  • 1. Data: 2009-08-16 08:10:47
    Temat: roboty przymusowe w szkole podstawowej
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Niby sytuacje o których mowa miały miejsce dość dawno temu (koniec lat
    dziewięćdziesiątych) ale ostatnio zacząłem się zastanawiać czy to co
    robiła dyrekcja mojej szkoły było zgodne z obowiązującym wówczas prawem.
    Mianowicie czy dyrekcja i nauczyciele mają prawo zapędzić uczniów do
    prac fizycznych przy szkole w godzinach lekcyjnych? Dosyć często
    zdarzało się, iż dyrektor informował "jutro nie macie WF-u, polskiego i
    matematyki - przynieście z domu łopaty, będziecie wyrównywać bieżnię".
    Zdarzały się też prace całkowicie pozbawione sensu. Na przykład
    parokrotnie uczniowie dostali nakaz przyniesienia z domów noży i przez
    parę godzin wyskrobywali kępki trawy spomiędzy płyt chodnikowych którymi
    wyłożono niezagospodarowany teren za szkołą (rzekomo za każdym razem
    miano go zagospodarować). Oczywiście można było wynająć specjalistę,
    który zrobiłby to dużo skuteczniej ale po co, skoro dzieciaki zamiast
    się uczyć mogą stanowić tanią siłę roboczą?

    Największym przegięciem jakie pamiętam był nakaz wyjścia poza teren
    szkoły, gdzie czyściliśmy pewną działkę z kamieni. W palącym słońcu, na
    lekko podmokłej ziemi, klimat jak w obozie jenieckim (rozmawiać nie
    wolno było...).

    Czy takie praktyki były wówczas legalne? Jak to wygląda teraz?
    Żeby nie było - nie mam nic przeciwko uczeniu o wartości pracy, ale
    marnowanie czasu lekcyjnego na zupełnie niepotrzebną pracę, bo dyrekcja
    skąpiła pieniędzy na wynajęcie ludzi do tego???

  • 2. Data: 2009-08-16 08:14:30
    Temat: Re: roboty przymusowe w szkole podstawowej
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Sun, 16 Aug 2009 10:10:47 +0200, Atlantis napisał(a) w

    Prace społeczne są metodą nauczania i wychowania akceptowaną przez
    współczesne nauki pedagogiczne, tak więc takie działanie szkoły jest
    legalne. Jednak jeżeli prace rzeczywiście nie miały żadnego wymiernego
    sensu, przysługiwała ci skarga.

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 3. Data: 2009-08-16 08:32:20
    Od: alex <a...@g...com>

> [...]
    > marnowanie czasu lekcyjnego na zupełnie niepotrzebną pracę, bo dyrekcja
    > skąpiła pieniędzy na wynajęcie ludzi do tego???

    u nas w LO tez tak bylo, mieliśmy zajęcia PO z dziadkiem, który
    wymyślał rózne roboty społeczne, raz kazał przynieśc łopaty i mieliśmy
    robić bieżnie - pozniej i tak nic z tej bieżni nie wyszło, Na pytanie
    dlaczego nie mam łopaty i nie pracuje, powiedziałem mu że za darmo nie
    robię , to mało zawału nie dostał. Wg mnie za każdą prace nalezy się
    wynagrodzenie, i nie mozna nazywac eufmistycznie niewolnictwa pracami
    społecznymi i kadzić o wartości pracy.

    alex

  • 4. Data: 2009-08-16 09:12:07
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail n...@p...pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

> [...]
    > współczesne nauki pedagogiczne, tak więc takie działanie szkoły jest
    > legalne. Jednak jeżeli prace rzeczywiście nie miały żadnego wymiernego

    hmmm, kopanie ogródka metodą nauki jezyka polskiego??? Trzeba by sie mocno
    powyginac zeby to wybronic...

    Argumentowi "Bo nie!" przeciwstawiam
    kontrargument "Bo tak!". Tomasz 'tsca' Sienicki

  • 5. Data: 2009-08-16 09:50:36
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 16 Sie, 10:10, Atlantis <m...@w...pl> wrote:
> [...]
    > marnowanie czasu lekcyjnego na zupełnie niepotrzebną pracę, bo dyrekcja
    > skąpiła pieniędzy na wynajęcie ludzi do tego???

    U nas to było pomyślane bardziej z sensem, jeździliśmy
    w soboty gromadnie zbierać kamienie z pól, za co oczywiście
    rolnik dawał kasę. Kasa szła na letnie wyjazdy i było jej
    tyle że nawet kieszonkowe dawali.
    Jak widać tam u Ciebie zabrakło wyobraźni albo się debilom
    nie chciało...

    Pzdr.
    L.

  • 6. Data: 2009-08-16 09:56:10
    Od: gazebo <g...@c...net>

    Budzik pisze:

    > hmmm, kopanie ogródka metodą nauki jezyka polskiego??? Trzeba by sie mocno
    > powyginac zeby to wybronic...

    wychowania

    --
    mirror

  • 7. Data: 2009-08-16 09:59:34
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Sun, 16 Aug 2009 09:12:07 +0000 (UTC), Budzik napisał(a) w

    > hmmm, kopanie ogródka metodą nauki jezyka polskiego??? Trzeba by sie mocno
    > powyginac zeby to wybronic...

    W szkole twoich dzieci tylko polskiego uczą?

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 8. Data: 2009-08-16 10:42:12
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    > W szkole twoich dzieci tylko polskiego uczą?

    watkotwórca pisał o lekcji polskiego...

  • 9. Data: 2009-08-16 10:42:13
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail g...@c...net napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > wychowania

    lekcja j.polskiego jest przede wszystkim do nauki jezyka polskiego!

    Jacoj: ...istnieją na świecie ludzie, którzy
    potrafią zepsuć stalową kulę...
    Pszemol: No to jest nas dwu...

  • 10. Data: 2009-08-16 11:00:53
    Od: gazebo <g...@c...net>

    Budzik pisze:

    > lekcja j.polskiego jest przede wszystkim do nauki jezyka polskiego!

    a szkola od wychowywania

    --
    mirror