  • 11. Data: 2007-07-13 20:41:17
    Temat: Re: czy ojciec moze mi zapisac pól domu ale dopiero po śmierci jego drugiej żony ?
    Od: MiCHA <m...@m...waw.pl>

    Wrak Tristana wrote:

    > No gorzej jak syn się okaże niedźwięcznik....

    Myślę, że można to jakoś rozwiązać poprzez coś w rodzaju notarialnej
    dożywotniej umowy użyczenia. Choć nad konkretnym rozwiązaniem trzebaby
    pomyśleć i skonsultować się z mądrzejszymi ode mnie. :-)

    --
    MiCHA

  • 12. Data: 2007-07-13 21:00:19
    Temat: Re: Podobny problem....
    Od: MiCHA <m...@m...waw.pl>

    Krzysztof wrote:
    > Witam,
    > ponieważ mam także pytanie dotyczące przepisania domu, więc nie chce
    > rozpoczynać nowego wątku tylko tu się podpinam.
    >
    > Moi rodzice także przepisali mi dom w testamencie, jednak nie u notariusza
    > tylko najnormalniej ręcznie na papierze. Także mam brata który ożenił się i
    > mieszka gdzie indziej. Ja dom w którym mieszkam z rodzicami gruntownie
    > wyremontowałem. Jemu z kolei rodzice pomogli finansowo. Mam pytanie czy taki
    > odręcznie spisany testament ma jakąś wartość,

    Tak - taką samą jak notarialny. W zasadzie to testament może być nawet
    ustny... (Choć nie radzę próbować - z pewnością wynikłoby z tego sporo
    problemów. To jest raczej taka "opcja awaryjna" - lecisz samolotem, jest
    awaria, prosisz współpasażerów, żeby - jeśli przeżyją - przekazali Twój
    testament.)

    > czym on się różni od
    > notarialnego testamentu /w sensie bezpieczeństwa, podwazenia go, itp./

    Jedyna różnica polega na trudniejszym podważeniu autentyczności
    testamentu notarialnego. Tym niemniej - jeżeli testament jest faktycznie
    autentyczny - to jego znaczenie dla postępowania spadkowego jest
    dokładnie takie samo. Lepiej jak jest pisany odręcznie niż na maszynie
    (łatwiej zbadać autentyczność pisma).

    > oraz
    > jakie zagrożenia ze strony brata po śmierci rodziców mogą dla mnie się z
    > takiego odręcznego testamentu pojawić?

    Z samego faktu "odręczności" testamentu - praktycznie żadne. W
    ostateczności sąd powoła biegłego grafologa i on potwierdzi
    autentyczność testamentu. I jeszcze brat będzie musiał za grafologa
    zapłacić... :-)

    Natomiast z faktu, że Ty dostałeś wszystko, a on nic (i odręczność lub
    notarialność nie ma tu znaczenia) wynika, że brat będzie mógł sądownie
    dochodzić od Ciebie zachowku (tj. równowartości połowy tego, co by
    otrzymał, gdyby nie było testamentu). Jeżeli brat dostał już jakieś
    pieniądze od rodziców i potrafisz to udowodnić, to możesz próbować
    pomniejszyć zachowek o tą właśnie kwotę - i masz duże szanse wygrać.

    > W dwóch testamentach /ojca i matki/
    > jest zapisane iż po smierci przekazują cały dom mnie?

    To pytanie? A skąd mam wiedzieć co oni mają w testamentach?

    --
    MiCHA

  • 13. Data: 2007-07-13 21:01:39
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    On 2007-07-13 19:00, Krzysztof wrote:
> [...]
    > takiego odręcznego testamentu pojawić? W dwóch testamentach /ojca i matki/
    > jest zapisane iż po smierci przekazują cały dom mnie?

    Nie ma różnicy pomiędzy testamentem własnoręcznym (holograficznym) i
    notarialnym. Przy czym oczywiście testament holograficzny jest
    teoretycznie łatwiej próbować podważyć podnosząc jego fałszerstwo. Z
    drugiej strony testament holograficzny jest silniejszy od testamentu
    notarialnego jeśli chodzi o stan psychiczny sporządzającego testament --
    choroby psychiczne odzwierciedlają się w piśmie ręcznym, więc trudniej
    będzie podnosić, że osoba sporządzająca była w stanie wyłączającym
    świadome powzięcie decyzji i wyrażenie woli.

    Poczytaj ten długi, dokładny i z przykładami artykuł:
    http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/Spadki/spis_t
    resci.html

    --
    Przemysław Płaskowicki
    Heav'n has no Rage, like Love to Hatred turn'd,

  • 14. Data: 2007-07-13 21:07:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 Jul 2007, Wrak Tristana wrote:

    > (autor MiCHA
    >
    > No gorzej jak syn się okaże niedźwięcznik....

