  • 1. Data: 2003-02-27 19:41:29
    Temat: kodeks pracy - obowiązki pracownika
    Od: "JarekT" <t...@w...pl>

    Art. 100 §2 p.4 brzmi:

    "dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy
    informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę"

    Czyżby więc ujawnienie (np. organom kontrolnym, organom ścigania, opinii
    publicznej) informacji o nieprawidłowościach (naruszanie przepisów lub wręcz
    łamanie prawa) w zakładzie pracy było naruszeniem tego obowiązku
    pracowniczego? Bo szkody to on będzie miał z tego powodu na pewno.
    Jak i kto ma oceniać, co może narazić pracodawcę na szkodę?

    Ten przepis wydaje mi się dziwny lub źle sformułowany. Co sądzicie?

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 2. Data: 2003-02-27 21:33:42
    Temat: Odp: kodeks pracy - obowiązki pracownika
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik JarekT <t...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b3lpt5$5r9$...@n...news.tpi.pl...
    > Art. 100 §2 p.4 brzmi:
    >
    > "dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy
    > informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę"

    :-) tak nie można cyt. § . ,który jest uzupełnieniem pierwszego w ktorego
    tresci czytamy " jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umowy o
    pracę " a dopiero a w szczególności :-) itd.itd...

    Sandra

  • 3. Data: 2003-02-27 22:27:03
    Temat: Re: kodeks pracy - obowiązki pracownika
    Od: "JarekT" <t...@w...pl>

    > :-) tak nie można cyt. § . ,który jest uzupełnieniem pierwszego w ktorego
    > tresci czytamy " jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umowy
    > pracę " a dopiero a w szczególności :-) itd.itd...

    Ja to wiem, tylko w pewnym zakładzie pracy dano pracownikom do podpisania
    oświadczenie o przyjęciu odpowiedzialności za powierzone dobra (nb. żadnych
    dokumentów powierzających czy czegoś takiego) i powołano się na:
    Art. 100 § 2 pkt. 4 KP i Art. 124 §2 KP
    a tam nie ma np. wykluczenia zwyczajnych uszkodzeń wynikających z normalnej
    eksploatacji. Czyli jak sie spali żarówka, to pracownik za nią płaci, bo sie
    zniszczyła na stanowisku jego pracy i była elementem powierzonego mu
    mienia??!

    Pozdro
    Jarek

  • 4. Data: 2003-02-27 22:34:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Wydaje mi się, że po prostu powyższy przepis nie ma zastosowania do
    powiadomienia organów ścigania. Nie można czynić ze swego prawa użytku,
    który by był sprzeczny ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem tego prawa
    lub z zasadami współżycia społecznego. Takie działanie lub zaniechanie
    uprawnionego nie jest uważane za wykonywanie prawa i nie korzysta z
    ochrony.(Art. 5 kc). W mojej ocenie przywołany przez Ciebie przepis kodeksu
    pracy nie ma na celu ochrony pracodawcy przed wymiarem sprawiedliwości, a
    więc pomimo tego, iż wyrwany z kontekstu ustawy tekst faktycznie wydaje się
    w tym zakresie absurdalny, to jest to jedynie pozorna sprzeczność.
    W wypadku zawiadomienia przez pracownika o przestępstwie pracodawca nie może
    powoływać się na ten przepis wskazując, iż pracownik działał na jego szkodę
    powiadamiając organa ścigania o podejrzeniach, albowiem po pierwsze - w
    mojej opinii - nie jest to zgodne z zasadami współżycia społecznego, a nadto
    nie takie jest przeznaczenie tego prawa.
    To prawo nakłada na pracownika obowiązek dbałości o interesy pracodawcy. I
    to wydaje mi się jak najbardziej na miejscu. No bo przecież pracodawca płaci
    pracownikowi i w zamian może oczekiwać lojalności z jego strony - oczywiście
    w rozsądnych granicach. Bez wątpienia będzie naruszało to prawo "paplanie"
    na lewo i prawo przez pracownika o załóżmy tajemnicach produkcji, kontaktach
    z dostawcami i odbiorcami. Tego typu wiadomości można wyliczyć wiele i
    zależy to generalnie od profilu zakładu.
    Oczywiście, w sytuacji, gdy pracownik powiadamia organy ścigania, a później
    okazuje się, że jego zawiadomienie wypełnia znamiona art. 238 kk (fałszywe
    zawiadomienie), mogło by to być podstawą do zwolnienia dyscyplinarnego
    pracownika. Ale takie sprawy zdarzają się niezmiernie rzadko, albowiem
    bardzo trudno w praktyce udowodnić taki czyn.
    No cóż. Praktyka jest jednak inna. Jeśli pracodawca dowie się o osobie
    donosiciela, to najczęściej pozbywa się go pod byle jakim pretekstem. I choć
    jest to niezgodne z prawem, to jednak w sumie trudno się temu dziwić.
    Zwyczajny ludzki odruch.