  • 1. Data: 2003-06-09 05:41:08
    Temat: ponownie pytanie o urlop
    Od: "Krzysztof Muszkiet" <e...@o...pl>

    Witam!

    W nawiazaniu do wczesniejszego pytania o wymiar urlopu - tzn nieprzerwane 14
    dni kalendarzowych, otrzymalem odpowiedz ze sa to kolejne dni tygodnia,
    soboty, niedziele swieta, ale czy ten zapis nie jest sprzeczny z tym ktory
    mowi nam ile mamy dni do wykorzytsania po przepracowanych latach i jest tu
    tylko mowa o dniach roboczych??? (18, 20, 26 dni roboczych po 10 latach
    pracy) Jak to sie ma do zapisu o nieprzerwanych 14 dniach urlopu liczonego w
    dniach kalendarzowych. Mysle chyba ze nie zamieszalem z tym za bardzo.

    Pozdrawiam
    Krzys

  • 2. Data: 2003-06-09 07:48:08
    Temat: Re: ponownie pytanie o urlop
    Od: "fart" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > pracy) Jak to sie ma do zapisu o nieprzerwanych 14 dniach urlopu liczonego
    > dniach kalendarzowych. Mysle chyba ze nie zamieszalem z tym za bardzo.

    Kude mole ..... zacznijmy od początku .... a na początku był kua kodeks
    pracy.

    a wg kodeksu to:

    Art. 152. § 1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego,
    płatnego urlopu wypoczynkowego, zwanego dalej "urlopem".
    § 2. Pracownik nie może zrzec się prawa do urlopu.

    Art. 154. § 1. Wymiar urlopu wynosi:
    1) 18 dni - po roku pracy,
    2) 20 dni - po 6 latach pracy,
    3) 26 dni - po 10 latach pracy.
    § 2. Urlopu udziela się w dni robocze, za które uważa się wszystkie dni, z
    wyjątkiem niedziel i świąt określonych w odrębnych przepisach. Dni wolnych
    od pracy wynikających z rozkładu czasu pracy w pięciodniowym tygodniu pracy
    nie wlicza się do urlopu.
    § 3. Jeżeli pracownik wykonuje dozwoloną pracę w niedziele i święta, z
    wyłączeniem przypadku określonego w art. 139 pkt 1, urlopu udziela się w dni
    kalendarzowe, które zgodnie z obowiązującym pracownika rozkładem czasu pracy
    są dla niego dniami pracy, z zastrzeżeniem § 4 i 5.
    § 4. Pracownikowi objętemu jednym z systemów czasu pracy, o których mowa w
    art. 129^4 i 142, jeżeli rozkład jego czasu pracy przewiduje większą liczbę
    dni wolnych od pracy w okresie rozliczeniowym niż przypadająca w tym okresie
    łączna liczba niedziel, świąt i dni wolnych od pracy, wynikających z
    rozkładu czasu pracy w pięciodniowym tygodniu pracy, urlopu udziela się w
    dni, które są dla tego pracownika dniami pracy i dniami wolnymi od pracy, w
    takiej proporcji, w jakiej te dni występują w czasie wykonywania pracy,
    zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy.
    § 5. Przepis § 4 stosuje się także do pracownika zatrudnionego w niepełnym
    wymiarze czasu pracy, którego rozkład czasu pracy przewiduje dni pracy i
    dni, w których nie ma on obowiązku wykonywania pracy.

    Art. 154^1. Do okresu zatrudnienia, od którego zależy prawo do urlopu i
    wymiar urlopu, wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia, bez względu na
    przerwy w zatrudnieniu oraz sposób ustania stosunku pracy.

