  • 11. Data: 2007-01-18 22:35:03
    Temat: Re: prawa autorskie a stare fotografie
    Od: "J-23" <k...@g...pl>

    > Mówimy jednak o zdjęciach z lat 1890-1947 :-)

    I co? bo nie rozumiem.
    Sugerujesz ze jak nie byly oznaczone to mozna je publikowac bez
    zastrzezen?
    A jak sa spadkobiercy, jak wlascicielem jest placowka upowszechniania
    kultury, ktora nabyla przedmiotowe fotografie (muzeum, galeria), albo
    jakis kolekcjoner itp. Sprawa jest dosc trudna i lepiej postepowac
    ostroznie. Kiedy bezspornire wiadomo ze prawo autorskie wygaslo z
    uplywem czasu to w okreslony sposob mozna pubikowac takie prace. Ale,
    kiedy okazaloby sie ze taka publikacja osiaga sukces komercyjny i
    przynosi dochod, to zawsze jest mozliwe ze znajdzie sie poszkodowany,
    ktory zazada udzialu w zyskach np. W omawianym przypadku foty sa na CD,
    a to stanowi ze o ich charakterze i stanie prawnym mozna miec nikle
    wyobrazenie.

    J-23

  • 12. Data: 2007-01-18 23:15:31
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 18.01.2007 J-23 <k...@g...pl> napisał/a:
    > Ale kupienie na aukcji dziel sztuki, lub w antykwariacie gdy zakup jest
    > udokumentowany stosowna umowa - tak.

    Możesz wskazać podstawę prawną?

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2007-01-18 23:31:59
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 18.01.2007 Arek Margraf <m...@W...onet.pl> napisał/a:
    > do tychze fot. wygasla po 50-ciu latach od chwili ich wykonania. Jak
    > nie kupiles to wazne jest kto jest wlascicielem tych fotek, i czy
    [..]
    > Czy fakt zgadzania/niezgadzania się własciciela (nie autora!!!, takie
    > własnie wiekowe wotki ma muzeum np) fotek na uzycie wynika z prawa
    > autorskiego czy z innych przepisów ? Jakich?

    Użycie w znaczeniu rozpowszechniania czy w znaczeniu eee.. zarządu
    zwykłego egzemplarzem?

    --
    Marcin

  • 14. Data: 2007-01-18 23:37:00
    Od: "j" <jacekska(wytnijto)@wp.pl>

    Dzięki wielkie wszystkim za informacje.
    Jednak przyznam się że mam troszkę "mętlik" w głowie. Proszę napiszcie czy
    tak jak ioo napisał te fotki do 1937r. mogę zamieścić w witrynie? Czy lepiej
    odpuścić temat?
    Dodam tylko gwoli ścisłości /choć nie wiem czy ma to jakiekolwiek
    znaczenie/, że planuję zamieszczenie tych fotek na stronie "non profit".
    Tylko po to aby inni mogli to zobaczyć, w zasadzie to ja poniosę jakieś
    niewielkie koszty (serwer, domena) ale to nie problem, bo i tak utrzymuje
    serwer a koszt domeny nie jest wysoki.
    Konkludując: Waszym zdaniem do 1937r. zamieszczać czy nie?

    Jeszcze raz bardzo dziękuję za wszystkie rady i pozdrawiam.

  • 15. Data: 2007-01-19 00:29:10
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 18.01.2007 j <j...@w...pl> napisał/a:
    > Jednak przyznam się że mam troszkę "mętlik" w głowie. Proszę napiszcie czy
    > tak jak ioo napisał te fotki do 1937r. mogę zamieścić w witrynie? Czy lepiej
    > odpuścić temat?

    To są oryginalne odbitki z czasów gdy zostały one wykonane czy pochodzą z
    jakiejś publikacji?

    > Dodam tylko gwoli ścisłości /choć nie wiem czy ma to jakiekolwiek
    > znaczenie/, że planuję zamieszczenie tych fotek na stronie "non profit".

