  • 41. Data: 2007-10-29 22:23:25
    Temat: Re: kody zródłowe oprogramowania
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > Co niekoniecznie?
    > Jest konkretny temat: dostęp do kodu.

    Może jeszcze do dokumentacji historii projektu, repozytorium systemu
    zarządzania wersjami i archiwum email oraz komunikatorów internetowych
    używanych przez programistów? Albo do kserokopii kartek z notatników
    projektantów systemu? A co powiesz o sprzedawaniu stenogramów
    z zebrań analityków wymagań?

    > Jak chcesz napisać, że zakup praw innych niż korzystanie
    > i licencja , którym to pojęciem posłużono się na wskazanie
    > "praw do korzystania" są różne - to oczywiście.

    Licencja to wartość prawna, oprogramowanie to wartość niematerialna.
    Możesz np. zakupić licencję na użytkowanie programu komputerowego
    z zamiarem cesji tej licencji (oczywiście sama licencja na to
    zezwala).

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 42. Data: 2007-10-29 23:32:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > IMO w niektórych przypadkach tak.
    >
    > [...]
    >
    > W ogólnym przypadku takie zabezpieczenie jest efektem ubocznym.
    > Z drugiej strony -- bardzo często o decyzji o zastosowaniu języków,
    > dla których istnieją kompilatory generujące kod bajtowy lub maszynowy,
    > decyduje właśnie fakt, że taki kod bajtowy bądź maszynowy jest
    > nieczytelny dla człowieka i trudniejszy w analizie.

    ...i dlatego nie spełnia ratio legis - wymogu "przeznaczenia".
    Jakby ustawodawca nie widział potrzeby tego wymogu, to by go nie
    zapisał.
    Napisali "przeznaczonych"?
    Napisali.
    Więc NIE MOŻE to obejmować efektów występujących "przy okazji".

    pzdr, Gotfryd

  • 43. Data: 2007-10-29 23:42:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    > używanych przez programistów? Albo do kserokopii kartek z notatników
    > projektantów systemu? A co powiesz o sprzedawaniu stenogramów

    A widzisz jakąś przeszkodę formalną?

    pzdr, Gotfryd

  • 44. Data: 2007-10-30 01:11:38
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z poniedziałek, 29 października 2007 11:00
    (autor zly
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <1dkdmutboixzx$.f31dm4uxgeje.dlg@40tude.net>):

    > Trafniejsza analogia bylaby gdyby chcial razem z ciastem dostac przepis

    00:00:20:Pozwól, że przedstawię analogię.
    00:00:22:Analogię pomiędzy programami i przepisami.
    00:00:26:Program jest jak przepis -|jest listą kroków, które trzeba wykonać.
    00:00:31:Zasad, mówiących, co zrobić,|gdzie zawrócić.
    00:00:36:A na koniec jest jakiś wynik.
    00:00:39:Jesli gotujesz, zapewne|wymieniasz przepisy z przyjaciółmi.
    00:00:44:I zapewne też zmieniasz przepisy.
    00:00:48:A gdy dokonasz zmian, i spodoba ci się efekt...
    00:00:51:...i posmakuje to twoim przyjaciołom...
    00:00:53:...to możesz im dać zmienioną wersję przepisu.
    00:00:57:Wyobraź sobie teraz świat,|w którym nie można nic zmieniać...
    00:01:03:...bo ktoś sprawił, że nie da się wprowadzać zmian.
    00:01:08:Wyobraź sobie, że jeśli|podzielisz się przepisem z przyjaciółmi...
    00:01:13:...nazwą cię piratem,|i spróbują wsadzić do więzienia na całe lata.

    --
    Tristan
    napisz tu: b...@n...pl o...@n...pl t...@w...pl

  • 45. Data: 2007-10-30 07:41:30
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Piotr Dembiński wrote:

    > p...@g...pl (Piotr Dembiński) writes:
    [...]
    > Oczywiście z technicznego punktu widzenia trochę wyolbrzymiasz
    > problem. Przeprojektowywanie oprogramowania jest co najmniej tak
    > trudne jak projektowanie oprogramowania.

    Sam ze sobą gadasz? :)

    p. m.

  • 46. Data: 2007-10-30 08:29:30
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    > Oczywiście z technicznego punktu widzenia trochę wyolbrzymiasz
    > problem. Przeprojektowywanie oprogramowania jest co najmniej tak
    > trudne jak projektowanie oprogramowania.

    Miałem na myśli zmianę interfejsu użytkownika tak, żeby nie była podobna do
    poprzedniej. Skradzione źródła stosunkowo łatwo przerobić w taki sposób, a
    wówczas nagle na rynku pojawia się nowy gracz ze swoim programem za pół ceny i
    nikt się nawet nie domyśli, że jest to przeróbka już istniejącego systemu.
    Oczywiście to czarny scenariusz i nie słyszałem o takim przypadku, ale - moim
    zdaniem - nie jest niemożliwy.

    Innym powodem niesprzedawania źródeł, jaki mi przychodzi w tej chwili do głowy,
    to dodatkowa kasa za modyfikacje. Jak odstępujesz źródła, to user może się
    wypiąć i zrobić to sobie sam.

    --
    Lukasz

  • 47. Data: 2007-10-30 08:41:50
    Od: "P.H." <l...@s...kreml.zsrr>

    Użytkownik "Adam" <a...@p...edu.pl> napisał w wiadomości
    > kupowane jest oprogramowanie magazynowo-finansowe wraz z wdrożeniem firmy
    > Softlab (wdrożenie również przez firmę Softlab). Proszę o podanie norm
    > prawnych, które to regulują.
    >
    > Adam
    zacznij od przeczytania umowy którą Ty lub Twój poprzednik podpisał z
    Softlabem

    pzdr
    Piotr

  • 48. Data: 2007-10-30 08:55:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Jeśli firma sprzeda prawa majątkowe do programu, to jednocześnie
    > pozbędzie się prawa do wprowadzania zmian w programie.

    Przyznam, że widzę tutaj głównie problem w nomenklaturze: spotkałem
    się z przypadkiem, kiedy prawnicy upierali się aby sprzedaż praw
    niewyłączną też nazwać "licencją".
    IMO to nie musi być tożsame: co stoi na przeszkodzie, aby sprzedać
    prawa do programu ("na znanych polach eksploatacji"), w tym prawa
    do publikacji, rozpowszechniania, powielania i co tam jeszcze
    mamy, ale nie na wyłącznosć?
    Prawo do modyfikacji podobnie: "możecie poprawiać, ale ja też
    mogę".

    > Do czytania wystarczą okulary

    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 49. Data: 2007-10-30 09:22:24
    Od: Any User <u...@a...pl>

    > Jak się zarejestrujesz, to tam jest na stronie WWW. Nie wiem, która
    > to wersja, bo nie przyglądałem się zbyt wnikliwie.

    Kurcze, faktycznie po rejestracji można jakieś źródła pobrać. Szkoda, że
    nie napisali tego nigdzie indziej, niż w opisie zalet rejestracji...

    --
    Czy każdy powinien mieć prawo głosu w wyborach?
    http://pracownik.blogspot.com

  • 50. Data: 2007-10-30 10:36:06
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    [...]

    > ...i dlatego nie spełnia ratio legis - wymogu "przeznaczenia".

    Chodzi o to, że twórca może użyć języka kompilowanego do kodu
    maszynowego celem właśnie cyfrowego zabezpieczenia programu
    komputerowego przed analizą. I wówczas -- z punktu widzenia
    twórcy -- kompilacja stanowi zabezpieczenie cyfrowe.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl