  • 161. Data: 2008-02-13 13:32:27
    Temat: Re: p2p - rozważania teoretyczne
    Od: Krzysztof Stachlewski <s...@f...pl>

    Tomasz Pyra pisze:

    > Ale na prawdę uważasz że utwór nie jest mieniem?

    Jest.
    A kopia tego utworu, wytworzona za pomocą środków i pracy danej osoby,
    jest mieniem tejże osoby.

    > Np. projekt architektoniczny, rozwiązanie techniczne, wynalazek, mapa,
    > fotografia, utwór muzyczny czy program komputerowy.

    Poszczególne egzemplarze są nieodwołalnie mieniem.

    Ogólnie zaś to idee, koncepcje, myśli, wzory matematyczne itp. co do
    których państwo daje pewne przywileje monopolistyczne, zwane
    copyrightami, patentami, etc.

    > A dlaczego wtedy mieniem ma być samochód albo portfel? Tylko dlatego że
    > jedno można zważyć, a innego nie?

    Dlatego, że jest obiektem fizycznym, co do którego można powiedzieć
    gdzie się znajduje, kto go posiada w danym momencie itp.

    Czego nie można powiedzieć o np. ciekawym wyobrażeniu powstałym w czyimś
    mózgu.

    > I dlaczego np. banknotom czy dokumentom należy się specjalne
    > traktowanie? Też należy z takiego traktowania zrezygnować?

    Banknoty, dokumenty, to potwierdzenia zawartych umów.
    Dlaczego mielibyśmy rezygnować z umów??
    Nie rozumiem.

    Stach

  • 162. Data: 2008-02-13 13:32:51
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    januszek <j...@p...irc.pl> writes:

    [ciap]

    > Zgadzam się z Olgierdem, że Twórca wymaga ochrony

    No i ma prawnie zagwarantowaną ochronę autorskich praw osobistych.

    > ale to co mamy obecnie to nie jest ochrona Twórcy tylko mafia
    > producencka

    To jest kwestia zbywalności autorskich praw majątkowych. Chcesz żeby
    prawa majątkowe do utworu również nie były zbywalne?

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 163. Data: 2008-02-13 13:37:40
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> writes:

    [ciap]

    > Swoją drogą przy okazji - jest dość ciekawy serwis z muzyką:
    > www.deezer.com
    >
    > Z tego co wygooglałem, to goście dogadali się z francuskim
    > odpowiednikiem ZAiKS-u, uzgodnili jakieś ryczałtowe stawki
    > i działają legalnie.

    Z tego, co wiem, to w USA działalność takich serwisów internetowych
    została uregulowana tzw. Small Webcaster's Amendment Act.

    > Na pewno każdy z nas może sobie tam muzyki słuchać do woli, zrzucić
    > strumień do .mp3 też się da i w świetle prawa wszyscy są czyści.

    Bo to zwykłe radio internetowe. Nawiasem mówiąc, to obecnie w Polsce
    radio internetowe i tak ma luksusowe warunki do rozwoju w porównaniu
    z sytuacją zwykłego radia, którego nadawca musi uzyskać koncesję.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 164. Data: 2008-02-13 13:47:53
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Olgierd <n...@r...org> writes:

    > A, jeśli robi z tego jakiś performąs, to oczywiście ;-)

    Chodzi mi o to, że utwór niekoniecznie musi być utworem artystycznym,
    żeby był utworem w rozumieniu prawa autorskiego.

    > Zresztą trudno się wypowiadać kategorycznie, zawsze jest z tym
    > problem. Jedna sprawa to takie historie jak światełka na Wieży
    > Eiffela, a poza tym zostaje jeszcze olbrzymie pole do dywagacji.
    > Nawet mi się zdarza zmieniać zdanie w tej mierze. Przepisy są
    > cholernie niejasne, bo... chyba momentami jaśniejsze być nie mogą
    > (nie da się w 100% zadekretować co jest utworem, a co nie).

    Ale to jest w 100 procentach zadekretowane w art. 1 ustawy. Po prostu
    nie zauważyłeś jednej prostej rzeczy, o której napisałem powyżej --
    prawo autorskie nie jest domeną tylko i wyłącznie artystów.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 165. Data: 2008-02-13 14:06:29
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Piotr Dembiński napisał(a):

    > To jest kwestia zbywalności autorskich praw majątkowych. Chcesz żeby
    > prawa majątkowe do utworu również nie były zbywalne?

    Muszę to sobie przemyśleć - ale na szybko odpowiem: owszem, chciałbym.

    j.

  • 166. Data: 2008-02-13 14:06:51
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    [ciap]

    > IMHO nie jest to takie proste. Tak trzy czwarte za Twoim zdaniem (bo
    > IMO dopuszczanie do tego, że producent limituje Ci co możesz zrobić
    > z RZECZĄ za którą zapłaciłeś rzeczywiście jest nadużyciem celu
    > istnienia PA),

    O ile ta rzecz nie jest utworem. W końcu zawsze można traktować
    urządzenia elektroniczne jako utwory, choćby ze względu na stopień
    skomplikowania ich konstrukcji, z którego może wynikać indywidualny
    charakter danej -- produkowanej seryjnie -- rzeczy. Tak to widzę.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 167. Data: 2008-02-13 14:08:15
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Krzysztof Stachlewski <s...@f...pl> writes:

    > Da się zawsze wykorzystać. Ale ochronę można sobie zapewnić
    > zwykłą jawną umową, między sprzedającym i kupującym.
    > Nie copyrightem.

    A czym to się będzei różnić od licencjonowania? Bo tak na pierwszy
    rzut oka -- niczym.

  • 168. Data: 2008-02-13 14:09:14
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Olgierd <n...@r...org> writes:

    > Jakaż obszerna musiałaby być ta umowa?

    W praktyce taka umowa byłaby w dużej części kopią obecnej postaci
    ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

  • 169. Data: 2008-02-13 14:15:51
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    januszek <j...@p...irc.pl> writes:

    > Muszę to sobie przemyśleć - ale na szybko odpowiem: owszem,
    > chciałbym.

    W takim razie pozostaje ci zaangażować się w politykę.

  • 170. Data: 2008-02-13 14:16:14
    Od: Krzysztof Stachlewski <s...@f...pl>

    Piotr Dembiński pisze:

    > A czym to się będzei różnić od licencjonowania? Bo tak na pierwszy
    > rzut oka -- niczym.

    Tym, że to będzie zwykła sprawa cywilna.
    Trzecie osoby nie będą stronami. I to jest najważniejsze.
    Nie będą nagle potrzebne oddziały policji copyrightowej.
    Straszenie zwykłych ludzi, etc.

    Stach