  • 1. Data: 2008-03-31 20:51:15
    Temat: sprzedaż mieszkania poniżej 5 lat + współwłasność + kredyt hipoteczny
    Od: yoozef <y...@g...com>

    Witam,

    mam dość zawiłą łamigłówkę. W połowie 2004 roku kupiłem na spółkę z
    ciocią (siostrą ojca) mieszkanie spółdzielcze własnościowe. Ciocia nie
    była nigdy w tym mieszkaniu zameldowana, figurowała przy zakupie
    wyłącznie aby podnieść moją ówczesną zdolność kredytową (chodziło o
    staż pracy). Potem trochę majstrowałem przy kredycie i aktualnie mam
    kredyt na spółkę z żoną, podczas kiedy mieszkanie jest ciągle moje na
    spółkę z ciocią.
    W tej chwili chciałbym sprzedać to mieszkanie i kupić inne, ale - no
    właśnie - formalnie połowa pieniędzy ze sprzedaży należy do cioci. W
    jaki sposób jak najmniejszym kosztem otrzymać tę kwotę od cioci? Nie
    chciałbym, aby uczestniczyła przy zakupie tej drugiej nieruchomości.
    Wymyśliłem takie opcje:

    1. Gdy ciocia przekaże mi pieniądze w formie darowizny, jeśli dobrze
    pamiętam będzie trzeba zapłacić podatek 10% od jej połowy kwoty
    sprzedaży (sprzedaż mieszkania przed upływem 5 lat, bez przeznaczenia
    pieniędzy na cele mieszkaniowe). Podatek od darowizny chyba można
    wtedy obejść - na przykład darowizna na ojca, a z ojca na mnie (wtedy
    podatku się chyba nie płaci).
    2. Darowizna części mieszkania - ale na mieszkaniu ciąży hipoteka
    (cały czas spłacam kredyt) i nie wiem czy można tak sobie darować
    takie mieszkanie oraz jakie są formalności i koszty.

    Czy są może jakieś inne, lepsze opcje?

    Z góry dzięki za pomoc!

    --
    Yoozef