  • 61. Data: 2007-08-19 21:55:12
    Temat: Re: mundurki w szkołach
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z niedziela, 19 sierpnia 2007 15:47
    (autor Andrzej Lawa
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <i...@n...lechistan.com>):

    > Narzuci albo i nie narzuci. Nie każdy musi pracować w np. McDonaldzie ;->

    No niestety nie tylko te bary narzucają...

    http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=zidentyfikowa%E6

    > Ty tak na poważnie?

    A co nie? Widać nie masz doświadczeń z wartościowaniem wśród młodzieży.
    Wartościują po wszystkim... Po wypaśnej komórze ale też po stroju.

    > Głodnemu chleb na myśli...

    Nie rozumiem... Odniosłem się do debat jakie prowadziliśmy na konferencji
    czerwcowej nad próbą zdefiniowania słownie stosownego stroju szkolnego (w
    liceumie mundurki nie wchodzą), bo właśnie coraz modniejsze są stroje jak
    opisałem wyżej.

    > Albo trudniej - założy mundurek i każdy (kto przyzwyczai się do
    > mundurków a odzwyczai od myślenia) będzie sądził, że to 'swój'.

    No to już nie tak prosto... Taki rasowy przestępca może... Ale szczeniak z
    sąsiedniej podstawówki który wpadł zrobić zadymę już na to raczej nie
    pójdzie.

    > Przecież dla ciebie to zaleta...

    Nie... Ja jestem przeciwnikiem szaroburości zakładów pracy. Przeczytaj
    jeszcze raz co uważam za zaletę....

    --
    Wrak Tristana
    * Forum WO: http://forum.alrauna.org/

    a...@e...com.pl w...@l...pl

  • 62. Data: 2007-08-19 21:56:32
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z niedziela, 19 sierpnia 2007 19:39
    (autor nadir
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <fa9vi9$o11$1@nemesis.news.tpi.pl>):

    > Historia zanotowala juz takie przypadki.
    > Nazywalo sie to Hitlerjugend.

    Teraźniejszość notuje takie przypadki. Nazywa się to ,,uczeń dobrej szkoły w
    UK lub USA'' albo ,,uczeń w Japonii''. Zapewne ma też inne nazwy.

  • 63. Data: 2007-08-19 22:04:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Wrak Tristana" <n...@s...pl> napisał w wiadomości

    > No chodzi o to, że obecne subkultury są głównie negatywne. A ZTCW
    > subkultury ,,mundurkowe'' w USA czy UK są raczej pozytywne. Więc byłoby
    > miło, jakby i u nas....

    Ale co to ma wspólnego z mundurkami? O tym przecież piszemy. subkultury
    młodzieżowe, to temat woda, na który można by długo dyskutować. Ale
    jakkolwiek byśmy nie postrzegali tych subkultur, to zwiazku z mundurkami
    dopatrzyć się ja żadnego nie potrafię.

    > No i? Łatwiej rozpoznać wśród klikuset (poza tym, Derekcja ma najpewniej
    > swoje ,,typy'') niż wcale.

    Bez wątpienia łatwiej.

    > Dlaczego?

    Ile może być kolorów czy krojów tych mundurków? I kto spamięta, która
    szkoła co sobie wymysliła. No i dodatkowo co bedzie, jak uczeń ze szkoły do
    szkoły sie przeniesie? Nowy mundurek? Te mundurki spowodują większe
    zamieszanie, niż się Panu Premierowi wydawało.

    > No w ramach jednej szkoły. Nasz gimnazjum określał wzór, krój itepe.

    A jak sobie inne gimnazjum taki sam wymyśli? A jak uczeń przyjdzie z innej
    szkoły?

    > No tak, jedne bardziej sprane, a drugie mniej... Wojsko/policja też
    > zapewne
    > ma o różnym stopniu zużycia, a jednak nie kwestionujesz celowości
    > mundurów
    > dla policji.

