  • 11. Data: 2004-11-12 10:26:43
    Temat: Re: palmtop - gwarancja czy sprzedawca?
    Od: Conrad <k...@e...com.pl>

    Mam jeszcze pytanie - czy wybierajac tryb odpowiedzialnosci
    sprzedawcy swiadomie rezygnuje z gwarancji ktora przestaje
    mnie obowiazywac? (tak odpowiedzial mi sprzedawca)

    Conrad

  • 12. Data: 2004-11-12 11:03:36
    Od: "Glikogen" <m...@u...k.pl>

    Uzytkownik "Conrad" <k...@e...com.pl> napisal w wiadomosci
    > Mam jeszcze pytanie - czy wybierajac tryb odpowiedzialnosci sprzedawcy
    > swiadomie rezygnuje z gwarancji ktora przestaje mnie obowiazywac? (tak
    > odpowiedzial mi sprzedawca)

    Niezgodnosc z umowa i gwarancja to dwie rozne umowy (wlasciwie to tylko
    gwarancja jest umowa bo <<niezgodnosc z umowa>> gwarantuje prawo). W chwili
    kiedy zglaszasz sie do sprzedawcy to ty decydujesz na co sie powolujesz. Ale
    nie jest to tak ze gwarancja ci przepada. Zreszta trzeba miec swiadomosc ze
    sa to w zasadzie 2 rozne rzeczy, najczesciej niezgodnosc z umowa dotyczy
    odpowiedzialnosci sprzedawcy a gwarancja odpowiedzialnosci producenta.
    Wracajac do palmtopa mozesz powiedziec ze sprzedawca nie poinformowal cie o
    niedzialajacej irdzie i powolac sie na niezgodnosc z umowa. Jesli wyjdzie ze
    IRDA popsula sie w okresie po sprzedazy a w chwili kupowania byla sprawna to
    znowu mozesz powolac sie na gwarancje producenta. Najtrudniejsze oczywiscie
    bedzie udowodnienie kiedy ta IRDA padla, do 6 miesiecy prawo jest po twojej
    stronie i to sprzedawca bedzie musial tobie udowodnic ze ona byla sprawna w
    czasie zakupu. Jesli masz gwarancje producenta to chyba latwiej bedzie
    powolac sie na gwarancje bo sprzedawca zawsze bedzie kombinowal jak
    zaoszczedzic i pewnie bedzie celowo przeciagal sprawe.

    Glikogen

  • 13. Data: 2004-11-12 11:23:32
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Glikogen wrote:
    > Niezgodnosc z umowa i gwarancja to dwie rozne umowy (wlasciwie to tylko
    > gwarancja jest umowa

    a jest? :)

    KG

  • 14. Data: 2004-11-12 14:36:24
    Od: "Glikogen" <m...@u...k.pl>

    Uzytkownik "kam" <X#k...@w...pl#X> napisal w wiadomosci

    > a jest? :)

    Prawnikiem nie jestem ale z tego co wiem nazywa sie to zazwyczaj umowa
    gwarancyjna i jest zupelnie dobrowolna i nie ma regul co do jej tresci.

    Glikogen

  • 15. Data: 2004-11-12 22:44:40
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <cn2hop$c2e$1@inews.gazeta.pl>, Glikogen wrote:
    > Uzytkownik "kam" <X#k...@w...pl#X> napisal w wiadomosci
    > Prawnikiem nie jestem ale z tego co wiem nazywa sie to zazwyczaj umowa
    > gwarancyjna i jest zupelnie dobrowolna i nie ma regul co do jej tresci.

    Niezgodność z umową to termin pochodzący z Ustawy o szczególnych warunkach
    sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca
    2002 r. Nie jest to rzecz jasna żadna umowa a ustawowo gwarantowane pewne
    prawa konsumenta. Jak traktować gwarancję to zdania są podzielone. Część
    osób uważa że to osobna (dodatkowa) umowa. Pozostali, że to integralny
    element tej umowy. Trochę zamieszania powstaje w momencie w którym wymieni
    się towar korzystając z gwarancji. Wtedy, w zależności od owej
    interpretacji można dojść do dość różnych wniosków odnośnie tego co się
    właściwie stało :)

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2004-11-12 23:02:13
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Marcin Debowski wrote:
    > prawa konsumenta. Jak traktować gwarancję to zdania są podzielone. Część
    > osób uważa że to osobna (dodatkowa) umowa. Pozostali, że to integralny
    > element tej umowy.

    To ostatnie, to raczej nie (chyba że gwarantem jest sprzedawca). Ale
    oprócz uznania gwarancji za umowę istnieje również pogląd, że źródłem
    zobowiązania jest jednostronne oświadczenie gwaranta. Za takim ujęciem
    gwarancji przemawia treść art.13 ust.1 ustawy o szczególnych warunkach
    sprzedaży konsumenckiej.
    Tyle że zaczyna mieć to nieciekawe konsekwencje - np. wykluczenie
    stosowania przepisów o klauzulach abuzywnych...

    A to w ogóle inny problem.

    KG