  • 1. Data: 2007-08-29 17:32:49
    Temat: do znawcow prawa autorskiego
    Od: nickname <t...@o...pl>

    Witam,

    Mam pewien problem związany z tematyką ustawy o prawie autorskim. Sprawa
    wygląda następująco. Stworzyłem przy pomocy PHP i biblioteki FPDF
    skrypt, który generuje do formatu pdf pewien druczek (dla przykładu
    dowód wpłaty). Udostępniłem ten skrypt (nie kod źródłowy) w celu
    prezentacji publicznie na forum. Po jakimś czasie okazało się, że pewna
    duża firma zaczerpnęła mój pomysł. Programiści pracujący w tej firmie
    wykonali screenshot tego pdf-a wygenerowanego przy pomocy udostępnionego
    skryptu, dokonując obróbki cyfrowej tj. wymazania dynamicznie
    wstawionych danych w tym druczku i użyli samego obrazu jpg. w swoich
    skryptach generujących takiego samego pdf, podstawiając swoje dane.
    Reasumując poszli "na skróty" ;). Wspomniana firma pobiera comiesięcznie
    opłaty za korzystanie ze swojego serwisu z wykorzystaniem mojego obrazka
    do generowania swoich druków. Sytuacja ta trwa już ok. 1.5 miesiąca. Czy
    została dokonana w tym przypadku 'kradzież' w myśl ustawy o prawie
    autorskim? Co powinienem zrobić w tym przypadku?

    pozdr

  • 2. Data: 2007-09-04 12:29:41
    Temat: Re: do znawcow prawa autorskiego
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    nickname napisał(a):
> [...]
    > została dokonana w tym przypadku 'kradzież' w myśl ustawy o prawie
    > autorskim? Co powinienem zrobić w tym przypadku?

    To zależy od tego, czy taki formularz dowodu wpłaty można uznać za
    utwór, czyli ile jest w nim zawarte twórzczego, indywidualnego
    charakteru. Moim zdaniem tutaj sąd może się przychylić do zdania,
    że wzór formularza nie jest przejawem twórczej działalności.

    Może być też uznany za "urzędowy dokument", co również lokuje go
    poza ochroną prawnoautorską.

    A co powinieneś zrobić, to już sam decyduj :)

    R.