  • 21. Data: 2007-10-24 10:24:00
    Temat: Re: prawo do sprzedawania kopii słynnych orazów i plakatów znanych osób
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Tue, 23 Oct 2007 22:34:05 +0200, Piotr Dembiński napisał(a):

    > A możesz mnie oświecić i wyjaśnić, jakie utwory nie są odtwórcze?

    W przypadku zdjęć to proste - wystarczy zrobić kilka takich samych
    i dać Ci do wyboru - jeśli rozpoznasz własne to znaczy że było
    twórcze. ;-)

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 22. Data: 2007-10-24 12:49:51
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 24.10.2007 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał/a:
    > ...przy robieniu kopii zdjęcia za pomocą kolejnego zdjęcia sprowadza
    > się ono właśnie do naciśnięcia guzika, po ustawieniu środowiska
    > które każdy fachowiec musi ustawić TAK SAMO.
    > Nawet jak lampy będą stały inaczej, to mają dawać identyczny efekt:
    > "równe światło".

    MZ niekoniecznie - ustawi je np. dopasowując do indywidualnych cech
    fotografowanego obiektu. Takoż wykonawca utworu muzycznego dostosuje jego
    wykonanie do specyfiki instrumentu, miejsca, widowni etc.

    > W przypadku kopii wszelkie wystąpienia "cech indywidualnych" są wadą
    > za którą wykonawca powinien się wstydzić, a nie domagać ochrony :P

    Ale mówimy o świecie rzeczywistym a nie o świecie kopii doskonałych, nie?
    :) A wtym świecie rzeczywistym rzecz może się często sprowadzać do dążenia
    do osiągnięcia doskonałości wykonania kopii doskonałej :) Nie mówię już o
    sytuacjach gdy porządane jest aby jakieś cechy "oryginału" podreperować -
    np. podkręcić kontrast.

    > Mój p. widzenia wywodzę z przyjęcia, iż kopia *nie ma* zawierać żadnych
    > "elementów twórczych". Niech je sobie "twórca" (kopii) zabierze a zostawi
    > dobrą kopię!

    Ale to często nierealne a skoro zapewne zgodzisz się z wcześniejszym moim
    stwierdzeniem, że mówimy o świecie rzeczywistym, to gro kopii będzie
    zawierać element twórczy w postaci wysiłków zmierzających do dorównania
    oryginałowi. Brzmi dość paradoksalnie, hmmm.

    > Jak widzisz "prawa autorskie" skanerzysty?

    Zależy od wkładu twórczego :)

    > To jest ciekawe, że na .foto i .foto.cyfrowa "zestaw kopiujący"
    > (w postaci fotoaparatu ze wsparciem do fachowego ustawienia) bywa
    > traktowany jako zamiennik skanera właśnie.

    Wydaje mi się, że takie reprodukcje (te później sprzedawane - o takich w
    sumie tu mówimy) jednak wymagają pewnej pracy i udziału twórczego. Co
    innego bezmyślne i mechaniczne zeskanowanie.

    --
    Marcin

  • 23. Data: 2007-10-24 13:14:00
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    [...]

    > Mój p. widzenia wywodzę z przyjęcia, iż kopia *nie ma* zawierać
    > żadnych "elementów twórczych". Niech je sobie "twórca" (kopii)
    > zabierze a zostawi dobrą kopię!

    Rozumiem, że pisząc '"twórca" (kopii)' masz na myśli fałszerzy.

  • 24. Data: 2007-10-24 13:31:23
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > Z tym się zgadzam :)
    > Ale wychodzi że tę twórczą decyzję podejmuje klient - czy to
    > skanerzysty czy kopisty :)

    ...ponieważ zarówno skanerzysta, jak i kopista stosują się do
    optymalnych reguł postępowania? Niestety wpadasz tutaj w pułapkę
    optimum, a dokładnie konfrontujesz swoje poglądy z Leibnitzowskim
    pojęciem idealnego świata, z którym mozna się zgadzać albo i nie.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 25. Data: 2007-10-24 13:34:30
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> writes:

    > Ale Gaudi sam je "rzeźbił" czy zatrudnił do tego ludzi?
    > Jeśli zatrudnił ludzi to jaki procent praw autorskich należy do nich
    > bo im się "tynk nierówno położył" po libacji dzień wcześniej?

    Nie wiem, najlepiej byłoby chyba spytać samego Gaudiego :)

    > Nie ważne na czym - choć akurat audiofile narzekają że wraz cyfrowością
    > audio ginie sztuka umiejętnego przygotowania materiały do nagrania.

    Jest jeszcze inżynieria dźwięku. Nawiasem mówiąc, jaki procent praw
    autorskich do artystycznego wykonania mają inżynierowie dźwięku
    przygotowujący nagłośnienie na koncercie?

    > W każdy razie nagrywanie na video/hdd, kserowanie i robienie
    > reprodukcji nie powodują powstania utworów zależnych.

    Racja, nie ma pierwiastka twórczego.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 26. Data: 2007-10-24 13:47:56
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > ...ale prawa do aktualnych reprodukcji już niekoniecznie :)

    Polskie prawo autorskie (podobnie jak prawo USA) nie przewiduje czegoś
    takiego jak "prawa autorskie do reprodukcji".

