  • 1. Data: 2003-06-02 11:49:01
    Temat: prawo wlasnosci do programu
    Od: "GT!" <d...@a...waw.pl>

    witam,

    stowrzylem jakis czas temu program dla pewnej firmy, pracujac dla niej.
    zatrudniony bylem jako serwisant i do moich obowiazkow nie nalezalo
    tworzenie takich aplikacji. stworzylem go zlecenie jednego z pracownikow
    jako osoba z zewnatrz (w domu). program zainstalowalem w firmie na swoim
    prywatnym komputerze i tak dzialal przez pare miesiecy. w miedzyczasie
    wystapily pewne problemy miedzy mna a kierownictwem i zostalem zmuszaony
    odejsc z firmy. odchodzac zaproponowalem ze zostawie swoj program w zamian
    za rekompensate za wykonanie tego projektu. zaoferowalem im calkowite
    odstapienie od praw do tego programu. po miesiacu moj byly dyrektor
    stwierdzil, ze nie zpalaci mi za moj wysilek i czas. dodatkowo kazal swoim
    pracownikom utrudnic mi dostep do mojego programu abym nie mogl go zabrac
    (zostawiajac dane w nim zawarte w przystepnej formie). kiedys poradzono mi
    abym wystapil na droge sadowa. jak moge sprawic aby mi zaplacili to co mi
    sie nalezy za moja prace?

    pozdrawiam ,GT!

  • 2. Data: 2003-06-02 13:44:05
    Temat: Re: prawo wlasnosci do programu
    Od: "Slawek Sikora" <s...@h...pl>

> [...]
    > abym wystapil na droge sadowa. jak moge sprawic aby mi zaplacili to co mi

    Po pierwsze
    Prawa autorskie majatkowe do programu sa Twoje, jesli oczywiscie nie byles
    w tej firmie zatrudniony jako tworca oprogramowania.

    Po drugie
    Czy posiadasz umowe o dzielo na papierze i kto ja podpisywal ze strony
    pracodawcy?

    Po trzecie
    Czy posiadasz w domu zrodla (z tego co piszesz, wnosze ze nie, ale wole sie
    upewnic)?

    Po czwarte
    Czy firma obecnie korzysta z tego oprogramowania?

    Po piate
    Czy podpisywales jakies umowy odnoscie zbycia praw autorskich majatkowych?

    Pozdrawiam
    Slawek.

  • 3. Data: 2003-06-02 18:28:55
    Od: "GT!" <d...@a...waw.pl>

    > Po pierwsze
    > Prawa autorskie majatkowe do programu sa Twoje, jesli oczywiscie nie byles
    > w tej firmie zatrudniony jako tworca oprogramowania.

    tak, to juz wiem. mam nawet cala ustawe z dnia 4 lutego 1994 r.

    > Po drugie
    > Czy posiadasz umowe o dzielo na papierze i kto ja podpisywal ze strony
    > pracodawcy?

    nie posiadam takiej umowy. zlecenie to nie bylo oficjalne. kolega z pracy
    poprosil mnie aby stworzyl, tylko dla niego, baze danych i program ja
    obslugujacy. efekt byl tak dobry, ze caly jego dzial zaczal tego uzywac. po
    jakims miesiacu okazalo sie ze z tego programu kozysta jeszcze pare innych
    dzialow ( w mniejszym stopinu ale jednak ), wiec te pare dzialow uznalo moj
    program jako standard dzialajacy w firmie. kierownicy i dyrektorzy
    wszystkich tych dzialow wyrazili poparcie dla mojej oferty (slownej),
    pozostalo jedynie uzyskac zgode mojego bylego dyrektora. dowiedzialem sie
    niedawno, ze moj dyrektor uznal, ze program byl robiony w firmie i nalezy do
    firmy (co jest maksymalna bzdura, zreszta mam swiadkow na to, ze program byl
    robiony w domu).

    > Po trzecie
    > Czy posiadasz w domu zrodla (z tego co piszesz, wnosze ze nie, ale wole
    sie
    > upewnic)?

    pisalem program w domu i testowalem go na domowym serwerze. co jakis czas
    zanosilem z domu do firmy poprawiona wersje (zreszta serwer programu w
    firmie tez nalezal do mnie), wiec zrodla do aktualnie dzialajacej wersji mam
    w domu. przed odejsciem, moj kierownik dal mi komputer firmowy abym na nim
    zainstalowal serwer mojej aplikacji. uczynilem to, zabierajac moj komputer
    do domu. nie udostepnilem jednak nikomu zadnych hasel dostepu do niego bo
    chcialem to uczynic w chwili gdy mi zaplaca.

    > Po czwarte
    > Czy firma obecnie korzysta z tego oprogramowania?

    kozystaja. wdrozenie mojego programu usprawnilo prace paru dzialow i
    usprawnilo wymiane informacji miedzy nimi. wiele osob mowilo mi ze nie
    wyobraza juz sobie pracy bez tego programu, dla innych skolei nie zrobi
    roznicy czy program bedzie czy nie.

