  • 1. Data: 2004-04-16 15:35:54
    Temat: pytanie dotyczące wypadku na wycieczce szkolnej i obowiązki opiekuna z tym związane
    Od: "Colgate" <s...@w...pl>

    Witam, jestem nowa w grupie i mam wazne dla mnie pytanie pytanie. Jestem
    nauczycielem PSP. Kilka dni temu pojechałam z dziećmi na wycieczke klasową.
    Zaraz po dojeździe na miejsce, wydarzył sie wypadek. Ja, jako opiekun z
    koleżankami, próbowałyśmy udzelić pomocy poszkodowanej uczennicy.
    Kierowniczka wycieczki pojechała z uczennicą do szpitala a ja wraz z
    koleżanką zajęłyśmy się innymi uczestnikami wycieczki.
    Wczoraj, 20 dni po zdarzeniu, dostałysmy od drektora szkoły na podstawie
    KODEKSU PRACY "karę upomnienia za nie dokonanie niezwłocznego powiadomienia
    dyrektora szkoły o wypadku uczennicy..."
    Dowiedzialysmy się również, że od nieniejszej decyzji przysługuje nam prawo
    wniesienia sprzeciwu.
    Mam w związku z tym pytanie, czy nauczyciela w takim przypadku obowązuje
    tylko Karta Nauczyciela, czy również Kodeks Pracy. Chcialabym się również
    dowiedzieć co wg Kodeksu Pracy oznacza wyraz "niezwłocznie". My o
    zaistaniałym wypadku poinformowałyśmy dyrekcję w piątek przed godziną 8
    rano, czyli następnego dnia po zorganizowanej wycieczce. Nie mogłysmy zrobić
    tego wcześniej, ponieważ kierownik wycieczki jeździła do godziny 18 z
    dzieckiem po szpitalach a my z koleżanką musiałyśmy przejąć opiekę nad
    pozostałą częścią uczniów.
    Jesli ktos może mi udzielić odpowiedzi, to będę bardzo wdzięczna

    Colgate

  • 2. Data: 2004-04-16 21:29:36
    Od: "Michal Letowski" <m...@y...com>

    Użytkownik "Colgate" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > pozostałą częścią uczniów.
    > Jesli ktos może mi udzielić odpowiedzi, to będę bardzo wdzięczna

    Odwoływać się od decyzji bezwzględnie. Nauczycieli obejmuje KN
    a w sprawach nim nie uregulowanych - KP. Oto, co mówi ten drugi:

    Art. 108. § 1. Za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i
    porządku w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
    przepisów przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzania
    przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy,
    pracodawca może stosować:
    1) karę upomnienia,
    2) karę nagany.

    Art. 109. § 1. Kara nie może być zastosowana po upływie 2 tygodni od
    powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i po upływie 3
    miesięcy od dopuszczenia się tego naruszenia.
    § 2. Kara może być zastosowana tylko po uprzednim wysłuchaniu pracownika.
    § 3. Jeżeli z powodu nieobecności w zakładzie pracy pracownik nie może być
    wysłuchany, bieg dwutygodniowego terminu przewidzianego w § 1 nie rozpoczyna
    się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu do dnia stawienia się pracownika do
    pracy.

    Twój opis wskazuje, że złamano § 1 art. 109 i prawdopodobnie § 2.

    Art. 110. O zastosowanej karze pracodawca zawiadamia pracownika na piśmie,
    wskazując rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych i datę dopuszczenia się
    przez pracownika tego naruszenia oraz informując go o prawie zgłoszenia
    sprzeciwu i terminie jego wniesienia. Odpis zawiadomienia składa się do akt
    osobowych pracownika.

    W upomnieniu powinno być napisane, jakie też obowiązki naruszyłaś - powinna
    być tam podana podstawa prawna; jej zacytowanie ułatwiłoby analizę
    przypadku.

    Art. 112. § 1. Jeżeli zastosowanie kary nastąpiło z naruszeniem przepisów
    prawa, pracownik może w ciągu 7 dni od dnia zawiadomienia go o ukaraniu
    wnieść sprzeciw. O uwzględnieniu lub odrzuceniu sprzeciwu decyduje
    pracodawca po rozpatrzeniu stanowiska reprezentującej pracownika zakładowej
    organizacji związkowej. Nieodrzucenie sprzeciwu w ciągu 14 dni od dnia jego
    wniesienia jest równoznaczne z uwzględnieniem sprzeciwu.
    § 2. Pracownik, który wniósł sprzeciw, może w ciągu 14 dni od dnia
    zawiadomienia o odrzuceniu tego sprzeciwu wystąpić do sądu pracy o uchylenie
    zastosowanej wobec niego kary.
    § 3. W razie uwzględnienia sprzeciwu wobec zastosowanej kary pieniężnej lub
    uchylenia tej kary przez sąd pracy, pracodawca jest obowiązany zwrócić
    pracownikowi równowartość kwoty tej kary.

    Michał Łętowski
    --
    Internetowe Prawo w OŚwiacie:
    http://ipwo.vulcan.pl/

  • 3. Data: 2004-04-17 07:49:37
    Od: "Colgate" <s...@w...pl>

    Dziękuję bardzo za pomoc, będę się odwoływała od kary i poinformuję o
    dalszym ciągu sprawy.
    Życzę miłego dnia
    Colgate