  • 1. Data: 2012-06-01 15:03:57
    Temat: niezgodność z umową - pytania
    Od: "Cpl" <n...@s...com>

    Kupiłem wysyłkowo (jako konsument, nie firma) część, która zgodnie z opisem
    powinna pasować do mojego komputera.
    Nie pasowała. Zapakowałem więc i odesłałem do sprzedawcy. Dołączyłem
    oświadczenie, że ze wględu na niezgodność z umową rezygnuję z zakupu (nie
    mylić z prawem do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni). Zgodnie z prawem (w
    każdym razie tak słyszałem) sprzedawca powinien ponieść wszystkie koszty
    przesyłek - do mnie i zwrotnej. Były one niemałe. Firma zwróciła mi jedynie
    za przedmiot traktujac sprawę
    jako zwrot w ciągu 10 dni. Jestem ignorowany przez nich. Chcę wystąpić z
    powództwa cywilnego z roszczeniem o zwrot kasy za te przesyłki. Niestety
    sprzedawca ma do mnie 450 km, nie uśmiecha mi się do sądu jechać. Pytania:

    1) Czy można bez mojego w rozprawie udziału złożyć pozew?
    2) Czy muszę spełniać jakieś wymagania by zrobić to przez e-sąd?
    3) Czy wogóle mam prawo domagać się zwrotu poniesionych kosztów przesyłek w
    wypadku niezgodności z umową i niemożnoścy wymiany na sprzętu na zgodny z
    umową?

    Dziękuję za pomoc!

  • 2. Data: 2012-06-01 22:31:28
    Temat: Re: niezgodność z umową - pytania
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Jun 2012, Cpl wrote:

    > Kupiłem wysyłkowo (jako konsument, nie firma) część, która zgodnie z opisem
    > powinna pasować do mojego komputera.

    Z opisem TEJ CZESCI?
    Pułapka leży w tym miejscu, że do uprawnień konsumenta "zalicza się"
    wszelkie oswiadczenia producenta, dostawców i sprzedawcy (z dokładnoscia
    do "powinien był wiedzieć"), w tym reklamę, ale *ich* i tylko ich.

    A widziałem już kwiatki takie, że np. jest drukarka do której pasuje
    "typowa" pamięć komputerowa. Pic w tym, że nie każda - z jednej strony
    do połowy wysokosci złacza nie może być nic.
    Sprawa o "niepasowanie", skierowana do sprzedawcy pamięci, będzie więc
    z góry przegrana (zakładajac że nie wskazał, że do tej konkretnej
    drukarki owa pamięć pasuje).
    Nie piszesz o powodach "niepasowania".
    A to IMO jest krytyczne.

    Jeszcze raz: Z CZEGO wywiodłes założenie że bedzie pasować, oraz
    CO nie pasuje: mechanicznie, elektrycznie, logicznie (8GB do
    slotu który łapie max 2 GB) czy co?

    > Nie pasowała. Zapakowałem więc i odesłałem do sprzedawcy.

    Tu powiem tak.
    Z jednej strony, akceptuję poglad, że "chłopska logika" wysłania
    takim samym rodzajem transportu który oferował sprzedawca, wydaje
    się być uzasadniona.
    Z haczykiem na "oferował".

    Popatrz na to tak: sprzedawca proponuje transport drobiazgu
    dajac 5 zł za list polecony lub 25 zł za kuriera.
    Ty aplikujesz kuriera, Twój wybór.
    Zakładajac zwrot kosztów, sprzedawca "wisi" 25 zł, jego wina
    (że oferował kurierem :>).
    Ale skoro uważamy, że zwrot jest "sprawa sprzedawcy", to chyba
    nie od rzeczy byłoby mieć jego oswiadczenie w jaki sposób
    mu to wysłać i jak się uprzez na "5 zł poleconym", to w tym
    jakas logika jest.
    Zreszta widywałem już zastrzeżenia, że wysyłanie przesyłek przed
    uprzednim powiadomieniem spotka się z nieodebraniem.

    Ale to taka uwaga na boku, bo od lat nie widzę jasnego
    rozstrzygnięcia tego problemu.
    Wersja "sprzedaj mi cos a ja Cię załatwię odsyłajac taksówka"
    jakos mi się nie widzi.

    > Dołączyłem
    > oświadczenie, że ze wględu na niezgodność z umową rezygnuję z zakupu (nie
    > mylić z prawem do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni).