    Bardzo szczegółowo ta sytuacja z ujęciem różnych krajów jest opisana na:
    http://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:When_to_us
    e_the_PD-Art_tag

    Ja sam niedawno miałe okazję rozmawiać o tym z ekspertem od prawa
    autorskiego, który potwierdził: odesłał mnie do publikacji "Komentarz do
    prawa autorskiego i praw pokrewnych" (jedynej takiej o podobnym tytule,
    więc łatwo będzie znaleźć).

    R.

  • 27. Data: 2007-10-25 09:37:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Oct 2007, Robert Osowiecki wrote:

    > Polskie prawo autorskie (podobnie jak prawo USA) nie przewiduje czegoś
    > takiego jak "prawa autorskie do reprodukcji".

    Przyznaję że jestem zaskoczony.
    Dziwne to, jeśli prawo zgadza sie z indywidualnym odczuciem sprzecznym
    z większością prezentowanych poglądów - bo najczęsciej z takim się
    spotykam (również na usenecie).
    Szczególnie w kontekście dyskusji Piotrem Dembińskim :), ale nie jest
    to pierwszy przypadek, dlatego prezentację mojego zdania zacząłem
    od zastrzeżenia.

    > Bardzo szczegółowo ta sytuacja z ujęciem różnych krajów jest opisana na:
    > http://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:When_to_us
    e_the_PD-Art_tag

    Thx.

> [...]
    > prawa autorskiego i praw pokrewnych" (jedynej takiej o podobnym tytule, więc

    Też thx - jak będę miał potrzebę to poszukam :), a jak znajdę
    w bibliotece publicznej to zajrzę i bez potrzeby :)

    pzdr, Gotfryd

  • 28. Data: 2007-10-25 09:51:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Oct 2007, Piotr Dembiński wrote:

    > Rozumiem, że pisząc '"twórca" (kopii)' masz na myśli fałszerzy.

    Fałszerz jest kopistą jak każdy inny kopista, przestępstwo polega
    na czym innym niż samo kopiowanie. No chyba że powielanie pierwotnej
    treści (z uwzględnieniem formy) jest zabronione prawnie (mam
    oczywiście na myśli pieniądze i podobne papiery wartościowe).
    Pisząc "twórca" zaznaczałem że nie zgadzam się z przypisywaniem
    czynności kopiowania cech twórczych, niezależnie jak wysokich
    by (owa czynność) w konkretnym kontekście kwalifikacji nie wymagała.
    Bo wymogi mogą być BARDZO wysokie i kopista może zasługiwać na
    wynagrodzenie, poważanie tudzież wszystkie inne przynależne
    "dobrej robocie" właściwości w wysokim stopniu, którego żaden
    twórca-pstrykacz godzien nie będzie.
    Ale twórczości w wykonywaniu reprodukcji za pomocą narzędzi,
    które przenoszą treść pierwowzoru automatycznie nie widzę.
    Zastrzegam że fotografia jako taka NIE przenosi treści
    pierwowzoru, bo wymaga konwersji z trzech wymiarów do dwu tudzież
    ew. dobrania "momentu", które to czynności są istotnym składnikiem
    wyniku - namalowanego (światłem) obrazu.

    pzdr, Gotfryd

  • 29. Data: 2007-10-25 10:29:25
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

> [...]
    > Dziwne to, jeśli prawo zgadza sie z indywidualnym odczuciem sprzecznym
    > z większością prezentowanych poglądów - bo najczęsciej z takim się

    Bo takie społeczne odczucie sprzyja właścicielom oryginałów w windowaniu
    cen za kopie... A polega na myleniu każdego wkładu pracy z wkładem
    twórczym. A tymczasem prawo autorskie chroni "każdy przejaw działalności
    twórczej o indywidualnym charakterze".

    Dochodzi zatem do dziwnej sytuacji, w której rysunek sześciolatka
    podlega ochronie PA, a np. jak zamówisz sobie u współczesnego malarza
    wierną kopię "Bitwy pod Grunwaldem" Matejki, to powstałe płótno nie
    podlega ochronie prawa autorskiego z tego powodu, że nie ma w nich nic
    indywidualnego ani twórczego. A fotograf wykonujący wierną reprodukcję
    może mieć jeszcze mniej pretensji do uznania jego zdjęcia za
    "indywidualną twórczość".

    R.

  • 30. Data: 2007-10-25 11:00:53
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    Robert Osowiecki napisał(a):
> [...]
    > indywidualnego ani twórczego. A fotograf wykonujący wierną reprodukcję
    > może mieć jeszcze mniej pretensji do uznania jego zdjęcia za

    Żeby mieć pełen obraz sytuacji: fotografia rzeźby może już zawierać
    ów "element twórczy", przez dobór perspektywy, oświetlenia itp. i tutaj
    to, czy rzeźba jest chroniona PA czy nie ma wpływ jedynie na to, czy
    prawa autorskie do wykonanego zdjęcia ma wyłącznie fotograf, czy dzieli
    je z twórcą rzeźby jako wykonawca utworu zależnego.

    Obraz w ramach czy np. w ołtarzach już można traktować jako rzeźbę:
    podobnie zbliżenia ukazujące fakturę dzieła malarskiego: wtedy już
    fotograf ma pole do popisu jako twórca w rozumieniu PA.

    R.