  • 1. Data: 2007-02-26 17:45:21
    Temat: szkolenia i ponoszenie ich kosztow, a uczciwość pracodawcy
    Od: "ARO" <n...@d...mejla>

    Witam.

    Jest sobie człowiek, który znalazł pracę. W dniu podpisywania umowy o pracę
    z nowym pracodawcą, człowiek ten dostaje do podpisania również oświadczenie
    o następującej treści:

    "Niniejszym wyrażam zgodę na delegowanie mnie przez Spółkę X na kursy
    dokształcające na koszt w/w firmy. Jednocześnie zobowiązuję się do
    natychmiastowego zwrotu całości kosztów kursów - wyrażam zgodę na potrącenie
    określonej kwoty pieniężnej w liście płac z mojego wynagrodzenia - (opłata
    za szkolenie, koszty delegacji, przejazdów itp.) w przypadku rozwiązania
    umowy o pracę (za wyjątkiem rozwiązania jej przez pracodawcę w oparciu o
    Art. 32 Kodekdu Pracy)."

    Z tego co zrozumiałem to:
    1.Pracownik ten nie będzie mógł odmówić pracodawcy odesłania na różne kursy
    i szkolenia.
    2.Załóżmy, że wystąpi sytuacja, kiedy zarobki nie będą satysfakcjonujące dla
    pracownika - np. nieadekwatne do wykonywanych zadań i ponoszonego ryzyka, a
    dodatkowo pracodawca będzie sobie w kulki leciał. Wg powyższego pisma w
    takiej sytuacji pracownikowi nie będzie również opłacało się odchodzić z
    firmy - ze względu na ewentualne szkolenia, które się odbyły, a których
    koszty pracownik będzie musiał zwrócić + ogółem koszty delegacji (koszty
    przejazdów, noclegow, wyżewienia, etc.).

    Czy dobrze mi sie wydaje? Czy ktoś z Was mogłby dodac jakis komentarz do
    mojego rozumowania - potwierdzic lub zaprzeczyc odpowiednio argumentując.
    Czy da się uniknąć podpisywania takiego oświadczenia? Jeżeli tak, to jakich
    argumentów wobec pracodawcy użyć? Ciekawi mnie również jakim sposobem można
    odejść z takiej firmy, w ktorej podpisywało się takie oświadczenie - odejść
    aby nie ponosić kosztów przebytych szkoleń i nie nabruździć sobie w
    "życiorysie" ... ?

    ps. art. 32 kp znam - jest krótki i konkretny :)

    pozdro

    --
    ARO