    Jasne.
    Mi idzie o pytanie, czy "oni" się wypowiedzieli w sprawie zwrotu
    z tytułu niezgodnosci.
    Ew. czy ichni regulamin (np. sklepu) cos wspomina na ten temat
    (patrz uwaga wyżej - ze widywałem już takie zastrzeżenia co do
    wymogu wczesniejszego uzgodnienia i IMVHO wcale nie jest oczywiste,
    że dałoby się podważyć taki wymóg)

    No i cos jeszcze: jak uzasadniłes, bardzo konkretnie, fakt
    "niedziałania" zupełnie sprawnej (tego jak rozumiem nie podważasz)
    czesci?

    Jak sprzedawcy napisałes tyle samo co nam, czyli "nie pasuje", bez
    podania szczegółów, to postaw się w jego roli.
    Zwyczajnie nie uznał Twojej tezy za "dowód"!

    > 3) Czy wogóle mam prawo domagać się zwrotu poniesionych kosztów przesyłek
    > w wypadku niezgodności z umową

    Pokaz umowę.
    Nie żartuję
    (jesli to sklep, ma jakis regulamin, do tego KONIECZNIE wskaż, na
    podstawie jakiego *publikowanego* opisu uznałes, że znany Ci *przed*
    zakupem opis pozwala wyciagnac oczywisty wniosek że "będzie pasowało")
    Bo to nie jest tak, że możesz "niezgodnosc" dedukowac ze swoich
    domniemań, w rachubę wchodza "oswiadczenia" (producenta, sprzedawcy)
    tudzież "zwykły użytek".
    Pic w tym, że to np. Twoja płyta główna w komputerze może być
    "nietypowa", a nie to co kupiłes.

    Jak dla mnie, podejrzewam że sprzedawca uznał że nie obronisz tezy
    o "niezgodnosci z umowa".
    A nuż ma rację.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2012-06-02 13:14:27
    Od: "Cpl" <n...@s...com>

    (...)

    Dzięki za wyczerpujacą odpowiedź. Przedmiotem który zakupiłem (allegro) była
    ramka mocujaca dysk do laptopa. Laptopa nabyłem bez takowej (więc nie mam
    obowiązku wiedzieć, jak wygląda oryginał). W tytule aukcji wyraźnie
    zaznaczyli, że ramka pasuje do mojego modelu, tym czasem jest inaczej.

    http://tinypic.com/r/ibxpwp/6

    http://tinypic.com/r/vh6gpd/6

    Kilka milimetrów wystaje poza obudowę, nie daje się założyć plastikowej
    maskownicy. Widać to czarno na białym.

    Ich odpowiedź na mój mail:

    "Witam!

    Przedmiot wysłany do Pana nie jest niezgodny z umową, ponieważ jest on od
    laptopa Asus X51 tak jak podano to w opisie aukcji, dodatkowo do każdej
    aukcji jest dołączane zdjęcie sprzedawanego przedmiotu, a w razie
    jakichkolwiek pytań nr telefonu. Jeżeli miał Pan jakiekolwiek wątpliwości
    przed zakupem można było do nas zadzwonić, bądz też napisać e-maila.
    Oczywiście zwroty przedmiotu z którego jest Pan niezadowolony a jest w 100%
    sprawny przyjmujemy.
    Zgodnie z regulamin znajdującym sie na stronie "o mnie" pkt 6. Podczas
    zwrotu przedmiotu 100% sprawnego wszystkie koszty przesyłek pokrywa
    kupujący. "

    Oczywiście odesłałem ramkę zgodnie z ich regulminem paczką poczt.
    ekonomiczną za potwierdzeniem odbioru wraz z rezygnacją z powodu
    niezgodności z umową (bo przez telefon stwiedzili że innej ramki niż ta nie
    mają) i z ządaniem zwrotu wszystkich poniesionych kosztów. Liczę po cichu na
    to, że jeśli mi poleconym nie odpowiedzą na pismo w ciągu 14 dni to tak
    jakby uznali moje roszczenia.

    W międzyczasie natknąłem się jeszcze na ciekawy artykuł w "Rzepie"

    http://www.rp.pl/artykul/7,618304_E-sklepy-musza-odd
    ac--koszty-przesylki-.html

  • 4. Data: 2012-06-02 20:21:02
    Od: "_ąćęłńóśźż." <j...@g...pl>

    Najczęstszy wariant:
    Sprzedawca kasuje 25 zł za kuriera, a wysyła za 5 zł poleconym.

    -----

  • 5. Data: 2012-06-03 20:50:09
    Od: "Piotr" <a...@p...tp.pl>

    Użytkownik "Cpl" <n...@s...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > to tak jakby uznali moje roszczenia.
    >
    > W międzyczasie natknąłem się jeszcze na ciekawy artykuł w "Rzepie"

    Zgłoś sie do rzecnika konsymentów, to ci poradzi, gratis.
    Pozdrawiam,