    Art. 155. § 1. Do okresu pracy, od którego zależy wymiar urlopu, wlicza się
    z tytułu ukończenia:
    1) zasadniczej lub innej równorzędnej szkoły zawodowej - przewidziany
    programem nauczania czas trwania nauki, nie więcej jednak niż 3 lata,
    2) średniej szkoły zawodowej - przewidziany programem nauczania czas
    trwania nauki, nie więcej jednak niż 5 lat,
    3) średniej szkoły zawodowej dla absolwentów zasadniczych (równorzędnych)
    szkół zawodowych - 5 lat,
    4) średniej szkoły ogólnokształcącej - 4 lata,
    5) szkoły policealnej - 6 lat,
    6) szkoły wyższej - 8 lat.
    Okresy nauki, o których mowa w pkt 1-6, nie podlegają sumowaniu.
    § 2. Jeżeli pracownik pobierał naukę w czasie zatrudnienia, do okresu pracy,
    od którego zależy wymiar urlopu, wlicza się bądź okres zatrudnienia, w
    którym była pobierana nauka, bądź okres nauki, zależnie od tego, co jest
    korzystniejsze dla pracownika.
    Art. 155^1. § 1. W roku kalendarzowym, w którym ustaje stosunek pracy z
    pracownikiem uprawnionym do kolejnego urlopu, pracownikowi przysługuje
    urlop:
    1) u dotychczasowego pracodawcy - w wymiarze proporcjonalnym do okresu
    przepracowanego u tego pracodawcy w roku ustania stosunku pracy, chyba że
    przed ustaniem tego stosunku pracownik wykorzystał urlop w przysługującym mu
    lub w wyższym wymiarze,
    2) u kolejnego pracodawcy - w wymiarze:
    a) proporcjonalnym do okresu pozostałego do końca danego roku
    kalendarzowego - w razie zatrudnienia na czas nie krótszy niż do końca
    danego roku kalendarzowego,
    b) proporcjonalnym do okresu zatrudnienia w danym roku kalendarzowym - w
    razie zatrudnienia na czas krótszy niż do końca danego roku kalendarzowego,
    z zastrzeżeniem § 2.
    § 2. Pracownikowi, który przed ustaniem stosunku pracy w ciągu roku
    kalendarzowego wykorzystał urlop w wymiarze wyższym niż wynikający z § 1 pkt
    1, przysługuje u kolejnego pracodawcy urlop w odpowiednio niższym wymiarze;
    łączny wymiar urlopu w roku kalendarzowym nie może być jednak niższy niż
    wynikający z okresu przepracowanego w tym roku u wszystkich pracodawców.
    § 21. Przepis § 1 pkt 2 stosuje się odpowiednio do pracownika podejmującego
    pracę u kolejnego pracodawcy w ciągu innego roku kalendarzowego niż rok, w
    którym ustał jego stosunek pracy z poprzednim pracodawcą.
    Art. 155^2. § 1. Przepis art. 155^1 § 1 pkt 2 stosuje się odpowiednio do
    pracownika powracającego do pracy u dotychczasowego pracodawcy w ciągu roku
    kalendarzowego po trwającym co najmniej 1 miesiąc okresie:
    1) urlopu bezpłatnego,
    2) urlopu wychowawczego,
    3) odbywania zasadniczej służby wojskowej lub jej form zastępczych,
    okresowej służby wojskowej, przeszkolenia wojskowego albo ćwiczeń
    wojskowych,
    4) tymczasowego aresztowania,
    5) odbywania kary pozbawienia wolności,
    6) nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy.
    § 2. Jeżeli okres, o którym mowa w § 1, przypada po nabyciu przez pracownika
    prawa do urlopu w danym roku kalendarzowym, wymiar urlopu pracownika
    powracającego do pracy w ciągu tego samego roku kalendarzowego ulega
    proporcjonalnemu obniżeniu, chyba że przed rozpoczęciem tego okresu
    pracownik wykorzystał urlop w przysługującym mu lub w wyższym wymiarze.

    Art. 155^3. Przy ustalaniu wymiaru urlopu na podstawie przepisów art. 155^1
    i 155^2 niepełny dzień urlopu zaokrągla się w górę do pełnego dnia; urlop
    należny pracownikowi w danym roku kalendarzowym nie może jednak przekroczyć
    wymiaru wynikającego z przepisu art. 154 § 1.

    Art. 158. Pracownikowi, który wykorzystał urlop za dany rok kalendarzowy, a
    następnie uzyskał w ciągu tego roku prawo do urlopu w wyższym wymiarze,
    przysługuje urlop uzupełniający.

    Art. 159. § 1. Pracownik zatrudniony przy pracy sezonowej uzyskuje prawo do
    urlopu w wymiarze 1,5 dnia za każdy przepracowany miesiąc.
    § 2. Urlop przewidziany w § 1 wlicza się do urlopu należnego pracownikowi w
    danym roku kalendarzowym z tytułu pracy niesezonowej.

