  • 31. Data: 2007-10-29 18:10:26
    Temat: Re: kody zródłowe oprogramowania
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    [...]

    > prawo do przeczytania kodu ma się nijak do prawa do jego modyfikacji

    Czy zakodowanie programu w postaci instrukcji maszynowych nie spełnia
    przypadkiem definicji zabezpieczenia cyfrowego? Bo -- skoro polskim
    prawie autorskim rozróżnia się zabezpieczenia cyfrowe oraz skuteczne
    zabezpieczenia cyfrowe -- to czy do tych (w domyśle nieskutecznych,
    co najwyżej utrudniających pewne czynności) zabezpieczeń cyfrowych
    nie zalicza się zakodowania (nie zaszyfrowania) programu komputerowego
    do postaci binarnej?

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 32. Data: 2007-10-29 18:11:32
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > Ale przecież NIE MA różnicy!

    No właśnie niekoniecznie.

  • 33. Data: 2007-10-29 18:22:13
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    [...]

    > A "ujawnienie kodu służbom" przez p. B.G. pewnie wszyscy jeszcze
    > pamiętają - sprzed dwu czy trzech lat :)

    W gruncie rzeczy służby mogą nie informować o znalezionych w tym
    oprogramowaniu błędach albo dlatego, że błędów nie ma, albo po to,
    by nie wzbudzać paniki ;)

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 34. Data: 2007-10-29 19:41:27
    Od: "news.onet.pl" <z...@o...eu>

> [...]
    > sprzedaje ma obowiązek udostępnić mi kody zródłowe? Jeśli tak to czy jest
    > jakiś przepis prawa o tym mówiący, a jeśli nie to też czy jest jakiś

    Pod hasłem "Kupując oprogramowanie" najczęściej kryje się nabycie licencji
    do jego użytkowania.

    Wiele osób myśli, że kupując także kody źródłowe pozyska jakiś stopień
    bezpieczeństwa,
    niezależności lub "panowania" nad programem. Taka sprzedaż źródeł wcale nie
    ozacza przekazanie
    praw autorskich ani prawa do modyfikacji programu!.

    Sprzedanie źródeł firmie nie związanej z informatyką może być bardzo dobrym
    interesem, bo sporą kasę się ekstra weźmie
    a te źródła i tak do niczego się nikomu nie przydadzą. Pamiętaj, że pewnie
    firma po pewnym czasie
    wprowadzi do programu jakieś poprawki a może zmiany i wtedy staniesz przed
    wyborem:
    używać programu bez poprawek ale ze źródłami czy zainstalować nowszą
    wersję do której już nie masz źródeł, a może
    ponownie kupić źródła :)

    Druga sprawa to aby skorzystać z takich źródeł to często należy jeszcze
    sporo narzędzi dokupić i skonfigurować...

    zbyszek

  • 35. Data: 2007-10-29 20:36:11
    Od: Any User <u...@a...pl>

    > LeftHand (http://www.lefthand.com.pl) udostępnia kod źródłowy właśnie
    > w taki sposób. Co prawda nie można tego nazwać open source, bo ich
    > licencja nie spełnia wymogów OSI, ale udostępniają użytkownikom kod
    > źródłowy niektórych spośród swoich programów na licencji
    > umożliwiającej swobodne dostosowanie programu do własnych potrzeb.

    A gdzie konkretnie jest na tej stronie jakiekolwiek info o kodzie
    źródłowym? Bo faktycznie kiedyś udostępniali źródła, ale to było w roku
    2003 i tamta wersja ich softu została kompletnie zarzucona.

    Możesz więc dać dokładniejszego linka?

    --
    Czy każdy powinien mieć prawo głosu w wyborach?
    http://pracownik.blogspot.com

  • 36. Data: 2007-10-29 21:27:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 29 Oct 2007, Piotr Dembiński wrote:

    > Czy zakodowanie programu w postaci instrukcji maszynowych nie spełnia
    > przypadkiem definicji zabezpieczenia cyfrowego?

    IMO zdecydowanie nie.
    Całkiem podobną dyskusję prowadzę na grupie.... rowery :) (w sprawie
    twierdzenia przez co poniektórych, że możliwość hamowania za pomocą
    napędu należy uznać za wymagany przepisami "co najmniej jeden
    sprawny hamulec" :P, jak ktoś nie kojarzy - są rowery *bez* przerzutek,
    wolnobiegów itp, całkiem takie jak spotyka się dla najmłodszych,
    w którym jak się jedzie to trzeba cały czas kręcić - zwalnianie
    "kręcenie" powoduje spowolnienie jazdy)

    Idzie o to, że PRZEZNACZENIEM tychże środków ma być "zabezpieczanie".
    To nie może być "przy okazji"!
    Art.6..10
    Przeznaczeniem kodu maszynowego jako takiego jest wykonywanie wszelkich
    zadań programu, a nie "zabezpieczenie".

    pzdr, Gotfryd

  • 37. Data: 2007-10-29 21:31:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > No właśnie niekoniecznie.