    To ewentualnie wpływa tylko na wysokość kary :)

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2007-01-19 10:08:42
    Od: "J-23" <k...@g...pl>

    > Możesz wskazać podstawę prawną?

    Mysle ze najogolniej prawo wlasnosci.

  • 17. Data: 2007-01-19 10:36:04
    Od: "Arek Margraf" <m...@W...onet.pl>

    > Użycie w znaczeniu rozpowszechniania czy w znaczeniu eee.. zarządu
    > zwykłego egzemplarzem?

    Przykład

    muzeum ma zdjęcie (ale w wielu miejscach (ksiązki, czasopisma może internet)
    zostło opublikowane) a ja chciałbym wydać ksiązkę z tym zdjęciem. Autor
    zdjęcia nie zyje od 50 (70)u lat (w kazdym razie nie rości :) )
    Co muzeum może a co nie. Jaka jest podstawa prawna tego "możenia". Dlaczego
    musze miec zgode muzeum na publikowanie tego zdjęcia (poza oczywiscie
    kulturalnyą informacją że zdjęcie pochodzi ze zbiorów....) i cos tam uiścić.

    A.

    PS. W przypadku wzmiankowanych zdjęc trudno w ogóle mówić by jakies prawa
    autorskie istniały gdyż yły to zdjęcia urządzen technicznych oraz pojazdów,
    samolotów etc więc trudno by to podciągnąc po utwór w rozumieniu obecnego
    p.a. No ale i tak te 70 lat mineło.

    Moje pytanie o zgode muzeum bierze sie stąd, że przecież mogło być wiele
    odbitek wzmiankowanych zdjęc a muzemu ma tylko jedną z nich a w sumie moge
    posiadać przedwojenne inne odbitki tego samego zdjęcia (nie posiadam -
    możliwośc teoretyczna) wiec jaka jest podstawa roszczen muzeum.

  • 18. Data: 2007-01-19 11:29:13
    Od: "j" <jacekska(wytnijto)@wp.pl>

    > To są oryginalne odbitki z czasów gdy zostały one wykonane czy pochodzą z
    > jakiejś publikacji?

    To są zeskanowane oryginalne zdjęcia wypalone na CD, nie pochodzą z książki,
    gazety, czasopisma etc. a przynajmniej tak mi się wydaje. Nie wiem kto i z
    jakiego źródła zeskanował no i w ilu egz. to powielił.Są też skany bardzo
    starych pocztówek.

    >To ewentualnie wpływa tylko na wysokość kary :)
    Jakieś pocieszenie jest ;-)

    A tak z czystej ciekawości, skoro już poruszyłem temat jak wygląda sprawa
    przy korzystaniu z ilustrcji (zdjęć) zamieszczonych w jakimś czasopiśmie np.
    z roku 1920?

    Pozdrawiam

  • 19. Data: 2007-01-19 12:27:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 19.01.2007 J-23 <k...@g...pl> napisał/a:
    > Mysle ze najogolniej prawo wlasnosci.

    Obawiam się, że nie.

    --
    Marcin

  • 20. Data: 2007-01-19 12:35:53
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 19.01.2007 j <j...@w...pl> napisał/a:
> [...]
    > jakiego źródła zeskanował no i w ilu egz. to powielił.Są też skany bardzo

    Sądze, że z p.widzenia praw autorskich do oryginalnych fotografii nie ma
    za dużego ryzyka ich naruszenia (wymienione 70 lat). Trudno natomiast
    ocenić ryzyko związane ze stopniem opracowania utworów w procesie
    skanowania, co mogło aczkolwiek nie musiało mieć miejsce.

    > A tak z czystej ciekawości, skoro już poruszyłem temat jak wygląda sprawa
    > przy korzystaniu z ilustrcji (zdjęć) zamieszczonych w jakimś czasopiśmie np.
    > z roku 1920?

    Analogicznie, z tym że poza prawami autorskimi do utworu pierwotnego, mogą
    wchodzić w gre prawa autorskie związane z opracowaniem zdjęć do
    publikacji. Ponownie - zależy co zrobiono i czy można to uznać za nowy
    utwór w świetle PA.

    --
    Marcin