    Art. 161. Pracodawca jest obowiązany udzielić pracownikowi urlopu w tym roku
    kalendarzowym, w którym pracownik uzyskał do niego prawo.
    Art. 162. Na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części. W takim
    jednak przypadku co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej
    niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.
    Art. 163. § 1. Urlopy powinny być udzielane zgodnie z planem urlopów. Plan
    urlopów ustala pracodawca, biorąc pod uwagę wnioski pracowników i
    konieczność zapewnienia normalnego toku pracy. Planem urlopów nie obejmuje
    się części urlopu udzielanego pracownikowi zgodnie z art. 167^2.
    § 11. Pracodawca nie ustala planu urlopów, jeżeli zakładowa organizacja
    związkowa wyraziła na to zgodę; dotyczy to także pracodawcy, u którego nie
    działa zakładowa organizacja związkowa. W takich przypadkach pracodawca
    ustala termin urlopu po porozumieniu z pracownikiem. Przepis § 1 zdanie
    drugie i trzecie stosuje się odpowiednio.
    § 2. Plan urlopów podaje się do wiadomości pracowników w sposób przyjęty u
    danego pracodawcy.
    § 3. Na wniosek pracownicy udziela się jej urlopu bezpośrednio po urlopie
    macierzyńskim; dotyczy to także pracownika-ojca wychowującego dziecko, który
    korzysta z urlopu macierzyńskiego.

    Art. 164. § 1. Przesunięcie terminu urlopu może nastąpić na wniosek
    pracownika umotywowany ważnymi przyczynami.
    § 2. Przesunięcie terminu urlopu jest także dopuszczalne z powodu
    szczególnych potrzeb pracodawcy, jeżeli nieobecność pracownika spowodowałaby
    poważne zakłócenia toku pracy.

    Art. 165. Jeżeli pracownik nie może rozpocząć urlopu w ustalonym terminie z
    przyczyn usprawiedliwiających nieobecność w pracy, a w szczególności z
    powodu:
    1) czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby,
    2) odosobnienia w związku z chorobą zakaźną,
    3) powołania na ćwiczenia wojskowe albo na przeszkolenie wojskowe na czas d
    o 3 miesięcy,
    4) urlopu macierzyńskiego,
    pracodawca jest obowiązany przesunąć urlop na termin późniejszy.

    Art. 166. Część urlopu nie wykorzystaną z powodu:
    1) czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby,
    2) odosobnienia w związku z chorobą zakaźną,
    3) odbywania ćwiczeń wojskowych albo przeszkolenia wojskowego przez czas do
    3 miesięcy,
    4) urlopu macierzyńskiego
    pracodawca jest obowiązany udzielić w terminie późniejszym.

    Art. 167. § 1. Pracodawca może odwołać pracownika z urlopu tylko wówczas,
    gdy jego obecności w zakładzie wymagają okoliczności nieprzewidziane w
    chwili rozpoczynania urlopu.
    § 2. Pracodawca jest obowiązany pokryć koszty poniesione przez pracownika w
    bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu.

    Art. 167^1.W okresie wypowiedzenia umowy o pracę pracownik jest obowiązany
    wykorzystać przysługujący mu urlop, jeżeli w tym okresie pracodawca udzieli
    mu urlopu. W takim przypadku wymiar udzielonego urlopu, z wyłączeniem urlopu
    zaległego, nie może przekraczać wymiaru wynikającego z przepisów art. 155^1.

    Art. 167^2. Pracodawca jest obowiązany udzielić na żądanie pracownika i w
    terminie przez niego wskazanym nie więcej niż 4 dni urlopu w każdym roku
    kalendarzowym. Pracownik zgłasza żądanie udzielenia urlopu najpóźniej w dniu
    rozpoczęcia urlopu.