    > Po piate
    > Czy podpisywales jakies umowy odnoscie zbycia praw autorskich majatkowych?

    jak juz wczesniej pisalem nie podpisywalem zadnych umow. moje obowiazki jako
    pracownika byly serwisowanie komputerow i nie nalezalo do nich tworzenie
    takich aplikacji. przyznam sie, ze stworzylem ten program aby zablysnac i
    moze zmienic stanowisko np. na tworce taki programow. stalo sie inaczej, moj
    kierownik wyslal mi maila (ja maila skasowalem ale zdazylem go przeslac
    jeszcze koledze z firmy i on go jeszcze ma) z dokladnie opisanymi
    obowiazkami i z informacja ze tym mam sie w pracy zajmowac i niczym innym.
    nie bylo sensu dluzej pracowac w tej firmie wiec zlozylem rezygnacje.

    > Pozdrawiam
    > Slawek.

    jakis czas temu pisalem tutaj na temat mojego problemu ale wtedy nie znalem
    jeszcze odpowiedzi mojego dyrektora. wtedy zaproponowano mi dwa sposoby:
    1. oddanie im danych z bazy w czytelnej formie. jestem w stanie z powrotem
    umiescic im je w pliku excelowskim.
    po oddaniu danych (z wczesniejszym uprzzedzeniem o takiej sytuacji) zabrac
    poprostu program.
    2. wystawic im fakture za uzywanie mojego programu (oczywiscie mnie
    wysmieja) i domagac sie swoich praw na drodze sadowej.

    osobiscie wolalem uniknac sadow. nadal chcialbym zalatwic to w inny sposob
    ale nie podoba mi sie podejscie mojego dyrektora wiec chcialem sie
    zorientowac jakie mam szanse w sadzie. i czy mam podstawy do tego aby
    skierowac te sprawe do sadu.

    wielkie dzieki za zainteresowanie sie moim postem.
    pozdrawiam, GT!

  • 4. Data: 2003-06-02 21:22:01
    Od: "Slawek Sikora" <s...@h...pl>

> [...]
    do
    > firmy (co jest maksymalna bzdura, zreszta mam swiadkow na to, ze program

    Nawet jesli program bylby tworzony w firmie, to nie nalezalby do firmy, lecz
    do
    Ciebie jako tworcy. Co najwyzej dyrektor moglby Ci postawic zarzut
    naruszenia
    obowiazkow pracowniczych przewidziany przez Prawo Pracy, ale nie ma
    to zadnego zwiazku z Prawem Autorskim, wiec to drugie byloby przy Tobie.

> [...]
    > ale nie podoba mi sie podejscie mojego dyrektora wiec chcialem sie
    > zorientowac jakie mam szanse w sadzie. i czy mam podstawy do tego aby

    Najlepiej oczywiscie rozwiazac problem polubownie. Jesli nie osobiscie,
    to poprzez wyslanie oficjalnego pisma z jednej strony bedacego propozycja
    wykupienia licencji na uzywanie Twojego programu, a z drugiej strony
    przestrzegajacego przed skutkami nieposiadania takiej licencji.
    Mozliwe, ze Twoj byly pracodawca nie zdaje sobie sprawy z tego,
    ze uzywajac nielicencjonowanego oprogramowania, narusza prawo autorskie
    i dziala na Twoja szkode, a takie naruszenie prawa autorskiego podlega pod
    prawo karne i jest scigane z urzedu. Sadze, ze lepszym rozwiazaniem byloby
    takie wlasnie zastraszenie (uswiadomienie), anizeli zabawa w sady.
    Ale jezeli chcialbys dochodzic swoich praw w sadzie, to z uwagi na karny
    charakter sprawy, nalezaloby zlozyc donos na prokurature o popelnieniu
    przestepstwa. Oczywiscie wczesniej proponowalbym skorzystac z porady
    prawnej bieglego znajacego dobrze prawo autorskie.
    Z tych dwoch rozwiazan starabym sie rozwiazac problem za posrednictwem
    pierwszego z nich.

    Polecam rowniez przeczytanie bardzo ciekawego artykulu, ktory pasuje
    bardzo dobrze do Twojej sytuacji. Podeslij linka rowniez bylemu dyrektorowi,
    to moze zrozumie w czym rzecz:

    http://www.prawnik.net.pl/pwi/art12.htm

    Pozdrawiam
    Slawek.

  • 5. Data: 2003-06-03 06:37:36
    Od: "GT!" <d...@a...waw.pl>

    > Polecam rowniez przeczytanie bardzo ciekawego artykulu, ktory pasuje
    > bardzo dobrze do Twojej sytuacji. Podeslij linka rowniez bylemu
> [...]

    wielkie dzieki, mysle ze zastosuje do Twojej rady i wysle im pisemna
    propozycje.

    pozdrawiam, GT!