  • 1. Data: 2006-09-08 15:03:02
    Temat: gazociąg bez zgody właściciela - POMOCY
    Od: l...@v...pl

    Witajcie, kupiłem działkę, na której znajduje się rurociąg gazowy, ale z
    informacji przekazanych przez poprzednich właścicieli wynika, że został on
    położony bez ich zgody - może inaczej, nikt ich o to nie pytał, oni działką się
    nie interesowali bo mieszkali w innym mieście, CO MAM ZROBIĆ pomocy, ogranicza
    mnie to w budowaniu na gruncie

    gg 4213716

  • 2. Data: 2006-09-08 18:28:10
    Temat: Re: gazociąg bez zgody właściciela - POMOCY
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik <l...@v...pl> napisał w wiadomości

    Przejrzeć archiwum grupy. Najdalej dwa tygodnie temu pisałem "receptę". A
    wcześniej sprawdzić, czy gazociąg jest wrysowany w mapkę, bo jak jest, to
    tłumaczenie, że nie wiedziałeś nie przejdzie raczej.

  • 3. Data: 2006-09-09 07:59:02
    Od: l...@v...pl

> [...]
    > wcześniej sprawdzić, czy gazociąg jest wrysowany w mapkę, bo jak jest, to
    > tłumaczenie, że nie wiedziałeś nie przejdzie raczej.

    1. Pomóż mi proszę w odszukaniu w archiwum Twojego posta, nie bardzo sobie z tym
    radzę

    2. Czy fakt mojej wiedzy o nitce gazociągu konwaliduje brak zgody pierwotnych
    właścicieli nieruchomości na budowę takiego gazociągu ?

    gg 4213716

  • 4. Data: 2006-09-09 08:53:29
    Od: l...@v...pl

> [...]
    >
    > 2. Czy fakt mojej wiedzy o nitce gazociągu konwaliduje brak zgody pierwotnych
    > właścicieli nieruchomości na budowę takiego gazociągu ?

    Moim celem jest weryfikacja, czy inwestycja przeprowadzenia nitki przesyłowej
    została zrealizowana zgodnie z dokumentacją, dlatego chciałem napisać
    następujące pismo do GSG w Zabrzu:

    *****
    Pismem niniejszym, jako właściciel nieruchomości usytuowanej w miejscowości
    XXXXXXXXXX, wnoszę o udzielenie pisemnej odpowiedzi w związku z istnieniem
    uzasadnionych wątpliwości co do zgodności z prawem wykonania inwestycji
    polegającej na usytuowaniu sieci przesyłowej &#511; 250 w/Pr. PN 6,3 MPa.

    Wnoszę o wyjaśnienie w oparciu o jakie uzgodnienia została zrealizowana ww.
    inwestycja w obrębie działki o Nr XXXXX, w związku z faktem, iż jak wynika z
    posiadanych przeze mnie informacji, przebieg sieci przesyłowej DN 250 PN 3,3 MPa
    nie został uzgodniony z prawowitymi właścicielami nieruchomości.

    ******

    Co jeszcze myślicie aby tu dopisac?

  • 5. Data: 2006-09-09 09:08:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 9 Sep 2006, l...@v...pl wrote:

    > 2. Czy fakt mojej wiedzy o nitce gazociągu konwaliduje brak zgody pierwotnych
    > właścicieli nieruchomości na budowę takiego gazociągu ?

    IMVHO nie, ale na zdrowy rozum to *oni* są poszkodowani - bo zapłaciłeś
    im mniej za działkę na której leży gazociąg, niż mogliby zażądać jakby
    gazociągu nie było, więc to oni (byli właściciele) co najwyżej mogą
    chcieć czegoś dochodzić, prawda?

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2006-09-09 09:51:42
    Od: l...@v...pl

> [...]
    > im mniej za działkę na której leży gazociąg, niż mogliby zażądać jakby
    > gazociągu nie było, więc to oni (byli właściciele) co najwyżej mogą

    Chodziło mi o to, czy fakt, iż pierwotny właściciel nie wyraził zgody na
    inwestycję i to że ja o tym wiedziałem przy zawarciu umowy sprzedaży, oznacza że
    akceptuję taki stan faktyczny i że mimo, iż sieć przesyłowa (nie przyłącze do
    mojej działki) powstało bez zgody pierwotnego właściciela została wybudowana
    legalnie. Chyba że zakład gazowniczy GSG mógł zrealizować taką inwestycję bez
    zgody właściciela, puszczając mu rurociąg przez środek działki i ograniczając z
    niej korzystanie w promieniu 20 m???

    To co piszesz też jest prawdą, ale fakt zakupu działki to jedna sprawa, a fakt
    istnienia sieci w mojej ocenie znajdującej się tam nielegalnie to drugi problem,
    bo teraz to ja nie mogę wykonywać prawa właśności w pełni co do mojego gruntu, a
    dlaczego stan sprzeczny z prawem ma stanowić ograniczenie zagwarantownaej mi
    wolności prawem własności?

  • 7. Data: 2006-09-09 12:00:10
    Od: Bungo <b...@g...pl>

    l...@v...pl napisał(a):
> [...]
    > nie interesowali bo mieszkali w innym mieście, CO MAM ZROBIĆ pomocy, ogranicza

    pisalem o tym kilka dni temu (4-09-2006)na tej grupie:

> [...]
    > § 1. Właściciel może żądać od osoby, która włada faktycznie jego rzeczą, ażeby
    rzecz
    > została mu wydana, chyba że osobie tej przysługuje skuteczne względem właściciela
    > uprawnienie do władania rzeczą.
    > § 2. Przeciwko osobie, która narusza własność w inny sposób aniżeli przez
    pozbawienie
    > właściciela faktycznego władztwa nad rzeczą, przysługuje właścicielowi roszczenie
    > o przywrócenie stanu zgodnego z prawem i o zaniechanie naruszeń.
    >
    > w przypadku urzadzen polozonych na cudzym gruncie, Sad ma obowiazek zbadac, czy
    mozliwe jest w ogole usuniecie przez wlasciciela tych urzadzen, a takze w jakim
    czasie i na czyj koszt - taka jest zasadnicza teza wyroku SN z 26 kwietnia 2006
    (sygn. V CSK 11/06).

