  • 1. Data: 2005-07-05 14:59:46
    Temat: kontrola ruchu drogowego i legitymowanie
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Policjant na podstawie ustawy o Policji ma prawo legitymowania, a na
    podstawie ustawy p.r.d. do kontroli ruchu drogowego (czyli zatrzymywania
    pojazdów).

    Zastanawiam się czy policjant chcąc wylegitymować osobę jadącą pojazdem (z
    przyczyn niezwiązanych z ruchem drogowym) musi dokonać kontroli drogowej w
    rozumieniu p.r.d. Czy takie legitymowania pomimo zatrzymania pojazdu jest
    tylko legitymowaniem czy też jest kontrolą drogową?

    Problem jest ciekawy, gdyż według zarządzenia KGP kontrolą drogową zajmują
    się policjanciu ruchu drogowego, pozostali policjanci w wypadkach
    popełnienia czynu przeciwko przepisom r.d. Jak w takim razie policjant (nie
    RD) ma kogoś wylegitymować, jeśli ten ktoś znajduje się w jadącym pojeździe
    i nie popełnia wykroczeń drogowych?

  • 2. Data: 2005-07-05 16:43:42
    Temat: Re: kontrola ruchu drogowego i legitymowanie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał w wiadomości

    Policjant nakazuj kierującemu pojazdem zatrzymanie się, a następnie bez
    prowadzenia jego kontroli przystępuje do legitymowania, czy wprost
    zatrzymania pasażera. Zatrzymanie pojazdu w tym wypadku jest po prostu
    czynnością pomocniczą, tak jak nakazanie odejścia z miejsca
    niebezpiecznego.

  • 3. Data: 2005-07-05 18:15:50
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał
    > Zatrzymanie pojazdu w tym wypadku jest po prostu
    > czynnością pomocniczą, tak jak nakazanie odejścia z miejsca
    > niebezpiecznego.

    Czyli można mówić, że czynność główna to jest legitymowanie, a nie kontrola
    drogowa.

  • 4. Data: 2005-07-05 18:33:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Czyli można mówić, że czynność główna to jest legitymowanie, a nie
    kontrola
    > drogowa.

    Mówić można, choć nie wiem co to "czynność główna".

  • 5. Data: 2005-07-06 07:25:23
    Temat: odwrócę pytanie
    Od: g...@p...onet.pl

    A czy zwykły policjant (np krawężnik) może zarzymywać pojazdy będące w ruchu
    celem kontroli - prawo jazdy, dowód rej., OC trzeźwość itp?

    pzdr greo

  • 6. Data: 2005-07-06 11:45:16
    Temat: Re: odwrócę pytanie
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik <g...@p...onet.pl> napisał
    >zwykły policjant (np krawężnik)

    W Policji nie ma takiego pionu ani stanowiska

    >może zarzymywać pojazdy będące w ruchu
    > celem kontroli - prawo jazdy, dowód rej., OC trzeźwość itp?

    1. Tak może. P.r.d. i akty wykonawcze wszystkim policjantom prawo kontroli.
    To jest na gruncie prawa powszechnego.
    2. Zarządzenie KGP precyzuje, że kontrola rd należy do obowiąków policjantów
    pełniących służbę na drogach oraz (WAŻNE) innych którzy zostali do tego
    wyzanczeni. Ponadto każdy policjant może dokonać kontroli jeśli złamano
    przepisy r.d.
    3. Obywateli obowiązuje prawo powszechne, a nie przepisy wydane przez KGP,
    więc pkt 2. jest bez większego znaczenia, patrz pkt.1.

  • 7. Data: 2005-07-06 11:50:09
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał
    >Zatrzymanie pojazdu w tym wypadku jest po prostu
    > czynnością pomocniczą

    Tylko ja nie wiem, czy jest taka czynność jak zatrzymanie pojazdu. W p.r.d
    mowa jest o kontroli ruchu drogowego. Czy można mówić o zatrzymaniu bez
    kontroli? Czy p.r.d. daje prawo do zatrzymania czy jednak do kontroli r.d.?

  • 8. Data: 2005-07-06 12:18:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    bez
    > kontroli? Czy p.r.d. daje prawo do zatrzymania czy jednak do kontroli

    Tak. Typowy i niewątpliwy przykład, to zatrzymanie przez policjanta
    kierującego ruchem drogowym.

  • 9. Data: 2005-07-06 12:35:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał w wiadomości

    Ja dorzucę, że przepis wewnętrzny ma po prostu charakter porządkowy.
    Chodziło oto, by dzielnicowi i służby patrolowe zajęły się tym, czym
    powinny, a nie łupały kierujących, bo tam najłatwiej znaleźć tzw.
    "wynik". Ale poleceniem przełożonego ów ogólny przepis można zmieniać w
    konsekwencji czego każdy policjant ma prawo prowadzić rutynową kontrolę
    drogową.

    Różny natomiast jest jej zakres. Z zasady tylko policjanci służby RD są
    uprawnieni do badania stanu technicznego pojazdu. Jest to związane z
    odbyciem odpowiednich szkoleń, choć i w tym zakresie można się zdziwić,
    bo czasem się zdarza, ze policjant SRD jest przenoszony do innego
    wydziału, a uprawnienia nadal ma.

  • 10. Data: 2005-07-06 22:07:45
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    g...@p...onet.pl wrote:
    > A czy zwykły policjant (np krawężnik) może zarzymywać pojazdy będące w ruchu
    > celem kontroli - prawo jazdy, dowód rej., OC trzeźwość itp?

    kraweżnik może zdecydowanie zatrzymać smochody będące w ruchu.
    Wsyzstko zależy od wysokości krawężnika.