  • 1. Data: 2003-07-29 08:04:45
    Temat: problem z hodowlą zwierząt-proszę o pomoc
    Od: "pmw" <p...@n...poczta.onet.pl>

    Witam,
    Kupiłam w hodowli kotka z rodowodem. Czwartego dnia pobytu u mnie w domu
    zaczął chorować. Był leczony przez ponad dwa tygodnie, po czym został
    uśpiony. Sekcja zwłok wykazała, że kotek miał wirusa (FIP). Po konsultacjach
    z lekarzami wiem, że w żadnym razie kot nie mógł się tą chorobą zarazić u
    mnie w domu - ponieważ od zarażenia się nią do wystąpienia pierwszych
    objawów musi minąć od kilku tygodni do kilku miesięcy.
    Zwróciłam się do hodowcy z prośbą o zwrot kosztów kotka oraz kosztów
    leczenia (razem ponad 2.000PLN).
    Hodowca jest przekonany że kotek zaraził się u mnie w domu - uważa, że to od
    innych kotów które mam w domu. Twierdzi, że moje zarzuty wobec niego są
    bezpodstawne.
    Nie stac mnie na kupno kolejnego kotka - a bardzo chciałabym, ponieważ był
    to prezent dla mojego Męża, którym się nie nacieszył :(

    1. Czy istnieje jakakolwiek szansa odzyskania pieniędzy za kota i jego
    leczenie? Na jakiej ewentualnie podstawie mogę się tego domagać?
    2. Czy hodowca jest zobowiązany wystawić mi rachunek za tego kota? (został
    kupiony 10.06.2003).
    3. Do kogo powinnam się zwrócić o pomoc? ( Stowarzyszenie Hodowców Kotów
    Rasowych/ Sąd/ Inne???)

    z góry dziękuję za pomoc i serdecznie pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-07-29 08:42:26
    Temat: Re: problem z hodowlą zwierząt-proszę o pomoc
    Od: "Maciek81" <N...@c...pl>

    Użytkownik "pmw" <p...@n...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
    > 1. Czy istnieje jakakolwiek szansa odzyskania pieniędzy za kota i jego
    > leczenie? Na jakiej ewentualnie podstawie mogę się tego domagać?

    Istnieje jak najbardziej - musisz zachować dokumenty od weterynarz, wraz z
    opinią, że kot nie mógł się zarazić w ciągu tych 2-óch tygodni u Ciebie.
    W Polskim prawie handel zwierzętami nie różni się od "towarowego".
    Na podstawie niezgodności towaru z umową - w tym wypadku lub wniosek do sądu
    cywilnego jeżeli hodowca nie prowadzi DG>

    > 2. Czy hodowca jest zobowiązany wystawić mi rachunek za tego kota? (został
    > kupiony 10.06.2003).

    Jak na każdy inny towar zobowiązany jest wystawić rachunek - jeśli tego nie
    zrobi popełnia przestępstwo skarbowe. Chyba, że hodowca nie prowadzi
    działalności gospodarczej - wtedy za towar powyżej 1000 PLN powinna być
    zdaje się umowa cywilno-prawna + PCC. Jeżeli wartość kota była niższa niż
    tysiąc - tylko do sądu - wraz ze świadkami zakupu, materiałem dowodowym itp.

    > 3. Do kogo powinnam się zwrócić o pomoc? ( Stowarzyszenie Hodowców Kotów
    > Rasowych/ Sąd/ Inne???)

    Powództwo cywilne - wniosek do sądu o zasądzenie należności, wezwanie do
    zapłaty - jeżeli hodowca nie sprzedawał kota w ramach DG.
    Jeżeli w ramach DG to sprzedawcę obowiązuje m.in. kodeks handlowy oraz
    kodeks karny skarbowy - powinien wystawić rachunek/fakturę.

  • 3. Data: 2003-07-29 09:00:37
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <bg59hu$5d9$1@korweta.task.gda.pl>, pmw wrote:
> [...]
    > innych kotów które mam w domu. Twierdzi, że moje zarzuty wobec niego są

    Taki kot to chyba towar konsumpcyjny w rozumieniu Dz. U. 141 poz. 1176 z
    2002 więc myślę sobie że tryb reklamacyjny i prawa będą jak w przypadku
    innych towarów konsumenckich. Poproś lekarza o opinię na piśmie. Zrób jej
    kopię i dołącz do pisma reklamacyjnego. Opisz tam swój przypadek, napisz
    czego się domagasz i jako podstawę prawną podaj Art 8 powyższej ustawy i
    że reklamacje składasz z tytułu niezgodności z umową. Poślij sprzedawcy
    poleconym za potwierdzeniem odbioru i czekaj 14 aż sie odezwie. Jak się
    nie odezwie to z mocy ustawy uznał reklamacje.

> [...]
    >
    > 1. Czy istnieje jakakolwiek szansa odzyskania pieniędzy za kota i jego
    > leczenie? Na jakiej ewentualnie podstawie mogę się tego domagać?

    Jeśli opinia lekarza którą przytoczyłaś jest prawidłowa to moim zdaniem
    masz bardzo duże szanse.

    > 2. Czy hodowca jest zobowiązany wystawić mi rachunek za tego kota? (został
    > kupiony 10.06.2003).

    Tak. Jeśli nie zechce zrób mu kuku powiadamiając US.

    > 3. Do kogo powinnam się zwrócić o pomoc? ( Stowarzyszenie Hodowców Kotów
    > Rasowych/ Sąd/ Inne???)

    Do Federacji Konsumentów moim zdaniem, ale ten pierwszy etap możesz
    bezpiecznie zrobić jak napisałem. Potem, jeśli się będzie facet stawiał to
    FK przyda się w poprowadzeniu sprawy na drodze sądowej.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2003-07-29 10:36:24
    Temat: Odp: problem z hodowlą zwierząt-proszę o pomoc
    Od: "brett" <b...@i...pl>

    możesz sprawę oddać do sądu, i prawdopodobnie powołany zostanie biegły,
    który wyda opinie, gdzie się mógł zarazić kotek. Jak opinia będzie tobie
    przychylna - to sąd zasądzi ci odszkodowanie.

    Hodowca kotków ma obowiązek ci dać rachunek, jeśli sprzedaż kotków to jego
    działalność gospodarcza. Jeżeli robi to "prywatnie" , a nie jako firma, to
    nie musi dać rachunku.

    BS