    W wypadku Policji mundur ma odróżniać policjanta od zwykłego obywatela. W
    wypadku ucznia on nic nie odróżnia, bo w tym wieku wszyscy są uczniami
    (poza nielicznymi wyjątkami załóżmy). Co Ci da, jak wszyscy w mieście w
    wieku 7-15 lat będą latali w takich samych strojach? No może poza tym, że
    jak ktoś z "1-ki" pobije kogoś z "2-ki", to teraz ci z "2-ki" będą polowali
    na tych z "1-ki". Dzieci szybko się nauczą rozpoznawać po kroju.

    > Dlaczego? Strój komunisty jest takim mundurkiem, tylko nieco innego kroju
    > koloru

    Bo ten strój ubierasz raz w życiu. Zakałdajac, że go nie polamisz
    barszczem, to faktycznie będzie służył kilku pokoleniom. Ja podejrzewam, że
    jeden mundurek dziecku na rok nie wystarczy.

    > No nie... Wyjaśnij.

    Jak gówniara będzie chciał drakę w szkole zrobić, to zamiast tych Twoich
    opasek przyjdzie w samym chałacie :-). SAMYM!

    > Nie ma zakazu mania dwóch... Aczkolwiek duży pech, żeby nie wyschło... Z
    > jakiegoś dziwnego koca by musiało być.

    Pod warunkiem, że matka wypierze po powrocie dziecka ze szkoły. Ale jak
    wróci z 2 zmiany, to już może być kłopot z wyschnięciem do rana - nie
    uważasz?

  • 64. Data: 2007-08-19 22:41:23
    Od: "Szerr" <s...@g...pl>

    > "Bo u nas - panie majorze - to każdy uważa, że zdanie jego oraz szwagra
    > jest zdaniem ogółu"

    Na ilu zebraniach rodzicielskich w sprawie mundurków byłeś? Bo ja na kilku,
    w różnych regionach Polski. Z iloma dyrektorami szkół rozmawiałeś od czasu,
    gdy o mundurkach już było głośno? Bo ja z kilkudziesięcioma.
    Poza tym czytam prasę, śledzę tematyczne fora internetowe... Mam wrażenie,
    że to jednak szerszy ogląd niż zdanie moje i szwagra.

    Sz.

  • 65. Data: 2007-08-19 23:05:41
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Szerr" <s...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > czasu,
    > gdy o mundurkach już było głośno? Bo ja z kilkudziesięcioma.

    Z iloma? To ty chyba z firmy odzieżowej jesteś, szyjącej te mundurki, a
    tym samym twój pogląd jest nieobiektywny.

  • 66. Data: 2007-08-19 23:42:07
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z poniedziałek, 20 sierpnia 2007 00:04
    (autor Robert Tomasik
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <faaf9o$hap$1@nemesis.news.tpi.pl>):

> [...]
    > młodzieżowe, to temat woda, na który można by długo dyskutować. Ale
    > jakkolwiek byśmy nie postrzegali tych subkultur, to zwiazku z mundurkami

    Subkultury mają swoje znaki rozpoznawcze. Swoje sposoby identyfikowania się.
    Chodzi mi o wytworzenie pozytywnych subkultur skupionych wokoło symboliki
    szkolnej.

    > Ile może być kolorów czy krojów tych mundurków?

    W ramach miasta? Wystarczająco. Poza tym, nie sam krój, ale również emblemat
    szkoły zostanie tam umieszczony (przynajmniej u nas). Pewnie w Polsce temat
    zostanie skopany, ale o ile wiem w USA to funkcjonuje.

    > I kto spamięta, która
    > szkoła co sobie wymysliła.

    Wbrew pozorom, w okolicy tego tak dużo nie masz.

    > No i dodatkowo co bedzie, jak uczeń ze szkoły
    > do szkoły sie przeniesie? Nowy mundurek?

    A jak często przenoszą się uczniowie? Szkoły podstawowe i gimnazjumy są
    regionowe. Odsetek przeprowadzających się w cyklu szkolnym jest znikomy.
    Zazwyczaj zresztą rodzice starają się nie mącić dziecku w życiorysie i
    nawet jak się przeprowadzą w inną część miasta, to dziecko kończy szkołę
    tam, gdzie zaczęło...

    > A jak sobie inne gimnazjum taki sam wymyśli?

