  • 11. Data: 2008-05-15 07:52:55
    Temat: Re: nieruchomości, upust 95%, 5 letni okres "ochronny"
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 15 May 2008, Ł.S. wrote:

    > Ale co z datą bo to dla mnie kluczowa sprawa. Slyszalem gdzies "opowiesc" ze
    > czasami liczy sie rok kalendarzowy a wiec dopiero1 stycznia 2008 bym mogl
    > sprzedac a nie sierpnia 2007.
    > Chcialbym to poprostu zweryfikowac,

    IMHO - trzeba dokładnie przeczytać umowę.
    Przypadki o których piszesz miewają miejsce np. w niektórych sprawach
    podatkowych, co do których przepisy właśnie tak stanowią - że okres
    mierzy się np. "od konca roku w którym przypadałaby płatność podatku"
    (albo coś podobnego).
    Na ogół jest to ukryte nie tam gdzie się człowiek by spodziewał,
    w umowie też może być zapisane w dziwnym miejscu, ale zawsze kiedy
    takie przypadki widziałem bywało to zapisane wyraźnie.

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2008-05-15 10:23:43
    Od: kauzyperda <l...@Z...eu>

    Ł.S. pisze:

> [...]
    > czasami liczy sie rok kalendarzowy a wiec dopiero1 stycznia 2008 bym mogl

    Jesli w umowie nie ma nic na temat sposobu obliczania daty, ani zadna
    inna ustawa tego nie przewiduje (np. podatkowa - pisal o tym Gotfryd,
    ale nie wydaje mi sie zeby to byla sprawa podatkowa a raczej zwykla
    umowa sprzedazy - mam watpliwosc, czy to 95% to jest okreslenie podstaw
    do sposobu obliczenia ceny czy np. kara umowna/choc nie pasuje/ -
    nieistotne zreszta, bo nie widzialem calej umowy tylko wycinek jednego
    par., grunt ze nie podatek) to stosuje sie przepisy k.c.
    I tu masz np:
    Art. 112. Termin oznaczony w tygodniach, miesiącach lub latach kończy
    się z upływem dnia, który nazwą lub datą odpowiada początkowemu dniowi
    terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim
    dniu tego miesiąca. Jednakże przy obliczaniu wieku osoby fizycznej
    termin upływa z początkiem ostatniego dnia.

    > No i drugie pytanie - czy w gminie na moje zyczenie maja obowiazek napisac
    > mi odpowiedz dotyczaca analizy umow i informacji czy bede mogl 1 sierpnia to
    > sprzedac?

    No zaraz - to kontrahent ma interpretowac tresc umowy? Bez sensu troche

    A jeszcze pytanie pomocnicze: czy w umowie ten najemca vel.
    "spadkodawca" jest moze jakos zdefionowany. Bo jak nie, to IMO zwykły bład.

    Poza tym jest cos takiego jak wykladnia oswiadczen woli - moze tresc
    tego przepisu cos Ci pomoze:

    Art. 65. § 1. Oświadczenie woli należy tak tłumaczyć, jak tego wymagają
    ze względu na okoliczności, w których złożone zostało, zasady współżycia
    społecznego oraz ustalone zwyczaje.
    § 2. W umowach należy raczej badać, jaki był zgodny zamiar stron i cel
    umowy, aniżeli opierać się na jej dosłownym brzmieniu.

    --
    pozdr
    luck