  • 1. Data: 2008-06-24 07:33:12
    Temat: od kiedy odsetki i czy w ogóle.....
    Od: "J.S" <r...@g...pl>

    Ciąg dalszy przygód z Zusem, tak krótko:

    Lipiec 2007 -wygrana rozprawa przeciw ZUS, w wyroku sąd nakazał wypłatę
    odsetek, ZUS składa apelację
    Marzec 2008 - wygrana apelacja, ZUS w ciągu miesiąca wypłaca świadczenie, na
    moje żądanie wypłaty odsetek stwierdza że dotrzymał terminu bo w/g ZUS-u
    wyrok zapadł w Marcu 2008 a nie Lipcu 2007..... jak to jest i czy mają
    rację?

  • 2. Data: 2008-06-24 12:51:33
    Temat: Re: od kiedy odsetki i czy w ogóle.....
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    J.S pisze:

    > jak to jest i czy mają rację?

    A jak odsetki są określone w wyroku ?

    --
    @2008 Johnson
    "Jest coraz gorzej..."

  • 3. Data: 2008-06-24 15:43:42
    Od: "J.S" <r...@g...pl>

    > A jak odsetki są określone w wyroku ?
    >
    > --
    Niestety nie mam wyroku ale podczas tego pierwszego sąd zasądził wypłatę
    renty rodzinnej + odsetki od dnia złożenia wniosku o rentę do rozprawy po
    czym ZUS złożył apelacje w/g ZUS-u termin liczą od dnia wyroku apelacyjnego
    a nie tego pierwszego....

  • 4. Data: 2008-06-24 19:54:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Jun 2008, J.S wrote:

    > Użytkownik "Johnson" <j...@n...pl> napisał
    >>
    > Niestety nie mam wyroku ale podczas tego pierwszego sąd zasądził wypłatę
    > renty rodzinnej + odsetki
    > od dnia złożenia wniosku o rentę do rozprawy po
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > czym ZUS złożył apelacje w/g ZUS-u termin liczą od dnia wyroku apelacyjnego
    > a nie tego pierwszego....

    Coś jest tu niespójne.
    Sam piszesz, że sąd określił początek okresu na złożenie wniosku.
    Czyli data wyroku nie gra roli.
    Czy może chodzi Ci o *skumulowane*[1] odsetki? Ale też nie bardzo, bo
    komulacja ma miejce *po* wyroku (za okres od wyroku do zapłaty).

    [1] oczywiście to nie ścisła komulacja, ale "odsetki od odsetek"
    (już bez narastających "odsetek od odsetek od narośniętych później
    odsetek")

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-06-24 21:04:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "J.S" <r...@g...pl> napisał w wiadomości

    Co do zasady odsetki liczy się od dnia wymagalności roszczenia, a nie
    wyroku. W szczególe określa to przeważnie sąd. Jeśli ZUS wypłacił gołą
    kwotę, to poinformuj ich pisemnie, że przekazaną kwotę zaliczasz na
    przysługujące Ci odsetki i w wypadku braku dopłaty w części pozostałej
    zwrócisz się o egzekucje do komornika. Powinno zadziałać.

  • 6. Data: 2008-06-25 10:49:55
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Robert Tomasik pisze:

    > Co do zasady odsetki liczy się od dnia wymagalności roszczenia, a nie
    > wyroku.

    Niekoniecznie. Liczy się od dnia określonego w wyroku - a wyrok określa
    zazwyczaj tę datę, która "pokrywa" się z wymagalnością. Nie ma wyroku
    nic o odsetkach - odsetki się nie należą (no i oczywiście nie można
    prowadzić egzekucji), chyba że nie były przedmiotem postępowania ->
    wtedy można wytoczyć o nie powództwo.

    --
    @2008 Johnson
    "Jest coraz gorzej..."

  • 7. Data: 2008-06-25 13:08:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Jun 2008, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > poinformuj ich pisemnie, że przekazaną kwotę zaliczasz na przysługujące Ci
    > odsetki i w wypadku braku dopłaty w części pozostałej zwrócisz się o

    Tak się zastanawiam, czy przy parapodatku (ZUS) do którego stosuje się
    przepisy podatkowe też tak jest?
    Bo oczywiscie przy roszczeniu cywilnym masz rację (wierzyciel sobie
    zalicza jak chce), ale AFAIR przy należnościach administracyjnych,
    przy nieterminowej wpłacie, z urzędu dzieli się wpłatę *proporcjonalnie*
    na kwotę główną i odsetki. AFAIR zwroty podatków i innych takich też
    pod to podpadają - mylę się? (skoro wpłata do ZUS podlega, to pewnie
    zwrot też)
    Przykładowo: kwota: 1000 zł, odsetki: 50 zł, wpłata: 1000 zł.
    Proporcja: 1000/1050, czyli na kwotę główną zalicza się 952,38 zł
    a na odsetki 41,62 zł.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-06-25 18:10:12
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Obliczanie należności podatkowych rządzi się swoimi przepisami
    szczególnymi, natomiast nie spotkałem się z przepisem szczególnym dla
    roszczeń osoby fizycznej wobec Skarbu Państwa - w tym wypadku
    reprezentowanego przez ZUS. Stad też wydaje mi się, że opisany przeze mnie
    sposób jest właściwy.