    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kontrolowanie biletów w środkach komunikacji publiczej
    Date: Wed, 27 Jun 2007 14:08:15 +0200

    On Tue, 26 Jun 2007, Wrak Tristana wrote:

    > (autor Jasko Bartnik
    >
    > Wg mnie to się niczym nie różni od np pójścia do fryzjera i wyjścia bez
    > zapłacenia za usługę. To dla mnie kradzież na kwotę opłaty za usługę.
    [...]
    > pokazuje realność kradzieży.

    Nie.
    Jakby najpierw wrzucili a *póżniej wyjęli* to byłaby kradzież.

    > Ale i bez tego kradniesz opłatę za usługę.

    Nie.

    > Towar z półki w sklepie pobrałeś, opłaty nie wniosłeś: kradzież.

    Tak.

    > Usługę pobrałeś, a opłaty nie wniosłeś: kradzież.

    Nie.

    To że coś jest niemoralne nie znaczy że to coś jest kradzieżą.
    Pobicie, naruszenia praw autorskich, oszustwo, oszczerstwo
    i co tam jeszcze się znajdzie - kradzieżami nie są.

    Doskonale rozumiem, że trudno porównywać niematerialne straty
    przy pobiciu, włamaniu lub oszczerstwie ze stratą materialną
    przy kradzieży, oszustwie czy jeździe na gapę.

    Ale kradzież polega na czymś konkretnym: że okradziony
    coś *MIAŁ* i tego NIE MA (bo mu ukradli), a nie na tym
    że poszkodowany "nie dostał zapłaty"!

    Fakt że coś jest moralnie porównywalne, ba, nawet jeśli byłoby
    znacznie gorsze od kradzieży, nie znaczy że można to coś
    nazywać "kradzieżą".
    Morderca wcale nie musi być złodziejem, i nazwanie go złodziejem
    może być dla niego obelgą i stanowić oszczerstwo :|,
    IMO tak samo jest w przypadku czynów w których sprawca
    NIE ZABRAŁ, a NIE DAŁ (tego co powinie).
    Zaznaczam, że wcale nie twierdzę iż powinno istnieć
    rozróżnienie (ale ono jest, jak mawiają "za długi się
    nie siedzi").

    Przyznam, że problem jest: brakuje słowa/nazwy, która dobrze
    określałaby "grupę czynów niemoralnych polegających na tym
    że poszkodowany nie dostał tego co mu się należy" :(

    pzdr, Gotfryd