  • 1. Data: 2009-01-12 06:28:56
    Temat: kilka pytań - KK, ustawa o swobodzie działalności gospodarczej...
    Od: "Marcin" <markus1975wytnij to@o2.pl>

    Witam,
    Złozyłem do komornika wnioseko egzekucję wierzytelności (zasądzone
    niewypłacone pobory), ale sytuacja prawna niestety nie jest na tyle klarowna
    aby komornik mógł ściągnąć dług.
    Sytauacja wygląda nastepująco:
    Osoba prawna jest właścicielem jednostki szkoleniowej. Jednostka
    szkoleniowa, od której zasądzono wynagrodzenie posiada własny NIP, REGON
    dwuczłonowy (filia jednostki maciezystej) nie posiada konta bankowego -
    wszelkie wpływy są przekazywane na konto osoby prawnej - właściciela i to
    jest główny ból - bo komornik nie może ściągnąć kasy z konta odrębnej
    filrmy. Jednak jestem pewny, że jednostka szkoleniowa osiąga zyski
    (ogólnodostępne publikacje z prasy i internetu), kasa idzie bezpośrednio do
    właściciela. Dodatkowo zarząd ww. osoby prawnej - stowarzyszenia podją
    decyzję o zmianie struktury organizacyjnej - pracownicy jednostki
    szkoleniowej są pracownikami stowarzyszenia.
    W efekcie powstał stan nastepujący:
    Firma nieposiadająca konta bankowego, firma bez pracowników - bo nikt nie
    jest jej pracownikiem i nikt za nic nie ponosi odpowiedzialności. Komornik
    od pół roku nie ma z kim rozmawiać - na pismo komornika osoba prowadząca
    zareagowała następująco - odpisała, że nie ma wierzytelności wobec mnie i
    wobec jednostki szkoleniowej.
    Czy takie działanie stowarzyszenie podchodzi pod art.300 par.2 KK? - czy
    można to zgłosić do prokuratury
    Czy na brak konta firmowego nie jest niezgodny z ustawą o swobodzie
    działalności gospodarczej? - czy można to do UKS zgłosić?

    Marcin

  • 2. Data: 2009-01-12 14:28:32
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Marcin pisze:

> [...]
    > wszelkie wpływy są przekazywane na konto osoby prawnej - właściciela i
    > to jest główny ból - bo komornik nie może ściągnąć kasy z konta odrębnej

    Pytanie czy to jest rzeczywiście "inna" firma. Zdolność prawną ma osoba
    prawna a nie jej jednostka organizacyjna, a więc to ona jest dłużnikiem.
    W sprawach z zakresu prawa pracy jednostka organizacyjna ma tylko
    zdolność sądową, czyli może pozywać i być pozwana, ale skutki orzeczeń
    "spadają" na tego kto ma zdolność prawną.
    Według mnie to jest ta sama firma.
    Jak chcesz to sprawdzić zażądaj egzekucji z firmy posiadającej osobowość
    prawną i jak komornik odmówi złóż skargę na czynność komornika. Bedze to
    kosztować 50 zł, ale zobaczysz co myśli o tym lokalny sąd.
    Możesz też, a może nawet lepiej tak zrób - wystąp do sądu pracy o
    wykładnie wyroku (art. 352 kpc) poprzez wskazanie przez sąd że podmiotem
    na którym ciąży odpowiedzialność za zobowiązanie pieniężne z wyroku jest
    ta osoba prawna. Wpisz jako uzasadnienie to co napisałem wyżej.
    To nie będzie cię nic kosztować.

    I napisz tu jaki rezultat, bo to interesujące zagadnienie.

    O sprawach karnych zapomnij. W ostateczności gdyby sąd zaprzeczył że ta
    osoba prawa odpowiada, w co wątpię, będziesz musiał pozwać ją bezpośrednio.

    --
    @2009 Johnson
    Tak wielka jest twa wolność, jak wielkie twe opanowanie.

  • 3. Data: 2009-01-12 19:04:53
    Od: " jb" <j...@N...gazeta.pl>

    Jeśli byłeś zatrudniony na umowę o pracę - to art. 218 par. 3 kk.

  • 4. Data: 2009-01-13 06:38:46
    Od: "Marcin" <markus1975wytnij to@o2.pl>

    > Pytanie czy to jest rzeczywiście "inna" firma. Zdolność prawną ma osoba
    > prawna a nie jej jednostka organizacyjna, a więc to ona jest dłużnikiem.
    Sąd uznał, że tak - analogicznie jak szpital jest oddzielną firmą od
    samorządu, czy szkoła od gminy - mimo że w gminie jest prowadzona księgowość
    szkoły, to jednak dyrektor szkoły w imieniu szkoły podejmuje zobowiązania.
    Popraprana sprawa jak przepisy oświatowe nakładają się na inne...

    > W sprawach z zakresu prawa pracy jednostka organizacyjna ma tylko
    > zdolność sądową, czyli może pozywać i być pozwana, ale skutki orzeczeń
    > "spadają" na tego kto ma zdolność prawną.
    > Według mnie to jest ta sama firma.
    Dowiodłem na tej sprawie, że to odrębna firma, sąd też przyznał mi rację -
    nie będę teraz czegoś przeciwnego dowodził.

> [...]
    > na którym ciąży odpowiedzialność za zobowiązanie pieniężne z wyroku jest
    > ta osoba prawna. Wpisz jako uzasadnienie to co napisałem wyżej.

    Narazie złożyłem wniosek o rozszerzenie klauzuli wykonalności na osobę
    prowadzącą.....jak sąd odmówi złożę do prokuratury wniosek o ściganie
    przestępstwa tylko z art 300 par. 2 i jednocześnie wniosek o wyjawienie
    majątku......

    > I napisz tu jaki rezultat, bo to interesujące zagadnienie.

    Napiszę bo ciekawe zagadnienia wypływają przy okazji, chyba na prawo się
    wybiorę...

    > O sprawach karnych zapomnij. W ostateczności gdyby sąd zaprzeczył że ta
    > osoba prawa odpowiada, w co wątpię, będziesz musiał pozwać ją
    > bezpośrednio.

    Dzięki za rady

    Marcin

  • 5. Data: 2009-01-13 11:13:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Jan 2009, Marcin wrote:

    > Czy na brak konta firmowego nie jest niezgodny z ustawą o swobodzie
    > działalności gospodarczej?

    Nie.
    Regulacje działają tylko w drugą stronę:
    - niektóre operacja gospodarcze muszą "iść" przez bank
    - konto wykorzystywane w DG musi być zgłoszone do urzędów

    Jak ktoś nie podpada pod pierwszy wymóg (że musi mieć konto) to nie
    ma jak go ugryźć.

    pzdr, Gotfryd