    No to jest generalnie niedopracowane niestety.

    > A jak uczeń przyjdzie z innej
    > szkoły?

    To omówiłem wyżej.

    > W wypadku Policji mundur ma odróżniać policjanta od zwykłego obywatela.

    A mundur strażaka? Górnika? Kapitana statku?

    No i czemu ma odróżniać? Policjanta OK, a wojskowego? czemu inny mundur ma
    wojak z marynarki, inny z piechoty a inny czołgista.

    > Bo ten strój ubierasz raz w życiu. Zakałdajac, że go nie polamisz
    > barszczem, to faktycznie będzie służył kilku pokoleniom. Ja podejrzewam,
    > że jeden mundurek dziecku na rok nie wystarczy.

    Podobnie jak jedno ubranie jakiekolwiek inne. Matka i tak dziecku musi coś
    kupić do ubrania.

    > Jak gówniara będzie chciał drakę w szkole zrobić,

    No akurat im chyba nie o drakę chodzi a o taką modę, taki styl oraz o
    eksponowanie nagości, będącej ich ,,orężem''

    > to zamiast tych Twoich
    > opasek przyjdzie w samym chałacie :-). SAMYM!

    No tak też to zrozumiałem. Tylko mi nie chodzi o to, że ona nie ma majtek...
    Ale o to, że niektórym przeszkadza eksponowanie tego i owego publicznie...
    Więc to, że dla draki przyjdzie bez bielizny pod, to rzecz drugorzędna.
    Chodzi o to, że nosząc odpowiednio mundurek nie będzie świecić pępkiem z
    kolczykiem.... Jak mówiłem, ja jestem na te sprawy bardzo tolerancyjny,
    jednak sporej grupie społeczeństwa to nie odpowiada... Taki układ sobie
    wypracowaliśmy w kulturze przez wieki.

    > Pod warunkiem, że matka wypierze po powrocie dziecka ze szkoły. Ale jak
    > wróci z 2 zmiany, to już może być kłopot z wyschnięciem do rana - nie
    > uważasz?

    No oczywiście można tak temat piętrzyć... Ale ,,normalne'' ubranie też
    trzeba kupić. Też ma być w zapasie... Więc zamiast dowolnej
    koszuli/sweterka/cośtama kupi kilka mundurkowych.... Na jedno wyjdzie.

  • 67. Data: 2007-08-19 23:57:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Szerr" <s...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Na ilu zebraniach rodzicielskich w sprawie mundurków byłeś?

    Żadnym. Decyzja zapadła w Ministerstwie, a nie na zebraniach. Po kiego
    grzyba zatem mam dyskutować o tym z wychowawcą klasy? Żeby go zdenerwować?
    Przecież on wpływu na realizację karkołomnych pomysłów ministra nie ma
    żadnego. W takich wypadkach trzeba zakrzyknąć za Rzymianami "twarde prawo,
    ale prawo" i spokojnie się przyglądać, jak ta bzdura jest realizowana w
    praktyce.

    A może się okaże, że byłem w błędzie. Z chwilą wprowadzenia mundurków
    dzieci zaczną się uczyć. Czytać książki zamiast oglądać telewizje i grać na
    komputerze. Młodociani przestępcy się nawrócą i przestaną okradać i napadać
    kolegów. Nauczyciele dostaną podwyżki i będą na jeszcze wyższym poziomie
    prowadzić lekcje - najlepiej w oparciu o nowy katalog prawomyślnych lektur
    opracowany przez tego samego ministra. I będziemy żyć w kraju miodem i
    mlekiem płynącym.

    Ech! Rozmarzyłem się :-)

    > Bo ja na kilku, w różnych regionach Polski.

    No, to zaczynamy powoli mówić o konkretach. A więc ta Twoja większość, to
    co najwyżej większość spośród osób biorących udział w tych spotkaniach. Do
    większości obywateli naszego kraju, to ma się nijak. Ba, śmiem twierdzić,
    że to grupa niereprezentatywna nawet dla rodziców dzieci uczęszczających do
    szkół. Na tego typu hecne spotkania, to przychodzi określona grupa
    rodziców.

    Argument, którym rzuciłeś, to mniej więcej tak, jakby oceniać stopień
    poparcia w polskim społeczeństwie dla Ojca Rydzyka i jego poglądów w
    oparciu o statystyczne badania wśród słuchaczy radia "Maryja". Przecież też
    będziesz rozmawiał z wieloma Polakami. Gwarantuję Ci, że poparcie zbierze
    bliskie 100%.

    > Z iloma dyrektorami szkół rozmawiałeś od czasu,
    > gdy o mundurkach już było głośno? Bo ja z kilkudziesięcioma.

    No, biorąc pod uwagę, że rozmawiałeś z dyrektorami szkół i rodzicami, to
    pewnie reprezentujesz Ministerstwo Oświaty albo kuratorium. Co Ci biedni
    dyrektorzy mają powiedzieć przedstawicielowi kuratorium? Że będą
    protestować przeciwko ustawie, a pomysł jest po prostu kuriozalny? No coś
    Ty. Oni za te mundurki będą ginąc. Pogadaj z jednym, czy drugim jak kolega,
    to może powiedzą, co o tym myślą. Zresztą, może się mylę, ale i tak zdanie
    dyrektorów szkoły nie ma się nijak do deklarowanej przez Ciebie większości.
    Nie wpływa również w żaden sposób na trafność podniesionych przez mnie i
    niektórych innych wypowiadających się w tym wątku oponentów wprowadzenia
    mundurków argumentów świadczących o absurdalności pomysłu i braku
    możliwości wdrożenia tego w życie na dłużej, niż rok - może dwa lata.

    > Poza tym czytam prasę, śledzę tematyczne fora internetowe... Mam
    > wrażenie,
    > że to jednak szerszy ogląd niż zdanie moje i szwagra.

    Wiesz, ja zacytowałem tylko postać filmową - akurat tak mi się skojarzyło.
    Nie wykluczam, że grono zwolenników tego pomysłu jest szersze, niż dwie
    osoby. Tylko, że nawet większość statystyczna nie zmieni celności
    podniesionych przeze mnie argumentów. Bo to nie są argumenty polityczne, a
    merytoryczne. Na formach internetowych dotyczących wychowania dzieci to -
    nie obraź się, bo nie mam zamiaru Cię tu obrażać - wypowiadają się głównie
    swego rodzaju nawiedzeńcy. Przez wiele milionów lata dzieci się wychowywała
    i było dobrze, a teraz nagle się okazuje, że rodzice on-line muszą się
    wymieniać doświadczeniami. To też trochę mało reprezentatywna próbka.

    Wklepałem w Google pytanie o te ankiety w sprawie mundurków Znalazłem
    stronę http://szkolnymundurek.pl/ gdzie jest taka ankieta. Przeanalizowałem
    wyniki. 84 % respondentów, to uczniowie, a reszta to pewnie dorośli
    (zakładam, że dzieci w wieku przedszkolnym nie zabierały głosu). Z tej
    grupy za było zaledwie 30%. Również 30% uważa, że powinno się coś tam za
    niego płacić. Zarzucisz mi, ze próbka nie reprezentatywna. Przecież
    większości młodzieży tam pisze. No to mamy tutaj
    http://www.gazetawyborcza.pl/1,75248,1828003.html wyniki ankiety wśród
    młodzieży jakiegoś tam liceum. 50 : 50 - za i przeciw. Czyli młodzież nie
    przechyliła szali tej pierwszej ankiety.

    Zaintrygowany Twoim wystąpieniem przejrzałem jeszcze z rozpędu kilkanaście
    kolejnych pozycji podanych przez Google przy zapytaniu "mundurki szkolne za
    przeciw". Nie znalazłem żadnego, na którym zwolennicy uzyskali by przewagę.
    W tej sytuacji chętnie bym poznał te fora na które się powołujesz - gdybyś
    był uprzejmy link podrzucić. Może metodologia moich badań szwankuje.

  • 68. Data: 2007-08-20 00:17:47
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Subkultury mają swoje znaki rozpoznawcze. Swoje sposoby identyfikowania
    > się.
    > Chodzi mi o wytworzenie pozytywnych subkultur skupionych wokoło symboliki
    > szkolnej.

    Nie, no idea jest super! Tylko coś mi się nie bardzo chce wierzyć, by
    mundurek wpłynął na skina, by przestał hipisa lać po mordzie (czy z kim oni
    aktualnie się tam ideowo leją, no nie nadążam być może) i zapisał się do
    kółka miłośników folkloru.

> [...]
    > temat
    > zostanie skopany, ale o ile wiem w USA to funkcjonuje.

    A, no to wracamy do tarcz. To może jednak wystarczą tarcze?

> [...]
    > Zazwyczaj zresztą rodzice starają się nie mącić dziecku w życiorysie i
    > nawet jak się przeprowadzą w inną część miasta, to dziecko kończy szkołę

    Nie masz całkowicie racji. Odsetek uczniów przenoszących się jest coraz
    większy, bowiem co raz częściej ich rodzice przenoszą się do innego miasta
    za pracą. Ale niechby to były i pojedyncze wypadki, to nie udzieliłeś
    odpowiedzi na pytanie: co wtedy?

    > No to jest generalnie niedopracowane niestety.

    Eee! Może zastrzegać jako wzory użytkowe.

    > A mundur strażaka? Górnika? Kapitana statku?

    Strażaka podobnie, jak policjanta - na jego podstawie przysługują mu
    określone uprawnienia. Tak samo kapitana statku. Przecież nie powiesz, że
    kapitanom statku dajemy mundury po to, by w razie burdy dało się ich
    rozróźnić :-) Nie sprowadzaj dyskusji do absurdu.

    > No i czemu ma odróżniać? Policjanta OK, a wojskowego? czemu inny mundur
    > ma
    > wojak z marynarki, inny z piechoty a inny czołgista.

    Bo owe mundury spełniają zupełnie inne funkcje. Mundur żołnierza piechoty
    ma przede wszystkim utrudnić jego rozpoznanie na polu walki. Ma to
    kardynalne znaczenie dla jego przeżycia. Wynalazek pochodzi z I WS, gdy się
    okazało, że im mundur bardziej do trawy podobnym, tym żołnierz dłużej
    pożyje - odkryli to Francuzi na froncie z Niemcami, bo Francuzi zaczęli
    wojnę z czerwonymi spodniami. Dla czołgisty to już większego znaczenia nie
    ma, bo i tak siedzi sobie w tym czołgu. Tam mundur ma zapewnić mu ochronę
    przed ewentualnym żarem, gazami. A marynarze, to generalnie na morzu
    pływają. Tam zielony mundur sensu większego nie ma. Okręt jest pomalowany
    na szaro, granatowo, by był mniej widoczny.

    > Podobnie jak jedno ubranie jakiekolwiek inne. Matka i tak dziecku musi
    > coś
    > kupić do ubrania.

    No tak. Ale tu juz możesz dać mu inną koszulkę, a pranie zrobić raz na
    tydzień.

  • 69. Data: 2007-08-20 00:43:48
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z poniedziałek, 20 sierpnia 2007 02:17
    (autor Robert Tomasik
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <faamko$1c0$1@atlantis.news.tpi.pl>):

    > A, no to wracamy do tarcz. To może jednak wystarczą tarcze?

    Są mało widoczne oraz łatwo usuwalne.... Zwłaszcza te na gumkach :D Ja
    musiałem mieć w młodszych klasach podstawówki przyszyte. A potem się
    zrobiła odwilż, Lechu przez płotki na 100 metrów skakał i pozwolili na
    gumkach. Zakładało się przed szkołą :D

    > Nie masz całkowicie racji. Odsetek uczniów przenoszących się jest coraz
    > większy, bowiem co raz częściej ich rodzice przenoszą się do innego miasta
    > za pracą.

    Pewnie jestem niereprezentatywny, bo uczę w zadupiatym mieście Zabrzu, ale
    mam około 1 przeniesienia rocznie.

