    >+ Wydaje mi się, ze najlepszym rozwiązaniem w takich transakcjach jest
    >+ czek potwierdzony... ale chyba nie tak prosto go uzyskać.

    Kwestia jak wyżej (zabezpieczenia obu stron) była kiedyś wałkowana
    na podatkach. Spodobał mi się czyjś pomysł z użyciem:
    - banku internetowego
    - notariusza mającego pojęcie co to jest (proszę notariuszy
    o nieobrażanie się :))

    Możliwość faktycznego przekazania pieniędzy bez przynoszenia
    cztero- do sześcio-cyfrowej kwoty w gotówce wygląda rozsądnie,
    IMHO.
    Oczywiście można przyjąć cykl:
    - kupujący przelewa sprzedającemu
    - sprzedający podpisuje
    - sprzedający forwarduje pieniądze (na inne swoje konto)
    dla osób mało ufających "wynalazkom" :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 19. Data: 2002-09-17 22:47:22
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Sep 2002, Karol wrote:

> [...]
    >+ > normalni ludzie :)
    >+
    >+ Ale jak juz podchodza do aktu, to mieskzanie przewaznie stoi :-)

    Aktu ? Co stoi ??
    -;)

    >+ Pozdrawiam
    >+
    >+ Karol

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 20. Data: 2002-09-21 09:14:20
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> napisał(a):

    > - sprzedający forwarduje pieniądze (na inne swoje konto)
    > dla osób mało ufających "wynalazkom" :)

    Przepraszam, to już tak ciężko jest wstukać na klawiaturze słowo "przesyła"??
    Moim skromnym zdaniem wtrącanie takich "wyspiarskich makaronizmów" trąci
    lekko wiochą.

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys
    h...@l...msk.pl