  • 111. Data: 2006-05-17 11:50:26
    Temat: Re: oprogramowanie typu
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <8...@h...domek>,
    p...@g...pl (Piotr Dembiński) wrote:

    > Jak to się ma do GPL?

    Jest w niej napisane :)

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 112. Data: 2006-05-17 16:19:11
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Olgierd <n...@n...problem> writes:

    > Osoba przedstawiająca się jako *Piotr Dembiński* stuknęła w klawisze
    > i oto co powstało:

    > W sensie? GPL zezwala na bardzo wiele jeśli chodzi o utwór.

    Przeniesienie licencji. Czy udostępnienie na GPL nie jest
    równoznaczne z przeniesieniem licencji na odbiorcę?

  • 113. Data: 2006-05-17 16:19:47
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl> writes:

    [...]

    > Jest w niej napisane :)

    To akurat wiem. Chodzi mi o relacje z polskim prawem autorskim.

  • 114. Data: 2006-05-17 20:38:35
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *Piotr Dembiński*
    wypowiedziała te słowa:

    > Przeniesienie licencji.  Czy udostępnienie na GPL nie jest
    > równoznaczne z przeniesieniem licencji na odbior

    /You may copy and distribute the Program (...)/ - to rozwiązuje sprawę,
    przy czym przenosisz nie licencję lecz utwór.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    ||| http://olgierd.wordpress.com ||| JID:o...@j...org |||

  • 115. Data: 2006-05-18 08:40:29
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <8...@h...domek>,
    p...@g...pl (Piotr Dembiński) wrote:

    > Chodzi mi o relacje z polskim prawem autorskim.

    Już Ci Olgierd odpowiedział. W GPL jest zezwolenie. Ja tylko uzupełnię:
    ona _pozwala_ również na dalsze licencjonowanie - byle też na GPL.

  • 116. Data: 2006-05-20 22:28:49
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Jarek Spirydowicz napisał(a):

    > No właśnie nie. MS (skoro już o nim mówimy) rozprowadza swoje programy
    > również w postaci paczek przeznaczonych dla handlu detalicznego.
    > Nazywają to FPP (full packaged product).

    Specjalnie napisałem posiadacz praw, żeby nie było że mówimy o MS. Ale
    zgadza się, jeżeli przyjmiemy że w pudełku jest przedmiot umożliwiający
    zawarcie umowy licencji to można pudełkiem handlować dowolnie. Tylko że
    to pociąga za sobą inne konsekwencje, np. takie że licencja sama w sobie
    jest wtedy bezpłatna.

    > I znów nieuprawniony wniosek...

    A konkretnie dlaczego? Tylko posiadacz praw może udzielić licencji.

    > Więc pobrałem za pudełko jako sprzedawca detaliczny.
    > A mogłem jeszcze kupić wersję OEM jako producent komputera

    Jak rozumiem chcesz wykazać że FPP jest na okaziciela. Ok, zgadzam się.

    > Ale ja nie mam. Handluję detalicznie pakietem do takiego właśnie handlu
    > przeznaczonym.

    Miałem na myśli sąsiada, który wie że kupuje od pana X a nie od
    posiadacza praw.

    > Zgadza się. A ja sobie decyduję, czy jako detalista sprzedam je dalej,
    > czy zostanę użytkownikiem oprogramowania i zawrę umowę z MS.

    Zgadza się. Ale jak mówię, handel pudełkiem ma swoje konsekwencje.

    > To jeszcze uściślijmy: czy Twoim zdaniem program MS kupiony np. w
    > Geancie (którego na liście partnerów MS nie znalazłem - może
    > przegapiłem, ale wątpię) jest nabyty nielegalnie?

    MSZ jest nabyty legalnie. Ale nie zdziw się, jeżeli posiadacz praw
    autorskich stwierdzi, że nie zawierał z Tobą żadnej umowy. Analogia -
    ktoś oferuje Ci kupon umożliwiający darmowe strzyżenie w zakładzie za
    rogiem. W Twoim interesie jest, przed zakupem, upewnić się że właściciel
    zakładu wykona usługę. Równie dobrze może się na Ciebie wypiąć. I
    będziesz musiał dochodzić swojego od pośrednika.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 117. Data: 2006-05-22 08:44:43
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <e4o56v$2fsv$1@news2.ipartners.pl>,
    Piotr Kubiak <p...@m...liamg> wrote:

> [...]
    > zawarcie umowy licencji to można pudełkiem handlować dowolnie. Tylko że
    > to pociąga za sobą inne konsekwencje, np. takie że licencja sama w sobie

    Nie widzę podstaw do takiego wnioskowania. Autor swoje pieniądze za
    licencję dostał. Końcowy użytkownik też właśnie za licencję zapłacił - a
    że przy okazji dał zarobić tym, którzy mu ją dostarczyli, to już inna
    bajka.

    > A konkretnie dlaczego? Tylko posiadacz praw może udzielić licencji.

    Ale posiadacz praw nie musi być partnerem. A ja jeko handlowiec
    detaliczny pobrałem opłatę za paczkę, która jest przeznaczona do handlu
    detalicznego.