    > Ale niechby to były i pojedyncze wypadki, to nie udzieliłeś
    > odpowiedzi na pytanie: co wtedy?

    No to wtedy się zmieni mundurek.... Człowiek zmienia całe swoje życie a
    jeden sweterek ma być problemem?

    > Eee! Może zastrzegać jako wzory użytkowe.

    No powinny być sensownie dopracowane.

    > Strażaka podobnie, jak policjanta - na jego podstawie przysługują mu
    > określone uprawnienia. Tak samo kapitana statku.

    A górnika? A mundury codzienne i galowe?
    Poza tym mundurek szkolny da określone uprawnienia.

    > Przecież nie powiesz, że
    > kapitanom statku dajemy mundury po to, by w razie burdy dało się ich
    > rozróźnić :-)

    No nie, ale już wojskowym tak :D
    Nie na darmo Północ z Południem w USA jak się prała to mieli dwa różne
    kolory... :D

    > Bo owe mundury spełniają zupełnie inne funkcje. Mundur żołnierza piechoty
    > ma przede wszystkim utrudnić jego rozpoznanie na polu walki.

    No dobra, teraz mamy wojnę, ale parę lat temu był pokój. Czemu wojsko latało
    w mundurach? Zresztą teraz jesteśmy w stanie wojny z państwem, które
    zniszczyliśmy, w dodatku odległym, więc w samej Polsce też maskować się nie
    muszą.

    No i po co ta gadka niedawno była, że Dzielni Wojacy se zakładają znaczki
    Wielkiego Brata i że to obraza munduru? Przecie skoro to tylko maskowanie
    się....

    > No tak. Ale tu juz możesz dać mu inną koszulkę, a pranie zrobić raz na
    > tydzień.

    No i? I te ,,inne koszulki'' musi mieć w szafie. Więc zamiast ,,innych
    koszulek'' może mieć ,,inne mundurki''.

  • 70. Data: 2007-08-20 01:03:17
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > musiałem mieć w młodszych klasach podstawówki przyszyte. A potem się
    > zrobiła odwilż, Lechu przez płotki na 100 metrów skakał i pozwolili na

    Ja nosiłem na tak sprytnie zagiętych trzech szpilkach. Ale byli tacy, co
    przyszywali. jeszcze w technikum pamiętam, ze sprawdzano to i się w
    szatniach przyszywało te tarcze. W tym wypadku jednak mundurek nic nie
    zmieni. Sam z siebie szkoły nie zidentyfikuje, a emblematy na rzepach i
    innych wynalazkach z czasem zrobią równie popularne.

    > Pewnie jestem niereprezentatywny, bo uczę w zadupiatym mieście Zabrzu,
    > ale
    > mam około 1 przeniesienia rocznie.

    Razy ile klas w szkole? No i ja wiem, ze w trakcie roku szkolnego to
    rzadkość. A w trakcie wakacji?

    > No to wtedy się zmieni mundurek.... Człowiek zmienia całe swoje życie a
    > jeden sweterek ma być problemem?

    > A górnika? A mundury codzienne i galowe?

    Relikt przeszłości i przy okazji chyba zresztą już rzadki. Kolejarze
    dawniej też wchodzili w mundurach, które teraz tymi odblaskowymi
    kamizelkami zastąpiono.

    > Poza tym mundurek szkolny da określone uprawnienia.

    Zamiast legitymacji ulgę w MPK?

> [...]
    > w mundurach? Zresztą teraz jesteśmy w stanie wojny z państwem, które
    > zniszczyliśmy, w dodatku odległym, więc w samej Polsce też maskować się

    No i po godzinach pracy latają w tych mundurach, czy czasem w cywilnych
    ciuchach?

    > No i po co ta gadka niedawno była, że Dzielni Wojacy se zakładają znaczki
    > Wielkiego Brata i że to obraza munduru? Przecie skoro to tylko maskowanie
    > się....

    Mundur wojskowy spełnia jeszcze poważne funkcje prawne. Polak, który by w
    Afganistanie zastrzelił Taliba odpowiadał by za to przez sądem karnym.
    Żołnierz ma licencje na zabijanie i nie odpowiada.