  • 1. Data: 2008-06-20 09:55:11
    Temat: kamienica - wynajem
    Od: "Rynio" <r...@w...pl>

    Witam,

    Ciotka zapisała mi w testamencie kamienicę. Inna ciotka próbuje ten
    testament unieważnić, ale to już inna historia i mam nadzieję, że się jej
    nie uda. Kamienica ma dziesięć wyodrębnionych lokali - po trzy na każdej
    kondygnacji i jeden na poddaszu. Kiedyś każdy lokal należał do innej osoby,
    ale wujostwo z czasem wykupiło wszystkie. Kamienicę dostałem wraz z
    lokatorami. Na parterze jest zajęty tylko jedno małe mieszkanie, na
    pierwszym piętrze trzy, a na drugim dwa. Pozostałe mieszkania są puste, a
    poddasze nie jest do końca przystosowane do mieszkania. Jedni lokatorzy z
    pierwszego piętra będą mieszkali tylko do końca lipca. Dwa puste mieszkania
    na parterze wynajmowane były kiedyś pod lokale usługowe - w jednym był
    serwis rtv, a w drugim jakiś sklep. Kamienica położona jest prawie w centrum
    miasta. Wraz z kamienicą dostałem też kilka małych budynków gospodarczych i
    dwa garaże.

    Kamienicę dostałem w maju, ale ze względu na problemy z drugą ciotką nie
    podpisywałem z lokatorami nowych umów (za maj rozliczyli się jeszcze z
    ciotką - chyba??). Za czerwiec lokatorzy wpłacili mi kasę na konto.

    Chciałbym nieco więcej zarobić na wynajmie tej kamiennicy. Najpierw chcę
    zacząć od remontu parteru, klatki schodowej i tego jednego mieszkania na
    poddaszu, a później pierwszego piętra. Po remoncie zamierzam parter i
    pierwsze piętro przeznaczyć na jakieś lokale usługowe (np. sklepy, biura).
    Lokalizacja jest świetna i ze znalezieniem nowych klientów nie byłoby
    problemu. Średnio wynajęcie lokalu o powierzchni 50m2 w tym miejscu kosztuje
    2,5tys zł. Natomiast teraz za wynajęcie mieszkania dostaje około 1tys zł.

    Teraz moje pytania:

    1.. Czy, żeby wynajmować firmom to musze założyć jakąś działalność
    gospodarczą? Czy muszę mieć możliwość wystawiania faktur? Czy jeżeli
    zakładam firmę i jestem studentem to mam jakieś upusty (np. nie płacę
    ubezpieczenia)?
    2.. Czy mogę sobie przenieść lokatorów z jednego mieszkania do drugiego o
    mniejszym metrażu? Chce przenieść lokatorów z parteru (43m2) na poddasze
    (39m2) i lokatorów z pierwszego piętra (69m2) na drugie piętro(43m2). Czy
    prawo mi tego zabrania?
    3.. Chcę zwiększyć czynsz lokatorom o jakieś 20% + wprowadzić opłaty za
    wodę. Na razie jest tylko jeden licznik i lokatorzy nie dopłacają za wodę
    niezależnie ile jej zużyją. Ja chcę zamontować podliczniki. Mimo podwyżki,
    cena za wynajem i tak będzie atrakcyjna. Dodatkowo chcę wprowadzić opłaty za
    wynajem garażów, natomiast za korzystnie z tych małych budynków
    gospodarczych nie zamierzam wprowadzać żadnych dodatkowych opłat. Czy prawo
    mi jakoś narzuca informować wcześniej o podwyżce lokatorów? Na razie
    powiedziałem im, że zamierzam wprowadzić podliczniki dla wody i dodatkowo
    podnieść czynsz, ale nie powiedziałem o ile.
    4.. Co mogę zrobić w sytuacji kiedy jedna lokatorka prowadzi dość
    "aktywny" nocny tryb życia? Inni lokatorzy się na nią skarżą - szczególnie
    na typów, którzy do niej przychodzą. Na razie powiedziałem jej, że jeżeli
    skargi innych lokatorów się powtórzą to będzie musiała się wynieść. Ale i
    tak planuję się jej pozbyć. Czy może mi ktoś udzielić wskazówek jak takiej
    pani się pozbyć?
    5.. Czy w ramach nowej umowy mogę wprowadzić lokatorom kaucję o wysokości
    jednego miesięcznego czynszu? Chciałbym się jakoś zabezpieczyć przed
    ewentualnymi zniszczeniami albo zaleganiem z czynszem.
    6.. Czy od firm też się bierze kaucje?
    7.. Czy jeżeli kamienica została ubezpieczona przez ciotkę( do lutego
    2009), to ja teraz musze ubezpieczyć ją jeszcze raz?
    8.. Czy muszę coś jeszcze zrobić, oprócz rozliczania się z US i
    rozwiązania problemu z ubezpieczeniem - chodzi mi tu o strone prawną??
    Jeżeli ktoś może mi pomóc w odpowiedzi na którekolwiek z tych pytań to będę
    bardzo wdzięczny!
    r.

