  • 1. Data: 2006-10-27 13:25:02
    Temat: przedawnienie kredytu
    Od: "liszia" <aliszia*@op*.pl>

    Mam taka sytuacje.
    Znajomy wzial w 1998 roku kredyt. MIal Splacic w pazdzierniku 2000.
    W 2002 bank sie odezwal ze jakas tam rata czy 2 nie zostala uregulowana.
    Wplacil czesc wskazanej przez nich kwoty.
    Potem byla cisza. W lipcu przyszlo z banku upomnienie do zaplaty kwoty a
    miesiac pozniej pozew z sadu.

    Bardzo prosze o pomoc.
    Moje pytanie brzmi. Czy to przypadkiem nie jest przeterminowane? Czy na
    podstawie tego artykulu ponizej Sad oddali pozew?

    Na stronach gazety prawnej znalazlam cos takiego:

    "Przedawnienie roszczeń
    Długość okresu przedawnienia wynosi trzy lata. Okres ten rozpoczyna się od
    dnia, w który roszczenie stało się wymagalne, np. od dnia określonego w
    umowie jako data płatności. Bieg przedawnienia może jednak zostać przerwany.
    Nastąpi to po rozpoczęciu mediacji, gdy dłużnik uzna roszczenie albo gdy
    przed sądem lub innym organem powołanym do rozpoznawania lub egzekwowania
    roszczeń zostanie dokonana czynność związana z dochodzeniem, ustaleniem,
    zaspokojeniem lub zabezpieczeniem roszczenia.

    PODSTAWA PRAWNA . Art.120 i 125 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny
    Dz.U. z 1964 r. nr 16, poz. 93 ze zm. "

    Pozdrawiam i z gory dziekuje za pomoc

  • 2. Data: 2006-10-27 14:25:47
    Temat: Re: przedawnienie kredytu
    Od: stern <s...@0...pl>

    liszia napisał(a):

    > Moje pytanie brzmi. Czy to przypadkiem nie jest przeterminowane? Czy na
    > podstawie tego artykulu ponizej Sad oddali pozew?

    sam nie oddali, trzeba mu pomóc :)
    --
    http://bdp.e-wro.com GG: 4494911

  • 3. Data: 2006-10-27 14:32:03
    Od: "liszia" <aliszia*@op*.pl>

    > sam nie oddali, trzeba mu pomóc :)

    Sad sam nie oddali ale czy ten przepis ktory podalam jest wlasciwy aby go
    podac w pismie do sadu.
    Moze nie mam racji albo powinien tu znalezc zastosowanie jakis inny
    paragraf?

    Dziekue:)

  • 4. Data: 2006-10-27 14:35:12
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    liszia napisał(a):

    > Moze nie mam racji albo powinien tu znalezc zastosowanie jakis inny
    > paragraf?

    Napisz "Zgłaszam zarzut przedawnienia". Starczy.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 5. Data: 2006-10-27 15:41:04
    Od: "Arapaho" <a...@p...pl>

    > Napisz "Zgłaszam zarzut przedawnienia". Starczy.

    O ile dobrze się orientuję ( a nie jestem pewien) jeśli z tego co pisze
    autor wniosku, pozew dostał w sierpniu, to już za późno. Na zgłoszenie
    przedawnienia miał chyba 14 dni. Z chwilą prawomocnego orzeczenia
    zasądzającego wierzytelność dotychczasowe przedawnienie uznaje się za
    niebyłe.

    Pozdrawiam,
    Arapaho

  • 6. Data: 2006-10-27 17:06:44
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Arapaho napisał(a):

    > O ile dobrze się orientuję ( a nie jestem pewien) jeśli z tego co pisze
    > autor wniosku, pozew dostał w sierpniu, to już za późno. Na zgłoszenie
    > przedawnienia miał chyba 14 dni.

    Nie wiadomo w jakim trybie toczy sie postępowanie.
    Zarzut przedawnienia można zgłosić w toku postępowania przed sądem I
    instancji, a niektórzy twierdzą że iz przed II instancji.

  • 7. Data: 2006-10-27 17:35:54
    Od: "Arapaho" <a...@p...pl>

    > Nie wiadomo w jakim trybie toczy sie postępowanie.
    > Zarzut przedawnienia można zgłosić w toku postępowania przed sądem I
    > instancji, a niektórzy twierdzą że iz przed II instancji.

    Takie sprawy prowadzone są w postępowaniu w trybie nakazowym, bez
    wyznaczania rozprawy. Gdy pozew będzie wniesiony prawidłowo, to dłużnikowi
    będzie on doręczony wraz z wydanym już przez sąd nakazem zapłaty.

  • 8. Data: 2006-10-27 18:32:23
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Arapaho napisał(a):

    > Takie sprawy prowadzone są w postępowaniu w trybie nakazowym,

    Co ty nie powiesz? Na pewno? Postępowanie nakazowe nie jest obowiązkowe.

  • 9. Data: 2006-10-27 18:36:13
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Arapaho wrote:
    > Takie sprawy prowadzone są w postępowaniu w trybie nakazowym, bez
    > wyznaczania rozprawy. Gdy pozew będzie wniesiony prawidłowo, to dłużnikowi
    > będzie on doręczony wraz z wydanym już przez sąd nakazem zapłaty.

    I wtedy należy się odwołać i wnieść zarzut przedawnienia.

  • 10. Data: 2006-10-27 18:51:42
    Od: "Arapaho" <a...@p...pl>

    > Co ty nie powiesz? Na pewno? Postępowanie nakazowe nie jest obowiązkowe.

    Oczywiście, że nie są, ale są wszczynane na pisemny wniosek powoda. Banki w
    przypadku spraw kredytowych przeważnie takowe stosują ze względu na ich
    olbrzymią ilość i bezsprzeczny fakt, że kredytobiorca taki kredyt zaciągnął
    a bank ma na to wszelkie podpisane przez kredytobiorcę umowy. Dzięki temu
    uzyskują nakaz w ciągu kilku miesięcy. Po co mieliby kierować sprawy do
    sądu, które mogłyby się ciągnąć latami, skoro tryb nakazowy jest prosty i
    szybki?