  • 31. Data: 2007-06-26 23:07:16
    Temat: Re: kontrolowanie biletów w środkach komunikacji publiczej
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek, 26 czerwca 2007 23:17
    (autor castrol
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <4681824a$1@news.home.net.pl>):

    > Wg polskiego prawa? Juz pisalem, nie jest nawet wykroczniem, nie mowiac
    > juz o przestepstwie.

    Ale tylko kradzież usługi transportowej czy dowolnej?

    > No od scigania zlodziei to jest policja a nie KM.

    No ale każdy obywatel ma prawo zatrzymać przestępcę lub wykroczeniowca i
    oddać niezwłocznie w ręce policji.

    --
    Wrak Tristana
    * Forum WO: http://forum.alrauna.org/

    napisz tu: t...@l...pl, e...@e...edu.pl, i...@k...com.pl,
    h...@k...com.pl, p...@f...hu, i...@h...pl

  • 32. Data: 2007-06-26 23:14:49
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Wrak Tristana pisze:

    > Ale tylko kradzież usługi transportowej czy dowolnej?

    Usługi nie można ukraść

    > No ale każdy obywatel ma prawo zatrzymać przestępcę lub wykroczeniowca i
    > oddać niezwłocznie w ręce policji.

    Już Ci kilka razy tłumaczono, że taki czyn nie jest ani przestępstwem
    ani wykroczeniem.

    M.

  • 33. Data: 2007-06-27 06:21:25
    Od: "Kuba " <j...@g...pl>

    Dzięki za wszystkie odpowiedzi. Zerknąłem w prawo przewozowe i sporo moich
    wątpliwości się wyjaśniło.

    Mam jeszcze prośbę: czy ktoś mogłby mi podpowiedzieć gdzie szukać tego
    przepisu o możliwości zatrzymania do przyjazdu policji kogoś, kto popełnienił
    przestępstwo?

    pozdrawiam
    Kuba

  • 34. Data: 2007-06-27 08:19:02
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z środa, 27 czerwca 2007 08:21
    (autor Kuba
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <f5svl5$jpu$1@inews.gazeta.pl>):

> [...]
    >
    > Mam jeszcze prośbę: czy ktoś mogłby mi podpowiedzieć gdzie szukać tego
    > przepisu o możliwości zatrzymania do przyjazdu policji kogoś, kto

    Odnośnie przestępstwa:
    USTAWA
    z dnia 6 czerwca 1997 r.
    Kodeks postępowania karnego.
    (Dz. U. z dnia 4 sierpnia 1997 r.)

    Art. 243. § 1. Każdy ma prawo ująć osobę na gorącym uczynku przestępstwa lub
    w pościgu podjętym bezpośrednio po popełnieniu przestępstwa, jeżeli
    zachodzi obawa ukrycia się tej osoby lub nie można ustalić jej tożsamości.

    § 2. Osobę ujętą należy niezwłocznie oddać w ręce Policji.

    Odnośnie wykroczenia:
    USTAWA
    z dnia 24 sierpnia 2001 r.
    Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.
    (Dz. U. z dnia 29 września 2001 r.)

    Art. 45. § 2. Art. 243 Kodeksu postępowania karnego stosuje się odpowiednio.

  • 35. Data: 2007-06-27 09:29:41
    Od: Sowiecki Agent <p...@t...gazeta.pl>

    Jotte napisał(a):
    > W wiadomości news:f5p63o$g0k$1@inews.gazeta.pl Kuba

    > Pewnie. Każdy to może.

    > Nie. Może jedynie uniemożliwić mu opuszczenie pojazdu. Tak samo jak np.
    > ochroniarz w hipermarkecie jak ma powody podejrzewać, że gość coś skubnął

    a akie wykroczenie popelnia jadacy bez biletu co ma dac niby prawo do
    obywatelskiego zatrzymania kontrolerowi ?

    P.

    --
    darmowe 'porady prawne' wolontariuszy w zakresie rozliczeń pracowników i
    pracodawców, prowadzenia księgi oraz ewidencji, rozliczeń z fiskusem
    oraz ZUSem.

  • 36. Data: 2007-06-27 09:33:12
    Od: Sowiecki Agent <p...@t...gazeta.pl>

    Wrak Tristana napisał(a):
> [...]
    > (Dz. U. z dnia 29 września 2001 r.)
    >
    > Art. 45. § 2. Art. 243 Kodeksu postępowania karnego stosuje się odpowiednio.

    szkopul w tym ze w przypadku gapowicza nie mamy do czynienia a ni z
    jednym ani z drugim. Uporczywa jazda bez biletu jest dopiero
    wykroczeniem (zdaje sie 3 razy musi byc zlapanym).