    Co niekoniecznie?
    Jest konkretny temat: dostęp do kodu.
    Jak chcesz napisać, że zakup praw innych niż korzystanie i licencja,
    którym to pojęciem posłużono się na wskazanie "praw do korzystania"
    są różne - to oczywiście.
    Nabycie *jakichś* praw innych niż "tylko do korzystania" wcale nie
    jest równoznaczne z dostępem do kodu źródłowego.
    Zależy od umowy, tak samo jak przy licencji na korzystanie.
    Czy do *tego* wnosisz zastrzeżenia?

    pzdr, Gotfryd

  • 38. Data: 2007-10-29 21:51:24
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "news.onet.pl" <z...@o...eu> writes:

    > Pod hasłem "Kupując oprogramowanie" najczęściej kryje się nabycie
    > licencji do jego użytkowania.

    ...plus ew. egzemplarza programu.

> [...]
    > wcale nie ozacza przekazanie
    > praw autorskich ani prawa do modyfikacji programu!.

    Kod źródłowy zwykle również się licencjonuje. Czasami licencjonuje
    się jedynie kod źródłowy na zasadach umożliwiających utworzenie z tego
    kodu programu w postaci binarnej (FSF).

    > Sprzedanie źródeł firmie

    I znowu: sprzedanie egzemplarza kodu źródłowego (np. w postaci
    książkowej) czy sprzedaż autorskich praw majątkowych do programu
    połączone ze sprzedażą kodu źródłowego tego programu?

    > nie związanej z informatyką może być bardzo dobrym interesem, bo
    > sporą kasę się ekstra weźmie

    Takie podejście jest obecnie b. często praktykowane przez producentów
    sprzętu, którzy sprzedają dokładną dokumentację techniczną na osobnych
    warunkach, w skład których zwykle wchodzi umowa o zachowaniu tajemnicy
    przemysłowej (NDA).

    Nawiasem mówiąc, zawsze można sprzedawać dokładną dokumentację
    techniczną i oprogramowanie osobno (vide Microsoft Press). Nie znam
    natomiast przedsiębiorstwa, które sprzedawałoby lub licencjonowało
    również repozytoria z historią projektu, a takie repozytoria są
    b. często dostępne w przypadku oprogramowania open source.

> [...]
    > poprawek ale ze źródłami czy zainstalować nowszą wersję do której
    > już nie masz źródeł, a może ponownie kupić źródła :)

    Jeśli firma sprzeda prawa majątkowe do programu, to jednocześnie
    pozbędzie się prawa do wprowadzania zmian w programie.

    > Druga sprawa to aby skorzystać z takich źródeł to często należy
    > jeszcze sporo narzędzi dokupić i skonfigurować...

    Do czytania wystarczą okulary (lub -- jeśli ktoś ma takie szczęście --
    zero dioptrii). W wersji 'gold' można sobie jeszcze zafundować
    fotel i wygodne papucie :)

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 39. Data: 2007-10-29 21:52:28
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Any User <u...@a...pl> writes:

> [...]
    > źródłowym? Bo faktycznie kiedyś udostępniali źródła, ale to było
    > w roku 2003 i tamta wersja ich softu została kompletnie zarzucona.

    Jak się zarejestrujesz, to tam jest na stronie WWW. Nie wiem, która
    to wersja, bo nie przyglądałem się zbyt wnikliwie.

  • 40. Data: 2007-10-29 22:17:55
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > IMO zdecydowanie nie.

    IMO w niektórych przypadkach tak.

    [...]

> [...]
    > Przeznaczeniem kodu maszynowego jako takiego jest wykonywanie
    > wszelkich zadań programu, a nie "zabezpieczenie".

    W ogólnym przypadku takie zabezpieczenie jest efektem ubocznym.
    Z drugiej strony -- bardzo często o decyzji o zastosowaniu języków,
    dla których istnieją kompilatory generujące kod bajtowy lub maszynowy,
    decyduje właśnie fakt, że taki kod bajtowy bądź maszynowy jest
    nieczytelny dla człowieka i trudniejszy w analizie.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl