  • 1. Data: 2008-12-28 22:40:16
    Temat: skarga na opinie bieglego
    Od: "ibiss" <i...@o...eu>

    Czy można zaskarzyc opinie bieglego, wystawiona nierzetelnie, po
    uprawomocnieniu sie wyroku? Sprawa cywilna, sad okregowy, a nierzetelnosc
    oraz nieprawdziwosc stwierdzen przedstawionych w opinii mozna udowodnic.

    Jesli jest to mozliwe, to w jakiej formie (skarga, "doniesienie",
    zawiadomienie) i do kogo adresowac??

    Nie chodzi mi o prawomocny juz wyrok, tylko o zwrocenie uwagi na - moim
    zdaniem - karygodna prace "tego" bieglego.

    ibiss

  • 2. Data: 2008-12-28 23:15:30
    Temat: Re: skarga na opinie bieglego
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "ibiss" <i...@o...eu> napisał w wiadomości

    To zależy od rodzaju tej nierzetelności. Jeśli da się dowieść, że biegły to
    celowo zrobił, to powiadamiasz prokuraturę. Jeśli nie da się dowieść
    celowości działania, to Prezesa Sądu Okręgowego, w którym biegły jest
    wpisany na listę biegłych. Potem czekamy na wynik postępowania. Jeśli
    faktycznie okaże się, że opinia została sfałszowana albo jest wadliwa, to
    otwiera się droga wznowienia postępowania w oparciu o art. 403§1 lub 2 kc.

  • 3. Data: 2008-12-29 18:31:18
    Od: "SJS" <s...@w...pl>

    > Nie chodzi mi o prawomocny juz wyrok, tylko o zwrocenie uwagi na - moim
    > zdaniem - karygodna prace "tego" bieglego.

    nie ma chyba drugiej takiej dziedziny w sądownictwie gdzie któraś ze stron
    procesu nie ma pretensji do opinii biegłego
    opinię biegłego sąd może uznać lub nie, wziąśc pod uwagę lub nie i o tym
    decyduje sąd
    natomiast wielokrotnie spotykałem się z zarzutem stawianym biegłemu, że w
    jego opinii czegoś nie uwzględniono
    w takich przypadkach sąd zadaje biegłemu dodatkowe pytania, często nawet
    sugerowane przez strone niezadowoloną
    sąd może też powołać innego biegłego lub przyjąć opinię kilku fachowców
    uznanych w konkretnej sprawie za biegłych
    dlaczego kilku? a bo sa takie sprawy i takie pytania, że jeden sobie nie
    poradzi, za szeroki wachlarz po prostu potrzebnej wiedzy
    ale piszą razem, każdy swój kawałek, sprawdzają zgodność, czasami mocno
    dyskutują zanim podpiszą opinię
    --------
    praca biegłego w Polsce
    jestem już piątą kadencję biegłym
    ciężki, bardzo cięzki kawałek chleba
    przed procesem wszystkie strony przez wiele godzin czy nawet dni siedzą nad
    tym aby pogrążyć opinię, podważyć lub chociaż wzbudzic wątpliwości
    a biegły na sali sądowej na odpowiedź ustna. - uzupełniającą - ma
    kilkanaście sekund
    bardzo ciężko wytłumaczyć stronom procesu, że biegły nie jest ani po ich
    stronie ani po stronie ich przeciwników - po prostu - biegły dostaje pytania
    i w ich zakresie ma się poruszać z odpowiedziami
    stres na sali sądowej bywa wielki, po jednej z rozpraw straciłem
    przytomność, szpital 3 tygodnie
    -----
    wracając do twoich sugestii, chcesz dołożyć biegłemu czy szukasz
    sprawiedliwości?
    SJS

  • 4. Data: 2008-12-30 08:55:20
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

> [...]
    > procesu nie ma pretensji do opinii biegłego
    > opinię biegłego sąd może uznać lub nie, wziąśc pod uwagę lub nie i o tym

    taaaaaa, biegly dla sadu jest jak lekarstwo na wrzod na dupie jakim jest
    proces. Biegly powie, ze bylo tak, wiec wyrok jest gotowy, uzasadnienie
    opiera sie niemal tylko na opini bieglego i sad ma reszte w dupie.

> [...]
    > jego opinii czegoś nie uwzględniono
    > w takich przypadkach sąd zadaje biegłemu dodatkowe pytania, często nawet

    to jest zalecane. Jak czegos nie uwzglednil to skladasz wniosek o sluchanie
    bieglego na rozprawie badz uzupelnienie opinii o cos tam.

> [...]
    > poradzi, za szeroki wachlarz po prostu potrzebnej wiedzy
    > ale piszą razem, każdy swój kawałek, sprawdzają zgodność, czasami mocno

    zanim sad powola kolejnego musza byc do tego przeslanki. Albo zbyt obszerny
    material albo ...

    i w tym miejscu musisz dac te przeslanki czyli powolac sie na jakis material
    coc co da sedziemu do myslenia np. inna opinia nie koniecznie bieglego ale
    np. inzyniera z tej dziedziny

    Tak czy inaczej biegli czesto (nie mowie zawsze) z lekka olewaja sprawe.
    Tworzac sobie dupochron czasami nie sa elastyczni.

    Spotkalem tez paru rzetelnych bieglych przykladajacych sie do swojej pracy.

> [...]
    >tym aby pogrążyć opinię, podważyć lub chociaż wzbudzic wątpliwości
    >a biegły na sali sądowej na odpowiedź ustna. - uzupełniającą - ma

    to niech biegly z laski swojej napisze to na pismie, na to ma pare
    tygodni./miesiecy. Gdyby praca pisemna byla na poziomie to nie byloby pytan
    i uzupelnien.

    Icek

  • 5. Data: 2009-01-01 10:23:20
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    No niestety, szczególnie jak biegły jest starym emerytem, a asesorka jeszcze młodą
    głupią dupą, jak to bywa w sądach grodzkich.
    JaC

    -----