  • 41. Data: 2007-10-13 23:20:43
    Temat: Re: Dane, było: o rejestracji stronek www
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Ja w kwestii formalnej: tzw. "program" to są skądinąd dane do
    > przetworzenia na komputerze.

    Nie myślałeś o stworzeniu nowej gałęzi filozofii? Filozofii
    informatycznej? :-)

    [...]
    > Optymista :>

    Może jednak praktyk-pragmatyk :-) Jeżeli mówimy jedynie o
    przekształceniu ciągu bajtów z jednej postaci na drugą, trudno mówić o
    tym, że jest to program. Przykładem moga być pliki w formacie WAV, AVI,
    PDF czy DOC - żeby wspomnieć o najpopularniejszych. Ale już pliki
    tekstowe takie jak PHP czy stary dobry BAS są programem.
    [...]

    > ...i w ten deseń do dwoistości korpuskularno-falowej spokojnie
    > dorzucamy dwoistość danowo-programową.

    ...filozofii informatyczno-korpuskularnej...

    > Wbrew temu co piszesz, jakoby "chyba nie muszę tłumaczyć" czym
    > się różnią program od danych, istnienia ścisłej granicy
    > CZEGOKOLWIEK co da się opisać algorytmicznie nie da się
    > wskazać.

    MOże jednak przypomnę, że znajdujemy się na grupie, która choć w części
    porusza tematy prawne i w takim też kontekście ten wątek się rozpoczął
    :-) Jeden z dyskutantów, któremu 99,99 % zjawisk we wszechświecie
    kojarzy sie z programem i pewnie chce ścigać wszystkich z KK w ręku,
    chciał by pewien blog był objety ochroną z tytułu bycia programem
    komputerowym. Uważam, że przy tego typu rozważaniu należy treść
    przełożyć ponad formę. Czy fakt, że portret Mony Lisy zeskanujemy,
    następnie plik JPG umiescimy w prezentacji PPT, a z tej z kolei zrobimy
    plik AVI, który umieścimy w samoinstalującej się prezentacji EXE, którą
    następnie zapiszemy na płycie DVD-VIDEO nie ma nic wspólnego z ochroną
    programów (za wyjątkiem oczywiście praw do używania poszczególnych
    programów konwertujących). Ponieważ gdy w powyższym procesie Monę Lisę
    zastąpimy wizerunkiem Gotfryda Smolika, Piotra Dębińskiego lub Macieja
    Bębenka, a wcześniej nie uzyskamy od nich zgody na wykorzystanie
    wizerunku, będziemy mieli do czynienia nie z Kodeksem karnym, a z Prawem
    autorskim.
    [...]

    > Ba, można wręcz wyrazić niezrozumienie, jakim prawem kawałek
    > tekstu stanowiący DANE ktoś śmie nazywać PROGRAMEM... :)
    > A to że komuś powyższe brzmi dwuznacznie w zależności od tego
    > czy ów tekst jest zapisany z rozszerzeniem ".C" czy ".PAS"
    > albo tam ".JPG" to już inna sprawa :]

    Z tym, że współczesne pojęcia, w tym prawne, nie odzwierciedlają
    rzeczywistości, musimy się pogodzić. Bo, wracając jednak do zagadnień
    prawa, czy osobnik, który ukradł mój odtwarzacz MP3, powinien odpowiadać
    za zagarnięcie mienia czy może też za to, że w sposób nieupowazniony
    wszedł w posiadanie programu komputerowego sterujjącego całym
    odtwarzaczem? A co z pilotem do telewizora? Sam pilot kosztuje
    kilkadzisiąt złotych (czyli sprawa nadająca się do SG), ale w przypadku
    kradzieży oprogramowania chyba nie ma dolnej granicy wartości? :-) A nie
    zaprzeczysz chyba, że i w MP3 playerze i w pilocie jest oprogramowanie? ;-)

    M.

  • 42. Data: 2007-10-14 11:12:20
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl> writes:

    > Nie myślałeś o stworzeniu nowej gałęzi filozofii? Filozofii
    > informatycznej? :-)

    Zdaje się, że taka gałąź już istnieje. Nie mówiąc o tym, że
    współczesna filozofia bardzo często inspirowana jest zdobyczami
    teorii sterowania (cybernetyki) oraz informatyki.

> [...]
    > pliki w formacie WAV, AVI, PDF czy DOC - żeby wspomnieć
    > o najpopularniejszych. Ale już pliki tekstowe takie jak

    Można również rozgraniczyć na języki kompletne w sensie Turinga (PAS,
    BAS) i inne. Można również stosować kategoria program komputerowy
    będący utworem to program w sensie prawnym, a cała reszta programów
    komputerowych (generowanych automatycznie etc) to dane. Możliwości
    takiego praktycznego i pragmatycznego podejścia jest wiele.

    [...]

    > ...filozofii informatyczno-korpuskularnej...

    Jest informatyka kwantowa.

    > MOże jednak przypomnę, że znajdujemy się na grupie, która choć
    > w części porusza tematy prawne

    Możliwe rozgraniczenia podałem powyżej.

    > i w takim też kontekście ten wątek się rozpoczął :-) Jeden
    > z dyskutantów, któremu 99,99 % zjawisk we wszechświecie kojarzy
    > sie z programem

    Może jeszcze z seksem?

    > i pewnie chce ścigać wszystkich z KK w ręku,

    Zupełnie nie znam się na kodeksie karnym :)

    > chciał by pewien blog był objety ochroną z tytułu bycia programem
    > komputerowym.

    Oprogramowaniem. Która gazeta dostarcza funkcję wyszukiwania?

> [...]
    > który umieścimy w samoinstalującej się prezentacji EXE, którą
    > następnie zapiszemy na płycie DVD-VIDEO nie ma nic wspólnego

    Czyli jesteś za nazywaniem programem komputerowym jedynie programów
    komputerowych stanowiących utwór. Nadmienię jedynie, że plik JPG
    również może być utworem (ręczne lub półautomatyczne utworzenie pliku
    z uwzględnieniem specyfiki obrazu).

    [...]

    > Z tym, że współczesne pojęcia, w tym prawne, nie odzwierciedlają
    > rzeczywistości, musimy się pogodzić.

    Zdaje się, że zwykle te pojęcia odzwierciedlają rzeczywistość taką,
    jak ją widzi statystyczny obywatel.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 43. Data: 2007-10-14 11:43:50
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

> [...]

    > PHP czy stary dobry BAS są programem.

    Można również rozgraniczyć na języki kompletne w sensie Turinga (PAS,
    BAS) i inne. Można również stosować rozróżnienie: program komputerowy
> [...]

    > i w takim też kontekście ten wątek się rozpoczął :-) Jeden
    > z dyskutantów, któremu 99,99 % zjawisk we wszechświecie kojarzy

    Może jeszcze z seksem?