    > Jak rozumiem chcesz wykazać że FPP jest na okaziciela. Ok, zgadzam się.

    Niezupełnie. Jest dla końcowego użytkownika, a na okaziciela (w praktyce
    - na temat moralności/legalności tu się nie wypowiadam) tylko wówczas,
    gdy nie została zarejestrowana.

    > Miałem na myśli sąsiada, który wie że kupuje od pana X a nie od
    > posiadacza praw.

    Ale ja mam prawo sprzedać pakiet detaliczny - dopóki z pośrednika nie
    zostałem końcowym użytkownikiem.

    > Zgadza się. Ale jak mówię, handel pudełkiem ma swoje konsekwencje.

    To akurat ja też mówię, od początku :)

    > MSZ jest nabyty legalnie. Ale nie zdziw się, jeżeli posiadacz praw
    > autorskich stwierdzi, że nie zawierał z Tobą żadnej umowy.

    Się nie zdziwię. Natomiast bardzo się zdziwię, jeśli będzie mógł
    zabronić mi używania legalnie nabytego produktu.

    Eee, ten przykład to nie bardzo pasuje.

  • 118. Data: 2006-05-22 11:22:32
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

> [...]
    > licencję dostał. Końcowy użytkownik też właśnie za licencję zapłacił - a
    > że przy okazji dał zarobić tym, którzy mu ją dostarczyli, to już inna

    A. Posiadacz praw autorskich.
    B. Pośrednik
    C. Użytkownik końcowy.

    A sprzedaje B pudełko, w którym jest treść umowy, podpisana przez A. C
    płaci B, dostaje takie pudełko, podpisuje się pod umową i od tej pory
    ona wiąże A i C. Zgadza się. Podpis oczywiście można zastąpić
    oświadczeniem woli w postaci otwarcia pudełka. Jeżeli rozpatrujemy taki
    przypadek to przyznaję Ci rację. Pod warunkiem, że na fakturze B
    napisze: ,,Prawo do zawarcia umowy z A'' (ewentualnie jeszcze dorzuci
    nośnik z programem za grosze). To prawo jest związane z fizycznym
    pudełkiem. Kto ma pudełko, ma takie prawo. B nie ma żadnych innych praw,
    tzn. w szczególności nie może napisać: ,,Program autorstwa A'', ani
    ''Licencja na program autorstwa A'', z tej przyczyny, że B nie posiada
    tych ,,rzeczy'', żeby je zbywać. No i jeszcze tyle, że sama umowa nie
    kosztuje nic. Płaci się jedynie za prawo jej zawarcia. No i na C
    spoczywa obowiązek upewnienia się, że B faktycznie posiada takie prawo
    (tj. czy sprzedawane pudełko jest oryginalne i czy A uzna zawartą w
    środku umowę).

    Oczywiście gdyby na fakturze widniała np. ,,licencja'', to C może się
    bronić (tzn. że nie treść faktury jest ważna, ale to co strony miały na
    myśli -- czyli że de facto C zapłacił nie za licencję a za prawo jej
    zawarcia).

    W sumie to wycinam sporo, bo w kółko o tym samym.

    > Się nie zdziwię. Natomiast bardzo się zdziwię, jeśli będzie mógł
    > zabronić mi używania legalnie nabytego produktu.

    Ależ nikt Ci nie zabrania używać legalnie nabytego produktu! Pamiętaj
    tylko, że nabyłeś pudełko. Znaczy się możesz zrobić sobie z niego
    podstawkę pod kubek. Zawarłeś również, a przynajmniej tak Ci się wydaje,
    umowę o korzystanie z programu. Zupełnie inna bajka. Można tą umowę
    wypowiedzieć, tudzież stwierdzić że nie została nigdy zawarta.

    > Eee, ten przykład to nie bardzo pasuje.

    Bo? Umowa jak umowa, raz o korzystanie z programu, raz o strzyżenie. Co
    się nie zgadza?

  • 119. Data: 2006-05-22 11:57:59
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Po głębszym zastanowieniu się dochodzę do wniosku że chyba jednak masz
    rację, tzn. umowa pomiędzy A i C będzie zawarta niezależnie od tego komu
    zapłacił C, no bo przecież umowa jest za darmo, a C legalnie nabył prawo
    do jej zawarcia (bo ma pudełko), niezależnie od tego co widnieje na
    fakturze (w domyśle -- prawo zawarcia umowy). Oczywiście założeniem jest
    że z pudełkiem jest związane takie prawo, jak w poście poprzednim. No i
    teraz A nie może się wypiąć, no chyba że zawinił B.

  • 120. Data: 2006-05-23 09:06:49
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <e4s903$1j7e$1@news2.ipartners.pl>,
    Piotr Kubiak <p...@m...liamg> wrote:

> [...]
    > fakturze (w domyśle -- prawo zawarcia umowy). Oczywiście założeniem jest
    > że z pudełkiem jest związane takie prawo, jak w poście poprzednim.

    Ano. Liczba elementów oznaczonych jako B nie jest nigdzie limitowana.

    > No i
    > teraz A nie może się wypiąć, no chyba że zawinił B.

    ...na przykład używając programu i rejestrując go, a potem udając, że on
    to jest B, a nie C.