    Jest coś takiego jak "dożywocie" oraz przepis o rażącej 'niedźwięczności!

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2007-07-13 21:23:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 Jul 2007, Krzysztof wrote:

> [...]
    > mieszka gdzie indziej. Ja dom w którym mieszkam z rodzicami gruntownie

    To się jakoś mądrze nazywa - "nakłady", rzuć okiem do art.226 Kodeksu
    Cywilnego i okolic. W razie jakby JEDNAK brat stał się współwłaścicielem,
    to ta część nakładów która podniosła wartość jego części (udziału)
    miałby zwrócić.
    Dobrze jest więc mieć *dowody* poniesienia nakładów!

    > Jemu z kolei rodzice pomogli finansowo.

    Darowizna, art. 993 i 994 KC:
    _117.html
    Ale po 10. latach ona się "nie liczy".
    Zamiar "równego podzielenia dzieci" powinien być więc wyrażony
    TERAZ - w postaci darowizny domu, być może części domu, być może
    pod warunkiem i z umową dożywocia itp.
    Ale po kilkunastu latach *prawnie* stan jest taki, że jedno
    z rodzeństwa dostało "dawno temu i nieprawda" darowiznę, zaś
    teraz jest całość spadku do podziału - z czego połowa należy
    się jako zachowek również wbrew testamentowi.
    Dodatkowa możliwość: art.1048, czyli zrzeczenie się spadku przez
    tego kto otrzymał darowiznę. Ale TERAZ, nie po śmierci.

> [...]
    > jakie zagrożenia ze strony brata po śmierci rodziców mogą dla mnie się z

    Żądanie zachowku?
    Art.991 - zaraz przed tym o darowiźnie spadkobiercy :)

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2007-07-13 22:07:41
    Temat: Dzięki...
    Od: "Krzysztof" <b...@N...gazeta.pl>

    > To pytanie? A skąd mam wiedzieć co oni mają w testamentach?

    Miała być kropka na końcu a nie znak zapytania :)
    Pozdr.

  • 17. Data: 2007-07-13 22:24:52
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Krzysztof" <b...@N...gazeta.pl> wrote in message

> [...]
    > takiego odręcznego testamentu pojawić? W dwóch testamentach /ojca i matki/
    > jest zapisane iż po smierci przekazują cały dom mnie?

    W ręcznie napisanym testamencie łatwiej jest popełnić gafę, która spowoduje,
    że albo testament będzie można łatwo podważyć, albo wręcz będzie nieważny.
    Wystarczy zapomnieć daty na testamencie i można go sobie wsadzić.
    Dlatego jednak przy takich sprawach załatwić to jednak u notariusza, który
    popierwsze głupich gaf nie popełnia, po drugie testament jest
    bezpieczniejszy.

    Ze strony brata możesz się spodziewać roszczenia o zachowek czyli
    równowartość 1/4 domu. Co raczej cie zrujnuje. Zbieraj dokumenty, że rodzice
    pomagają mu finansowo, wówczas mniej się będzie domagał. Jakies
    potwierdzenia przelewów z konta rodziców z hasłem darowizna, jakieś
    notarialne dokumenty o darowiznie cokolwiek co będzie w stanie wykazać, że
    rodzice dawali mu pieniądze.

  • 18. Data: 2007-07-13 22:28:28
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "MiCHA" <m...@m...waw.pl> wrote in message
    > Lepiej jak jest pisany odręcznie niż na maszynie
    > (łatwiej zbadać autentyczność pisma).

    I tutaj domek poszedłby się bujać w obłokach.
    Testament musi byc napisane ręcznie w całości.

    Dlatego radzę takie sprawy załatwiać jednak u notariusza.

  • 19. Data: 2007-07-14 05:27:30
    Od: MiCHA <m...@m...waw.pl>

    witek wrote:

    > I tutaj domek poszedłby się bujać w obłokach.
    > Testament musi byc napisane ręcznie w całości.

    Niby czemu? Pewnie, że nie musi, tyle że maszynowy testament jest bardzo
    trudny do obronienia. Ale możliwy. :-)

    --
    MiCHA

  • 20. Data: 2007-07-14 06:38:30
    Od: stern <s...@n...to>

    Świadomy znaczenia swych słów i odpowiedzialności przed prawem Sat, 14 Jul
    2007 07:27:30 +0200, MiCHA zeznał(a):

    > Niby czemu? Pewnie, że nie musi, tyle że maszynowy testament jest bardzo
    > trudny do obronienia. Ale możliwy. :-)

    Mógłbyś podać jakieś dowody na to, że można w polsce dziedziczyć na
    podsawie testamentu napsanego maszynowo i tylko podpisanego.
    Chyba, że podpisu tez nie musi być? ;)