    > Po ustaleniu powyzszego, sad moze oddalic pozew na podstawie art. 5 k.c. lub
    uwzglednic go, wyznaczajac zgodnie z art. 320 k.p.c. termin usuniecia urzadzen.

    > Znaczenie ma takze:
    > - czy poprzedni wlasciciel wyrazil zgode na taki przebieg rury;
    > - czy przebieg tej rury kanalizacyjnej zgodny jest z miejscowym planem
    zagospodarowania przestrzennego (vide wyrok SN z 6-01-2005 sygn. III CK 129/2004);
    > - czy w momencie zakupu tego gruntu rura juz tam biegla i czy mialo to jakis wplyw
    na cene tego gruntu;

    > Dodam, ze wiaze sie z tym problemem kwestia wlasnosci odcinkow sieci takze
    kanalizacyjnej (przylaczy) ktore niegdys stawaly sie automatycznie wlasnoscia
    przedsiebiorstwa doprowadzajacego dane medium, czy odprowadzajacego scieki - pomimo
    iz przylacza te wybudowal na wlasny koszt uzytkownik. 8 marca 2006 SN podjal
    uchwale, ktora orzekl, iz wlasciciel nie traci prawa wlasnosci takich przylaczy
    znajdujacych sie na jego gruncie, pomimo iz staly sie elementem sieci danego
    przedsiebiorstwa. Traci jednak prawo wlasnosci takich odcinkow tej sieci, ktore
    staly sie integralnym elementem sieci. Wowczas przysluguje mu tylko zaplata. Ciekawa
    jest definicja, pozwalajaca to rozroznic: otoz jezeli po odlaczeniu urzadzenia
    uniemozliwia ono prawidlowe funkcjonowanie sieci, to z chwila przylaczenia staje sie
    wlasnoscia wlasciciela sieci. Jesli natomiast odlaczenie urzadzenia nie powoduje
    zadnych zaklocen w funkcjonowaniu sieci, nadal jest wlasnoscia wlasciciela gruntu
    lub budynku (sygn. III
    CZP 105/05).

    > 31 maja 2006 Sad Najwyzszy orzekl z kolei, iz niekiedy wlasciciel traci prawo
    domagania sie usuniecia obcych urzadzen ze swej nieruchomosci. Dzieje sie tak, gdy
    urzadzenie to znajduje sie na tym gruncie wystarczajaco dlugo, wowczas wlasciciel
    sieci nabywa automatycznie sluzebnosc gruntowa przez zasiedzenie, a wlasciciel
    gruntu (nieruchomosci) traci prawo do wynagrodzenia (sygn. IV CSK 149/05).

    > Jest jeszcze pare innych orzeczen SN, ktore moga byc przydatne przy ocenie sytuacji
    prawnej w niniejszej sprawie. Trudno doradzic, co zrobic w tej konkretnej sprawie,
    bowiem autor pytania podal stanowczo za malo istotnych danych.

    > Ogolnie mozna powiedziec tyle:
    >
    > 1/ byc moze nalezy sie wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z gruntu - na podst.
    art.224 par. 1 k.p.c., takze art. 230 k.c.;

    > 2/ byc moze mozna zazadac wykupienia gruntu (odpowiedniego obszaru) przez
    wlasciciela sieci - na podst. art. 231 par. 1 k.c. lubart. 124 ust. 5 ustawy o
    gospodarcze nieruchomosciami;

    > 3/ byc moze mozna zazadac nawet usuniecia tego fragmentu sieci, ktory przebiega
    przez prywatny grunt.

    > Wybor opcji zalezy od konkretnych okolicznosci faktycznych danej sprawy. Jest tego
    tyle, ze opisywanie tego znacznie przedluzyloby niniejsza odpowiedz.

  • 8. Data: 2006-09-09 13:23:56
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > im mniej za działkę na której leży gazociąg, niż mogliby zażądać jakby
    > gazociągu nie było, więc to oni (byli właściciele) co najwyżej mogą

    Mam rozumieć, że uważasz, że działka z gazociągiem przedstawia większą wartość,
    niż bez? Dość kontrowersyjny pogląd.

  • 9. Data: 2006-09-09 18:29:02
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Sat, 9 Sep 2006 15:23:56 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Mam rozumieć, że uważasz, że działka z gazociągiem przedstawia większą wartość,
    > niż bez? Dość kontrowersyjny pogląd.

    Wczytaj się Robert w tekst Gotfryda.
    Jest bardzo logiczny - pod warunkiem że kupujący *wiedział* o gazociągu w
    chwili podpisywania umowy o sprzedaż działki.
    W ten czas - mając tą wiedzę - kupił po prostu tą działkę taniej od
    pierwotnych właścicieli ze względu na obciążenie tej działki właśnie
    gazociągiem ....
    Gdyby tej wiedzy nie miał - to kupiłby ta działkę ... drożej - a pierwotni
    właściciele by zarobili więcej - ponieważ kupujący sądziłby że to *normalna
    budowlana* działka :)

    Jakby nie patrzeć - źle zinterpretowałeś post Gotfryda - i jego pogląd nie
    jest absolutnie kontrowersyjny.