  • 1. Data: 2003-07-10 13:58:24
    Temat: gwarancja rekojmia
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Witam,
    jak to jest przy obecnych przepisach z awaria towaru sprzedanego
    konsumentowi ? Ustawa o sprzedazy konsumenckiej twierdzi
    ze przepisow z KC sie nie stosuje, sama precyzuje przypadki
    "niezgodnosci towaru z umowa".

    Zalozmy ze towar wydano odpowiedni, przepracowal sprawnie troche czasu
    i sie zepsul - czy to jest towar niezgodny z umowa ?
    Do kogo sie zwracac w sprawie naprawy/wymiany - do sprzedawcy czy
    gwaranta ? Podobno mamy teraz co najmniej dwa lata gwarancji -
    gdzie to jest zapisane ? Ile czasu jest na naprawe ?

    A podobno dzieki nowym przepisom mialo byc lepiej ..

    J.

  • 2. Data: 2003-07-10 14:14:59
    Temat: Re: gwarancja rekojmia
    Od: "Jurek Bartuszek" <k...@k...net.nospam>

> [...]
    > konsumentowi ? Ustawa o sprzedazy konsumenckiej twierdzi
    > ze przepisow z KC sie nie stosuje, sama precyzuje przypadki

    Hmm... cytując Art. 556 Par. 1 KC:

    ,,Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana
    ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie
    oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia rzeczy, jeżeli
    rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił kupującego, albo
    jeżeli rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym (rękojmia za
    wady fizyczne)''

    > Zalozmy ze towar wydano odpowiedni, przepracowal sprawnie troche czasu
    > i sie zepsul - czy to jest towar niezgodny z umowa ?

    No - okres rękojmi trwa 12 miesięcy. Wada fizyczna musi powstać
    _samoistnie_. W przeciwnym przypadku uznaje się to za umyślną wadę fizyczną
    (tak to się chyba nazywa) i takie uszkodzenie mechaniczne nie podlega
    rękojmi ani też postępowaniu gwarancyjnemu.

    > Do kogo sie zwracac w sprawie naprawy/wymiany - do sprzedawcy czy
    > gwaranta ?

    W tej sprawie zgłaszać się należy do sprzedawcy. Sprzedawca korzysta z
    gwarancji/rękojmi udzielonej przez dystrybutora/hurtownię i w ten sposób
    rzecz jest wymieniana.

    > Podobno mamy teraz co najmniej dwa lata gwarancji - gdzie to jest zapisane
    ? Ile czasu jest na
    > naprawe ?

    Zgodnie z Art. 577 par. 2 KC:

    ,,Jeżeli w gwarancji nie zastrzeżono innego terminu, termin wynosi jeden rok
    licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana''

    Pozdrawiam,

    Jurek

  • 3. Data: 2003-07-10 14:54:38
    Od: "Ja" <i...@m...szczecin.pl>

> [...]
    > (tak to się chyba nazywa) i takie uszkodzenie mechaniczne nie podlega
    > rękojmi ani też postępowaniu gwarancyjnemu.

    Wydaje mi się ( ;)))) ) iż nie należy utożsamiać "niezgodność towaru z
    umową" z "rękojmią". Jedno prawo przestało obowiązywać a powstało inne nie
    zastępując jego bo jest zbyt dużo różnic aby stosować analogie. Pozostaje
    pytanie czy samoistne zepsucie się sprzętu wydanego "zgodnego z umową"
    podlega tej ustawie ( zapomnijmy o tym co do tej pory obowiązywało bo nie
    jest to ani rękojmia ani gwarancja i nie zastępuje ich). Domniemuje się iż
    jeśli taka wada wystąpi (zepsuje się ) w ciągu pierwszych 6 miesięcy od
    wydania to z korzyścią dla klienta taka niezgodność występowała w momencie
    zakupu, jeśli później to obowiązek udowodnienia czy wykazania spoczywa na
    kliencie iż ta niezgodność była w momencie wydawania towaru. Dochodzenie
    roszczenie z tytułu niezgodności towaru z umową wynosi bodaj 2 lata co nie
    znaczy iż w tym okresie mamy coś w rodzaju gwarancji przez ten okres ( no
    chyba że sprzedawca zapewniał nas iż ta rzecz nie zepsuje się w tym okresie
    to wtedy to było by właśnie niezgodnością towaru z umową ale i tak
    musielibyśmy wykazać iż takie zapewnienie wystąpiło jeśli sprzedawca by się
    wyparł). To tylko tak z pamięci bo pisało już kilka razy o tym w necie, ale
    było też wiele różnych i niejednoznacznych opinii.
    Pozdrowienia Andrzej

  • 4. Data: 2003-07-11 05:26:24
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <s...@h...pcmicm.pl>, J.F. wrote:
    > jak to jest przy obecnych przepisach z awaria towaru sprzedanego
    > konsumentowi ? Ustawa o sprzedazy konsumenckiej twierdzi
    > ze przepisow z KC sie nie stosuje, sama precyzuje przypadki
    > "niezgodnosci towaru z umowa".

    Nie wiem czy precyzuje, ale KC do sprzedaży konsumenckiej się w tym
    momencie nie stosuje.

    > Zalozmy ze towar wydano odpowiedni, przepracowal sprawnie troche czasu
    > i sie zepsul - czy to jest towar niezgodny z umowa ?

    Teoretycznie tak (wada tkwila glebo w towarze).

    > Do kogo sie zwracac w sprawie naprawy/wymiany - do sprzedawcy czy

    Sprzedawcy.

    > gwaranta ? Podobno mamy teraz co najmniej dwa lata gwarancji -

    Nie. Gwarancja jest w 100% dobrowolna. 2 lata maks z tytułu owej
    niezgodności a sprawa jest mętna bardzo. Bezpieczniej jak założysz że te 2
    lata=6 miesięcy, góra rok.

    > gdzie to jest zapisane ? Ile czasu jest na naprawe ?

    Nigdzie. Odpowiednio aby nie nadwyrężyć konsumenta. /nie, nie jestem
    opryskliwy i nie żartuję :)/

    > A podobno dzieki nowym przepisom mialo byc lepiej ..

    Podobno :)

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2003-07-11 05:51:29
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

> [...]

    > Zalozmy ze towar wydano odpowiedni, przepracowal sprawnie troche czasu
    > i sie zepsul - czy to jest towar niezgodny z umowa ?

    Teoretycznie tak (wada tkwila gleboko w towarze).