  • 2. Data: 2008-06-20 12:17:53
    Temat: Re: kamienica - wynajem
    Od: "mecenas" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Rynio" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > rozwiązania problemu z ubezpieczeniem - chodzi mi tu o strone prawną??
    > Jeżeli ktoś może mi pomóc w odpowiedzi na którekolwiek z tych pytań to

    1. czy było postepowanie spadkowe po ciotce?
    2. jeżeli nie to sam testament do niczego nie upoważania.
    3. jeżeli już jestes po sprawie spadkowej todo wynajmu lokali stosuje sie
    kodeks cywilny.

    Pozdrawiam
    michał

  • 3. Data: 2008-06-20 15:01:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 20 Jun 2008, Rynio wrote:

    > Teraz moje pytania:
    >
    > 1.. Czy, żeby wynajmować firmom to musze założyć jakąś działalność
    > gospodarczą?

    Nie, w rozumieniu przepisów o ewidencjonowania DG.
    Musisz a priori pogodzić się z faktem że istnieje w przepisach coś
    7 czy 8 różnych definicji DG :>
    Najem nie podlega pod DG w rozumieniu przepisów o (rejestrowanej)
    DG, nie podlega pod DG w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym
    oraz ZUS.
    Ale *podlega* pod DG w rozumieniu Ordynacji podatkowej oraz przepisów
    o VAT.
    Po polsku: wynajmujacy musi na żądnie wystawiać r-ki lub faktury
    (to z Ordynacji), a to:

    > Czy muszę mieć możliwość wystawiania faktur?

    ...już zależy, czy zostanie zarejestrowanym podatnikiem VAT.
    Obowiązek rejestracji pojawia się po przekroczeniu progów obrotu,
    rzuć okiem do archiwów grupy .prawo.podatki
    Wolno sobie *wybrać* rejestrację bez przymusu (ale wtedy przez
    3 lata nie można zrezygnować).

    Typowej firmie/podatnikowi VAT jest obojętne, czy dostanie
    rachunek czy f-rę. Ale małym firmom które same nie są podatnikami
    VAT oraz prowadzącym DG zwolnioną z VAT bardziej opłaca się
    wynajmować również u niepodatnika :)

    > 4.. Co mogę zrobić w sytuacji kiedy jedna lokatorka prowadzi dość
    > "aktywny" nocny tryb życia?

    Uwaga, gdybam: "regulamin porządku domowego"?
    Przypomnę iż wielokroć pisano na grupie iż prawnie pojęcia "ciszy
    nocnej" nie ma.

    > 6.. Czy od firm też się bierze kaucje?

    Zastanowiłbym się nad wekslem :D, szczególnie jeśli firmą jest osoba
    fizyczna.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2008-06-20 17:25:26
    Od: "Andy" <d...@d...de>