    Art. 167^3.Łączny wymiar urlopu wykorzystanego przez pracownika na zasadach
    i w trybie określonych w art. 167^2 nie może przekroczyć w roku
    kalendarzowym 4 dni, niezależnie od liczby pracodawców, z którymi pracownik
    pozostaje w danym roku w kolejnych stosunkach pracy.
    Art. 168. Urlopu niewykorzystanego w terminie ustalonym zgodnie z art. 163
    należy pracownikowi udzielić najpóźniej do końca pierwszego kwartału
    następnego roku kalendarzowego; nie dotyczy to części urlopu udzielanego
    zgodnie z art. 167^2.
    Art. 171. § 1. W razie niewykorzystania przysługującego urlopu w całości lub
    w części z powodu:
    1) rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy,
    2) powołania pracownika do zasadniczej, okresowej lub zawodowej służby
    wojskowej, do służby wojskowej w charakterze kandydata na żołnierza
    zawodowego albo do odbycia przeszkolenia wojskowego trwającego dłużej niż 3
    miesiące,
    przysługuje ekwiwalent pieniężny.
    § 2. Jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, pracodawca jest
    obowiązany wypłacić pracownikowi ekwiwalent pieniężny w razie
    niewykorzystania urlopu z powodu skierowania do pracy za granicą.
    § 3. Pracodawca nie ma obowiązku wypłacenia ekwiwalentu pieniężnego, o
    którym mowa w § 1, w przypadku gdy strony postanowią o wykorzystaniu urlopu
    w czasie pozostawania pracownika w stosunku pracy na podstawie kolejnej
    umowy o pracę zawartej z tym samym pracodawcą bezpośrednio po rozwiązaniu
    lub wygaśnięciu poprzedniej umowy o pracę z tym pracodawcą.
    Art. 172.Za czas urlopu pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, wypłacane
    nie później niż w terminie wypłaty wynagrodzenia u pracodawcy dla tego
    pracownika, jakie by otrzymał, gdyby w tym czasie pracował. Zmienne
    składniki wynagrodzenia mogą być obliczane na podstawie przeciętnego
    wynagrodzenia z okresu 3 miesięcy poprzedzających miesiąc rozpoczęcia
    urlopu; w przypadkach znacznego wahania wysokości wynagrodzenia okres ten
    może być przedłużony do 12 miesięcy.

    po przeczytaniu ... najlepiej dokładnym zadaj pytanie

    pozdrawiam
    fart

    wg mnie wszystko jasne .... ale jak nieeeee to pytaj dalej :)))

  • 3. Data: 2003-06-09 08:24:21
    Od: "Marcin" <m...@p...onet.pl>

    "fart" <a...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    nieprzerwanego,
    > płatnego urlopu wypoczynkowego, zwanego dalej "urlopem".
    > § 2. Pracownik nie może zrzec się prawa do urlopu.

    CIACH!!!

    Podziwiam kolegę, dla którego wszystko jest jasne.

    Załóżmy że masz 10 lat pracy i prawo do 26 dni urlopu. Urlop dotyczy tylko
    dni roboczych, najczęściej od poniedziałku do piątku. Oznacza to, że
    faktycznie na urlopie można być nawet 5 tygodni i 1 dzien (kalendarzowych).

    Ktoś może sobie wziąć urlop ciurkiem i wykorzystać całość, a ktoś może cześć
    wykorzystać w zimie, część w wakacje, a resztę na Boże Narodzenie. W każdym
    razie art. 162 kp mówi o tym, że w wypadku dzielenia urlopu, najmniejsza
    cząstka urlopu nie może być mniejsza niż 14 dni - 2 tygodnie kalendarzowe.
    Chodzi o to że pracownik ma prawo do corocznego nieprzerwanego wypoczynku;
    pracodawca nie moze dac mu urlopu 1 dzien na 2 tygodnie przez caly rok.

    Reasumując: urlop jako taki liczy sie tylko w dniach roboczych, urlop
    nieprzerwany liczy sie we wszystkich dniach kalendarzowych.

    Pozdrawiam wszystkich frustratów
    Marcin

  • 4. Data: 2003-06-09 08:36:58
    Od: "fart" <a...@p...onet.pl>

    > Podziwiam kolegę, dla którego wszystko jest jasne.

    A dziekuje za podziw :)))

> [...]
    > cząstka urlopu nie może być mniejsza niż 14 dni - 2 tygodnie kalendarzowe.

    A KTO CI TAKICH GUPOT NAGADAŁ O TYM ŻE KAŻDA NAJMNIEJSZA CZASTKA MA BYĆ NIE
    MNIEJSZA NIŻ 14 DNI KALENDARZOWYCH ?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    A CO JA NA POCZĄTKU NAPISAŁEM?
    KURNAMOLEK
    CZYTAĆ UWAŻNIE PRZEPISY !!!!!!!!!!!!!!
    Jeszcze raz:
    Art. 162. Na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części. W takim
    jednak przypadku co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej
    niż 14 kolejnych dni kalendarzowych

    Czy JASNEEEEEEE? !!!!!!!!!! KURDELEBELE
    Jedna część ma być nie mniejsza niż 14 dni kalendarzowych ..... a reszta
    może być po jednym dniu .ehhhhhhhhhhhhhhhhhh

    > Chodzi o to że pracownik ma prawo do corocznego nieprzerwanego wypoczynku;
    > pracodawca nie moze dac mu urlopu 1 dzien na 2 tygodnie przez caly rok.