    P.

  • 37. Data: 2007-06-27 12:08:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 26 Jun 2007, Wrak Tristana wrote:

    > (autor Jasko Bartnik
    >
    > Wg mnie to się niczym nie różni od np pójścia do fryzjera i wyjścia bez
    > zapłacenia za usługę. To dla mnie kradzież na kwotę opłaty za usługę.
    [...]
    > pokazuje realność kradzieży.

    Nie.
    Jakby najpierw wrzucili a *póżniej wyjęli* to byłaby kradzież.

    > Ale i bez tego kradniesz opłatę za usługę.

    Nie.

    > Towar z półki w sklepie pobrałeś, opłaty nie wniosłeś: kradzież.

    Tak.

    > Usługę pobrałeś, a opłaty nie wniosłeś: kradzież.

    Nie.

    To że coś jest niemoralne nie znaczy że to coś jest kradzieżą.
    Pobicie, naruszenia praw autorskich, oszustwo, oszczerstwo
    i co tam jeszcze się znajdzie - kradzieżami nie są.

    Doskonale rozumiem, że trudno porównywać niematerialne straty
    przy pobiciu, włamaniu lub oszczerstwie ze stratą materialną
    przy kradzieży, oszustwie czy jeździe na gapę.

    Ale kradzież polega na czymś konkretnym: że okradziony
    coś *MIAŁ* i tego NIE MA (bo mu ukradli), a nie na tym
    że poszkodowany "nie dostał zapłaty"!

    Fakt że coś jest moralnie porównywalne, ba, nawet jeśli byłoby
    znacznie gorsze od kradzieży, nie znaczy że można to coś
    nazywać "kradzieżą".
    Morderca wcale nie musi być złodziejem, i nazwanie go złodziejem
    może być dla niego obelgą i stanowić oszczerstwo :|,
    IMO tak samo jest w przypadku czynów w których sprawca
    NIE ZABRAŁ, a NIE DAŁ (tego co powinie).
    Zaznaczam, że wcale nie twierdzę iż powinno istnieć
    rozróżnienie (ale ono jest, jak mawiają "za długi się
    nie siedzi").

    Przyznam, że problem jest: brakuje słowa/nazwy, która dobrze
    określałaby "grupę czynów niemoralnych polegających na tym
    że poszkodowany nie dostał tego co mu się należy" :(

    pzdr, Gotfryd

  • 38. Data: 2007-06-27 12:11:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Jun 2007, Wrak Tristana wrote:

    > (autor castrol
    >
    > a pójście do fryzjera i wyjście bez zapłacenia za usługę?

    ...niestety jest "pójściem do fryzjera i wyjściem bez zapłacenia".
    Jak udowodnisz, że było to zamierzone pójście i wyjście bez
    zapłacenia, to będzie stanowić wyłudzenie (taką odmianę oszustwa,
    ale nie odmianę kradzieży).

    Równie dobrze możesz sprawdzić jak to działa, jak wynajmiesz
    mieszkanie i najemca Ci nie zapłaci czynszu...

    pzdr, Gotfryd

  • 39. Data: 2007-06-27 12:26:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Jun 2007, Kuba wrote:

    > Mam jeszcze prośbę: czy ktoś mogłby mi podpowiedzieć gdzie szukać tego
    > przepisu o możliwości zatrzymania do przyjazdu policji kogoś, kto popełnienił
    > przestępstwo?

    KPK art. 243:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-postepowani
    a-karnego--1_2_159.html
    W KPSW jest to dobrze ukryte w art. 45 przez odesłanie do KPK:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-postepowani
    a-w-sprawach-o-wykroczenia--1_2_145.html

    pzdr, Gotfryd

  • 40. Data: 2007-06-27 17:37:30
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    Wrak Tristana pisze:

    > Ale tylko kradzież usługi transportowej czy dowolnej?

    Nie ma mozliwosci ukradzenia uslugi :D

    > No ale każdy obywatel ma prawo zatrzymać przestępcę lub wykroczeniowca i
    > oddać niezwłocznie w ręce policji.

    Rozumiem ze czytanie ze zrozumieniem nie jest Twoja mocna strona?
    Gdzie, przy jezdzie na gape, widzisz wykroczenia albo przestepstwo?
    Pokaz odpowiedni paragraf.

    Jacek