  • 1. Data: 2003-12-12 17:35:01
    Temat: pytanka dot. urlopu wychowawczego
    Od: "jAga" <m...@p...pl>

    Witam,

    Może znajdzie sie tu mądra głowa, która odpowie mi na kilka pytań związanych
    z urlopem wychowawczym:

    1. urlop macierzyński kończy mi się 29.12. Pozostają dwa dni do końca
    grudnia, na która biorę wolne na opiekę nad dzieckiem; potem od 1.01.2004
    chcę iść na urlop wypoczynkowy a potem na wychowawczy. Czy pracodawca ma
    prawo odmówić mi wychowawczego, skoro nie przechodzę bezpośrednio z
    macierzyńskiego?

    2. w trakcie urlopu wychowawczego znajduję inną pracę; czy mogę ją podjąć?

    3. czy jeśli w trakcie urlopu wychowawczego złożę wypowiedzenie, to czy
    biegnie ono w trakcie urlopu wych.? Mam 3 miesięczny okres wypowiedzenia.
    Czy mogę przedłużyć urlop wych. do koća okresu wypowiedzenia, jeśli skończy
    mi się wcześniej (tak żeby nie wracać do tej pracy)?

    4. jeśli wrócę do pracy i po pół roku znowu bedę chciała iść na wychowawczy,
    to czy pracodawca może mi odmówić? chodzi mi o to, że jeśli wykorzystam cały
    urlop wypoczynkowy przed wychowawczym, to nie będę miała już wolnego na ew.
    wakacje; czy będę mogła wziąć np. miesiąc wychowawczego w dogodnym dla mnie
    momencie?

    5. jeśli zmienię pracę, to czy u nowego pracodawcy w dalszym ciągu mam prawo
    do urlopu wychowawczego?

    Z góry dzięki za pomoc :-)

    jAga

  • 2. Data: 2003-12-12 18:04:40
    Temat: Re: pytanka dot. urlopu wychowawczego
    Od: "news" <s...@w...pl>

    zanim zaczniesz kombinowac pamietaj, ze w czasie urlopu
    wychowawczego pracodawca moze w kazdej chwili
    rozwiazac z toba umowe o prace...
    pzdr

  • 3. Data: 2003-12-12 19:44:32
    Od: "jAga" <m...@p...pl>

    Użytkownik "news":

    > wychowawczego pracodawca moze w kazdej chwili
    > rozwiazac z toba umowe o prace...

    No i ok, jak może. A ja chcę wiedzieć, co ja mogę. Moje pytania są dość
    hipotetyczne, ale wiedzieć nie zawadzi, nigdy nie wiadomo, co życie
    przyniesie, zwłaszcza że powrót do pracy po macierzyńskim wiąże się z
    przeprowadzką na drugi koniec Polski do małej mieściny i znaczącą zmianą
    warunków pracy na gorsze...

    Dziękuję za ostrzeżenie.

    jAga

  • 4. Data: 2003-12-12 20:02:19
    Od: "jAga" <m...@p...pl>

    Użytkownik "news"

    > zanim zaczniesz kombinowac pamietaj, ze w czasie urlopu
    > wychowawczego pracodawca moze w kazdej chwili
    > rozwiazac z toba umowe o prace...

    Może i w każdej chwili, ale muszą być ku temu przesłanki:

    "Stosownie bowiem do par. 4 rozporządzenia w sprawie urlopów wychowawczych,
    pracodawca nie może złożyć oświadczenia woli o wypowiedzeniu stosunku pracy
    ani rozwiązać umowy o pracę w okresie od dnia złożenia przez pracownicę
    wniosku o udzielenie urlopu wychowawczego do dnia zakończenia tego urlopu,
    chyba że:

    a.. zachodzą przyczyny określone w przepisach ustawy z dnia 28 grudnia
    1989 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy
    z przyczyn dotyczących zakładu pracy (Dz.U. nr 112, poz. 980 z późn. zm.)
    lub

    b.. przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy o pracę w trybie art. 52
    k.p. (bez wypowiedzenia z winy pracownika) albo w pracownica zaprzestała
    sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem."
    jAga