    Wg przepisów to tylko pracownik ma prawo dzielić swój urlop na częśći,
    dlatego zawsze w każdym normalnym zakładzie pracy, jeśli szef wyrzuca
    pracownika na urlop to każe mu pisać podanie o urlop :))))))))))
    Ale jak daje pracownikowi cały urlop to ma w dupie oświadczenia pracownika

    > Reasumując: urlop jako taki liczy sie tylko w dniach roboczych, urlop
    > nieprzerwany liczy sie we wszystkich dniach kalendarzowych.

    Noooooo w dni robocze. tu się zgadzam :))))

    pozdrawiam
    fart
    :))))))))))))

  • 5. Data: 2003-06-09 12:30:12
    Od: "Marcin" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > Jedna część ma być nie mniejsza niż 14 dni kalendarzowych ..... a reszta
    > może być po jednym dniu .ehhhhhhhhhhhhhhhhhh

    O to mi chodziło, może sie niezbyt precyzyjnie wysłowiłem, ale miałem
    nadzieję, że to co napisałem będzie interpretowane w dobrej wierze.

    Jeszcze raz: przy udzielaniu urlopu przynajmniej jedna jego część nie może
    być krótsza niż 14 dni kalendarzowych.

    Jednak brzmienie przepisu jest oczywiste i nie rozumiem, jak ktoś mógł dojść
    downiosku, że chodzi mi o to, że KAŻDA część urlopu nie może być krótsza niż
    14 dni.

    A tak a propos: przychodzi klient do radcy prawnego z pytaniem, a ten na
    niego wrzeszczy i rzuca w niego ze złością Kodeksem pracy. Hm.....
    :))))))))))

    Marcin

  • 6. Data: 2003-06-09 13:04:49
    Od: "fart" <a...@p...onet.pl>

    > A tak a propos: przychodzi klient do radcy prawnego z pytaniem, a ten na
    > niego wrzeszczy i rzuca w niego ze złością Kodeksem pracy. Hm.....

    A tak a propos: nie ważny sposób ....... EFEKT SIĘ LICZY A u radcy prawnego
    to Ty NIE JESTEŚ

    pozdrawiam
    fart
    :))))))))))))))))))

  • 7. Data: 2003-06-09 16:35:55
    Od: "Marcin" <m...@p...onet.pl>

    hehe

    mylisz się: EFEKT również się liczy.

    i pewno że nie jestem u radcy prawnego. ale jakby chciało Ci się kiedyś
    "założyć" punkt usługowy porad prawnych to nad drzwiami zawieś duży znak
    "NIE WCHODZIĆ".

    :))))))

    pozdrawiam
    Marcin

  • 8. Data: 2003-06-09 16:51:11
    Od: "fart" <a...@p...onet.pl>

    > mylisz się: EFEKT również się liczy.

    Kurdelebele wlasnie napisalem, ze EFEKT SIE LICZY a nie sposob
    NOOOOOOOOO !!!!!!!

    > i pewno że nie jestem u radcy prawnego. ale jakby chciało Ci się kiedyś
    > "założyć" punkt usługowy porad prawnych to nad drzwiami zawieś duży znak
    > "NIE WCHODZIĆ".

    Marcinie .... nie jest to takie do końca gupie :)))
    znając mentalność Polaków, to pewnie nie opędziłbym się od klientów.
    :)))))))))) hihihihihihihihi
    pamiętaj, że zawsze trzeba mieć to swoje "wyjście awaryjne" lub ostatnie
    słowo.

    pozdrawiam
    fart
    :o)))))))))))))))))))))))))

  • 9. Data: 2003-06-09 19:48:05
    Od: "Marcin" <m...@p...onet.pl>

    no to wpadłem.
    oczywiście chciałem napisać: "mylisz się: SPOSÓB również się liczy", ale
    wyszło inaczej (może dam sobie PLONK!a albo coś). ewidentnie za dużo się
    uczę :(

    z pomysłu jak najbardziej możesz skorzystać. daj znać o efektach.

    dużo wiesz o prawie pracy. to talent od bozi czy jesteś głowną kadrową? :)))

    pozdrowienia
    Marcin